Berta Sándor
A mobil hálózatokat sújtják inkább az üzemzavarok
Az Európai Unióban tavaly 90 komolyabb üzemzavar volt, ezek leginkább a mobilinternetezést és -telefonálást gátolták.
Az Európai Hálózat- és Információbiztonsági Ügynökség (ENISA) azt vizsgálta, hogy tavaly milyen jelenségek okozták a legnagyobb hálózati üzemzavarokat az Európai Unióban. A leggyakrabban a mobilinternet és a mobil telefonkapcsolatokat érintették a fennakadások, amelyek gyakran a segélyhívó rendszerek működését is megbénították. Az esetek 61 százalékáért rendszerhibák voltak felelősek, de az okok között szerepeltek még szoftver-, hardver- és emberi hibák, áramszünetek, természeti katasztrófák, valamint harmadik félre visszavezethető problémák.
Tavaly 19 országból összesen 90 komolyabb üzemzavart jelentettek a különböző hatóságok. Ezek a fennakadások a kommunikációs hálózatokat és szolgáltatásokat érintették elsősorban. 2012-ben 18 állam összesen 79 súlyos problémát jelzett, 9 európai uniós tagországban pedig nem történtek ilyen jellegű események.
A fennakadások több, mint fele a mobil internetet érintette
A vezetékes és a mobil telefonkapcsolatokban, illetve a vezetékes és a mobilinternet-ajánlatokban a szoftver- és a hardverhibák felelősek leggyakrabban az üzemzavarokért. Az összes hiba 29 százaléka vezethető vissza ilyen problémára. Az okok között a hibás szoftverkonfigurációk állnak a második helyen 19 százalékkal és az áramszünetek a harmadikon 14 százalékkal. Érdekesség, hogy a természeti katasztrófák, például a viharok vagy az erős havazás csak viszonylag kevés fennakadásért felelősek, ugyanakkor ezek mindig átlagosan több mint 50 órán át tartottak. Jóval tovább, mint a hardverhibák miatti kiesések, amelyeknél ez az idő csupán 10 óra volt. A leginkább egyébként a felhasználók a szoftverhibák miatti üzemzavarokat érezték meg, egy-egy eset kereken 2,4 millió embert érintett.
A mobilnet kiesése 1,4 millió embert akadályozott
2013-ban a leggyakrabban a mobil hálózatokat érintették a technikai problémák. Az összes eset közel fele a mobil hálózatok működésére volt hatással. A mobilinternetezésnél egy-egy eset 1,4 millió, míg a mobil telefonkapcsolatoknál 700 000 felhasználót érintett.
Udo Helmbrecht, az ENISA ügyvezető igazgatója kijelentette, hogy a nyilvános kommunikációs hálózatok és szolgáltatások képezik az Európai Unió digitális társadalmának az alapját. A céljuk az, hogy ezek a távközlési szolgáltatások egyre biztonságosabbak és ellenállóbbak legyenek. A jelentések és a párbeszéd fontos, hogy az emberek megértsék a kockázatokat és megismerjék a rendelkezésre álló hibajavítási lehetőségeket. Az ENISA a jövőben is együtt fog működni az európai uniós telekommunikációs szolgáltatókkal, azért, hogy biztosítani lehessen az esetek hatékony dokumentálását.
Az Európai Hálózat- és Információbiztonsági Ügynökség (ENISA) azt vizsgálta, hogy tavaly milyen jelenségek okozták a legnagyobb hálózati üzemzavarokat az Európai Unióban. A leggyakrabban a mobilinternet és a mobil telefonkapcsolatokat érintették a fennakadások, amelyek gyakran a segélyhívó rendszerek működését is megbénították. Az esetek 61 százalékáért rendszerhibák voltak felelősek, de az okok között szerepeltek még szoftver-, hardver- és emberi hibák, áramszünetek, természeti katasztrófák, valamint harmadik félre visszavezethető problémák.
Tavaly 19 országból összesen 90 komolyabb üzemzavart jelentettek a különböző hatóságok. Ezek a fennakadások a kommunikációs hálózatokat és szolgáltatásokat érintették elsősorban. 2012-ben 18 állam összesen 79 súlyos problémát jelzett, 9 európai uniós tagországban pedig nem történtek ilyen jellegű események.
A fennakadások több, mint fele a mobil internetet érintette
A vezetékes és a mobil telefonkapcsolatokban, illetve a vezetékes és a mobilinternet-ajánlatokban a szoftver- és a hardverhibák felelősek leggyakrabban az üzemzavarokért. Az összes hiba 29 százaléka vezethető vissza ilyen problémára. Az okok között a hibás szoftverkonfigurációk állnak a második helyen 19 százalékkal és az áramszünetek a harmadikon 14 százalékkal. Érdekesség, hogy a természeti katasztrófák, például a viharok vagy az erős havazás csak viszonylag kevés fennakadásért felelősek, ugyanakkor ezek mindig átlagosan több mint 50 órán át tartottak. Jóval tovább, mint a hardverhibák miatti kiesések, amelyeknél ez az idő csupán 10 óra volt. A leginkább egyébként a felhasználók a szoftverhibák miatti üzemzavarokat érezték meg, egy-egy eset kereken 2,4 millió embert érintett.
A mobilnet kiesése 1,4 millió embert akadályozott
2013-ban a leggyakrabban a mobil hálózatokat érintették a technikai problémák. Az összes eset közel fele a mobil hálózatok működésére volt hatással. A mobilinternetezésnél egy-egy eset 1,4 millió, míg a mobil telefonkapcsolatoknál 700 000 felhasználót érintett.
Udo Helmbrecht, az ENISA ügyvezető igazgatója kijelentette, hogy a nyilvános kommunikációs hálózatok és szolgáltatások képezik az Európai Unió digitális társadalmának az alapját. A céljuk az, hogy ezek a távközlési szolgáltatások egyre biztonságosabbak és ellenállóbbak legyenek. A jelentések és a párbeszéd fontos, hogy az emberek megértsék a kockázatokat és megismerjék a rendelkezésre álló hibajavítási lehetőségeket. Az ENISA a jövőben is együtt fog működni az európai uniós telekommunikációs szolgáltatókkal, azért, hogy biztosítani lehessen az esetek hatékony dokumentálását.