MTI

E-számlánál nem elvárás az elektronikus aláírás, de nincs jobb megoldás

Az adóhatóság állásfoglalása szerint nem elvárás az e-számlát használóktól az elektronikus aláírás, de nincs jobb, ha az archiválási törvénynek is meg akarnak felelni - közölte a Billzone.eu elektronikus számlázási szolgáltató.

A közlemény szerint a Billzone.eu üzemeltetői novemberben fordultak hivatalos állásfoglalásért a Nemzeti Adó és Vámhivatalhoz (NAV). Az elektronikus számlázási szolgáltató ugyanis azt tapasztalta, ügyfelei körében és az interneten is terjed az a tévhit, hogy - mivel a törvényben 2013. január 1. óta már nem szerepel, hogy digitális aláírás szükséges egy elektronikusan kiállított és átküldött számlán - elégséges lementeni az érkező file-t, kinyomtatva átadni a könyvelőnek, és esetleg el is menteni az ominózus emailt, amelyben érkezett.

A törvény azonban azt továbbra is előírja: az ilyen számlát befogadótól elvárható, hogy egyértelműen bizonyítsa, az így érkező számla a kiállítás óta semmilyen változáson nem esett át, és valóban a kiállítójától származik. A társaság a napokban megkapta a NAV-tól a hivatalos állásfoglalást, amelyből kiderül: valóban bármi lehet e-számla (pdf, e-mail vagy egy fax-üzenet is), ha formailag megfelel a számlakiállítás követelményeinek. Ugyanakkor a számla kiállítójának és befogadójának is a NAV által elvárt archiválási szabályoknak kell megfelelnie, a 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelethez igazodva. Márpedig ebben a rendeletben az szerepel, hogy használni kell az e-aláírást. Ha csak egy sima PDF-et kap egy cég, akkor magának kell erről gondoskodnia, különben a NAV megbüntetheti.

A Billzone.eu azt javasolja a cégeknek, hogy bátran legyenek finnyásak minden olyan szállítóval szemben, amely digitálisan alá nem írt elektronikus számlát küld, és kérjék azt papíron. Mivel a kölcsönös beleegyezés elvárás az elektronikus számlaforgalomban, egy vevőnek jogában áll megtagadni az alá nem írt e-számla befogadását. Piya Csaba, a Billzone.eu szolgáltatásáért felelős N-Ware Kft. ügyvezetője szerint nemcsak azért érdemes az elektronikusan aláírva kibocsátott számlákat választani, mert technológiailag biztosabb és kényelmesebb, hanem mert nemzetközi viszonylatban is sokkal jobb a megítélése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • RuszinZsolt #1
    Az elmúlt hetekben az a tévhit terjedt el, hogy a PDF alapú számlázás veszélyes, kivéve, ha azt elektronikus aláírással kísérik. Sajnos egy korábbi adóhatósági véleményt magyarázott félre egy digitalizálást végző vállalkozás vezetője és közlését a gazdasági bulvármédia további tévhitekkel egészítette ki. A különböző sajtóportálokon közzétett fejlécek közt van olyan is, amelyik az elektronikus számla állítólagos hiányosságai okán a NAV általi bírságolással fenyeget. Ez olyan félelmet kelt, ami a mikrovállalkozások körében ismét évekig visszavetheti a tartalmi szempontok fenntartása mellett a "mindegy hogy min és hogyan számlázol" elvet, amit az EU 2009-ben meghirdetett (2010/45/EU). Sajnos a témában a valódi szakmai tartalmakat a szűk réteg olvassa, ezért is káros, ha látványos és félelmet keltő szalagcímekké formálódik a NAV álláspontja. Ezért az MKOE részéről az alábbiakat szögezzük le, a jogszabály tartalmával összhangban:

    1. Egy PDF számla nem igényel a kibocsátáskor elektronikus aláírást!
    2. Egy PDF számla nem igényel a befogadáskor elektronikus aláírást!
    3. Egy PDF számla nem igényel a befogadást követően sem elektronikus aláírást!
    4. El lehet küldeni a PDF alapú számlát, amit a számlabefogadó kinyomtat magának!

    Az adóhatóság részéről is szeretnék tisztázni a helyzetet, ezért a NAV Közép-Magyarországi Regionális Adófőigazgatóságát megkértük, hogy az MKOE számára bocsásson ki egy félreértéseket tisztázó állásfoglalást.

    http://os.mti.hu/hirek/95042/a_magyar_konyvelok_orszagos_egyesulete_kozlemenye