SG.hu
40 milliós GVH bírság a TV2-nek
A GVH szerint a vállalkozás valótlanul állította reklámjaiban, hogy a TV2-n futó Született feleségek 2005 legnézettebb sorozata. A testület jogsértő magatartásáért 40 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki.
A versenyfelügyeleti eljárás tárgyát az MTM-SBS Televízió Rt. által a TV2 televíziós csatornán, a nyomtatott sajtóban, óriásplakátokon, citylight hirdetőkön, valamint az interneten közzétett reklámjai képezték. Ezek közül egyesekben a vállalkozás azt állította, hogy a "Született feleségek" című televíziós sorozat "2005 legnézettebb sorozata."
Az MTM-SBS által működtetett televíziós csatorna és más kereskedelmi televíziók bevételei elsősorban az általuk értékesített reklámidőben sugárzott reklámokból származnak, s a televíziós csatorna, illetve az adott műsor nézettsége befolyással bír a reklámidő iránti keresletre. Ebből fakadóan a nézők televíziós műsorok közötti választásának befolyásolása a reklámozók döntésére gyakorolt hatása miatt versenyjogi jelentőséggel bír, hiszen a nézők választása ez utóbbi körben tényleges piaci hatást fejt ki.
Az eljárás során megállapították, hogy az MTM-SBS által a Született feleségek című televíziós műsorral kapcsolatban alkalmazott "2005 legnézettebb sorozata" szlogen reklámokban történő alkalmazására már a sorozat első részének levetítését megelőzően sor került. Ebben az időszakban (2005. október 26. előtt) a sorozatot még nem sugározták, így a szlogent a fogyasztók többféleképpen értelmezhették, ugyanakkor a GVH Versenytanácsa a versenyjogi értékelés során elegendőnek találta az MTM-SBS Televízió által a szlogennek tulajdonított (legszűkebb értelemben vett) üzenet valóságtartalmát megvizsgálni. A vállalkozás szerint a szlogen a világ teljes népességére vetítve állította azt, hogy a sorozat a 2005. év legnézettebb sorozata.
A fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát minden esetben a közreadójának - már akár a közzététel időpontjában - kell igazolnia. Jelen eljárásban a szlogen által közvetített állítás valóságnak való megfelelését a MTM-SBS Televíziónak kellett volna bizonyítania, azonban az általa szolgáltatott adatok nem támasztották alá, hogy 2005-ben a világon nem volt olyan televíziós sorozat, amelyet többen néztek volna.
A TV2 televíziós csatorna 2005. október 26-án kezdte el vetíteni a "Született feleségek" című televíziós sorozatot, s a reklámokban ezt követően is alkalmazásra került a "2005 legnézettebb sorozata" szlogen. Ebben az időszakban a fogyasztók számára a szlogen már azt az üzenetet is közvetítette, hogy ez az a sorozat, amely a Magyarországon sugárzott sorozatok közül a legtöbb nézőt vonzza, ez a legnézettebb. Az MTM-SBS Televízió azonban ezt szintén nem bizonyította, illetve a nézettségi adatok szerint az állítás nem is felelt meg a valóságnak.
A fentiek alapján a GVH Versenytanácsa az MTM-SBS Televízió Rt.-re jogsértő magatartásáért 40 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte. A bírság összegének megállapítása során értékelésre került a cég piaci helyzete (az MTM-SBS Televízió a televíziós reklámok piacának egyik meghatározó szereplője), a jogsértő magatartás tanúsításának időtartama, a reklámozási tevékenység kiterjedt volta. Ezzel összefüggésben számításba vették a jogsértő állítást tartalmazó reklámokkal elért fogyasztók széles körét, valamint a reklámtevékenység költségeit.
A versenyfelügyeleti eljárás tárgyát az MTM-SBS Televízió Rt. által a TV2 televíziós csatornán, a nyomtatott sajtóban, óriásplakátokon, citylight hirdetőkön, valamint az interneten közzétett reklámjai képezték. Ezek közül egyesekben a vállalkozás azt állította, hogy a "Született feleségek" című televíziós sorozat "2005 legnézettebb sorozata."
Az MTM-SBS által működtetett televíziós csatorna és más kereskedelmi televíziók bevételei elsősorban az általuk értékesített reklámidőben sugárzott reklámokból származnak, s a televíziós csatorna, illetve az adott műsor nézettsége befolyással bír a reklámidő iránti keresletre. Ebből fakadóan a nézők televíziós műsorok közötti választásának befolyásolása a reklámozók döntésére gyakorolt hatása miatt versenyjogi jelentőséggel bír, hiszen a nézők választása ez utóbbi körben tényleges piaci hatást fejt ki.
Az eljárás során megállapították, hogy az MTM-SBS által a Született feleségek című televíziós műsorral kapcsolatban alkalmazott "2005 legnézettebb sorozata" szlogen reklámokban történő alkalmazására már a sorozat első részének levetítését megelőzően sor került. Ebben az időszakban (2005. október 26. előtt) a sorozatot még nem sugározták, így a szlogent a fogyasztók többféleképpen értelmezhették, ugyanakkor a GVH Versenytanácsa a versenyjogi értékelés során elegendőnek találta az MTM-SBS Televízió által a szlogennek tulajdonított (legszűkebb értelemben vett) üzenet valóságtartalmát megvizsgálni. A vállalkozás szerint a szlogen a világ teljes népességére vetítve állította azt, hogy a sorozat a 2005. év legnézettebb sorozata.
A fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát minden esetben a közreadójának - már akár a közzététel időpontjában - kell igazolnia. Jelen eljárásban a szlogen által közvetített állítás valóságnak való megfelelését a MTM-SBS Televíziónak kellett volna bizonyítania, azonban az általa szolgáltatott adatok nem támasztották alá, hogy 2005-ben a világon nem volt olyan televíziós sorozat, amelyet többen néztek volna.
A TV2 televíziós csatorna 2005. október 26-án kezdte el vetíteni a "Született feleségek" című televíziós sorozatot, s a reklámokban ezt követően is alkalmazásra került a "2005 legnézettebb sorozata" szlogen. Ebben az időszakban a fogyasztók számára a szlogen már azt az üzenetet is közvetítette, hogy ez az a sorozat, amely a Magyarországon sugárzott sorozatok közül a legtöbb nézőt vonzza, ez a legnézettebb. Az MTM-SBS Televízió azonban ezt szintén nem bizonyította, illetve a nézettségi adatok szerint az állítás nem is felelt meg a valóságnak.
A fentiek alapján a GVH Versenytanácsa az MTM-SBS Televízió Rt.-re jogsértő magatartásáért 40 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte. A bírság összegének megállapítása során értékelésre került a cég piaci helyzete (az MTM-SBS Televízió a televíziós reklámok piacának egyik meghatározó szereplője), a jogsértő magatartás tanúsításának időtartama, a reklámozási tevékenység kiterjedt volta. Ezzel összefüggésben számításba vették a jogsértő állítást tartalmazó reklámokkal elért fogyasztók széles körét, valamint a reklámtevékenység költségeit.