SG.hu
Rapperek uralták ősszel a YouTube-ot
Majka és Curtis közel másfél milliós nézettségű Elvitted a szívemet című új dala vezeti az őszi időszak legnézettebb online magyar zenei videóit rangsoroló Artisjus YouTube Toplistáját.
Az őszi hónapok legszembetűnőbb tanulsága az, hogy az a zenész, aki jelentős energiát szán a közösségi média használatára, akkor is sikeres lehet az interneten, ha a rádiók nem is játsszák a dalait. Bár a legnagyobb Facebook rajongótáborral rendelkezők között többségben vannak a közismertebb művészek, a kisebb közösségek jóval elkötelezettebbek.
Majka és csapata az Artisjus YouTube Toplistájának állandó szereplői, az első három hely valamelyikén eddig mindig találkozhattunk velük. Majka és Curtis Elvitted a szívemet című új dala ebben a negyedévben listavezető, harmadik helyen pedig a feltöltése óta összesen 22 milliós nézettséget szerző és ezzel minden idők legnézettebb online hazai zenés videójává nőtt Belehalok áll. A második helyet Jolly és Kis Grofó No roxa áj című produkciója szerezte meg. Korábban a paródia és mulatós videók külön listába kerültek. Ősszel azonban a magyarok kevésbé érdeklődtek e műfajok iránt: az újra egyesített toplistában egyetlen paródia sem érte el az alsó küszöböt és mulatós nóta is csupán három szerepel a legnépszerűbb 30 dal között.
Az őszi időszak a nyárinál több újdonságot hozott, a Top 30-ban most 7 olyan dal szerepel, amely korábban nem került fel a toplistára. Az eredmények azt mutatják, és néhány előadói interjú is azt igazolja, hogy a hagyományos médiaszereplések hiánya tudatos, elkötelezett közösségi média munkával pótolható. A rangsor első harmadában ugyanis több olyan rapper is található - pl. az esztergomi gengszterrapper, Mr Busta, vagy a kapuvári Boros Tamás, alias Essem -, akiknek dalaival a rádió- vagy televíziócsatornákon nem találkozhat a közönség. Bár a hiphop kisebb anyagi befektetést igénylő, alacsonyabb belépési küszöbű műfajnak tűnik, a listából az is látszik, hogy valóban tudatos és hozzáértő munka eredménye lehet az internetes siker. A toplistán szereplő dalok kétharmadát ugyanis mindössze 5 előadó vagy előadói csapat jegyzi.
"A zenészek között egyre gyakoribb beszédtéma, hogy mi lehet a magyar nyelvű rapperek társadalmi sikerének titka" - mondta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus kommunikációs igazgatója. "Úgy tűnik, hogy ez a stílus átvette azt a szerepet, amit 20-30 évvel ezelőtt a rockzene töltött be. Az egész országban sokan érzik úgy, hogy ez a dalszöveg-központú műfaj valóban hozzájuk szól, az ő saját érzéseiket, saját problémáikat fogalmazza meg közérthető formában. 2013-ban ez az online zenés videók sikerének kulcsa."
Az Artisjus azt is megvizsgálta, mely zenészeknek volt a legnagyobb Facebook-rajongótábora az őszi időszakban. A videómegosztóval ellentétben a Facebook közösségépítési listán többségben vannak a mainstream médiában is (sokat) szereplő zenészek, bár akadnak kivételek. A Csík Zenekar őrzi 10. helyét, a korábban már említett Essem pedig a 11. helyen szerepel. Új szereplők a listán L.L. Junior (19.) és a Hooligans (20.). Az élbolyban annyi változás történt a korábbi időszakhoz képest, hogy Majka előrelépett a 3. helyre. A közösség aktivitását jellemző ún. "talk about" mutató arról árulkodik, hogy a kisebb rajongótáborokat könnyebb megmozgatni. Ezt a ragsort a többi listán nem szereplő AK26 vezeti, őket L.L. Junior és Nótár Mary követi. Érdekesség, hogy itt Müller Péter Sziámival, sőt Kasza Tiborral is találkozhatunk.
