Berta Sándor

Létrehozták Zürich 3D-modelljét

A technológia bármilyen forrásból képes képi és videóadatokat feldolgozni, és más városoknál is alkalmazható. Az ETH Zürich kutatói által megalkotott módszer számos alkalmazási lehetőséget kínál: például elemezhetők, hogy a gyalogosok mikor és hol közlekednek vagy mikor válnak szabaddá bizonyos parkolóhelyek.

A Varcity nevű platformnak köszönhetően bármely város 3D-modellje elkészíthető - kizárólag képi információkból. A rendszer annyira sokoldalú hogy az összes lehetséges képforrást felhasználja, kielemzi és automatikusan ötvözi egymással. Ezek a források lehetnek légi felvételek, speciális járművek segítségével felvett 360 fokos panorámafotók, de akár hagyományos fotók is, például olyanok, amelyeket a turisták készítettek és hoztak nyilvánosságra a közösségi oldalakon és más internetes platformokon. A technológia videókat is tud használni, például YouTube-anyagokat és a nyilvános webkamerák adatait.

A gépi tanulás algoritmusainak köszönhetően a technológia felismeri a felvételek tartalmát, legyen szó épületekről, ajtókról, ablakokról, utcákról, emberekről vagy autókról. A 3D-modell az emberi segítség nélkül is "tudja", hogy melyek a járdák - és a webkamerák adatainak kiértékelésével - azt is, hogy mely utcákon lehet csak az egyik irányba közlekedni.


Hayko Riemenschneider, a Varcity projektvezetője azt nyilatkozta, hogy az utcaképeken nagyon részletesen lehet elemezni a forgalmat és mérni a gyalogosok áramlását, akár valós időben is. A forgalomszámlálás nagyon egyszerűvé válik a meglévő kamerák bevonásával és így nincs szükség külön szenzorok felszerelésére. Riemenschneider hozzátette, hogy a technológiájuk dinamikát, életet, embereket és járműveket visz a 3D-városmodellekbe. Ez a megoldásuk egyik nagy előnye az olyan ismert alkalmazásokkal szemben, mint a Google Utcakép szolgáltatása.

Az algoritmusok a képadatokból névtelen formában szereplő információkat generálnak. A Varcity az emberfolyamokat és a közlekedést avatárokként ábrázolja, ezért adatvédelmi szempontból is megfelelő. Az algoritmusokat a tudósok az elmúlt év során az Európai Kutatási Tanács (ERC) egyik projektje keretében készítették el. A Varcity technológiája hatalmas adatmennyiségen alapul. Kenneth Vanhoey, az egyik kutató hangsúlyozta, hogy minél több fotót és videót tud kiértékelni a platform, annál pontosabb lesz a modell. Ráadásul figyelembe kell venniük, hogy a következő években rohamosan nőni fog az elérhető felvételek mennyisége.

A város- és közlekedéstervezésben egyaránt alkalmazható a technológia, az arra épülő programok értékesítésére pedig már most több startupot alapítottak. A Spectando az ingatlanpiacon kínál virtuális épületbejárásokat, míg a Casalva a biztosítótársaságok számára virtuális kárelemzéseket az épületeknél. Ezekhez az alkalmazásokhoz nem kellenek különleges eszközök, a hagyományos okostelefonos felvételek elegendőek. A Parquery pedig egy olyan rendszert alkotott meg, amely a parkolóhelyekre irányított kamerákkal működik és nincs szüksége szenzorokra. A számítógép valós időben kielemzi a videóadatokat, felismeri az autókat és ezáltal pontosan tudja, hogy mely parkolóhelyek szabadok és mely gépkocsik nem parkoltak szabályosan. A rendszert először Locarnóban alkalmazták.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!