Mortimer
ASUS V7700 GeForce 2 GTS
Újabb GeForce 2 GTS teszt lapunkon, ezúttal az ASUS elgondolását mutatjuk be részletesen. A minőségi termékeiről, és kiváló drivertámogatottságról híres gyártó ezúttal sem hagy minket cserben, némileg átdolgozva az nVidia-féle referenciaelgondolást újabb kiváló terméket adtak ki kezükből. Az olyan egyedi opciók, mint a fordulatszám- és hőmérsékletfigyelés vagy a dinamikus túlhajtás miatt az ASUS V7700 valószínűleg a profi felhasználók kedvence lesz.
A GeForce2 GTS kiadásával az nVidia véglegesen az eddigi 12 hónapos termékciklusok lerövidítése mellett döntött. Hasonlóképp, mint a GeForce 256 chipset megjelenése után, majdnem minden nagyobb videókártya-gyártó megtette már a GeForce 2 GTS-en alapuló kártyája bejelentését. De a GeForce 256-al ellentétben, ez alkalommal azonnal a vásárlók kezébe kerülhet a kártya. A chip bejelentése, és a tényleges használati idő közötti időkülönbség gyakorlatilag megszűnt: már most bárki megvásárolhatja a pár héttel ezelőtti terméket.
A legújabb technológia azonnali elérhetősége nemcsak a felhasználók és a keményedő verseny szempontjából érdekes, hanem a gyártók számára is új kihívásokat jelent. Majd mindegyikük elsőként akart GeForce 2 GTS alapú kártyát piacra dobni, és éppen ezért minden erőforrásukat be kell vetniük, hogy a rendelkezésre álló igen rövid idő alatt valahogy megkülönböztessék terméküket a többi - a z nVidia által kiadott referenciadesignt felhasználó - gyártóétól. Az ASUS legújabb 3D gyorsítókártyájánál, a GeForce 2 GTS-en alapuló V7700-nál plusz opciókat épített be a figyelemfelhívás érdekében. Az ELSA a GLADIAC-nál ezt 6 éves garanciával és a szoftverválasztás lehetőségének biztosításával tette meg. A Hercules szándékai szerint hűtőbordákat fog építeni a RAM modulokra a 3D Prophet II. GTS-en. Vajon elég ez az ASUS-nak a sikerhez? Nézzük meg jobban a referencia-felépítéstől való eltéréseket és az összhatást.
Főbb jellegzetességek
Jellemzők:
NVIDIA GeForce 2 GTS GPU
Négy Hypertexel pipeline, melyek mindegyike két textúrát állít elő true color minőségben, ezáltal maximális teljesítménye 1.6 Gigatexel, illetve 25 millió háromszög másodpercenként
32 MB nagysebességű DDR memória, sávszélessége 5.3 GB/sec
Második generációs Transform and Lighting (T&L) Engine
Optimalizálták Direct3D gyorsításhoz, teljes mértékben támogatja a DirectX 7 lehetőségeit, mint a multitexturázás, bump mapping, light maps, reflection maps, full scene anti-aliasing, trilinear és 8-tap anisotropic filtering
Teljes OpenGL 1.2 támogatás
Többszörös bufferelés (két, három, illetve négyszeres) az akadozásmentes animációk és a videólejátszás érdekében
Integrált 350 MHz-es RAMDAC, mely 640x480-től 2048x1536 true colorig terjedő felbontásokat támogat
BRDF (Bidirectional Reflectance Distribution Function) támogatás
Direct Show, MPEG-1, MPEG-2 és Indeo videógyorsítás
SmartDoctor technológia fordulatszám- és AGP teljesítményfigyeléssel, túlmelegedésvédelemmel és dinamikus túlhajtással
Mellékelt szoftverek: ASUSDVD 2000, Drakan, Rollcage és 12 másik játék demója
A kártya
A GeForce 256 chipseten alapuló ASUS kártyától (V6600 SDRAM) eltérően a V7700-nál már nem követték szorosan a referencia-elgondolást, hanem némileg módosítottak a felépítésen. A V6600 SDRAM-nál tisztán az nVidia által kiadott elveket követték, melyeket kiegészítettek olyan dolgokkal, mint a videóbemenet vagy a hardverfigyelés. A V7700-nál kissé más a helyzet: habár a kártya az nVidia tervein alapul, de ráépítettek egy hardverfigyelő chipet is a nyák hátsó oldalára. Ez az apró dolog különbözteti meg az ASUS kártyáját a piacon kapható többi GeForce 2 GTS chipsetes terméktől.
