SG.hu
Hatósági javaslatok az emelt díjas SMS-szavazásokhoz
A műsorszolgáltatók szavazási szabályzata nem tartalmazta egyértelműen és közérthetően, hogy mi minősül érvényes szavazatnak, valamint a telefonszolgáltatók rendszere túlterheltség miatt nem mindig tudta kezelni az SMS-áradatot, amit egy-egy döntő alkalmával küldtek a nézők, az emelt díjat viszont a sikertelen voksokért is meg kellett fizetniük a szavazóknak - derült ki többek között a média- és hírközlési biztos által lefolytatott vizsgálat eredményeiből. A biztos ajánlásában megoldást javasol a problémára.
Közel félszáz panasz érkezett dr. Bodonovich Jenő, média- és hírközlési biztoshoz a TV2 Megasztár, valamint az RTL Klub Való Világ és X-faktor című műsorai kapcsán. A bejelentésekben a panaszosok a nézői szavazások lebonyolításának rendjét, azok szembetűnő irányítottságát, ellenőrizhetetlenségét kifogásolták, és megkérdőjelezték az eredmények valóságtartalmát. A valóságshow-k és tehetségkutatók magas nézettségére, és a szavazásokban részt vevők nagy számára tekintettel a média- és hírközlési biztos az új médiatörvény alapján 2011 áprilisában hivatalból egyeztetési eljárást indított.
A vizsgálat eredményét összegző tájékoztatóból kiderül, hogy egyes műsorszolgáltatóknál nem volt egyértelműen meghatározva, hogy mi minősül érvényes szavazatnak, ezért sok volt az érvénytelen szavazat. Mivel a telefonszolgáltatóknak nem alaptevékenysége ilyen nagyszámú SMS azonos időben történő továbbítása - ez egy-egy döntő alkalmával akár több ezer szavazatot is jelenthet -, a szavazatok feltorlódása miatt előfordulhat, hogy az időben elküldött voksok egy része a szavazás lezárása után érkezett, és ezért érvénytelen volt. A biztos aggályosnak tartja, hogy az emelt díj leemelése nem ott történik, ahol eldől, hogy teljesült-e a szolgáltatás. Ebből kifolyólag az emelt díjas szolgáltatás díját az érvénytelen szavazatok esetében is levonták a szolgáltatók. A vizsgálat a szavazás eredményének megváltoztatására irányuló beavatkozást - a rendelkezésére álló dokumentumok alapján - nem állapított meg.
A biztos rendkívül fontosnak tartja a nézők érdekvédelmét, ezért az eljárás lefolytatását követően - az átláthatóság és az ellenőrizhetőség biztosítása érdekében - ajánlásokat tett közzé a telefonos szavazásokat alkalmazó műsorszolgáltatók számára. Ezekben javasolja, hogy a szolgáltatók egyértelműen és közérthetően rögzítsék, hogy mely szavazat minősül érvényes szavazatnak, és a szavazás lezárását követően biztosítsanak elegendő időt a szavazatok feldolgozására. Ügyeljenek rá, hogy olyan megállapodást kössenek a telefonszolgáltatóval, amelyben az időn túl érkező szavazatokat nem emelt díjas szolgáltatásként számolják el. A biztos továbbá olyan ügyfélszolgálat működtetését javasolja, amely folyamatosan tájékoztatja a nézőket és kezeli a betelefonálók panaszait.
Közel félszáz panasz érkezett dr. Bodonovich Jenő, média- és hírközlési biztoshoz a TV2 Megasztár, valamint az RTL Klub Való Világ és X-faktor című műsorai kapcsán. A bejelentésekben a panaszosok a nézői szavazások lebonyolításának rendjét, azok szembetűnő irányítottságát, ellenőrizhetetlenségét kifogásolták, és megkérdőjelezték az eredmények valóságtartalmát. A valóságshow-k és tehetségkutatók magas nézettségére, és a szavazásokban részt vevők nagy számára tekintettel a média- és hírközlési biztos az új médiatörvény alapján 2011 áprilisában hivatalból egyeztetési eljárást indított.
A vizsgálat eredményét összegző tájékoztatóból kiderül, hogy egyes műsorszolgáltatóknál nem volt egyértelműen meghatározva, hogy mi minősül érvényes szavazatnak, ezért sok volt az érvénytelen szavazat. Mivel a telefonszolgáltatóknak nem alaptevékenysége ilyen nagyszámú SMS azonos időben történő továbbítása - ez egy-egy döntő alkalmával akár több ezer szavazatot is jelenthet -, a szavazatok feltorlódása miatt előfordulhat, hogy az időben elküldött voksok egy része a szavazás lezárása után érkezett, és ezért érvénytelen volt. A biztos aggályosnak tartja, hogy az emelt díj leemelése nem ott történik, ahol eldől, hogy teljesült-e a szolgáltatás. Ebből kifolyólag az emelt díjas szolgáltatás díját az érvénytelen szavazatok esetében is levonták a szolgáltatók. A vizsgálat a szavazás eredményének megváltoztatására irányuló beavatkozást - a rendelkezésére álló dokumentumok alapján - nem állapított meg.
A biztos rendkívül fontosnak tartja a nézők érdekvédelmét, ezért az eljárás lefolytatását követően - az átláthatóság és az ellenőrizhetőség biztosítása érdekében - ajánlásokat tett közzé a telefonos szavazásokat alkalmazó műsorszolgáltatók számára. Ezekben javasolja, hogy a szolgáltatók egyértelműen és közérthetően rögzítsék, hogy mely szavazat minősül érvényes szavazatnak, és a szavazás lezárását követően biztosítsanak elegendő időt a szavazatok feldolgozására. Ügyeljenek rá, hogy olyan megállapodást kössenek a telefonszolgáltatóval, amelyben az időn túl érkező szavazatokat nem emelt díjas szolgáltatásként számolják el. A biztos továbbá olyan ügyfélszolgálat működtetését javasolja, amely folyamatosan tájékoztatja a nézőket és kezeli a betelefonálók panaszait.