MTI
Vis maior az internetes devizakereskedés akadozása?
Jogsértő lehet az ügyfelektől követelni a svájci frank ügyleteken keletkezett teljes veszteséget.
A jegybank február 24-én jelentette be, hogy azonnali hatállyal felfüggesztette a Buda-Cash Brókerház működési engedélyét és felügyeleti biztosokat rendelt ki a tudomására jutott visszaélésgyanús esetek miatt. A biztos felszólító leveleket küldött ki az ügyfeleknek, melyben a svájci frank ügyletek veszteségét kérte befizetni. Január 15-én, amikor a svájci jegybank eltörölte a frank euróval szembeni árfolyamvédelmi küszöbét, a hirtelen és drasztikusan erősödő frankárfolyam miatt akadozva működtek az internetes devizakereskedési rendszerek. Az előre megadott "stop-loss", azaz veszteséggátló megbízások nem ott és nem úgy teljesültek, ahogy azokat a kereskedési rendszerbe már korábban beállították.
A szolgáltatók szerint a kereskedési rendszerek túlterheltek voltak és ez okozta a kereskedés akadozását és a rendszerek elérhetetlenségét. A Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetsége (Tebész) elnöke, Dióslaki Gábor szerint azonban a zsúfoltság önmagában nem számít "vis major" esetnek, ezért ez önmagában nem menti fel a szolgáltatót a szolgáltatás megfelelő minőségű biztosításának kötelezettsége alól. A Tebész elnöke kifejtette: ha a befektető stop-loss megbízást állított be előre a rendszerbe, ami nem ott teljesült, ahol kellett volna, ez esetben a keletkezett veszteség teljes mértékben a befektetési szolgáltatóé, vagyis annak a megbízóval úgy kell elszámolnia, mintha a veszteséggát működött volna.
A Tebész az ügy gyors tisztázása érdekében megpróbálja felvenni a kapcsolatot a felügyeleti biztossal, illetve a probléma részletes ismertetésével levelet küld Windisch Lászlónak, a Magyar Nemzeti Bank alelnökének - mondta az érdekvédő szervezet elnöke.
A jegybank február 24-én jelentette be, hogy azonnali hatállyal felfüggesztette a Buda-Cash Brókerház működési engedélyét és felügyeleti biztosokat rendelt ki a tudomására jutott visszaélésgyanús esetek miatt. A biztos felszólító leveleket küldött ki az ügyfeleknek, melyben a svájci frank ügyletek veszteségét kérte befizetni. Január 15-én, amikor a svájci jegybank eltörölte a frank euróval szembeni árfolyamvédelmi küszöbét, a hirtelen és drasztikusan erősödő frankárfolyam miatt akadozva működtek az internetes devizakereskedési rendszerek. Az előre megadott "stop-loss", azaz veszteséggátló megbízások nem ott és nem úgy teljesültek, ahogy azokat a kereskedési rendszerbe már korábban beállították.
A szolgáltatók szerint a kereskedési rendszerek túlterheltek voltak és ez okozta a kereskedés akadozását és a rendszerek elérhetetlenségét. A Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetsége (Tebész) elnöke, Dióslaki Gábor szerint azonban a zsúfoltság önmagában nem számít "vis major" esetnek, ezért ez önmagában nem menti fel a szolgáltatót a szolgáltatás megfelelő minőségű biztosításának kötelezettsége alól. A Tebész elnöke kifejtette: ha a befektető stop-loss megbízást állított be előre a rendszerbe, ami nem ott teljesült, ahol kellett volna, ez esetben a keletkezett veszteség teljes mértékben a befektetési szolgáltatóé, vagyis annak a megbízóval úgy kell elszámolnia, mintha a veszteséggát működött volna.
A Tebész az ügy gyors tisztázása érdekében megpróbálja felvenni a kapcsolatot a felügyeleti biztossal, illetve a probléma részletes ismertetésével levelet küld Windisch Lászlónak, a Magyar Nemzeti Bank alelnökének - mondta az érdekvédő szervezet elnöke.