MTI
Online kereskedőket diszkrimináló cégeket bírságolt a GVH
A kontaktlencsék és ápolószerek online kereskedői számára kialakított hátrányos kedvezményrendszer alkalmazása miatt az Alcon Services AG Magyarországi Fióktelepét (CIBA/Alcon) 51,356 millió forint, az Alcon Hungária Gyógyszerkereskedelmi Kft.-t (Alcon Hungária) pedig 52,343 millió forint bírság megfizetésére kötelezte Gazdasági Versenyhivatal (GVH), egyúttal, 60 napos határidővel megtiltotta a jelenleg is alkalmazott, jogsértő feltételeket tartalmazó kedvezményrendszer alkalmazását.
Az versenyhivatal közleménye szerint a GVH megállapította, hogy a CIBA/Alcon 2012 őszén megváltoztatta üzletpolitikáját, és eltérő szerződési feltételeket kötött ki az online kereskedőknek minősített vállalkozásoknak a hagyományosnak tekinthető kereskedőkhöz, az optikai üzletekhez képest. A közlemény szerint az online kereskedőkre szabott kedvezményrendszer szigorúbb és nehezebben teljesíthető, mint a hagyományos kereskedőknek nyújtott kedvezmények rendszere, és a piaci verseny szempontjából hátrányos az online kereskedők számára.
A GVH nem fogadta el azt az érvelést, hogy a kontaktlencsék online forgalmazását egészségügyi okokból kell korlátozni, és megerősítette, hogy az ágazati jogszabályok betartatása harmadik felekkel - a forgalmazókkal - nem tartozik a gyártó feladatai közé.
Az esetről kiadott közleményében a GVH megerősítette, hogy az internetes kereskedelem növekvő jelentősége miatt egyre nagyobb figyelmet fordít az online üzlettér korlátozásmentes versenykörülményeinek fenntartására. Az európai versenyhatóságok gyakorlatával összhangban a GVH úgynevezett fekete listás, azaz nem mentesíthető versenykorlátozásnak tekinti, ha a gyártó bármilyen konstrukcióban lényegében megtiltja a forgalmazónak egy termék online értékesítését.
Az versenyhivatal közleménye szerint a GVH megállapította, hogy a CIBA/Alcon 2012 őszén megváltoztatta üzletpolitikáját, és eltérő szerződési feltételeket kötött ki az online kereskedőknek minősített vállalkozásoknak a hagyományosnak tekinthető kereskedőkhöz, az optikai üzletekhez képest. A közlemény szerint az online kereskedőkre szabott kedvezményrendszer szigorúbb és nehezebben teljesíthető, mint a hagyományos kereskedőknek nyújtott kedvezmények rendszere, és a piaci verseny szempontjából hátrányos az online kereskedők számára.
A GVH nem fogadta el azt az érvelést, hogy a kontaktlencsék online forgalmazását egészségügyi okokból kell korlátozni, és megerősítette, hogy az ágazati jogszabályok betartatása harmadik felekkel - a forgalmazókkal - nem tartozik a gyártó feladatai közé.
Az esetről kiadott közleményében a GVH megerősítette, hogy az internetes kereskedelem növekvő jelentősége miatt egyre nagyobb figyelmet fordít az online üzlettér korlátozásmentes versenykörülményeinek fenntartására. Az európai versenyhatóságok gyakorlatával összhangban a GVH úgynevezett fekete listás, azaz nem mentesíthető versenykorlátozásnak tekinti, ha a gyártó bármilyen konstrukcióban lényegében megtiltja a forgalmazónak egy termék online értékesítését.