MTI

Digitalizálással lehet 21. századi rendszer az egészségügy

A gyógyítást és a gyógyulást is érezhetően gyorsabbá, biztonságosabbá, kényelmesebbé és hatékonyabbá tevő, 21. századi rendszer indul el az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér (EESZT) november elsejei bevezetésével - hangsúlyozta az emberi erőforrások minisztere a témában rendezett mai budapesti konferencián.

Balog Zoltán emlékeztetett arra, hogy az első szakaszban, november elsejétől a háziorvosok, a közfinanszírozott szakrendelők, a kórházak és a gyógyszertárak csatlakoznak a rendszerhez, jövőre pedig a mentőszolgálat és az összes magánszolgáltató, majd 2019-ig a megelőző öt év adatait digitalizálják, hogy a gyógyítás folyamatának bármely pontján elérhessék azokat a szakemberek. Mint mondta, a rendszer ötvözi az egységes fenntartóhoz tartozás, a központosított struktúra és a digitalizáció előnyeit, és ebből olyan előnyök származnak, amelyek a betegeket, az egészségeseket és a rendszerben dolgozókat is érintik.


Balog Zoltán kiemelte azt is, hogy a rendszer használatával elkerülhetőek a párhuzamos és a többszörös vizsgálatok, bevezetik az elektronikus receptet, így teljes képet kap a korábban szedett gyógyszerekről az orvos, kiküszöbölhetőek az esetleges mellék- és kölcsönhatások, a pácienseknek pedig nem kell kórelőzményeik irataival járniuk orvosukhoz. A miniszter példaként hozta fel, hogy az egészségügyi várólisták bevezetésével sikerült átláthatóvá tenni a rendszert, világossá téve, hol kell beavatkozni, ami egyszerre adott lehetőséget a rendszer hiányosságaival való szembenézésre és a célzott fejlesztésekre.

Ennek eredményeként említette, hogy pár év alatt 70 ezerről 28 ezer alá sikerült csökkenteni a várólistán szereplők számát, amelyet újabb fejlesztésekkel tovább kívánnak mérsékelni. Szólt arról is: napokkal az egészségügy legfontosabb szereplőit összekötő rendszer "élesben" indulása előtt az érintettek 95 százaléka már regisztrált a hálózatban. Ez egy rugalmas rendszer, amelyben benne van az állandó fejlődés lehetősége - jelentette ki a Balog Zoltán, hangsúlyozva, hogy a fejlesztések nem állnak meg.


Pintér Sándor, az informatikai fejlesztésekért felelős Belügyminisztérium vezetője kijelentette: az EESZT működőképes, működni fog november 1-jétől, és mindenkinek - legyen az orvos vagy beteg - előnyére válik majd. A miniszter hozzátette, az eddigi egészségügyi informatikai fejlesztések szigetszerűek voltak, az EESZT ezeket az alkalmazásokat "fogja össze", az adatokat a felhőben tárolva. Kifejlesztésével az emberek segítése, támogatása, a betegellátás biztonságosabbá tétele volt a cél - közölte.

A rendszer alkalmas arra, hogy a beteg betekintsen a róla keletkezett egészségügyi adatokba, és a rendszerhez hozzáférő orvos minden, a páciensről készült adatot lát. Pintér Sándor megjegyezte, valószínűleg "lesznek gyermekbetegségei" a rendszernek; azt kérte a jelenlévő háziorvosok képviselőjétől, jelezzék, ha a rendszer alkalmazása során bármilyen akadályba ütköznek. Elmondta, egy call centert üzemeltetnének majd, ahol azonnal megpróbálnák kezelni a felmerülő informatikai problémát.


Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyért felelős államtitkár kiemelte, a biztonság, a hatékonyság és a betegek kényelme volt a három fő cél a rendszer létrehozásakor. Rámutatott arra, hogy ilyen átfogó informatikai rendszer sehol sincs Európában, hasonló is csak az észteknél van. Megemlítette, hogy november 1-je után a betegek kevés változást fognak érezni, de az orvosok és a patikusok között egy új kommunikációs rendszer lép életbe.

Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos arról beszélt: digitalizáció nélkül éppúgy nem képzelhető el egyetlen európai gazdaság versenyképességének erősítése, ahogy oktatásának vagy egészségügyének színvonalának emelése sem. Hangsúlyozta: a kormány megközelítése szerint a digitalizáció nem csupán technikai forradalmat jelent, hanem alapvető társadalmi változások sorozatát, amely rendkívül sok esélyt és lehetőséget teremt a polgárok számára.

Vartus Gergely, az e-egészségügyért felelős miniszteri biztos arról beszélt, a rendszert úgy fejlesztették ki, hogy ne kelljen a "napi rutinokat" megváltoztatni, tehát nem új szoftvert hoztak létre, hanem a már meglévő informatikai rendszerek "mögé" fejlesztették ki az EESZT-t. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke úgy fogalmazott, az EESZT jó célra született, elindítása bátor és történelmi lépés, s nagy feladat, hogy a betegekkel elhitessék, adataik biztonságban lesznek.

Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke felidézte, hogy számos esetben támasztottak szakmai elvárást a rendszerrel kapcsolatban. Ilyen volt például, hogy a bevezetés ne járjon a patikáknak többletköltséggel, és a kistelepüléseken lévő gyógyszertárak internetkapcsolata is kielégítő legyen. Azt reméli, hogy számos pozitívummal jár majd a rendszer alkalmazása, így kevesebb lesz a gyógyszerkiadási tévedés, és megszűnnek a mai rendszerből adódó szakmai konfliktusok az orvos és a gyógyszerész, a gyógyszerész és a biztosító között.

