SG.hu·

Hazudott Hollywood a Wolverine-szivárgásról

Úgy tűnik, hogy a stúdió állításaival szemben mégis csak a végleges verzió került ki a netre a Wolverine-filmből. Létezik, hogy a letöltők megbuktathatnak egy világpremiert?

A Fox szerint létezhet, holott botorság ilyesmit feltételezni, még akkor is, ha az X-Men kezdetek: Farkas letöltései majdnem rekordot döntöttek néhol. Idehaza - nem meglepő módon - nem volt akkor kapkodás érte, mikor kiderült, hogy még nem végleges a verzió. Azt persze lehetett tudni, hogy egy munkakópia valószínűleg nem teljes, hiszen első blikkre is hiányoztak a különleges effektusok, valamint a hang- és zeneszekció sem volt 100%-os. Azonban a Fox, hogy letörje a letöltők lelkesedését azt is hangoztatta, hogy a végleges verzió 10-15 perccel hosszabb lesz a munkakópia 107 percénél.


Ez logikusnak is tűnt, hiszen az ember elvárná, hogy egy eredettörténet ne csak 100 perc körüli legyen, de mint kiderült a film első sajtóvetítésein, a hivatalos verzió is 107 perces. Ebből arra lehet következtetni, hogy mégiscsak a végső vágás kezdte el magát terjeszteni a neten. Így a Fox azon érvelése, miszerint állításukat az is alátámasztja, hogy az előzetesben látott jelenetek némelyike nem tűnik fel a kiszivárgott verzióban egyszerűen a vágás közben létszám felettivé vált képsorokat fed, ami meglehetősen gyakori jelenség. (Érdekesség, hogy a magyar sajtóvetítésről egyelőre nincs hír, miközben az újságírók már kedden láthatják az új Star Trek-filmet - még akkor is, ha egy kertészeti laptól vannak.)

A munkakópia és a végleges változat közötti 100%-os egyezésről tudósító AintItCoolNews "munkatársa" azt is sietett megjegyezni, hogy egyes számítógép segítségével előállított jelenetek szégyenszemre a munkakópián jobban néztek ki, mint a végső verzióban: például a Farkas-filmben cameózó Patrick Stewart (X professzor) digitális úton történő megfiatalítása közben eléggé kilógott az a bizonyos lóláb.


A nagy kérdés az, hogy vajon a hazugságon kapott 20th Century Fox félelme valós-e, valóban előfordulhat, hogy egy premier előtt kiszivárgó munkakópia keresztbe tesz a potenciális bankrobbantásnak? A válasz persze csak a Wolverine-film premierje után derül ki, illetve talán akkor sem, hiszen ki tudja, hogy a szivárgással vagy anélkül mennyien nézték meg volna a filmet. Ráadásul a múltbeli munkakópia-szivárgások sem nyújtanak nagy segítséget a választ keresőknek.

Ugyebár arról a jelenségről van szó, amikor egy világpremier film már a bemutató előtt felkerül a netre, mint az történt az új Halloween, a Sith-ek bosszúja vagy a Motel 2. esetében. Pár esettől eltekintve általában csak a premier napján vagy később kerül ki a netre az első warezverzió, zömében gyenge, kamerás minőségben. Ezekkel szemben a munkakópiák, vagyis workprintek minősége azonban kifejezetten jó, ezzel is kompenzálandó azt, hogy nem a teljes verziót kapja a néző. Az efféle szivárgás természetesen nem összekeverendő azzal, ha egy film amerikai premierje később következik be, mint a nemzetközi (ld. Elrabolva vagy Dragonball. Evolűció) vagy a díjátadókra hivatalosan kiküldött DVD-screenerek találnak utat az FTP-kre.


Bár a Motel 2. rendezője, Eli Roth egyértelműen a letöltőket hibáztatta filmjének bukásáért, valljuk meg, hogy az Amerikában 47 milliót jövedelmező első rész közönségreakciója nem volt olyan pozitív, mint mondjuk a Fűrészé, melytől el lehetett várni, hogy a második részre növelni fogja bevételeit. Bár való igaz, hogy mindenkit meglepett, hogy a Motel 2. Amerikában csak 17 millió dollárig jutott. (Itthon csak DVD-n jelent meg.)

