Gyurkity Péter

Megtorpant az Apple növekedése

A telefonok alig nőttek, a tabletek pedig tovább csökkentek, így hiába a parádés kínai növekedés, a várakozások nem teljesültek.

Egy évvel ezelőtt szinte minden az Apple kiugró eredményétől volt hangos, az almás cég még a Samsunghoz képest is ragyogóan szerepelt, amit sokan az iPhone okostelefonok nagyobb kivitelének tulajdonítottak. Most elmaradtak a várakozásoktól, a szép eredmények ellenére hiányzik az erős növekedés.

Az első negyedéves eredményeket szokás szerint a cég első embere ismertette és egészítette ki további részletekkel. Tim Cook többek között elmondta, hogy az eddigi legjobb negyedévüket zárták le (az első periódus az ünnepi forgalom miatt amúgy is hagyományosan erős), hiszen összesen 76,4 milliárd dolláros bevételre tettek szert, amelyből a költségek után 18,36 milliárd dollár marad meg további felhasználásra. Ezzel egyben a tőzsdére bevezetett cégek körében is új rekordot állítottak fel, az elemzők és a befektetők azonban a növekedés folytatását hiányolják, ezért nem is találtak nagyon pozitív visszhangra.

Az értékesített okostelefonok száma 74,8 millió volt, ez alig haladta meg a tavaly ilyenkor felmutatott 74,5 milliós számot. A negyedéves növekedés nem tűnik soknak, de az egész évben piaci részesedését 16,2 százalékra növelte az Apple az előző évi 14,8 százalékról. A kulcsfontosságú kínai piacon pedig 18 százalékkal növelte eladásait úgy, hogy ügyfeleinek fele első vásárlója volt. Az Apple eladásai nem csak hagyományos piacain, hanem a feltörekvő térségben is növekedtek, a legnagyobb mértékben, 76 százalékkal Indiában. Az értékesítéseket annak ellenére is növelni tudta tavaly az Apple, hogy az iPhone átlagos készülékára (ASP) 691 dollárra emelkedett 687 dollárról, ami arra is utal, hogy a piaci kereslet a nagyobb képernyős és nagyobb kapacitású modellek irányába tolódik. Az Apple tavaly 231,5 millió okostelefont értékesített, 20,2 százalékkal többet a 2014-es 192,7 milliónál.

A táblák eközben ismét visszaestek, az iPad készülékekből ezúttal 16,1 millió kelt el (a tavalyi 21,4 millióhoz képest ez komoly zuhanás), míg az Apple Watch konkrét eredményeit nem ismertették. A régiók közül a kínai piac emelkedett ki, itt éves szinten 14 százalékkal nőttek az eladások, a mostani negyedévben azonban mindenhol komoly csökkenés várható, mivel ez az év eleji időszakot jelenti, amely soha nem mutat kiugró adatokat.

A cég a pletykák szerint egy új tábla piacra dobására is készül, amely 9,7 hüvelykes kivitelben, valamikor márciusban jelenhet meg. Ez erősebb chipet, jobb hangszórókat, valamint a hátoldali kamerához párosított vakut kínálna a vásárlóknak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • culas25hc #8
    A mérnöki tudományokban már elég régóta szerepel a "fenntartható fejlődés" fogalma, kíváncsi vagyok mikor jelenik meg a gazdaságban is. Mert ezek szerint minden cég a biztos halálba rohan, hiszen amint eléri az emberiség létszámával egyenlő eladott példányszámot, megtorpan a növekedés, otthagyják őt a hitelezők, és bedől a márka...

    Bár én alapvetően Sony párti vagyok, minden elismerésem az Apple-é, akkor is ha nem sikerül telefont értékesíteniük más bolygók lakói számára :P
    Utoljára szerkesztette: culas25hc, 2016.02.01. 21:52:11
  • lipovics #7
    Egyszer minden növekedés megáll. Egyébként szerintem az okostelefonok iránt csökkent az érdeklődés, mivel nem tudnak semmi hasznos újdonságot felmutatni a gyártók.
    Nem csak Apple, a többi sem.
  • kvp #6
    Regebben mindig ilyenkor jottek elo egy uj termekkategoriaval, amivel egy olyan piacra tudtak belepni, ami ugyan mar letezett csak szinte senki nem tudott rola. Aztan letaroltak. Most is valami hasonlot varnak a befektetok, mert a stabil bevetel csak osztalekot hoz, de a novekedes a reszvenyek erteket noveli. (a mai tozsden mar csak a novekedes erdekel szinte mindenkit, a tenyleges profitbol szarmazo tenyleges osztalek ehhez kepest apropenz, pedig valojaban csak az a valodi megtermelt haszon, ami mogott fizikai ertek is van)
  • Sequoyah #5
    Minden ceg halalraiteli magat, aki a vegtelen novekedesre koncentral, mivel ennek elobbutobb torvenyszeruen vege, a befektetok csalodnak, es a ceg csodbe mehet.
    A novekedes helyett a stabil profitra kell koncentralni, megha ez manapsag nem is annyira divatos.
  • M2 #4
    Nem, ez most tényleg a növekedés vége. Saját előrejelzéseik szerint is.

    Érthető, hisz az utóbbi évek készülékei már mindent tudtak, alig van értelme cserélni őket.
  • asgh #3
    Megint egy olyan cikk, aminek a címe, hogy "megtorpant az apple növekedése", majd a cikkben csak olyan adatok szerepelnek, ami ennek a homlok egyenest ellenkezőjét bizonyítják.
    Valaki megint copy-pastelt egy tavalyi "megtorpant az apple" cikket?
    Akkor is miről volt szó?
    Hogy hiába a rekord nyereség, az elemzők többet vártak.
    Ilyenkor pedig nem az elemzők tévedtek, hanem "az apple megtorpant".
    Ha nőtt a nyereség, akkor a növekedés üteme torpant meg, ha az is nőtt, akkor a növekedés ütemének növekedése, és így tovább. Azaz bármi történjen is, valami mindig megtorpan, immáron lassan 15 éve.
    Valahogy mégsem jutunk el odáig, hogy x elemzőtől eztán nem közlünk semmit, mert tavaly is baromságokat beszélt.
  • M2 #2
    Ideje lenne csökkenteni az árakat.
  • Jawarider #1
    Talán elértük a határfogyasztást.....???