SG.hu
A fiatalok egyötöde már tableten és mobilon néz meccset
A labdarúgás a sportok koronázatlan királya: a Nielsen Sports globális felmérése szerint a válaszadók 43 százaléka érdeklődik iránta, ez az öt legnagyobb európai országra vetítve 131 millió focirajongót jelent.
Európában is vezető sport a labdarúgás; a magyarok 54 százaléka érdeklődik, illetve nagyon érdeklődik a foci iránt, ezzel Magyarország a világranglista 15. helyén áll. A nők közel harmada követi figyelemmel a FIFA-világbajnokságot világszerte. Tízből hét nő úgy tartja, hogy a labdarúgó-világbajnokság kimondottan vonzó esemény. Maga a sportág általában minden harmadik nőt tart lázban világszerte, míg a magyar nők kifejezetten kedvelik a focit: tízből 5-en követik. A most zajló vébéről a magyarok 90 százaléka hallott, azonos arányban a nők és a férfiak. A férfiak mintegy kétharmada, míg a nők 40 százaléka követi aktívan figyelemmel.
A focirajongó országok toplistája, amely a lakosság érdeklődésének mértékét rangsorolja, ékesen illusztrálja, mennyire sikeresen hódította meg a sport a különböző kultúrákat. Az Egyesült Arab Emírségek városi lakosságának négyötöde érdeklődik vagy nagyon érdeklődik a foci iránt, ezzel világelső. Ez az arány 3,2 milliós piacot jelent a sportág számára. Az ötszörös világbajnok Brazília lakosságának „mindössze” hatvan százaléka érdeklődik a foci iránt, ez mégis 75 milliós tömeget képez. A spanyol és a portugál lakosság foci iránti fokozódó érdeklődése az ütős nemzeti válogatottnak és az olyan sztárjátékosoknak, mint Cristiano Ronaldo tulajdonítható. Magyarország ezen a listán a 15., megelőzve Oroszországot és az Egyesült Királyságot.
Az idei oroszországi vébét is beszámítva, a rangsorban 11 korábbi tornarendező ország szerepel, további hat rendezőként vagy társrendezőként a adott vagy a közeljövőben ad majd otthont kontinentális futballeseménynek. Ez alól Magyarország, Csehország és Törökország kivétel, ám a törökök indultak az Euro 2024 rendezési jogáért, míg hazánk 2020-ban, a 12 országban megrendezésre kerülő Európa-bajnokságon biztosít pályát néhány mérkőzésnek.
„A FIFA világbajnokság, több százmilliós nézőközönségével, olyan megaesemény, amely dollármilliárdos bevételt generál a különféle streamelő, illetve közvetítő csatornáknak” – mondta Vágyi Erik, a Nielsen értékesítési igazgatója. A közvetítési díjak annak dacára folyamatosan emelkednek, hogy a vébét a nagyobb piacokon továbbra is ingyenesen sugározzák, a fizetős televíziós csatornák kevésbé jelentősek e téren. „Az előfizetői díjakat azért sem tudja meglökni egy-egy ilyen gigantikus sportesemény, mert csupán négyévente és rövid periódust ölelnek fel. Egy hónapokon átívelő futball-liga például sokkal alkalmasabb az előfizetői tábor szélesítésére” – tette hozzá a szakember.
Azokon a piacokon, ahol a labdarúgás kiemelt jelentőségű, jellemzően az állami csatornák veszik meg a közvetítési jogokat. Sőt, bizonyos országokban, ilyen például Anglia, törvény írja elő, hogy a bajnokságot ingyenesen kell közvetíteni. A médiafogyasztási szokások megváltozására reflektálva a vébét közvetítőknek érdemes arra is figyelmet fordítaniuk, hogy a fiatalabb korosztályok inkább mobilon vagy tableten nézik a meccseket (11-20 év között 25%, 21-34 éves kor között 19%), így erre optimalizált nézői élményben és megfelelő reklámokban érdemes gondolkodniuk.
Európában is vezető sport a labdarúgás; a magyarok 54 százaléka érdeklődik, illetve nagyon érdeklődik a foci iránt, ezzel Magyarország a világranglista 15. helyén áll. A nők közel harmada követi figyelemmel a FIFA-világbajnokságot világszerte. Tízből hét nő úgy tartja, hogy a labdarúgó-világbajnokság kimondottan vonzó esemény. Maga a sportág általában minden harmadik nőt tart lázban világszerte, míg a magyar nők kifejezetten kedvelik a focit: tízből 5-en követik. A most zajló vébéről a magyarok 90 százaléka hallott, azonos arányban a nők és a férfiak. A férfiak mintegy kétharmada, míg a nők 40 százaléka követi aktívan figyelemmel.
A focirajongó országok toplistája, amely a lakosság érdeklődésének mértékét rangsorolja, ékesen illusztrálja, mennyire sikeresen hódította meg a sport a különböző kultúrákat. Az Egyesült Arab Emírségek városi lakosságának négyötöde érdeklődik vagy nagyon érdeklődik a foci iránt, ezzel világelső. Ez az arány 3,2 milliós piacot jelent a sportág számára. Az ötszörös világbajnok Brazília lakosságának „mindössze” hatvan százaléka érdeklődik a foci iránt, ez mégis 75 milliós tömeget képez. A spanyol és a portugál lakosság foci iránti fokozódó érdeklődése az ütős nemzeti válogatottnak és az olyan sztárjátékosoknak, mint Cristiano Ronaldo tulajdonítható. Magyarország ezen a listán a 15., megelőzve Oroszországot és az Egyesült Királyságot.
Az idei oroszországi vébét is beszámítva, a rangsorban 11 korábbi tornarendező ország szerepel, további hat rendezőként vagy társrendezőként a adott vagy a közeljövőben ad majd otthont kontinentális futballeseménynek. Ez alól Magyarország, Csehország és Törökország kivétel, ám a törökök indultak az Euro 2024 rendezési jogáért, míg hazánk 2020-ban, a 12 országban megrendezésre kerülő Európa-bajnokságon biztosít pályát néhány mérkőzésnek.
„A FIFA világbajnokság, több százmilliós nézőközönségével, olyan megaesemény, amely dollármilliárdos bevételt generál a különféle streamelő, illetve közvetítő csatornáknak” – mondta Vágyi Erik, a Nielsen értékesítési igazgatója. A közvetítési díjak annak dacára folyamatosan emelkednek, hogy a vébét a nagyobb piacokon továbbra is ingyenesen sugározzák, a fizetős televíziós csatornák kevésbé jelentősek e téren. „Az előfizetői díjakat azért sem tudja meglökni egy-egy ilyen gigantikus sportesemény, mert csupán négyévente és rövid periódust ölelnek fel. Egy hónapokon átívelő futball-liga például sokkal alkalmasabb az előfizetői tábor szélesítésére” – tette hozzá a szakember.
Azokon a piacokon, ahol a labdarúgás kiemelt jelentőségű, jellemzően az állami csatornák veszik meg a közvetítési jogokat. Sőt, bizonyos országokban, ilyen például Anglia, törvény írja elő, hogy a bajnokságot ingyenesen kell közvetíteni. A médiafogyasztási szokások megváltozására reflektálva a vébét közvetítőknek érdemes arra is figyelmet fordítaniuk, hogy a fiatalabb korosztályok inkább mobilon vagy tableten nézik a meccseket (11-20 év között 25%, 21-34 éves kor között 19%), így erre optimalizált nézői élményben és megfelelő reklámokban érdemes gondolkodniuk.