A V7700 fiatalabb testvérein, a V6x00 szérián is megtalálható ez a Winbond W83781D chip, mely nemcsak a ventillátor, hanem a belső hőmérő és feszültségmérő jeleit is figyelni tudja. Az ASUS az egyetlen gyártó, aki ilyesmit épített GeForce kártyájába. A hardverfigyelés fontossága nem emelhető ki eléggé: a Winbond chip révén nem csak a dinamikus túlhajtás valósítható meg a processzor és a memória órajelének emelésével, míg a kártya túl forró nem lesz, hanem folyamatosan figyeli a ventillátort is, hogy megelőzze a katasztrófát. A V6x00 sorozatú kártyáknál ehhez saját szabadalmaztatott dízájnra volt szükség (amire persze mellesleg a videóbemenet is rákerült). A V7700 sorozat esetében valószínűleg a Deluxe változat is megmarad az nVidia féle felépítés mellett, mivel korábban csak azért volt szükség változtatásra, mert a referenciadesign nem hagyott helyet a hardverfigyelő és a videó input chip számára. Mivel az ASUS megtalálta a módszert a Winbond W83781D chip elhelyezésére a kártya hátoldalán lévő szabad területre, és mivel a videó ki- ls bemenetet is egy testvérkártya kontrollálja, valószínűtlen a felépítés jövőbeni változtatása. Az ASUS-nak sokkal egyszerűbb egy külön kártyán megoldani a videó be és kimenetet, mint a felépítés újbóli megváltoztatása.
A .18 mikronos GeForce 2 GTS GPU-t köralakű hűtőborda és ventilátor hűti. Habár a ventilátor teljesen másképp néz ki a többi GeForce 2 GTS kártyán találhatóknál, gyakorlati különbség semmi nincs köztük. A változtatás egyetlen oka, hogy a köralakű hűtőborda kevesebb helyet foglal az általánosságban használt négyzet alakú típusoknál. A hűtőborda a maximális hőelvonás érdekében egy hővezető zsír közbeiktatásával csatlakozik a GPU felszínére. A GeForce 256 chippel ellentétben a hőmérséklet nem igazán központi tényező a 0.18 mikronos gyártási eljárás miatt, de erre majd részletesebben kitérünk a túlhajtás részben. Ezt a tényt tudván nem meglepő, hogy a V7700-nál használt hűtőborda + ventilátor kombináció nagyon hasonlít a többi gyártó megoldásához, azzal a kiegészítéssel, hogy a V7700-nál alkalmazott hővezető zsírt nem kevésbé hatékony a videókártyák többségénél hasonló célokra használt hővezető ragasztónál.
A DDR SGRAM chipek is azonosak a más gyártók 32 MB GeForce (256 vagy 2 GTS) DDR kártyáin található memóriákhoz. Az Infineon modulok default órajele 333 MHz. Mint ahogy már korábbi Elsa Gladiac GeForce 2 GTS bemutatónkban is írtuk, úgy néz ki, hogy az Infineonnak sikerült megoldania a memóriák minőségével kapcsolatos problémákat. A GeForce 256 memória órajele 300 MHz-re lett állítva (150 MHz DDR), és a GeForce 2 GTS kártyákon is pontosan ugyanez a modul található meg. De kiderült, hogy a GeForce 2 GTS kártyákon alkalmazott új sorozatú Infineon RAM-ok már tartósan jobb teljesítményt nyújtanak a korábbiaknál. Hogy pontosan mennyire, az a túlhajtás részben látható, de tudni kell, hogy az előre beállított 166 MHz-nél semmilyen probléma nem adódik.
Mivel az ASUS nem vágta ki előre a kártyán az S-Video csatlakozó helyét, ez azt jelenti, hogy célcsoportjuk a videókimenetet nem igénylő felhasználók, és ezzel piaci helyet biztosítottak a magasabb igényű, drágább V7700 Deluxe számára, mely videó ki- és bemenettel is rendelkezni fog.