A Motel esetével ellentétben a Hulk, a Sith-ek bosszúja és a Halloween szivárgása nem nagyon hatotta meg a nézőket, bár igaz, hogy ezekre nem egy hónappal, csak pár nappal a bemutató előtt került sor. A Star Wars előtrilógiájának befejező része, főleg az effektek miatt a legtöbb rajongónak úgyis moziban nézős volt. Ez hozta is Lucas-nak a sokszázmillió dollárt, ráadásul a szivárogtatót is elkapták és példásan megbüntették. 2003-ban a Hulk 62 millió dolláros nyitánya gigantikusnak számított, a Ron Zombie-féle Halloween a legsikeresebb lett a sorozatból, bár ott a munkakópia más befejezéssel bírt, mint a végleges verzió. A kicsit sárga, kicsit savanyú hazai példa, az Üvegtigris szivárgása is látszólag hatástalan volt a bevételre, hiszen a film kvázi rekordnyitánnyal robbant a mozikba. (Azt persze nem tudjuk, hogy a szivárgás nélkül nem lett volna-e nagyobb az első heti bevétel.)


Egy biztos, az egy hónappal a premier előtt történt lopás sokkolta Hollywoodot, s retorziókat vont maga után több szinten is. Hogy a hazai forgalmazónak kell-e aggódnia, nem tudjuk, de egyrészről itthon a szuperhősös képregény-adaptációkért sosem kapkodtak az emberek, másrészt, mint említettük, nálunk közel sem váltott ki akkora hisztit a félkész Wolverine-film. Ez persze betudható annak is, hogy a letöltési csúcsokat döntögető világpremier-filmek kamerás verziói leginkább akkor kapósak, ha szinkron is található rajtuk. Épp ezért érdekes lesz megnézni, hogy a hazai premier után közvetlenül az internetre kerülő magyar hanggal ellátott kamerás kópiáért mekkora hajsza fog indulni. Tavaly az Indiana Jones 4. kamerás-szinkronos kópiája csak a 3 legnagyobb magyar torrentoldalon több mint 20 ezer letöltést produkált. Vajon megdől-e a rekord?

(A cikk megírásakor érkezett a hír, miszerint a Fox úgy kíván a hardcore rajongók kedvében járni, hogy több befejezést is kap a film - az egyik mozi ezt, a másik amazt adja majd le. Ez a megoldás szőrmentén hasonlít a több borítós képregényes trükkre, ami a legnagyobb rajongókat a limitált számú borítók áruba bocsátásával több pénz költésére kényszeríti. Persze nem kell nagy dolgokra számítani, egy jelenetet láthatunk a rendező elmondása szerint többféle változatban. A YouTube-on valószínűleg hamar fent lesz mind.)

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Zoliz2009. 05. 08.. 19:40||#67
Na megnéztem a workprint változatot. Nem érdemes megnézni moziban, kaptafafilm.
Olyan ez a Wolverine mint akinek mindig szorulása van... 😊 Nevetséges az egész.
Gyerekfilm, bár annak meg túl erõszakos.
© alienslive2009. 05. 03.. 11:26||#66
Itthon is több féle befejezéssel megy a mozikban? Vagy itthon csak egy fajta van?
© Lordboxi2009. 05. 01.. 15:32||#65
igen, mostmár énis rájöttem, ma este megyek is 😄. Csak kicsit fura a kiírás. Szines mb. amerikai. akc. És melette zárójelmben eredeti nyelven felirattal.
Akkor minek írják elõtte, hogy magyarul beszélõ? <#violent><#boxer>
© Caine2009. 04. 30.. 20:05||#64
Momban feliratosan megy ...
Máris lefoglaltam a helyeket holnapra.
© Lordboxi2009. 04. 29.. 22:30||#63
Na, én eddig vártam, nem szedtem le, holnap van a premier, de mindenhol szinkronosan... <#boxer> Asszem nekem itt eldölt, hol nézem....
© Lynx_TWL2009. 04. 29.. 17:59||#62
persze végülis nyúzott bõrû nõt is lehet baszni, mert csak a belsõ számít😄
© sandor82062009. 04. 29.. 16:03||#61
"...30 millió dollárt, amivel a filmed 300 milliót kaszálna, akkor nem adnál?..." természetesen adnék, csak ott a bibi, hogy nincs rá garancia, hogy kaszál. Inkább azt a pénzt odadnám plusszba egy jó rendezõnek/forgatókönyvírónak a remek filmötletéhez és nem pofáznék bele, hogy milyen legyen a besorolás, a vágás és stb.
Most nincs kedvem megnézni de sztem a boxoffice top20-ban csupa olyan film van ami inkább noname, vagy jó karakterszínészekkel van tele, mint nagy "sztárokkal"

