Berta Sándor
Játékokkal szűrnék ki a jelszófejtő botokat
Amerikai szakemberek játékok segítségével próbálják meg védetté tenni a botokat kiszűrő biztonsági kódokat.
Az úgynevezett CAPTCHA-kat (Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart) számos szolgáltatás használja a mai napig. A feladatuk annak ellenőrzése, hogy a vonal másik végén tényleg egy ember ül-e vagy egy ügyes program. Az eljárás közel sem számít tökéletesen biztonságosnak, 2011-ben sikerült kijátszani az audio-CAPTCHA-kat, majd pedig tavaly kiderült, hogy a CAPTCHA-k 90 százalékát megfejti egy új algoritmus. A honlapkészítők ennek ellenére nem mondtak le a biztonsági kódok használatáról.
Az Alabama Egyetem munkatársai új módon akarják biztosítani, hogy a számítógépes programok és az emberek megkülönböztethetők legyenek. Számos teszt után arra az elhatározásra jutottak, hogy kis játékokat alkotnak meg, amelyek feladatait az emberek könnyedén meg tudják oldani, viszont egy szoftvernek ugyanez már nagy nehézséget jelent. Az egyik játékban állatokat kell etetni az általuk általában fogyasztott táplálékkal, egy másikban pedig számos mozgó objektum közül kell kiválasztani egy hajót és eljuttatni a kikötőbe.
A hackerek előszeretettel alkalmaznak különböző módszereket a CAPTCHA-k megfejtésére, azonban a kutatók szerint az általuk kifejlesztett játékok hatékony védelmet nyújtanak azok ellen is. Az algoritmusok alkalmazása ugyanis kiválóan megkülönböztethető az emberek által használt fogd és vidd funkciótól.
Az úgynevezett CAPTCHA-kat (Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart) számos szolgáltatás használja a mai napig. A feladatuk annak ellenőrzése, hogy a vonal másik végén tényleg egy ember ül-e vagy egy ügyes program. Az eljárás közel sem számít tökéletesen biztonságosnak, 2011-ben sikerült kijátszani az audio-CAPTCHA-kat, majd pedig tavaly kiderült, hogy a CAPTCHA-k 90 százalékát megfejti egy új algoritmus. A honlapkészítők ennek ellenére nem mondtak le a biztonsági kódok használatáról.
Az Alabama Egyetem munkatársai új módon akarják biztosítani, hogy a számítógépes programok és az emberek megkülönböztethetők legyenek. Számos teszt után arra az elhatározásra jutottak, hogy kis játékokat alkotnak meg, amelyek feladatait az emberek könnyedén meg tudják oldani, viszont egy szoftvernek ugyanez már nagy nehézséget jelent. Az egyik játékban állatokat kell etetni az általuk általában fogyasztott táplálékkal, egy másikban pedig számos mozgó objektum közül kell kiválasztani egy hajót és eljuttatni a kikötőbe.
A hackerek előszeretettel alkalmaznak különböző módszereket a CAPTCHA-k megfejtésére, azonban a kutatók szerint az általuk kifejlesztett játékok hatékony védelmet nyújtanak azok ellen is. Az algoritmusok alkalmazása ugyanis kiválóan megkülönböztethető az emberek által használt fogd és vidd funkciótól.