Berta Sándor

Mozgó autóra szállt le egy drón

Robotrepülőgép először landolt egy mozgó gépkocsi tetején. A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR) tesztje során a drón 75 kilométer/órás sebességgel repült.

A DLR Robotikai és Mechatronikai Intézetének munkatársai a robotika és a pilóta nélküli repülőgépek technológiáit ötvözték egymással, s egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy egy merevszárnyú repülőgép leszállhasson egy mozgó autóra. A technikát egy 3 méteres, 20 kilogramm súlyú drónnal tesztelték, míg a gépkocsi tetejére egy elfogó hálót feszítettek ki. A járművet számos optikai szenzorral is ellátták.


A robotrepülőgép fél méteres pontossággal képes leszállni a 4 méter hosszú és 5 méter széles landolási platformon. Amennyiben a drón a platform fölött van, akkor ezt érzékeli az optikai rendszer. A leszállás teljesen számítógép által vezérelt folyamat, a kifejlesztett algoritmusok igazítják egymáshoz a robotrepülőgép és az autó sebességét. Így a landolás egyszerű és biztonságos.

Az alkalmazott technikát elsősorban polgári felhasználásra szánják, többek között a felderítésben és a kommunikációban kaphat majd szerepet. Felmerült többek között, hogy a technikát integrálnák a napenergiával működtetett repülőgépekbe, amelyek a klasszikus műholdrendszereket egészíthetik ki. Így lehetővé válna, hogy a drónok katasztrófák esetén élő felvételeket készíthessenek, ezzel segítve a helyzet feltérképezését, pótolhatnák a kieső kommunikációs hálózatokat vagy a klímavédelemhez szükséges adatokat szállíthatnának.

A leszállást segítő megoldások elhagyásával jelentős mértékben növelni lehetne a szállított hasznos terhet, ezáltal több hely jutna például a tudományos műszereknek. A robotrepülőgépek egyúttal rossz időjárási körülmények között is leszállhatnának. A napenergiával működő ultrakönnyű repülőgépek több héten át repülhetnek, akár több mint 20 kilométeres magasságban is. Minél kisebb a súlyuk, annál tovább maradhatnak a levegőben. A kerekek és más alkatrészek elhagyásával könnyebbé válhatnak, ezzel párhuzamosan nőhet az üzemidejük és a hatótávolságuk.

A fejlesztést az EC-Safemobil európai uniós projekt is támogatta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!