Túlhajtás
Mint ahogy az majd minden GeForce 2 GTS kártyára elmondható, az ASUS V7700 igen jól reagál a túlhajtásra. A GeForce 2 GTS tulajdonságai kiválóan húzhatóvá teszik a 0.18 mikronos gyártási eljárás miatt. Ezáltal nemcsak az chip belső ellenállása és áramfelvétele csökkent, hanem a hőkibocsájtás is. Az alacsonyabb hőmérséklet miatt a GeForce 2 GTS-nél használt hűtőborda + ventilátor kombinációnak nincs is olyan életbevágó szerepe, mint a 0.22 mikronos GeForce 256-nál. Emiatt nem a minél tökéletesebb hűtés a főszereplő, hanem a túlhajthatóság, a tranzisztorkapcsolatok (sokszor azonosítják a chip minőségével). A tranzisztorkapcsolatok, a tranzisztor hosszúságának és szélességének arányában a gyártási folyamat változásokat okoz, ezáltal a maximális elérhető órajel is különböző. Sem a kártyagyártók, sem a vásárlók nem ismerik az egyes kártyákba szerelt chipek minőségét, emiatt a GeForce 2 GTS kártyák túlhajthatósága sem becsülhető meg pontosan. Ez megmagyarázhatja azt is, hogy habár a V7700 hűtésénél jóval hatékonyabb hővezető zsirt alkalmaztak, maximális elérhető órajele mégis a hővezető ragasztóval szerelt Elsa Gladiac mögött maradt. Az ASUS processzora 235 MHz-re volt képes, ez 35 MHz-el haladja meg az alapsebességet, A Gladiac 5 MHz-el jobban teljesített, magjának maximális órajele 240 MHz volt. Persze mindkét sebesség kiválónak mondható, a kártyák igen gyorsak.
Újból kiemelnénk, hogy a memória órajelének emelését főképp a chip minősége (a tranzisztor-konduktivítás) befolyásolja. Az ASUS V7700 és az Elsa Gladiac is ugyanazon 6 ns-os Infineon SGRAM chipekkel készült. Mint korábban beszéltünk róla, ezek a RAM modulok a korábbi GeForce 256 DDR alapú kártyáknál használt memóriák továbbfejlesztett változatai. Túlhajtásnál a maximális memória-órajel 363 MHz volt, 30 MHz-el az alapérték felett. Ez némileg alacsonyabb az Elsa Gladiacnál tapasztalt 375 MHz-nél, de kiemelnénk, hogy ez nem a videókártyának köszönhető, hanem a kártyában használt RAM sorozat minőségének. A teljesen felhúzott 235/363 MHz-es kártya volt az eddig valaha látott leggyorsabb gyorsító.
Driverek
Az ASUS nem igazán akarta az időt és pénzt pazarolni egy már ismert rendszerre teljesen új driversorozatot kifejleszteni. Ehelyett inkább a V7700-hoz a minden V6x00 kártyánál alkalmazható 5.16-os ASUS driverkészletet mellékelik. Használhatósága nagyon hasonlít a referenciadriverekhez; persze némi kozmetikai változtatásokat alkalmaztak. A driverek a szabványos tálcarezindens ikonnal és az "ASUS Tweaking Utility" túlhajtó-segédprogrammal jelentek meg. Az egyetlen probléma a hasonló, jellemzőkben igen gazdag és széles platformú driverekkel, hogy igen gyakran olyan képességeket is jelölnek benne, amiket a használt kártya nem is tud. Ez az eset fordul elő a V7700-nál is, a driverkészletben megtalálható a videóki- és bemenet színbeállítása és a VR kiegyenlítés is. Mindezeket meglátva mindenki többre vágyik a meglévőnél... mondjuk egy V7700 Deluxe kártyára.