Szabó Zoltán Attila, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy fontos szerep hárult az egészségügyi informatikai rendszerek szállítóira, hiszen az EESZT "csak" egyfajta háttérrendszer, amely a már meglévő szoftverekhez csatlakozik, ezért is egyszerű a használata. A jövőbeni fejlesztésekről szólva elmondta, a következő nagy lépés az lesz, hogy a november előtt keletkezett adatokat öt évre visszamenőleg feltöltsék a felhőbe, illetve az egészségügyi dokumentumok (laborlelet, zárójelentés) standardizálása is cél. A legfontosabb lépések egyikének az Országos Mentőszolgálatnak az EESZT-hez való jövő novemberi csatlakozását nevezte.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrzed001 #6
    Már bocs, de miféle helyi dolgokról meg adatbázisokról beszélsz?
    Ez az államilag készített, minden orvosnál KÖTELEZŐEN használandó program.
    Receptet is csak ezzel lehet írni.
    És azért omlik össze, mert '90-es évek technikájával készült.
    Tudod te mi az a dbase "adatbázis" ?
    Na majd ha láttál olyat, meg dolgoztál vele, utána jöhet a hozzáértő hozzászólás.
  • esztyopa #5
    Igazad van abban,amit az adminisztráció gyorsításáról írsz,de Nálunk ez valahogy MINDIG úgy néz ki,mint amikor Valakinek ki kéne menni a piacra,és felvesz egy csodás,modern,21. századi kalapot,és TELESEN meztelenül nekivág.
    Előbb fel kéne öltözni...
    Sohasem az alapok megteremtésével foglalkoznak! Ebből nyilvánvaló,hogy GENERÁLIS problémák vannak az alapokkal !
    /De büszkén mondhatjuk,hogy a Hortobágy kivételével le van díszburkolva Magyarország,és Nálunk a legmagasabb az egy főre eső stadionok száma./
  • huksha #4
    Ez nem csúsztatás, ez egyszerűen egy teljesen más dolog. Amit te írtál az továbbra is fennáll és ez nyilván nem oldja meg a fizetési problémákat. Mindazonáltal digitalizáni kell! Ebben a rendszerben hatalmas lehetőségek vannak... Nem beszélve, hogy az adatfeldolgozás gyorsulni fog (ami ugye ráfér a magyar ügyintézésre) és később a big data-val rengeted hasznos dologra is fény derülhet. Mindenképp pozitív kezdeményezés! Lássuk már a jót is a dolgokban. :)
    BTW: igen, virtuális "dokit" is akarnak a jövőben (és nem csak itthon) az egyszerűbb esetekhez, ahol üzenetben kommunikálva (pl.: Messenger) megadhatod a panaszaid és ad rá tippet, hogy mit kezdj vele, pl. égési sérülés, vágás, izomgörcs, sérv esetén.

    @mrzed001
    Ami pedig az összeomlást érinti: tudtommal még nem vezették be sehol, hanem egy "réteget" kell elhelyezni a helyi informatikusnak, ami "összeköti" a helyi régi adatbázist az új központosítottal. Ha ezt viszont nem lehet megoldani, akkor a helyi informatikusnak kell megoldást találnia rá, hogy hogyan lehet a meglévő adatokat egy közös nevezőre hozni a központi elvárásokkal és hogyan migrálják át oda. Amint ez megtörtént, úgy lehet használni az EESZT megoldását. Ezt egy kórházban dolgozó "vezető" informatikus barátom mondta. Az, hogy összeomlik a db, azt azt jelenti, hogy a helyi a szar és annak már régen is voltak baja(i). Szerinte a legnagyobb gond, hogy minden kórház valamilyen szinten egyéni megoldásokat és adattárolási eljárásokat is bevezetett, ezért lesz nehézkes az elején a kompatibilitási problémák megoldása.
  • mrzed001 #3
    Aham, a lombikosokat is így támogatja ez a kormány.
    Bereklámozták, hogy demármost hogy de hogy odateszik maguk és segítik a lombikosokat.
    De ahogy a nagy vezér oly bölcsen mondta: "ne arra figyeljetek amit mondok, hanem arra amit teszek".
    Márpedig tett.
    Bezáratta a Debrecenit, csökkentette az államilag támogatott kezelések számát.
    Szóval én úgy vagyok vele, hogy ezek nekem inkább ne akarjanak segíteni.

    Ami a meglevő programot illeti (a fentiek szerint abba fejlesztették bele), a múltkor épp dokinál voltunk amikor összeomlott neki, és onnantól el se indult. Nosza, én mint szaki rá is néztem rögtön.
    Az a sz.r dbase (3-asra tippelek) dbf file-okat használ, azt is bénán.
    Az indexek amúgy is hetente szállnak el -panaszkodott a doki-, ekkor táblánként végig kell menni és újraindexeltetni (egyesével, kézzel).

    Hogy is mondjam szépen, hogy ne legyen -túlzottan- sértő: ilyen sz.rt én már 2000-ben sem adtam volna ki a kezem közül, nemhogy most.
  • hungi #2
    Várólista csökkentését is ugy érték el hogy sok helyen kevesebb pl. csak 1 hónapra előre adtak időpontot. Ja hogy nem fér be? Menjen magánba, vagy hozza a mentő...
  • esztyopa #1
    Hát ez volt a legütősebb csusztatás !
    Nics elég orvos?
    Digitalizálunk !
    Mi lesz? Virtuális doki?
    Mindenesetre olcsóbb,mint versenyképes fizetéssel visszacsábítani az orvosokat./Vagy legalább megtartani Őket./