Berta Sándor
Hétmillió Chromebookot értékesíthetnek idén
27 százalékkal több készüléket adhatnak el, mint tavaly. A legtöbben gyereküknek, a tanuláshoz vesznek ilyet.
A Gartner legújabb előrejelzésében azt írta, hogy az idén értékesített Chromebookok száma elérheti a 7,288 milliót, míg a 2016-ban eladottaké a 7,953 milliót. A legnagyobb alkalmazói szegmens továbbra is az oktatási szektor, amely a 2014-ben az összes eladások 72,3 százalékát könyvelhette el az európai, közel-keleti és afrikai régióban. Ez az arány az ázsiai és csendes-óceániai régióban 69,8, míg az Amerikai Egyesült Államokban 60,3 százalék volt.
Isabelle Durand, a piackutató cég elemzője azt nyilatkozta, hogy azóta, hogy 2011 közepén megjelent az első modell, a termékek - minden régióban - elsősorban az oktatásban váltak népszerűvé. Annak ellenére, hogy a kis- és a közepes vállalatok, illetve egyéb ágazatok is érdeklődnek az eszközök iránt, azok máshol mégsem terjedtek el általánosan. A Google ennek ellenére lobbizik az üzleti területen - többek között a Chromebook for Work irodai programcsomagjával -, valamint lehetővé teszi, hogy egyre több programot és szolgáltatást internetelérés nélkül is használni lehessen.
Durand úgy vélte, hogy a Chromebookok ott mindenképpen alternatívát jelenthetnek, ahol a vállalkozások egyszerű, biztonságos, olcsó és könnyen megvalósítható hozzáférést akarnak biztosítani az új webes alkalmazásokhoz és rendszerekhez, de ez csak addig van így, amíg egy bizonyos szoftver futtatáshoz nincs szükség a Windows operációs rendszerekre.
A fogyasztók körében - különösen az Amerikai Egyesült Államokon kívül - azonban a keresőcégnek javítania kell azon, hogy az emberek a Chromebook márkát és az abban rejlő lehetőségeket jobban megismerjék. A legtöbb Chromebook-használó a technikai dolgokban jártas és a készülékeket az elsődleges asztali vagy hordozható számítógépeik mellé vásárolja meg. Ugyanakkor vannak olyanok, akik a Chromebookokra olcsó PC-alternatívaként tekintenek. A termékeket azért nem fogadják el jobban a felhasználók, mert a fejlődő államokban nincsenek megfelelő hálózati elérhetőségek, nem mindenki érti meg a cloud szoftverek lényegét és túl erős a kényszer arra, hogy a tartalmak a felhőkörnyezetben és a Google ökorendszerében legyenek tárolva.
Az amerikai iskolákban tavaly már több Chrome OS-t futtató laptopot értékesítettek, mint iPad készüléket. A Chromebookok előnye az alacsony ár és az, hogy rendelkeznek billentyűzettel, így jobban alkalmasak feladatok elvégzésére, illetve munkára.
A Gartner legújabb előrejelzésében azt írta, hogy az idén értékesített Chromebookok száma elérheti a 7,288 milliót, míg a 2016-ban eladottaké a 7,953 milliót. A legnagyobb alkalmazói szegmens továbbra is az oktatási szektor, amely a 2014-ben az összes eladások 72,3 százalékát könyvelhette el az európai, közel-keleti és afrikai régióban. Ez az arány az ázsiai és csendes-óceániai régióban 69,8, míg az Amerikai Egyesült Államokban 60,3 százalék volt.
Isabelle Durand, a piackutató cég elemzője azt nyilatkozta, hogy azóta, hogy 2011 közepén megjelent az első modell, a termékek - minden régióban - elsősorban az oktatásban váltak népszerűvé. Annak ellenére, hogy a kis- és a közepes vállalatok, illetve egyéb ágazatok is érdeklődnek az eszközök iránt, azok máshol mégsem terjedtek el általánosan. A Google ennek ellenére lobbizik az üzleti területen - többek között a Chromebook for Work irodai programcsomagjával -, valamint lehetővé teszi, hogy egyre több programot és szolgáltatást internetelérés nélkül is használni lehessen.
Durand úgy vélte, hogy a Chromebookok ott mindenképpen alternatívát jelenthetnek, ahol a vállalkozások egyszerű, biztonságos, olcsó és könnyen megvalósítható hozzáférést akarnak biztosítani az új webes alkalmazásokhoz és rendszerekhez, de ez csak addig van így, amíg egy bizonyos szoftver futtatáshoz nincs szükség a Windows operációs rendszerekre.
A fogyasztók körében - különösen az Amerikai Egyesült Államokon kívül - azonban a keresőcégnek javítania kell azon, hogy az emberek a Chromebook márkát és az abban rejlő lehetőségeket jobban megismerjék. A legtöbb Chromebook-használó a technikai dolgokban jártas és a készülékeket az elsődleges asztali vagy hordozható számítógépeik mellé vásárolja meg. Ugyanakkor vannak olyanok, akik a Chromebookokra olcsó PC-alternatívaként tekintenek. A termékeket azért nem fogadják el jobban a felhasználók, mert a fejlődő államokban nincsenek megfelelő hálózati elérhetőségek, nem mindenki érti meg a cloud szoftverek lényegét és túl erős a kényszer arra, hogy a tartalmak a felhőkörnyezetben és a Google ökorendszerében legyenek tárolva.
Az amerikai iskolákban tavaly már több Chrome OS-t futtató laptopot értékesítettek, mint iPad készüléket. A Chromebookok előnye az alacsony ár és az, hogy rendelkeznek billentyűzettel, így jobban alkalmasak feladatok elvégzésére, illetve munkára.