A Winbond W83781D chiptől érkező infók bemutatását az ASUS saját SmartDoctor segédprogramja végzi. Ez a programocska jeleníti meg a Winbond W83781D chip információit igen közérthetően. A könnyen áttekinthető grafikonos ábrák közül a legfontosabb adatok a ventillátor aktuális fordulatszáma, a mag hőmérséklete és a mag feszültsége. Ezenkívül persze számos hasznos túlhajtó funkciója is van. A kártya rendelkezik az ASUS által dinamikus túlhajtásnak nevezett tulajdonsággal, ami azt jelenti, hogy az órajel az igényektől függően, automatán változik. Például Windowsban az órajel a relatíve lassú 86 MHz-re, a memória pedig 82 MHz-re csökken. Ezek a szükségletek növekedésekor azonnal visszaállhatnak az eredeti szintre, például egy 3D játék vagy más erőforrás-igényes program futatásakor. A program tartalmaz egy túlhajtásvédő opciót is, ami megakadályozza, hogy túl magasra állítsuk a chip órajelét. Ha a belső szenzor a chipet túl forrónak érzékeli, a dinamikus órajelváltás azonnal működésbe lép és lejjebb esik a kártya terhelése, alacsonyabb hőtermelést eredményezve.
A SmartDoctor a kártyára ható külső körülményeket is figyeli, például azt is jelzi, ha az alaplap nem biztosít megfelelő feszültséget. Ez mondjuk játék közben egy kis fehér képernyő megjelenéséből vehető észre, ami minden 5 másodpercben (vagy a beállított időközökben) villog előttünk.
A taskbar lehetővé teszi a beállítások egyszerű megváltoztatását
A D3D beállítóképernyő
Az OpenGL beállítások
A színbeállítóképernyő
A SmartDoctor nagyon hasznos kártyafigyelő segédprogram
Hardver: Intel Pentium III 750E
ABIT BF6
128MB PC133 Crucial Technology SDRAM
Quantum Fireball CR 8.4 GB UDMA 33
Acer 24x CDROM
ASUS V7700
Szoftver: Windows 98 SE
NVIDIA GeForce - Detonator 5.16 videódriver
Mérőprogramok:
GT Interactive Unreal Tournament 4.04 UTbench.dem
idSoftware Quake III Arena demo001.dm3
idSoftware Quake III Arena quaver.dm3
Quake III Arena teljesítmény - demo 001
Mint a többi GeForce 2 GTS chipsetes kártya, az ASUS V7700 is kiváló teljesítményt nyújt. A Quake III demo001-ben az igazi erejét 800x600x32-től kezdi megmutatni. E felbontás alatt még nem a számítási teljesítmény, hanem más tényezők számítanak, mint a relatíve hasonló eredményekből látható. 800x600x32 felett viszont minden vetélytársánál jobban teljesít, 1600x1200x16-nál 64%-al gyorsabb a DDR GeForce kártyánál.
Mindenki láthatja, hogy az igazi különbség nem 32 bites színmélységnél, hanem 16 bitnél adódik. Ez a GeForce 2 GTS kis memória-sávszélessége miatt van így: míg a GPU képes lenne sokkal magasabb értékek elérésére is, addig a processzort a memóriával összekötő sávszélesség ezt erősen lekorlátozza. Több szín használatánál ugyanis a relatíve lassú memóriasávon sokkal több adatot kell oda-vissza mozgatni, emiatt a kártya a potenciális lehetőségeinél jóval gyengébben tud csak teljesíteni.
Quake III Arena teljesítmény - Quaver
A korábbi tesztekkel ellentétben, a Quaver most már nem küldi padlóra a 32 MB-os GeForce kártyát. Ez a tesztnél használt 5.16-os driverek miatt van, melyek már S3TC textúratömörítést is használnak a Qauake III-ban, ezért már nem szükséges a textúrák cserélgetése, az egész frame befér egyben a memóriába. A kártya leginkább 1280x1024x16-ban magasodik a GeForce DDR fölé, itt 65%-al gyorsabb elődjénél. Túlhajtva ez a különbség tovább nő, 74%-ra.
