SG.hu

A facebook szóra kerestünk rá a legtöbbet

A tény, hogy minden év végén a Google nyilvánosságra hozza a legkeresettebb kifejezések listáját, önmagában nem újdonság, az viszont, hogy belőle megismerhetjük, és kivonatolhatjuk az adott év küzdelmeit, fordulatait, drámáit, csakúgy, mint piaci trendjeit, mindenképpen nagy érdeklődésre tarthat számot.

A Google Trends fejlesztésének köszönhetően pedig már év közben is megközelítőleg valós időben tájékozódhatunk a legkeresettebb témákról és keresőszavakról, és azt sem árt tudnunk, hogy a szolgáltatás mindenki számára ingyenesen hozzáférhető. A keresési adatok értelmezéséhez és összehasonlításához a kulcsszo.hu SEO csapatának gyűjtő munkája ad támpontot, ezzel együtt felfedi keresési szokásaink uralkodó trendjeit.

A legkeresettebb kulcsszavak még mindig a "Facebook", a "Youtube" és a "Google"; ez a trend immár évek óta fennáll a magyar és a globális felhasználók statisztikáiban is, azonban jelentős változásokat tapasztalhatunk a kategóriák vizsgálata során. De mielőtt erre rátérnénk a kiugró keresések 2015-ben az éden hotel, Facebook bejelentkezés és Jófogás hármas tette ki.

Kíváncsiak voltunk, a közelgő karácsony milyen mértékben borzolja a statisztikai görbéket a számítógépek és elektronika kategóriában. Mint tudjuk, a téli ünnepi időszakban vásároljuk a legtöbb elektronikai felszerelést, beleértve a számítógépeket, laptopokat, tévéket és telefonokat. Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk, az internet és telekommunikáció kategóriát is figyelembe vettük, hiszen a mobiltelefonokhoz köthető keresések jelentős része itt kerül elszámolásra. Mindkét kategória vizsgálata alapján mintegy 20 százalékos keresési növekedés látszik az évi átlaghoz viszonyítva; ez vélhetően elmarad a reális kereskedelmi teljesítménytől, de a tendencia értékeléséhez mindenképpen támpontot jelent.

Alaposan szemügyre vettük az autók és járművek kategória keresési statisztikáit; a kategória nyertese a "használtautó" kifejezés, ami Magyarország tekintetében komoly márkaértékkel is bír, ezt az "olx" és az "autó" kifejezések követik. Érdemes megfigyelni, hogy 2014-ben az első hónapokat leszámítva hozzávetőlegesen állandó érdeklődés mutatkozott az autókkal kapcsolatos kulcsszavak iránt, idén viszont a tavaszi hónapok jelentős emelkedést mutattak az év többi időszakához viszonyítva.

Az ingatlanokkal kapcsolatos keresések statisztikáiból az derül ki, hogy még mindig a "lakás", "albérlet" és "ingatlan" kifejezések uralják a mezőnyt, de az "eladó lakás", "eladó ház", "kiadó lakás", "ingatlanok" és "eladó lakások" keresőkifejezések is komoly jelentőséggel bírnak. A szakemberek szerint rendkívül kiélezett harc folyik az ingatlanos honlapok között, mindenki uralni szeretné ezeket a kulcsszavakat a találati listákon.

Az ingatlanok keresési statisztikái egyértelműen mutatják, hogy a nyári időszakban jelentősen megnő a keresések száma. Ez az időszak hozzávetőlegesen május közepétől szeptember közepéig tart; könnyű észrevenni azonban, hogy az idei statisztikák jelentős emelkedést mutattak a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Ez összefüggésbe hozható az ingatlanpiac élénkülésével, nagyjából azonos mértéket tapasztalhatunk, viszont ez az összefüggés inkább csak érdekességként, mint gazdasági viszonyítási alapként értelmezhető.

Az egészség kategória statisztikáiból az derül ki, hogy a nyári időszakban foglalkozunk a legkevesebbet az egészségünkkel. Az évi átlaghoz viszonyítva a témában nyaranta mintegy 10-13 százalékkal kevesebb keresést hajtunk végre. Jellemzően "gyógyszertár", "menstruáció", "vérnyomás", "pajzsmirigy", "fogamzásgátló", "aranyér", "ügyeletes gyógyszertár" és "hasmenés" kulcsszavakra keresünk a legtöbbször, de a Google szerint Kis Grófonak is helye van a kategóriában. Nehéz megmondani, hogy a nézését vagy a járását értékelte-e orvosi esetnek.

