Berta Sándor
Baden-Württembergben jöhet létre a Kibervölgy
Az új mesterséges intelligencia központ létrehozói azt szeretnék, ha a Kibervölgy egy napon olyan ismert lenne, mint a Szilícium-völgy.
A Kibervölgy ott alakulhat ki, ahol jelenleg még az autógyártók vannak jelen: Stuttgart régiójában, Baden-Württembergben. Matthias Tröndle, a Max Planck Társaság Intelligens Rendszerek Intézetének kutatási koordinátora koordinálja a Kibervölgy aktuális alapítási szakaszának a tevékenységeit. Kiemelte, hogy az autók lesznek az első jelentős tömegtermékek, amelyek a mesterséges intelligencia rendszereket elhozzák a fizikai mindennapokba. A projekt partnerei között van Baden-Württemberg szövetségi tartomány, a Daimler, a Porsche, a BMW, a ZF, a Bosch, a Max Planck Társaság Intelligens Rendszerek Intézete, a Stuttgarti Egyetem, a tübingeni Eberhard Karl Egyetem és a Facebook.
Tröndle kifejtette, hogy a Facebook kutatási laboratóriuma, amely eddig New Yorkban és Párizsban volt jelen, vezető a gépi tanulás alapkutatásában. A Kibervölgyben a fő kutatási terület a mesterséges intelligencia és a mobilitás lesz. A Bosch profitálni akar ebből a folyamatból, amelynek keretében a fűnyírók vagy a porszívók is okossá válnak, mert a gyártó a szükséges algoritmusok megalkotása kapcsán hozzáférhet a közlekedési fejlesztésekhez.
Ulrich Simon, a Zeiss kutatási és fejlesztési vezetője hangsúlyozta, hogy a Kibervölgy esélyeket kínál az optika területén is. A jövőben olyan alkalmazások jelenhetnek meg, amelyek képesek felismerni az egészségügy és az ipari minőségbiztosítás területén készített diagnosztikai felvételeken a feltűnő dolgokat vagy az anomáliákat, például egy tüdőröntgenen a nem odavaló árnyékokat.
Tröndle közölte, hogy több tucat cég jelentkezett náluk, közülük soknak nagyon is konkrét elképzelése volt. Egy lavinát akarnak elindítani, számukra a gazdaságból származó pénz ugyanolyan fontos, mint az így létrejövő hálózat. Az akadémiai csoportokat szeretnék arra bátorítani, hogy teljesen szabadon válasszák ki a munkaterületüket, amelyeket aztán a cégek célzottan támogathatnak. Baden-Württemberg azért kiváló helyszín, mert nem csupán kutatók vannak jelen, hanem ügyfelek is.
Winfried Kretschmann tartományi miniszterelnök hozzátette, hogy napjainkban már választásokat lehet manipulálni, minden titkot elérhetővé lehet tenni, mert azokból kideríthető a vásárlási szokások, de ők nem akarnak ilyen világban élni. Azt kell kutatni, hogy miként lehet használni a Big Datát anélkül, hogy átlátszó emberekké válnánk és hogy ne legyünk önmagunk bábui. Mindenki azt várja, hogy válaszokat találjanak ezekre a kérdésekre és ebben nekik nagy felelősségük van.
A Kibervölgy ott alakulhat ki, ahol jelenleg még az autógyártók vannak jelen: Stuttgart régiójában, Baden-Württembergben. Matthias Tröndle, a Max Planck Társaság Intelligens Rendszerek Intézetének kutatási koordinátora koordinálja a Kibervölgy aktuális alapítási szakaszának a tevékenységeit. Kiemelte, hogy az autók lesznek az első jelentős tömegtermékek, amelyek a mesterséges intelligencia rendszereket elhozzák a fizikai mindennapokba. A projekt partnerei között van Baden-Württemberg szövetségi tartomány, a Daimler, a Porsche, a BMW, a ZF, a Bosch, a Max Planck Társaság Intelligens Rendszerek Intézete, a Stuttgarti Egyetem, a tübingeni Eberhard Karl Egyetem és a Facebook.
Tröndle kifejtette, hogy a Facebook kutatási laboratóriuma, amely eddig New Yorkban és Párizsban volt jelen, vezető a gépi tanulás alapkutatásában. A Kibervölgyben a fő kutatási terület a mesterséges intelligencia és a mobilitás lesz. A Bosch profitálni akar ebből a folyamatból, amelynek keretében a fűnyírók vagy a porszívók is okossá válnak, mert a gyártó a szükséges algoritmusok megalkotása kapcsán hozzáférhet a közlekedési fejlesztésekhez.
Ulrich Simon, a Zeiss kutatási és fejlesztési vezetője hangsúlyozta, hogy a Kibervölgy esélyeket kínál az optika területén is. A jövőben olyan alkalmazások jelenhetnek meg, amelyek képesek felismerni az egészségügy és az ipari minőségbiztosítás területén készített diagnosztikai felvételeken a feltűnő dolgokat vagy az anomáliákat, például egy tüdőröntgenen a nem odavaló árnyékokat.
Tröndle közölte, hogy több tucat cég jelentkezett náluk, közülük soknak nagyon is konkrét elképzelése volt. Egy lavinát akarnak elindítani, számukra a gazdaságból származó pénz ugyanolyan fontos, mint az így létrejövő hálózat. Az akadémiai csoportokat szeretnék arra bátorítani, hogy teljesen szabadon válasszák ki a munkaterületüket, amelyeket aztán a cégek célzottan támogathatnak. Baden-Württemberg azért kiváló helyszín, mert nem csupán kutatók vannak jelen, hanem ügyfelek is.
Winfried Kretschmann tartományi miniszterelnök hozzátette, hogy napjainkban már választásokat lehet manipulálni, minden titkot elérhetővé lehet tenni, mert azokból kideríthető a vásárlási szokások, de ők nem akarnak ilyen világban élni. Azt kell kutatni, hogy miként lehet használni a Big Datát anélkül, hogy átlátszó emberekké válnánk és hogy ne legyünk önmagunk bábui. Mindenki azt várja, hogy válaszokat találjanak ezekre a kérdésekre és ebben nekik nagy felelősségük van.