A Quaver pálya a Quake III Arena egyik a videókártyákat leginkább igénybevevő terepe, ezáltal kiválóan alkalmas a még játszható gyorsaságú felbontás nagyságának eldöntésére. A minimális frissítési értékekről mindenkinek megvan a maga véleménye, de a játékosok többségének az 50 FPS elfogadható érték. Ezt eszünkben tartva láthatjuk, hogy a Quake III Arena könnyedén játszható GeForce 2 GTS-el 1024x768x32-ben, és majdnem teljesíti ezt a követelményt 1280x1024x32-ben is. Az itt tanúsított 44.3 FPS-nél néha egyes tárgy ugrálása előfordulhat, de amúgy az esetek többségében tökéletes játékra. Túlhúzva, 49.2 FPS 1280x1024x32-ben sokak álma lehet... a játék nemcsak csodálatosan néz ki, de játszható is.
Unreal Tournament teljesítmény
Mint a múltban jópárszor tapasztalhattuk, az Unreal Engine nem mutat nagy különbségeket a kártyák között. A GeForce-ok között is nagyon kis differencia mutatkozik meg, kivétel egy felbontás: 1280x1024x32. Itt a GeForce SDR lassú memóriabusza miatt lemaradozik, mivel ekkora felbontásnál és színmélységnél már rengeteg textúrát kell(ene) nagy sebességgel mozgatni a memóriához. A legjobb teljesítményt természetesen a legmagasabb órajelű kártya nyújtja, a GeForce 2 GTS.
Összegzés
Ha új videókártyára vágyik az ember, a csúcskategóriában manapság már egyértelműen a GeForce kártyák uralják a terepet, csak ezek képesek a hardcore játékosok igényeit kielégíteni. A GeForce 2 GTS tovább halad ezen az úton, és még nagyobb sebességgel, még élvezhetőbb játszhatóságot kínál. A kérdés már csak az, melyiket válassza az ember a sok közül? Két héttel ezelőtt könnyű volt a válasz: Elsa Gladiac, egyszerűen azért, mert ez volt a piacon kapható egyetlen GeForce 2 GTS kártya. Most már napról napra jelenti be a többi cég is termékeit, így a választás jelentősen nehezebbé vált. Sajnos azt is hozzá kell tennünk, hogy az ASUS V7700 megjelenése sem teszi egyértelművé a helyzetet.
Ára 349.99 dollár, ezzel fő ellenfele, az Elsa Gladiac mellett van. A V7700-hoz adott szoftverválaszték nem túl bő, csupán 2 játék és egy szoftveres DVD dekódert tartalmaz, melyeket már a korábbi V6600-asoknál is láthattunk. Egy ilyen erőteljes videókártyánál ezek közel értéktelennek számítanak. Senkit ne tévesszen meg a dobozon látható "12 játék" kiírás sem, mivel ezek csupán a játékok demói. A 2D képminőség továbbra is egy GeForcehoz méltó, tehát semmi előnyt nem tud a Gladiaccal szemben felmutatni.
Persze ami a szoftverek terén hiányzik a V7700-asban, azt pótolja a hardverfigyelés. A Winbond chip beépítésével az ASUS megteremtette a csúcsrajáratók álmát: nem kell többé ujjunkkal figyelni a kártya hőmérsékletét, vagy a fordulatszám megbecslésével foglalkozni, minden ilyen információ - és még sok más is - megjelenik a SmartDoctor segédprogramon. A programocska tartalmazza a dinamikus túlhajtás lehetőségét is, ami használaton kívül lecsökkenti a mag és a memória sebességét, és visszaállítja, ha szükség van rá.
A különféle gyártók által előállított GeForce 2 GTS kártyák közül csak személyes preferenciáink alapján választhatunk. Ha hosszú időre tervezünk, akkor a hat évi garanciával rendelkező Elsa Gladiac a nekünk való termék, továbbá annak önállóan kiválasztható szoftverei is jelentőset nyomhatnak a latban. Ha csúcsfelhasználók vagyunk, aki a hardver mélyéhez is ért, az ASUS V7700-at ajánlhatjuk, mivel ez a lehető legtöbb információt nyújtja. Nehéz döntés, és ez még nehezebb lesz a napról napra kijövő egyre újabb kártyák miatt.
Forrás: Anandtech
Kapcsolódó cikkek:
ELSA GLADIAC GeForce 2 GTS
64 MB DDR SGRAM GeForce 256
Asus V6800 DDR Deluxe GeForce 256
NVidia GeForce 256
Elsa ERAZOR X GeForce