Napi Online
Veszélyben a Moziünnep megrendezése
Az idei nyár nagyon jónak ígérkezik, ez leginkább a filmkínálatnak köszönhető: családi filmek, szórakoztató mozik mutatkoztak be az elmúlt hetekben, s nem lesz ez másképpen augusztusban sem - mondta Lovász Andrea, a mozipiac legnagyobb szereplője, a Palace Cinemas magyarországi hálózatának vezetője.
A hét elején az időjárás miatt is sokan tértek be a multiplexekbe. Összességében azonban az időjárás vagy az évszakok nem befolyásolják jelentősen a látogatottságot - véli Lovász. A közhiedelemmel ellentétben korántsem kell temetni a mozit, a látogatók száma ugyanis ma már kezd beállni egy állandó szintre, ami 11-12 millió nézőt jelent évente - mondta a cégvezető. A mozik egy évtizede hatalmasat fejlődtek, sorra nyíltak a több- termes multiplexek, majd nagyjából öt évvel ezelőtt megindult a nézők számának csökkenése. Különösen a DVD-piac és a filmletöltések szippantották el a nézőket, utóbbi főleg azért, mert már a premierek előtt is hozzáférhetővé válhatott egy-egy alkotás a neten.
A legnagyobb nézőszám-csökkenés 2005-2006-ban következett be, a 2004-es 13,7 milliós évi országos látogatószámhoz képest 2006-ban 11,7 millióra esett az össznézőszám. Az idei első féléves adatok alapján már egyáltalán nem drámai a helyzet: az előző év hasonló időszakához képest négyszázalékos a csökkenés. Ez bizalomra ad okot, a piac valószínűleg mostanra beáll egy állandó látogatószámra. Ez azt is jelenti, hogy az új mozik - például az Arena Plazában és a Sugárban - megjelenésével inkább a nézők eloszlása módosulhat. Nyilván ez a környező mozik látogatottságát befolyásolhatja, de a teljes budapesti piacot érdemben már nem alakítja át.
A Palace Cinemas bevétel-kiegészítésként mozijait bérbe is adja. Összesen száz teremről van szó, kicsikről és nagyokról egyaránt. Ezek közül a MOM Park mozija a legnépszerűbb, de a Lurdy Házban működő komplexum is a kedvelt. A MOM Park különlegesen kialakított mozi, tágas terekkel, amelyek alkalmasak szinte bármilyen rendezvény megszervezésére - mondta Lovász. A legutóbb egy ötnapos pszichiátriai konferenciát tartottak a komplexumban, de akár filmforgatásra, születésnapi partira is ki lehet bérelni. A lehetőségek tárháza gazdag, leánykérő bulit is tartottak már moziban. Ez persze csak kiegészítő lehetőség, alapvetően nem a rendezvények jelentik a hálózat bevételeinek zömét. Az összbevételen belül a rendezvényekből kevesebb mint tíz százalék származik - tudtuk meg Lovásztól.
Valószínűleg az idén is lesz Moziünnep, legalábbis a mozipiac legnagyobb szereplője, a Palace Cinemas nem zárkózik el a megállapodástól. A nézeteltérés abból fakad, hogy "más dimenzióban" gondolkodnak a szervezők és a moziüzemeltetők. Jelenleg ugyanis a Moziünnep arról szól, hogy nagyon olcsón lehet jegyet vásárolni. Ezzel szemben a filmforgalmazó nem az árak lefaragásában látja a fő üzenetet, hanem különleges szolgáltatásokat, extra filmvetítéseket, apróbb ajándékokat biztosítana a nézőknek. Inkább az ünnep üzenetét erősítenénk - mondta Lovász Andrea.
Más forrásból származó értesülések szerint a napokban újra egyeztetnek. Bár már elúszott az eredetileg tervezett augusztus végi (28-31-ei) időpont, a rendezvényt szervező UpperStudio reményei szerint szeptember végén megtarthatják a népszerű kulturális eseményt. Az eddig négyszer megrendezett Moziünnep látogatottsága évről évre emelkedett, tavaly már 555 ezer jegyet adtak el a rendezvénysorozat négy napja alatt: ez az évi látogatószám csaknem öt százaléka.
