Berta Sándor
Vezeték nélküli szenzorhálózatot építene ki az EU
Az Európai Unió új projektet indított, amelynek keretében jelentősen javítana a vezeték nélküli kommunikáción.
A Dependable Embedded Wireless Infrastructure (DEWI) nevű program költségvetése 39,61 millió euró, s összesen 11 ország (Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Portugália, Spanyolország és Svédország) és 58 cég, illetve intézmény vesz részt benne. A Virtual Vehicle nevű grazi kutatóintézet által vezetett projekt célja olyan megbízható és intelligens vezeték nélküli szenzorhálózatok létrehozása, amelyek összesen több mint 20 területen (autók, repülőgépek, épülettechnológia, vasúttechnika) használhatók. Ezek a megoldások jelentős mértékben megkönnyíthetik az emberek életét.
"A közvetlen munkahelyi és privát környezetünkben folyamatosan információk tömkelege vesz körül minket. A DEWI egyik fontos eleme, hogy ezeket az információkat vezeték nélküli szenzorokon és kommunikáción keresztül összegyűjtse, majd észszerű formában elérhetővé tegye" - szögezte le Werner Rom, a projekt koordinátora, aki a Virtual Vehicle munkatársa.
A DEWI fő célja egy intelligens, gyors, egyszerű és helyi szinten jól használható vezeték nélküli kommunikációs rendszer megalkotása. A hálózat önszerveződő, az új szolgáltatások kényelmesen és biztonságosan használhatók, s gyorsan felépíthetők. Az autók rendszerei a jövőben vezeték nélküli kapcsolatokon keresztül frissíthetők lesznek, de nem csupán egy szervizben, hanem akár parkolás közben. Egy másik lehetséges felhasználás például a vasúti szerelvények vagonösszetételének automatikus felismerése.
A vezeték nélküli szenzorok képesek lesznek kommunikálni egymással és automatikusan fizikai (szerelvény hossza, a tengelyek száma, súly stb.) vagy dinamikus (fékezési szokások, fékgörbe stb.) információkat megosztani. A vezeték nélkül kommunikáló szenzorhálózattal az Ariane hordozórakéták súlya is csökkenthető lesz. A rakétán jelenleg több ezer kábel köt össze több mint 600 szenzort, de így a kábelek kiválthatók lesznek.
A Dependable Embedded Wireless Infrastructure (DEWI) nevű program költségvetése 39,61 millió euró, s összesen 11 ország (Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Portugália, Spanyolország és Svédország) és 58 cég, illetve intézmény vesz részt benne. A Virtual Vehicle nevű grazi kutatóintézet által vezetett projekt célja olyan megbízható és intelligens vezeték nélküli szenzorhálózatok létrehozása, amelyek összesen több mint 20 területen (autók, repülőgépek, épülettechnológia, vasúttechnika) használhatók. Ezek a megoldások jelentős mértékben megkönnyíthetik az emberek életét.
"A közvetlen munkahelyi és privát környezetünkben folyamatosan információk tömkelege vesz körül minket. A DEWI egyik fontos eleme, hogy ezeket az információkat vezeték nélküli szenzorokon és kommunikáción keresztül összegyűjtse, majd észszerű formában elérhetővé tegye" - szögezte le Werner Rom, a projekt koordinátora, aki a Virtual Vehicle munkatársa.
A DEWI fő célja egy intelligens, gyors, egyszerű és helyi szinten jól használható vezeték nélküli kommunikációs rendszer megalkotása. A hálózat önszerveződő, az új szolgáltatások kényelmesen és biztonságosan használhatók, s gyorsan felépíthetők. Az autók rendszerei a jövőben vezeték nélküli kapcsolatokon keresztül frissíthetők lesznek, de nem csupán egy szervizben, hanem akár parkolás közben. Egy másik lehetséges felhasználás például a vasúti szerelvények vagonösszetételének automatikus felismerése.
A vezeték nélküli szenzorok képesek lesznek kommunikálni egymással és automatikusan fizikai (szerelvény hossza, a tengelyek száma, súly stb.) vagy dinamikus (fékezési szokások, fékgörbe stb.) információkat megosztani. A vezeték nélkül kommunikáló szenzorhálózattal az Ariane hordozórakéták súlya is csökkenthető lesz. A rakétán jelenleg több ezer kábel köt össze több mint 600 szenzort, de így a kábelek kiválthatók lesznek.