MTI
Eltűntek a repülőgépek több közép-európai radar számára
Egy héten belül másodszorra tűntek el ideiglenesen repülőgépek ausztriai, csehországi és németországi légiforgalmi irányító központok radarjairól - írta a Kurier című osztrák napilap.
Az újabb eset kedden - délután fél kettő és három óra között - történt és a bécsi, prágai, karlsruhei és müncheni légiforgalmi irányítást érintette az újság információi szerint. A Kurier korábban már beszámolt arról, hogy múlt csütörtökön Közép-Európa bizonyos részein egy eddig ismeretlen zavaróadó ideiglenesen megbénította a polgári légi biztonság radarrendszerét, aminek nyomán délután egyre több repülőgép tűnt el átmenetileg a bécsi, pozsonyi, karlsruhei és prágai légiforgalmi irányítók radarképernyőjéről, holott a járművek még a levegőben voltak.
Akkor felmerült annak gyanúja, hogy egy éppen Magyarországon zajló NATO-gyakorlat okozhatta az üzemzavart, amit azonban a Honvédelmi Minisztérium (HM) cáfolt. A tárca közlése szerint az észak-atlanti szervezet által előírt NEWFIP- (NATO Electronic Warfare Force Integration Period) gyakorlatot négyezer méteres magasságban, és csak kis intenzitású zavarást alkalmazva végezték, ennek során a katonai eszközök nem használtak semmilyen, a polgári légiközlekedés biztonságát veszélyeztető frekvenciát.
A mostani, keddi eset idején azonban nem volt Magyarországon NATO-gyakorlat. Markus Pohanka, az Austro Control osztrák légiforgalmi irányíró központ szóvivője közölte, hogy ezúttal a múlt hetinél kevesebb repülőgép "tűnt el" ideiglenesen, és csak azok, amelyek nagy magasságban közlekedtek. Az érintett központok mindenesetre értesítették az európai légiközlekedést ellenőrző Eurocontrolt, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget (EASA), amelyek megkezdték az eddig példátlan üzemzavarok kivizsgálását.
Az újabb eset kedden - délután fél kettő és három óra között - történt és a bécsi, prágai, karlsruhei és müncheni légiforgalmi irányítást érintette az újság információi szerint. A Kurier korábban már beszámolt arról, hogy múlt csütörtökön Közép-Európa bizonyos részein egy eddig ismeretlen zavaróadó ideiglenesen megbénította a polgári légi biztonság radarrendszerét, aminek nyomán délután egyre több repülőgép tűnt el átmenetileg a bécsi, pozsonyi, karlsruhei és prágai légiforgalmi irányítók radarképernyőjéről, holott a járművek még a levegőben voltak.
Akkor felmerült annak gyanúja, hogy egy éppen Magyarországon zajló NATO-gyakorlat okozhatta az üzemzavart, amit azonban a Honvédelmi Minisztérium (HM) cáfolt. A tárca közlése szerint az észak-atlanti szervezet által előírt NEWFIP- (NATO Electronic Warfare Force Integration Period) gyakorlatot négyezer méteres magasságban, és csak kis intenzitású zavarást alkalmazva végezték, ennek során a katonai eszközök nem használtak semmilyen, a polgári légiközlekedés biztonságát veszélyeztető frekvenciát.
A mostani, keddi eset idején azonban nem volt Magyarországon NATO-gyakorlat. Markus Pohanka, az Austro Control osztrák légiforgalmi irányíró központ szóvivője közölte, hogy ezúttal a múlt hetinél kevesebb repülőgép "tűnt el" ideiglenesen, és csak azok, amelyek nagy magasságban közlekedtek. Az érintett központok mindenesetre értesítették az európai légiközlekedést ellenőrző Eurocontrolt, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget (EASA), amelyek megkezdték az eddig példátlan üzemzavarok kivizsgálását.