A hét elején az időjárás miatt is sokan tértek be a multiplexekbe. Összességében azonban az időjárás vagy az évszakok nem befolyásolják jelentősen a látogatottságot - véli Lovász. A közhiedelemmel ellentétben korántsem kell temetni a mozit, a látogatók száma ugyanis ma már kezd beállni egy állandó szintre, ami 11-12 millió nézőt jelent évente - mondta a cégvezető. A mozik egy évtizede hatalmasat fejlődtek, sorra nyíltak a több- termes multiplexek, majd nagyjából öt évvel ezelőtt megindult a nézők számának csökkenése. Különösen a DVD-piac és a filmletöltések szippantották el a nézőket, utóbbi főleg azért, mert már a premierek előtt is hozzáférhetővé válhatott egy-egy alkotás a neten.
A legnagyobb nézőszám-csökkenés 2005-2006-ban következett be, a 2004-es 13,7 milliós évi országos látogatószámhoz képest 2006-ban 11,7 millióra esett az össznézőszám. Az idei első féléves adatok alapján már egyáltalán nem drámai a helyzet: az előző év hasonló időszakához képest négyszázalékos a csökkenés. Ez bizalomra ad okot, a piac valószínűleg mostanra beáll egy állandó látogatószámra. Ez azt is jelenti, hogy az új mozik - például az Arena Plazában és a Sugárban - megjelenésével inkább a nézők eloszlása módosulhat. Nyilván ez a környező mozik látogatottságát befolyásolhatja, de a teljes budapesti piacot érdemben már nem alakítja át.
A Palace Cinemas bevétel-kiegészítésként mozijait bérbe is adja. Összesen száz teremről van szó, kicsikről és nagyokról egyaránt. Ezek közül a MOM Park mozija a legnépszerűbb, de a Lurdy Házban működő komplexum is a kedvelt. A MOM Park különlegesen kialakított mozi, tágas terekkel, amelyek alkalmasak szinte bármilyen rendezvény megszervezésére - mondta Lovász. A legutóbb egy ötnapos pszichiátriai konferenciát tartottak a komplexumban, de akár filmforgatásra, születésnapi partira is ki lehet bérelni. A lehetőségek tárháza gazdag, leánykérő bulit is tartottak már moziban. Ez persze csak kiegészítő lehetőség, alapvetően nem a rendezvények jelentik a hálózat bevételeinek zömét. Az összbevételen belül a rendezvényekből kevesebb mint tíz százalék származik - tudtuk meg Lovásztól.
Valószínűleg az idén is lesz Moziünnep, legalábbis a mozipiac legnagyobb szereplője, a Palace Cinemas nem zárkózik el a megállapodástól. A nézeteltérés abból fakad, hogy "más dimenzióban" gondolkodnak a szervezők és a moziüzemeltetők. Jelenleg ugyanis a Moziünnep arról szól, hogy nagyon olcsón lehet jegyet vásárolni. Ezzel szemben a filmforgalmazó nem az árak lefaragásában látja a fő üzenetet, hanem különleges szolgáltatásokat, extra filmvetítéseket, apróbb ajándékokat biztosítana a nézőknek. Inkább az ünnep üzenetét erősítenénk - mondta Lovász Andrea.
Más forrásból származó értesülések szerint a napokban újra egyeztetnek. Bár már elúszott az eredetileg tervezett augusztus végi (28-31-ei) időpont, a rendezvényt szervező UpperStudio reményei szerint szeptember végén megtarthatják a népszerű kulturális eseményt. Az eddig négyszer megrendezett Moziünnep látogatottsága évről évre emelkedett, tavaly már 555 ezer jegyet adtak el a rendezvénysorozat négy napja alatt: ez az évi látogatószám csaknem öt százaléka.