MTI
Megveheti a Facebook a Whatsappot
Jóváhagyta az Európai Bizottság, hogy a Facebook felvásárolja a Whatsapp üzenetküldő szolgáltatót.
A brüsszeli testület szerint a két vállalat nem szoros versenytárs, a fogyasztóknak pedig az összeolvadást követően is termékek és szolgáltatások széles skálája áll majd rendelkezésre a kommunikációs alkalmazások területén. "Bár a Facebook Messenger és a Whatsapp is a legnépszerűbb alkalmazások közé tartozik, a legtöbben egynél több kommunikációs appot használnak. Alaposan megvizsgáltuk az előterjesztett felvásárlást, és arra a megállapításra jutottunk, hogy nem fogja korlátozni a versenyt ezen a dinamikus és növekvő piacon" - idézi a bizottság közleménye Joaquín Almunia versenyjogi biztost.
A bizottság a kommunikációs szolgáltatások piaca mellett a közösségi médiaszolgáltatások és az internetes hirdetések piacára gyakorolt esetleges hatásokat is vizsgálta. Az appok között lényeges különbségnek találta a bizottság, hogy a Facebook Messenger önmagában nem, csak a Facebook alkalmazással együtt használható, az ottani felhasználói fiókhoz kapcsolódik, míg a Whatsapp kizárólag okostelefonokon érhető el, és a telefonszám alapján azonosítja a felhasználókat. Ráadásul a legtöbb felhasználó mindkettőt használja.
A döntés meghozatalakor az is nyomott a latban, hogy a piac gyorsan növekszik, rövid az innovációs ciklus, appot készíteni viszonylat egyszerű, így a piacra lépés korlátai meglehetősen alacsonyak, az erőviszonyok gyorsan változhatnak. A brüsszeli testület azt is figyelembe vette, hogy a Whatsapp gyakorlatilag nem a Facebookkal versengő közösségi hálózat, ez utóbbi sokkal gazdagabb élményt, szélesebb körű szolgáltatást kínál. Mindezek mellett pedig sokkal kevesebb új felhasználót szerez, mint azt a Whatsapp-fiókok száma alapján gondolni lehetne, mivel a két szolgáltatás felhasználói között jelentős az átfedés.
Az internetes hirdetések terén, miután a Whatsapp ezen a piacon nem érintett, azt vizsgálta a bizottság, hogy növelheti-e a felvásárlás olyan mértékben a Facebook súlyát a piacon, hogy az veszélyt jelentsen a versenyre. Arra jutott, hogy a felvásárlás akkor sem kockázatos a versenyre nézve, ha a Facebook a Whatsappon is hirdetni kezd, vagy a felhasználók adatait felhasználja reklámcélokra.
A brüsszeli testület szerint a két vállalat nem szoros versenytárs, a fogyasztóknak pedig az összeolvadást követően is termékek és szolgáltatások széles skálája áll majd rendelkezésre a kommunikációs alkalmazások területén. "Bár a Facebook Messenger és a Whatsapp is a legnépszerűbb alkalmazások közé tartozik, a legtöbben egynél több kommunikációs appot használnak. Alaposan megvizsgáltuk az előterjesztett felvásárlást, és arra a megállapításra jutottunk, hogy nem fogja korlátozni a versenyt ezen a dinamikus és növekvő piacon" - idézi a bizottság közleménye Joaquín Almunia versenyjogi biztost.
A bizottság a kommunikációs szolgáltatások piaca mellett a közösségi médiaszolgáltatások és az internetes hirdetések piacára gyakorolt esetleges hatásokat is vizsgálta. Az appok között lényeges különbségnek találta a bizottság, hogy a Facebook Messenger önmagában nem, csak a Facebook alkalmazással együtt használható, az ottani felhasználói fiókhoz kapcsolódik, míg a Whatsapp kizárólag okostelefonokon érhető el, és a telefonszám alapján azonosítja a felhasználókat. Ráadásul a legtöbb felhasználó mindkettőt használja.
A döntés meghozatalakor az is nyomott a latban, hogy a piac gyorsan növekszik, rövid az innovációs ciklus, appot készíteni viszonylat egyszerű, így a piacra lépés korlátai meglehetősen alacsonyak, az erőviszonyok gyorsan változhatnak. A brüsszeli testület azt is figyelembe vette, hogy a Whatsapp gyakorlatilag nem a Facebookkal versengő közösségi hálózat, ez utóbbi sokkal gazdagabb élményt, szélesebb körű szolgáltatást kínál. Mindezek mellett pedig sokkal kevesebb új felhasználót szerez, mint azt a Whatsapp-fiókok száma alapján gondolni lehetne, mivel a két szolgáltatás felhasználói között jelentős az átfedés.
Az internetes hirdetések terén, miután a Whatsapp ezen a piacon nem érintett, azt vizsgálta a bizottság, hogy növelheti-e a felvásárlás olyan mértékben a Facebook súlyát a piacon, hogy az veszélyt jelentsen a versenyre. Arra jutott, hogy a felvásárlás akkor sem kockázatos a versenyre nézve, ha a Facebook a Whatsappon is hirdetni kezd, vagy a felhasználók adatait felhasználja reklámcélokra.