Az őszi hónapok legszembetűnőbb tanulsága az, hogy az a zenész, aki jelentős energiát szán a közösségi média használatára, akkor is sikeres lehet az interneten, ha a rádiók nem is játsszák a dalait. Bár a legnagyobb Facebook rajongótáborral rendelkezők között többségben vannak a közismertebb művészek, a kisebb közösségek jóval elkötelezettebbek.
Majka és csapata az Artisjus YouTube Toplistájának állandó szereplői, az első három hely valamelyikén eddig mindig találkozhattunk velük. Majka és Curtis Elvitted a szívemet című új dala ebben a negyedévben listavezető, harmadik helyen pedig a feltöltése óta összesen 22 milliós nézettséget szerző és ezzel minden idők legnézettebb online hazai zenés videójává nőtt Belehalok áll. A második helyet Jolly és Kis Grofó No roxa áj című produkciója szerezte meg. Korábban a paródia és mulatós videók külön listába kerültek. Ősszel azonban a magyarok kevésbé érdeklődtek e műfajok iránt: az újra egyesített toplistában egyetlen paródia sem érte el az alsó küszöböt és mulatós nóta is csupán három szerepel a legnépszerűbb 30 dal között.
Az őszi időszak a nyárinál több újdonságot hozott, a Top 30-ban most 7 olyan dal szerepel, amely korábban nem került fel a toplistára. Az eredmények azt mutatják, és néhány előadói interjú is azt igazolja, hogy a hagyományos médiaszereplések hiánya tudatos, elkötelezett közösségi média munkával pótolható. A rangsor első harmadában ugyanis több olyan rapper is található - pl. az esztergomi gengszterrapper, Mr Busta, vagy a kapuvári Boros Tamás, alias Essem -, akiknek dalaival a rádió- vagy televíziócsatornákon nem találkozhat a közönség. Bár a hiphop kisebb anyagi befektetést igénylő, alacsonyabb belépési küszöbű műfajnak tűnik, a listából az is látszik, hogy valóban tudatos és hozzáértő munka eredménye lehet az internetes siker. A toplistán szereplő dalok kétharmadát ugyanis mindössze 5 előadó vagy előadói csapat jegyzi.
"A zenészek között egyre gyakoribb beszédtéma, hogy mi lehet a magyar nyelvű rapperek társadalmi sikerének titka" - mondta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus kommunikációs igazgatója. "Úgy tűnik, hogy ez a stílus átvette azt a szerepet, amit 20-30 évvel ezelőtt a rockzene töltött be. Az egész országban sokan érzik úgy, hogy ez a dalszöveg-központú műfaj valóban hozzájuk szól, az ő saját érzéseiket, saját problémáikat fogalmazza meg közérthető formában. 2013-ban ez az online zenés videók sikerének kulcsa."
Az Artisjus azt is megvizsgálta, mely zenészeknek volt a legnagyobb Facebook-rajongótábora az őszi időszakban. A videómegosztóval ellentétben a Facebook közösségépítési listán többségben vannak a mainstream médiában is (sokat) szereplő zenészek, bár akadnak kivételek. A Csík Zenekar őrzi 10. helyét, a korábban már említett Essem pedig a 11. helyen szerepel. Új szereplők a listán L.L. Junior (19.) és a Hooligans (20.). Az élbolyban annyi változás történt a korábbi időszakhoz képest, hogy Majka előrelépett a 3. helyre. A közösség aktivitását jellemző ún. "talk about" mutató arról árulkodik, hogy a kisebb rajongótáborokat könnyebb megmozgatni. Ezt a ragsort a többi listán nem szereplő AK26 vezeti, őket L.L. Junior és Nótár Mary követi. Érdekesség, hogy itt Müller Péter Sziámival, sőt Kasza Tiborral is találkozhatunk.