Berta Sándor
Újra fel kell találnunk a pénzügyi rendszert
A PayPal igyekszik semleges platform lenni és az együttműködésre helyezi a hangsúlyt, miközben egyre inkább felkészül a készpénz eltűnésére.
Dan Schulman karrierje az AT&T-nél kezdődött, majd 2001 és 2009 között a Virgin Mobile USA-t vezette, négy évvel ezelőtt pedig a PayPal első embere lett. A 2015 júliusa óta a tőzsdén is jelen lévő vállalatnak 237 millió ügyfele van és az online fizetési rendszerek területén a világ egyik legnagyobb szolgáltatója. A cég küldetése és víziója a pénzügyi ágazat demokratizálása. Ez alatt azt értik, hogy a pénzügyi rendszernek nem csupán a gazdag embereket kellene szolgálnia. S bizony a számok ezt a tényt támasztják alá: közel kétmilliárdan élnek a pénzügyi rendszeren kívül. Ők órákon át állnak sorba azért, hogy beváltsanak egy csekket és átlagosan a bevételeik tíz százalékát fizetik ki szükségtelen díjakra és kamatokra. Csak az Amerikai Egyesült Államokban ezek a költségek tavaly 150 milliárd dollárt tettek ki. Ez ugyanakkora összeg volt, mint amit az emberek ételre kiadtak. De az új technológiáknak köszönhetően ezen lehet változtatni.
"Újra fel kell találni a pénzügyi rendszert. Az okostelefon-technológiának köszönhetően ma már mindenki gyakorlatilag a kezében tartja egy teljes bankfiók képességeit. Ezáltal a tranzakciók 80 százaléka olcsóbban valósítható meg, mint a pénzintézeteken keresztül. Amennyiben tehát a bankok és a technológiai cégek együtt dolgoznának, akkor több milliárd embert tudnának integrálni a pénzügyi rendszerbe. Ezzel a lépéssel két célt lehetne egyidejűleg elérni: megoldhatók a társadalmi problémák és persze a nyereségünket is növelhetnénk, ezáltal a részvényeseinkért is tehetnénk valamit" - ecsetelte a PayPal vezetője.
A menedzser elmondta, hogy egyszer megpróbált 24 órán át bankszámla és hitelkártya nélkül boldogulni. Mindezt azzal indokolta, hogy ha valaki elkötelezett egy dolog iránt, akkor azt nem csupán intellektuálisan kell megértenie, hanem első kézből is meg kell élnie. Schulman elmondása szerint érdekesen élte meg az említett kísérletét: több mint 45 percig kellett várakoznia azért, hogy beváltson egy csekket, dmikor végül sorra került, akkor azt nem fogadták el, mert azon a Dan név szerepelt, miközben a jogosítványában a Daniel név található. Ezért átirányították egy másik irodába több háztömbbel arrébb, ahol a csekket 10-15 százalékos díj ellenében beválthatta.
A készpénz kezelése és biztonságos mozgatása komoly munka, és rengeteg cég él meg jól belőle, amelyek díját a polgárok fizetik. Persze országonként eltérő a használat, mert míg Magyarországon a magas tranzakciós díjak miatt nagyon sok, és egyre több készpénzt használnak az emberek, addig a skandináv országokban szinte mindenki bankkártyát használ, míg Kínában már ez a fizikai forma is megszűnt, és az emberek 95 százaléka már a mobiltelefonjával fizet. Az ázsiai állam mindenképpen utat mutat: a mobileszközök robbanásszerű elterjedése azt eredményezi, hogy hamarosan már 6 milliárd okostelefon lesz a Földön, s ehhez jön még a pénz gyors digitalizálása. A jövőben egyre kevesebb dolgot fogunk a készpénz segítségével elintézni, 20 év múlva már a digitális fizetésről fog szólni minden. Ez elkerülhetetlen lesz. De a készpénz eltűnéséig sok idő telik majd el, még a hitelkártyáknak is előbb fogunk búcsút inteni, a szerepüket pedig átveszik majd a mobiltelefonok.
"Abszolút megértem az adataik miatt aggódókat. Az ügyfeleink bíznak abban, hogy az adataik nálunk biztonságban vannak. Az információk és a magánélet védelme létfontosságú a számunkra. Soha nem adjuk el az ügyfeleink adatait harmadik félnek, kizárólag arra használjuk azokat, hogy megakadályozzuk a csalásokat és növeljük a biztonságot. Együtt dolgozunk a Google Pay és más szolgáltatások munkatársaival, s egy QR-kódolvasót fogunk integrálni az alkalmazásunkba. Ezt először majd csak a magánszemélyek közötti pénzátutalásokra lehet használni, de ez a funkció hamarosan a kereskedőinknél is elérhető lesz. Bizonyos országokban bankok a partnereink és ott már biztosítjuk azt a lehetőséget, hogy a pénztáraknál érintés nélkül lehessen fizetni a PayPal Wallet segítségével" - jelentette ki a PayPal első embere.
