Berta Sándor
Automata hajóval a Mayflower nyomdokain
Egy önállóan közlekedő trimarán követheti az angol puritánok első csoportját szállító hajó útját.
A Mayflower Autonomous Research Ship (MARS) nevű robothajó 2020-ban, 400 évvel a Mayflower után indulna el és pontosan az eredeti útvonalat követné. A projektet a Plymouth Egyetem tudósai hívták életre, akik így állítanának emléket az egykori hajósoknak.
A 32,5 méter hosszú trimaránt az egyetem szakemberei a Shuttleworth Design munkatársaival közösen tervezték. A MARS maximális sebessége elektromos meghajtással 12,5 csomó, vitorlákkal 20 csomó lesz, a vitorlafelület 159 négyzetmétert tesz majd ki. A hajót két árboccal látják el és összesen három vitorlakonfiguráció közül lehet majd választani. A vitorlákat könnyen be lehet vonni és ki lehet engedni. A hajótest felső részét napelemekkel fedik be.
Jon és Orion Shuttleworth tervezők azzal indokolták a trimarán hajótest alkalmazását, hogy ez a leghatékonyabb forma a lassú motoros haladáshoz. Amennyiben a sebességet 5 csomóra korlátozzák, akkor a hatótávolság elvileg korlátlan lehet.
A MARS GPS segítségével fog navigálni, de emellett egy új navigációs szoftvert is alkalmaz majd. A hajó kutatási platform lesz, amely az útja során meteorológiai és oceanográfiai kísérleteket egyaránt fog végezni. Kevin Jones, a Plymouth Egyetem munkatársa kijelentette, hogy a trimarán egyszerre lesz az új navigációs szoftver és az alternatív energiaellátási formák tesztkörnyezete. Az utóbbiak komoly előrelépést jelentenek a napenergia és a vitorlázási technikák területén.
A robothajó gyorsabban fogja átszelni az Atlanti-óceánt, mint 400 évvel ezelőtt a Mayflower. Brett Phaneuf, a hajót gyártó Msubs üzem képviselője szerint optimális körülmények között az út 7-10 napig tarthat. Igaz, ők dönthetnének úgy is, hogy ez az idő 7-10 hónap legyen, azért, hogy a vitorlás minél tovább gyűjthesse az adatokat.
A Mayflower Autonomous Research Ship (MARS) nevű robothajó 2020-ban, 400 évvel a Mayflower után indulna el és pontosan az eredeti útvonalat követné. A projektet a Plymouth Egyetem tudósai hívták életre, akik így állítanának emléket az egykori hajósoknak.
A 32,5 méter hosszú trimaránt az egyetem szakemberei a Shuttleworth Design munkatársaival közösen tervezték. A MARS maximális sebessége elektromos meghajtással 12,5 csomó, vitorlákkal 20 csomó lesz, a vitorlafelület 159 négyzetmétert tesz majd ki. A hajót két árboccal látják el és összesen három vitorlakonfiguráció közül lehet majd választani. A vitorlákat könnyen be lehet vonni és ki lehet engedni. A hajótest felső részét napelemekkel fedik be.
Jon és Orion Shuttleworth tervezők azzal indokolták a trimarán hajótest alkalmazását, hogy ez a leghatékonyabb forma a lassú motoros haladáshoz. Amennyiben a sebességet 5 csomóra korlátozzák, akkor a hatótávolság elvileg korlátlan lehet.
A MARS GPS segítségével fog navigálni, de emellett egy új navigációs szoftvert is alkalmaz majd. A hajó kutatási platform lesz, amely az útja során meteorológiai és oceanográfiai kísérleteket egyaránt fog végezni. Kevin Jones, a Plymouth Egyetem munkatársa kijelentette, hogy a trimarán egyszerre lesz az új navigációs szoftver és az alternatív energiaellátási formák tesztkörnyezete. Az utóbbiak komoly előrelépést jelentenek a napenergia és a vitorlázási technikák területén.
A robothajó gyorsabban fogja átszelni az Atlanti-óceánt, mint 400 évvel ezelőtt a Mayflower. Brett Phaneuf, a hajót gyártó Msubs üzem képviselője szerint optimális körülmények között az út 7-10 napig tarthat. Igaz, ők dönthetnének úgy is, hogy ez az idő 7-10 hónap legyen, azért, hogy a vitorlás minél tovább gyűjthesse az adatokat.