Berta Sándor

Jön a 360 fokos megjelenítés

A virtuális valóság tovább fejlődhet, 2018-ra piacképesek lehetnek a 360 fokos megjelenítést kínáló televíziók.

Florian Anton, az MX1szolgáltató munkatársa. A cég a SES-hez, a világ legnagyobb műholdüzemeltetőjéhez tartozik. Anton az MX1-nél a televíziós virtuális valóság (VR) projektekért felelős. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a dekóderek jelenleg nem képesek a VR-közvetítésekhez kapcsolódó hatalmas adatmennyiséget feldolgozni. De a szakember szerint ezt a feladatot a következő két éven belül képesek lesznek megoldani és ezután már nem lesz akadálya a virtuális valóság televíziók megjelenésének és elterjedésének.

A VR-szemüvegek csak rövid ideje vannak jelen a piacon, azonban lehetne létjogosultságuk a virtuális valóság televízióknak is. Amennyiben ugyanis a szülők látják, hogy a gyermekeiknek milyen élményt jelentenek a VR-játékok, akkor rájöhetnek arra, hogy egy koncert vagy futballmérkőzés megtekintése is hasonló élmény lehet nekik.

Az első konkrét fejlesztésekre és lépésekre már sor került az Amerikai Egyesült Államokban. Ott már minden hétvégén 360 fokban látó kamerákkal közvetítenek meccseket, de jelenleg alig 200-250 ember nézi így a sporteseményeket. Azonban mindez csak a kezdet, a gyors technológiai fejlődéssel és a minőség javulásával, valamint az elérhető tartalommennyiség növekedésével jelentős mértékben változhat a helyzet. Az ajánlatok először az USA-ban fognak megszaporodni, majd világszerte is.


Fogyasztói szempontból a virtuális valóság televíziózáshoz korszerű Ultra HD készülékre vagy VR-szemüvegre, kellően nagy átviteli kapacitású dekóderre és műholdas hozzáférésre van szükség. Anton rámutatott, hogy a virtuális valóság közvetítésekhez szükséges adatmennyiséget jelenleg még lehet továbbítani, mert csak kevés nézőt érdekelnek ezek a műsorok, de ha egy mérkőzést vagy koncertet 200 000 vagy mondjuk kétmillió ember szeretne egy időben látni, akkor már összeomlana az internet. Ilyenkor már csak a műholdas kapcsolatok kínálnának elegendő sávszélességet. De az adatmennyiség annyira nagy, hogy akkor sem lesznek soha exkluzív 24 órás VR-televízióadók.

Anton kiemelte, hogy a virtuális valóság közvetítések olcsóbban elkészíthetők lesznek, mint a mai műsorok, mert elegendő lesz egyetlen 360 fokban látó kamera a napjainkban használt számos készülék helyett és a rendező szerepét is a nézők vehetik majd át.

Tavaly októberben írtunk arról, hogy a Free Dimensional (FreeD) nevű technológiát a brit Sky, a Replay-Technologies nevű izraeli videofeldolgozó cég és az Intel közösen fejlesztette ki, s lehetővé teszi a focimérkőzések 360 fokos közvetítését. Emellett megjelentek a 360 fokban látó kamerák is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KisKZ #11
    A VR/AR készülékek szerencsés dolgot nyujtanak pl a régebbi minden információt magába foglaló hologramhoz képest.
    Csupán a megfigyelő aktuálsi pozíciójából szükséges generálni a képet, nem pedig a teljes tartalmat. A "passzív" teljes anyagot nyújtó műsorszórás helyett az interaktív, a felhasználó/felhasználók (még több felhasználó esetén is megtakarítás) számára szükséges adatmennyiséget kell továbbítani.
    A felhasználói paraméterek apróságnak számítanak a teljes adatmennyiségben.
    Persze... Ezeknek a kezelése nem kis meló az adó oldalon. Ha körzetekre, csoportokra bontják a felhasználói végpontokat, és csak az optimális csoportig küldik a teljes anyagot, ott talán már jól kezelhető a szelektív továbbosztás.

  • professional #10
    Bassza meg azt az ötletemet is megcsnálták...
  • NEXUS6 #9
    A cikk címe nem feltétlenül jó. A 360 fokos 3D műsorszórásról és nem a megjelenítésről szól valójában.

    3-4 kamera valszeg kell egy esemény közvetítéséhez, amelyek között a néző váltogathat. Egy labdát követő drón se lenne rossz, pl focimeccsnél.

    A földi műsorszórás esetén vagy 10 jelenlegi csatornát lefoglalna, de egy ilyet korlátlan számban tudnak nézni.

    A netes műsorszóás más tészta, de valami megosztós, disztributív hálózattal az is megoldható azért, aki csatlakozik műsort is szór egyben.
  • Sir Cryalot #8
    -lehet a pár tízzel is sokat mondtam.
  • Sir Cryalot #7
    Térérzékelés is csak pár tíz méterig érdekes és utána réteges lesz a pixelek miatt. Újabb ingyenreklám cikk/gumicsont ,készséges megalomán nyammogtatással , elemükben lehetnek a menedzserg***-ik, kár a gőzért leállni agyalni rajta.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2016.10.27. 11:46:47
  • halaszlo #6
    Lehet, hogy tényleg ez a jövő... A valóságban a játékosok egy üres pályán játszanának, viszont annyi jegyet adhatnának el, amennyit akarnak. Te pedig oda ülsz, ahová akarsz. :)
    Utoljára szerkesztette: halaszlo, 2016.10.27. 10:33:43
  • halaszlo #5
    Ez úgy lenne érdekes, ha a labda ésa játékosok mozgását real time lemodelleznék és ráhúznák a textúrájukat egy-egy 3D modellre és gyakorlatilag az egész meccs egy 3D scene lenne. :) Akkor bejárhatnád az egész meccset és nem kellene akkora sávszél sem, mivel csak a skeletonok pozicióját kellene továbbítani. A többi skint, meg texturát letöltené előre. :)
  • sárkánylovag #4
    Érdekes ez így is :
    Először nem értettem mi az a kis kéz jel a videó fölött, ja hogy lenyomva körbe tudok nézni ?:)))))


    Utoljára szerkesztette: sárkánylovag, 2016.10.27. 09:50:38
  • tom_pika #3
    "mert elegendő lesz egyetlen 360 fokban látó kamera"

    És a zoom-ot akkor el is felejthetjük? Minek az ugye, mobilon sincs, tévézéshez is jó kell akkor legyen.
  • Tinman #2
    "akkor sem lesznek soha exkluzív 24 órás VR-televízióadók."

    Lol... dehogynem, nem kell ennyire korlátoltnak lenni. "A levegőnél nehezebb tárgyak sohasem fognak repülni." :-D