Dan Schulman kitért a kártyaolvasókat gyártó iZettle felvásárlására. A céljuk az üzlettel az, hogy a kis és a közepes kereskedőknek újabb pénzügyi szolgáltatásokat kínálhassanak, s ezáltal lehetővé tegyék a számukra, hogy lépést tartsanak az elektronikus kereskedelem nagy szereplőivel. Egy integrált platform kialakításán dolgoznak, hogy a vállalatokat átsegítsék a fizikaiból a digitális kereskedelembe. Rendszerük minden fizetési módszert fel tud dolgozni a hitelkártyáktól az Apple Pay rendszeréig, és a PayPal azt is lehetővé teszi a kereskedőknek, hogy a beszállítókkal kapcsolatos kifizetéseket vagy számlákat rajta keresztül bonyolítsák.
"Jó helyzetben vagyunk, ezért további vállalkozásokat fogunk vásárolni. Továbbra is nagyon specifikus képességeket akarunk megszerezni. Azt mondtuk, hogy ilyen célokra évente 1-3 milliárd dollárt adunk majd ki, de nem zárom ki, hogy akár egy nagyobb tranzakcióba is belevágunk, ha az stratégiailag és pénzügyileg is megfelelő. Stratégiai szempontból ugyanakkor nem vagyunk rákényszerülve a felvásárlásokra, mert már nagyon sok lehetséges tranzakció kiváltható partneri kapcsolatokkal. Csak az elmúlt 18-24 hónapban 25 nagy kooperációt jelentettünk be olyan nagy technológiai konszernekkel, mint a Google, a Microsoft és az Alibaba, illetve számos pénzügyi szolgáltatóval. Szeretnénk semleges platformként további pénzügyi szolgáltatókkal és bankokkal együtt dolgozni. A pénzügyi ágazatban a jövőben is sok szereplő jelen lesz, köztük hagyományos pénzintézetek és feltörekvő technológiai cégek" - hangsúlyozta a menedzser.
Dan Schulman karrierje az AT&T-nél kezdődött, majd 2001 és 2009 között a Virgin Mobile USA-t vezette, négy évvel ezelőtt pedig a PayPal első embere lett. A 2015 júliusa óta a tőzsdén is jelen lévő vállalatnak 237 millió ügyfele van és az online fizetési rendszerek területén a világ egyik legnagyobb szolgáltatója. A cég küldetése és víziója a pénzügyi ágazat demokratizálása. Ez alatt azt értik, hogy a pénzügyi rendszernek nem csupán a gazdag embereket kellene szolgálnia. S bizony a számok ezt a tényt támasztják alá: közel kétmilliárdan élnek a pénzügyi rendszeren kívül. Ők órákon át állnak sorba azért, hogy beváltsanak egy csekket és átlagosan a bevételeik tíz százalékát fizetik ki szükségtelen díjakra és kamatokra. Csak az Amerikai Egyesült Államokban ezek a költségek tavaly 150 milliárd dollárt tettek ki. Ez ugyanakkora összeg volt, mint amit az emberek ételre kiadtak. De az új technológiáknak köszönhetően ezen lehet változtatni.
"Újra fel kell találni a pénzügyi rendszert. Az okostelefon-technológiának köszönhetően ma már mindenki gyakorlatilag a kezében tartja egy teljes bankfiók képességeit. Ezáltal a tranzakciók 80 százaléka olcsóbban valósítható meg, mint a pénzintézeteken keresztül. Amennyiben tehát a bankok és a technológiai cégek együtt dolgoznának, akkor több milliárd embert tudnának integrálni a pénzügyi rendszerbe. Ezzel a lépéssel két célt lehetne egyidejűleg elérni: megoldhatók a társadalmi problémák és persze a nyereségünket is növelhetnénk, ezáltal a részvényeseinkért is tehetnénk valamit" - ecsetelte a PayPal vezetője.