Ha már beleástuk magunkat a karácsonyi vásárlás tárgykörébe, szerettük volna kideríteni, a Google keresések alapján milyen mértékben azonosítható az a trend, miszerint egyre több magyar család tölti az ünnepeket wellness szállóban. Az utazás kategória adatait hívtuk segítségül, de a pontosabb következtetések levonása érdekében a 2014-es esztendőt is vizsgáltuk. A magyarok jellemzően nyáron utaznak; a telelés egyelőre kevésbé népszerű, ráadásul a hegyeink sem tesznek bennünket sínagyhatalommá.

A statisztikák tanúsága szerint május első heteiben kezdünk komolyabban érdeklődi az utazással kapcsolatos témát iránt, egész nyáron kitart az aktivitásunk, majd szeptemberben hirtelen zuhanás következik be a grafikonon. Próbáltuk felfedezni a karácsonyt megelőző időszak emelkedő trendjeit, de ezek igencsak visszafogottak. 2014-ben az év utolsó napjai mutattak javulást, ami elsősorban a szilveszterrel hozható összefüggésbe. A 2015-ös év nyarán határozott javulás mutatkozott a keresési számok alakulásában, ez minden bizonnyal összefüggésbe hozható a belföldi és külföldi turizmus alakulásával.

A hírek kategória adatai alapján érdekes kép rajzolódik a hírfogyasztásunkról. Mindenekelőtt érdemes szem előtt tartani, hogy a Google a kategóriába sorolja többek között az időjáráshoz köthető tartalmakat is, így a legkeresettebb kifejezés maga az "időjárás". Ezt követi az "index" és az "időkép". Általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a hírfogyasztásunk teljesen kaotikus; ha történik valami a világban, nagyobb keresési számokat produkálunk, uborkaszezonban kisebbeket...

A januári párizsi merénylet után a "charlie hebdo" kulcsszó használata az egekbe ugrott; ez a kifejezés érte el a legmagasabb növekedést a hírek kategóriában. A merénylet utáni hetekben az érdeklődés csökkent, majd gyakorlatilag megszűnt, aztán a novemberi párizsi merénylet idején mutatott újabb, bár visszafogottabb növekedést.

Az áttekintésünk nem lehetne teljes, hanem térnénk ki a YouTube keresések statisztikáira. A magyarok a "music", "filmek", "mix", "zene", "teljes filmek", "filmek magyarul", "teljes filmek magyarul", "minecraft", "wellhello" és "kis grofo" keresőszavakat használták a legtöbbször. Kiugró, 650 százalékos növekedést produkált a "wellhello", aminek köszönhetően a legkeresettebb magyar zenekarrá lépett elő a YouTube-on. Vajon a Star Wars ébredő erő című filmje vagy más a nagyvilágban zajló esemény tud-e még változást hozni az eddig keresési szokásainkon ezt majd az elkövetkezendő 15 nap fogja eldönteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #2
    és tényleg. :)
    a kollégáimon látom, hogy úgy dolgoznak a neten, hogy van egy fix pont (a kályha)
    Ez lehet a google keresője vagy valakinél pl. a startlap. Az, hogy az ott megkeresett oldalt aztán tárolják a könyvjelzőben felfoghatatlanul bonyolult a számukra. Ezért minden egyes alkalommal a kályhától indulnak. Ők számomra digitális analfabéták.
  • gforce9 #1
    A legkeresettebb kulcsszavak még mindig a "Facebook", a "Youtube" és a "Google"

    Ennek egyszerű a magyarázata. Az emberek jórészének sajnos fogalma sincs arról, hogy mi a különbség egy keresőmezőbe írni vagy a címsorba. Arról meg főképp nem, hogy mi is az az url. Ezek a marhakényelmesen használható böngészők elhülytették, illetve nem oktatták ki a felhasználókat (pedig biztonsági szempontból is haszna lenne, ha tudnák a felhasználók, a kamucímeket ők maguk ki tudnák szűrni)

    Kb az userek fele úgy megy el facebookra, hogy elindítja a böngészőt, az indul valamilyen keresővel (jellemzően google). Oda beírja vagy az FF balfelső keresőjébe, hogy "facebook" és a megjelenő találatokon kattint rá. Szóval nem azért van mert "rákeres" hanem azért, mert nem tudja, hogy mi az az url. Gyaníthatóan a "facebook.com" amúgy meg tudná jegyezni.