+talán 10-20 év alatt 3 név volt ami tényleg "garancia" volt a 100-200 milkós bevételre-Tom Hanks-Julia Roberts-Tom Cruise

A többi nagy gázsi inkább kapcsolódott egy franchise folytatásához mint a színész "érdeméhez", lsd. J. Depp-Karib tenger... de a következõ filmjéért valószínû nem fog ekkora gázsit kapni

És itt vissza is kanyarodnék az elején megfogalmazott dologhoz, egy újabb Karib-tenger film Depp nélkül nem lenne ugyanaz, ergo megéri leperkálni a 30-40 milkót, de mit ér ez akkor, ha visszagondolnak az emberek mennyire botrányosan s*ar lett a 3. rész (persze valakinek tetszik, de általában NEM jött be sokaknak), és itt lehetne is sorolni a folytatásokat amiknél az elõzõ rész nagy siker, de csalódás volt és a következõ már bukott is (lsd: Narnia 2, Mátrix 3, stb.). Szóval jó filmeket csinálni és akkor lesz bevétel!

+abban igazad van stagnálnak a fizetések, hisz 5-10 éve is ekkora sztárgázsikat kaptak, csak sztem abban változott a helyzet, hogy akkor tényleg csak sztárok kapták (Arnold, Cruise, Hanks, Roberts) most meg akárki ha egy franchiset akarnak folytatni
© winnie2009. 04. 29.. 15:33||#60
végre valaki nem demagóg. így van. nem csak a mozi drága, hanem minden😊
© winnie2009. 04. 29.. 15:32||#59
"Pedig nem akkora hülyeség amit mond. A szinészek gázsija nagyon elszállt az utóbbi 1-2 évtizedben."

épp ez az, hogy az elmúlt 6-7 évben totál stagnál a sztárgázsi.

és persze hülyeséget mond a kollega lent. ha te stúdiófõ vagy és adhatnál egy sztárnak 30 millió dollárt, amivel a filmed 300 milliót kaszálna, akkor nem adnál?

sokan a nullák miatt akadnak ki, holott, ha valaki egy gigantikus bevétel kulcsfigurája, akkor megérdemli a sok pénzt. fõleg, ha a munkáltatója megadja. (az okosabbja, mint chris tucker, jackie chan már nem is nagy pénzt kért a csúcsformában 3-ért, hanem részesedést a bevételbõl, plusz chan ugye megkapta a hongkongi forgalmazás többmilliós értékû jogait is.)
© Lordboxi2009. 04. 29.. 14:02||#58
sztem is tök felesleges egy látványfilmet camos, verzion kuksolni. És a jegyárakra visszatérve, sztem lehet vele vitatkozni. Hasonlítsd ahoz, mit tudsz még csinálni, venni egy jegy árából. Hát nem sokat. Egy pizza, vagy egy menü a mcdonalds-ban, vagy 3 sör egy pub-ban. Ennyi. MIndenki Döntse el, neki ezekhez képest mennyit ér a mozi.