A menedzser elmondta, hogy egyszer megpróbált 24 órán át bankszámla és hitelkártya nélkül boldogulni. Mindezt azzal indokolta, hogy ha valaki elkötelezett egy dolog iránt, akkor azt nem csupán intellektuálisan kell megértenie, hanem első kézből is meg kell élnie. Schulman elmondása szerint érdekesen élte meg az említett kísérletét: több mint 45 percig kellett várakoznia azért, hogy beváltson egy csekket, dmikor végül sorra került, akkor azt nem fogadták el, mert azon a Dan név szerepelt, miközben a jogosítványában a Daniel név található. Ezért átirányították egy másik irodába több háztömbbel arrébb, ahol a csekket 10-15 százalékos díj ellenében beválthatta.
A készpénz kezelése és biztonságos mozgatása komoly munka, és rengeteg cég él meg jól belőle, amelyek díját a polgárok fizetik. Persze országonként eltérő a használat, mert míg Magyarországon a magas tranzakciós díjak miatt nagyon sok, és egyre több készpénzt használnak az emberek, addig a skandináv országokban szinte mindenki bankkártyát használ, míg Kínában már ez a fizikai forma is megszűnt, és az emberek 95 százaléka már a mobiltelefonjával fizet. Az ázsiai állam mindenképpen utat mutat: a mobileszközök robbanásszerű elterjedése azt eredményezi, hogy hamarosan már 6 milliárd okostelefon lesz a Földön, s ehhez jön még a pénz gyors digitalizálása. A jövőben egyre kevesebb dolgot fogunk a készpénz segítségével elintézni, 20 év múlva már a digitális fizetésről fog szólni minden. Ez elkerülhetetlen lesz. De a készpénz eltűnéséig sok idő telik majd el, még a hitelkártyáknak is előbb fogunk búcsút inteni, a szerepüket pedig átveszik majd a mobiltelefonok.
"Abszolút megértem az adataik miatt aggódókat. Az ügyfeleink bíznak abban, hogy az adataik nálunk biztonságban vannak. Az információk és a magánélet védelme létfontosságú a számunkra. Soha nem adjuk el az ügyfeleink adatait harmadik félnek, kizárólag arra használjuk azokat, hogy megakadályozzuk a csalásokat és növeljük a biztonságot. Együtt dolgozunk a Google Pay és más szolgáltatások munkatársaival, s egy QR-kódolvasót fogunk integrálni az alkalmazásunkba. Ezt először majd csak a magánszemélyek közötti pénzátutalásokra lehet használni, de ez a funkció hamarosan a kereskedőinknél is elérhető lesz. Bizonyos országokban bankok a partnereink és ott már biztosítjuk azt a lehetőséget, hogy a pénztáraknál érintés nélkül lehessen fizetni a PayPal Wallet segítségével" - jelentette ki a PayPal első embere.
Dan Schulman kitért a kártyaolvasókat gyártó iZettle felvásárlására. A céljuk az üzlettel az, hogy a kis és a közepes kereskedőknek újabb pénzügyi szolgáltatásokat kínálhassanak, s ezáltal lehetővé tegyék a számukra, hogy lépést tartsanak az elektronikus kereskedelem nagy szereplőivel. Egy integrált platform kialakításán dolgoznak, hogy a vállalatokat átsegítsék a fizikaiból a digitális kereskedelembe. Rendszerük minden fizetési módszert fel tud dolgozni a hitelkártyáktól az Apple Pay rendszeréig, és a PayPal azt is lehetővé teszi a kereskedőknek, hogy a beszállítókkal kapcsolatos kifizetéseket vagy számlákat rajta keresztül bonyolítsák.
"Jó helyzetben vagyunk, ezért további vállalkozásokat fogunk vásárolni. Továbbra is nagyon specifikus képességeket akarunk megszerezni. Azt mondtuk, hogy ilyen célokra évente 1-3 milliárd dollárt adunk majd ki, de nem zárom ki, hogy akár egy nagyobb tranzakcióba is belevágunk, ha az stratégiailag és pénzügyileg is megfelelő. Stratégiai szempontból ugyanakkor nem vagyunk rákényszerülve a felvásárlásokra, mert már nagyon sok lehetséges tranzakció kiváltható partneri kapcsolatokkal. Csak az elmúlt 18-24 hónapban 25 nagy kooperációt jelentettünk be olyan nagy technológiai konszernekkel, mint a Google, a Microsoft és az Alibaba, illetve számos pénzügyi szolgáltatóval. Szeretnénk semleges platformként további pénzügyi szolgáltatókkal és bankokkal együtt dolgozni. A pénzügyi ágazatban a jövőben is sok szereplő jelen lesz, köztük hagyományos pénzintézetek és feltörekvő technológiai cégek" - hangsúlyozta a menedzser.