MTI
Egyre több légi járaton használhatók a hordozható elektronikus eszközök
Egyre több légitársaság engedélyezi a járatok fedélzetén a hordozható elektronikai eszközök használatát repülési üzemmódban a repülés bármely szakaszában, miután az európai és amerikai hatóságok is hozzájárultak a lazább szabályozás bevezetéséhez - derül ki a különböző légitársaságok honlapjáról.
Legutóbb az Air France, a Wizz Air és a Lufthansa jelentette be, hogy egyes járataikon már a le- és felszállás, valamint a gurulás időtartama alatt is engedik egyes hordozható elektronikai eszközök (mobiltelefon, e-könyv, laptop, táblagép, stb.) használatát, de csak repülési üzemmódban. Az eszközök ebben az üzemelési formában megszakítják a mobilhálózati tevékenységet, ugyanakkor a wi-fi és a Bluetooth-adatátvitel külön-külön bekapcsolható, a mobilhálózati kapcsolatot nem igénylő alkalmazások pedig továbbra is működőképesek maradnak. GSM, vagy GPRS alapú adatátvitel továbbra is tiltott lesz, erre csak a fedélzeti wi-fit lehet használni.
Korábban a légitársaságok főként biztonsági okokkal magyarázták egyes elektronikai eszközök használatának tiltását a le- és felszállás idejére: az eszközök rádiójeleket sugározhatnak ki, amelyek egy hullámhosszon lehetnek a gépek kommunikációs, navigációs vagy repülésirányító rendszereivel, ezzel befolyásolhatják a járművek biztonságos üzemelését a legkritikusabb helyzetekben. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2013 októberében adott ki állásfoglalást arról, hogy támogatják az eszközök használatát az eddig tiltott időpontokban is.
Az FAA korábbi közlése szerint tavaly január 7-én kezdte meg működését egy munkacsoport, amely azt vizsgálta, hogy milyen hatással vannak a hordozható elektronikai eszközök a 3 ezer méter alatti repülés során, a fel- és leszállás idején. A vizsgálat megállapította, hogy bár ezek az eszközök valóban bocsáthatnak ki olyan rádiójeleket, amelyek interferenciát okozhatnak a gépek egyes fedélzeti egységeivel, de a repülők többsége ezt képes tolerálni, erről a társaságoknak bizonyítványt kell szerezniük. Az FAA és az EASA is több pontból álló ajánlást adott ki, amelyben tanácsokat adnak az utasoknak és a légitársaságoknak is. Ebben egyebek mellett az szerepel, hogy a biztonsági bemutatót továbbra is hallgassák végig az utasok a felszállás előtt, illetve a nagyobb laptopokat a fel- és leszállás idején rögzíteni kell, a légitársaságoknak pedig át kell dolgozniuk a biztonsági előírásokat és a bemutató tartalmát.
Bár normál esetben a hordozható elektronikai eszközök október óta bármikor használhatók, a hajózó személyzet dönthet úgy, hogy rossz időjárási körülmények miatt megtiltják a leszálláskori használatot. Az EASA emellett vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak a mobiltelefonálásnak repülés közben, és a jövőben ezt is engedélyezni szeretné a felmerülő igények miatt.
Legutóbb az Air France, a Wizz Air és a Lufthansa jelentette be, hogy egyes járataikon már a le- és felszállás, valamint a gurulás időtartama alatt is engedik egyes hordozható elektronikai eszközök (mobiltelefon, e-könyv, laptop, táblagép, stb.) használatát, de csak repülési üzemmódban. Az eszközök ebben az üzemelési formában megszakítják a mobilhálózati tevékenységet, ugyanakkor a wi-fi és a Bluetooth-adatátvitel külön-külön bekapcsolható, a mobilhálózati kapcsolatot nem igénylő alkalmazások pedig továbbra is működőképesek maradnak. GSM, vagy GPRS alapú adatátvitel továbbra is tiltott lesz, erre csak a fedélzeti wi-fit lehet használni.
Korábban a légitársaságok főként biztonsági okokkal magyarázták egyes elektronikai eszközök használatának tiltását a le- és felszállás idejére: az eszközök rádiójeleket sugározhatnak ki, amelyek egy hullámhosszon lehetnek a gépek kommunikációs, navigációs vagy repülésirányító rendszereivel, ezzel befolyásolhatják a járművek biztonságos üzemelését a legkritikusabb helyzetekben. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2013 októberében adott ki állásfoglalást arról, hogy támogatják az eszközök használatát az eddig tiltott időpontokban is.
Az FAA korábbi közlése szerint tavaly január 7-én kezdte meg működését egy munkacsoport, amely azt vizsgálta, hogy milyen hatással vannak a hordozható elektronikai eszközök a 3 ezer méter alatti repülés során, a fel- és leszállás idején. A vizsgálat megállapította, hogy bár ezek az eszközök valóban bocsáthatnak ki olyan rádiójeleket, amelyek interferenciát okozhatnak a gépek egyes fedélzeti egységeivel, de a repülők többsége ezt képes tolerálni, erről a társaságoknak bizonyítványt kell szerezniük. Az FAA és az EASA is több pontból álló ajánlást adott ki, amelyben tanácsokat adnak az utasoknak és a légitársaságoknak is. Ebben egyebek mellett az szerepel, hogy a biztonsági bemutatót továbbra is hallgassák végig az utasok a felszállás előtt, illetve a nagyobb laptopokat a fel- és leszállás idején rögzíteni kell, a légitársaságoknak pedig át kell dolgozniuk a biztonsági előírásokat és a bemutató tartalmát.
Bár normál esetben a hordozható elektronikai eszközök október óta bármikor használhatók, a hajózó személyzet dönthet úgy, hogy rossz időjárási körülmények miatt megtiltják a leszálláskori használatot. Az EASA emellett vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak a mobiltelefonálásnak repülés közben, és a jövőben ezt is engedélyezni szeretné a felmerülő igények miatt.