Mortimer

Olimpia a neten

Sok más szervezethez hasonlóan a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is kiemelt figyelmet szentel az Internet fejlődésének.


Az Internet megváltoztatja világnézetünket

Az 1990-es években a NOB számtalan nemzeti műsorszolgáltatóval kötött exklúzív közvetítési jogokat biztosító szerződést. Akkoriban még kevesek sejtették előre az internet jelentős, robbanásszerű fejlődését. Mikozben a sydneyi olimpiát "minden idők legjobb játékának" nevezték, addig a virtuális világ az audió és videóanyagok közvetítésének korlátozásától szenvedett.


A NOB leköszönő
elnöke, Samaranch
A NOB 1996-ban kötött 12 évre szóló 705 millió dolláros szerződést az NBC-vel, ezáltal az amerikai vállalat kizárólagos jogokat kapott a játékok USA-beli közvetítésére 2008-ig. Emiatt ezen az olimpián nem lehetett interjúkat közvetíteni, és az atléták sem irhattak élménybeszámolókat a sportoldalakra. A NOB a francia Datops vállalat bízta meg a sporthonlapok tartalmának monitorozásával, a szabályok betartásának figyelésével. A dolog működött is, csupán pár ember nem tartotta be az előirásokat.

"Az internetes videósugárzás minősége nem túl jó" - nyilatkozta Caspar Moller, az NBC olimpiai oldalát működtető Quokka cég fejlesztési igazgatója. "Miért is nézném az ugráló képet a tévé helyett?"

Csupán pár ember van a világban olyan szélessávú internetkapcsolat mellett, amellyel jó minőségű adás is nézhető. A Jupiter Research cég ezek számát világszerte mindössze egymillióra becsüli.

Az Egyesült Államokban a vasárnapi nyitónapon 111 millió ember volt kiváncsi az olimpiára; világszerte ez a szám milliárdokban mérhető. A jelenlegi televizíós érdeklődés ellenére nem kétséges, hogy az NBC az internettől félve utasította vissza a webes közvetítést. Természetes, hogy az NBC a rendkívűl drága versenyszámok közötti reklámpercek eladásával akarja visszakapni a 12 éves szerződésének költségeit.

Vicces, hogy az NBC semmit nem közvetített élő adásban az Ausztrália és Amerika közötti időkülönbség miatt. A felvételről leadott adások politikája jócskán megnövelte a netes érdeklődést az eredmények iránt: bárki, aki friss információkhoz szeretett volna jutni, a netre lépett.
Hasonló helyzet nem fordulhat elő ismét, a jövőbeli olimpiáknál az Internet lesz a főszereplő. Moller véleménye szerint az első változások természetesen a következő, 2002-ben Salt Lake City-ben megrendezésre kerülő téli olimpián lesznek. Tisztán látszik, hogy addigra már jóval több ember ül szélessávú elérés közelében és nehezebb lesz az érdeklődés alacsony voltával védekezni. A 2004-es athéni olimpia lesz a vízválasztó a net és a TV között, akkorra már semelyik műsorszoró sem veheti semmibe a webes nézőket.


Johnson lesz az első
feldrótozott atléta?
A Quokka és számos más sporthonlap is intenzíven hangsúlyozza, hogy az internet jóval nagyobb szabadságot nyújt, mint a hagyományos tévéadás.

"Jelenleg a nézők a televíziós cégek kezében vannak, azt nézik amit ők akarnak" - nyilatkozta Chris Todd, a Jupiter Research médiaelemzője. "Az internet megfordítja ezt a modellt; mindenki kiválaszthatja a saját programját." Todd elmondása szerint a NOB fokozni akarja az érdeklődést, és ennek egyik módja az irányítás átadása a néző kezébe.

Ezt a kapcsolatot akarja létrehozni a Quokka. Jelenleg nem támogatják szenzorok elhelyezését az olyan csúcs atlétákra, mint Michael Johnson, amivel a nézők láthatnák a sztár szivverésének, lélegzésének változását futás közben, vagy figyelhetnék az elért sebességet.

Moller közölte, hogy keményen dolgoznak azon, hogy megértessék a NOB-bal a potenciális lehetőségeket. Persze legvégén a pénz számít; a NOB nagyon nyereséges szerződést kötött az NBC-vel és más társaságokkal. Elemzők szerint az athéni játékok internetes bevételei 200 millió dollár körül lesznek. Ebben a versenyben a második helyezettnek nem jár díj.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!