SG.hu·

Hova tűntek a gyerekeknek szóló mesék?

Milyen jellemmé fejlődik egy 6 éves gyermek, akinek első találkozása a mesék világával a mai rajzfilmek keretein belül történik meg?

Az elmúlt évtizedben gyökeres változáson ment keresztül az emberi gondolkodás, a jellem. Megváltoztak az igények, s a nagyütemű fejlődés átalakította az életet. A mai ember az úgynevezett "rohanó életmód" részese, ahol gyakran megfeledkeznek a valódi értékekről. Az igények átalakulása éppúgy kitűnik a ruházkodás vagy az anyagiak vonatkozásában, mint a filmek terén. Elég csak megemlíteni az 1930-as években készült Hófehérke és a hét törpét, az azt követő Bambit, vagy A kis hableányt. Ezen rajzfilmek csodálatos látványvilága egyfajta menekülést jelenthet a realizmusból, s lehetőséget nyújthat elmerülni egy szebb, kedvesebb világban, ahol nincsenek kötelességek, határidők.


Az egyik klasszikus: Bambi

A '30-as évek rajzfilmjei az akkori trendnek megfelelően a legnemesebb erények köré szövődtek, úgymint szerelem, barátság, összetartás. A fő cél: a jó győzzön a rossz felett, diadalmaskodjon az igazság. Ezek a rajzfilmek nem a humorra fektették a fő hangsúlyt, a vicces elemeket nem tartották fontosnak, de annál nagyobb figyelmet szenteltek az egyéb érzelmeknek.

Ki ne emlékezne Bambira, az őzgidára? A történet az állatok realizmusából ragadott ki egy szeletet, s azt a maga valóságában tárta a néző elé, bájos köntösbe bújtatva. Szereplői jellegzetes Walt Disney-figurák: gyönyörűen kidolgozott szereplők, mellékes háttér. A figurák jelleme lehetővé teszi, hogy a néző - mind a gyerek, mind a felnőtt - azonosulni tudjon egy-egy karakterrel: Bambival, az őzgidával, vagy Hófehérkével, az üldözött hercegnővel.


Humorral teli rajzfilm: Tarzan

Ezen filmekkel a Disney megalapozta hírnevét, és sorra ontotta magából a rajzfilmeket, szebbnél szebb rajzokkal elkápráztatva a várakozó közönséget. A hős főszereplő mellé mellékszereplőként évek múlva már csatlakozott egy-egy vicces figura is. Gondoljunk csak az Oroszlánkirály Timonjára és Pumbájára, akiknek töretlen népszerűségéről saját sorozatuk tanúskodik.

Fellépett az igény a humoros elemek iránt, és a Disney erre reagálva főszálként továbbra is komoly témát dolgozott fel, mellékszálként beiktatva minden történetbe a humoros karaktereket is. Hiszen az újabb kor embere már nem azért ül le a tévé elé, hogy ott is kizárólag problémákkal szembesüljön, hanem hogy időnként fel is nevessen. Gondolok itt Tarzan Jane-jére, Herkules Szatír-mesterére, vagy a Mackótestvér rénszarvasaira.


A Disney legsikeresebb meséje: Az oroszlánkirály

Ám a nagy ütemű fejlődésnek köszönhetően gyökeres változás következett be a filmgyártásban. Megjelentek a számítógépes animációk, fokozatosan kiszorítva a piacról a kézzel rajzolt filmeket. A Toy Story, a Némó nyomában, a Jégkorszak egytől-egyig szórakoztató mesék, de helyettesíthetik-e a gyermekiességet, szépséget, amit a Szépség és a szörnyeteg, vagy a Pocahontas képviselt? Nyomába érhet Shrek Bambinak?!


A változás első szele: Toy Story

Sajnos igen! A torz-zöld ogre kiütötte Hamupipőkét, Belle-t, Herkulest. Persze mondhatjuk, hogy a számítógép segítségével sokkal életszerűbb figurákat hoztak létre a készítők, de hol marad a varázs, melyet akkor érzünk, mikor leülünk a '30-as '40-es évek remekei elé? Hol a báj, a szépség? A zöld ogre vajon mivel vette le a lábáról a moziba járó közönséget? Mogorva is, csúnya is! Talán a mai ember már csak az ilyen és ehhez hasonló szereplőkkel tud azonosulni?


A Disney egyik utolsó próbálkozása: Mackótestvér

Ezt bizonyítja ama tény is, hogy az animációs filmek mellett a Disney megpróbálkozott egy újabb rajzfilmmel, a Mackótestvérrel, ami vakvágányra futott, csökkentve ezzel az egeres cég népszerűségét. Hiszen ha az egyik teremben a macit sugározzák, a másik teremben pedig az ogrét, a nézők az utóbbi mellett döntenek, esélyt sem adva macinak.

Ezzel elérkeztünk a filmipar egyik legújabb animációs filmjéhez, a Csodacsibéhez. Főszereplőnk kedves, kissé ügyetlen - amolyan lúzer fajta - bizonyítani vágyó kiscsibe, aki éli kis átlagéletét: iskolába jár, zavarba ejtő helyzetekbe hozza magát, mindent elront stb, majd hirtelen a kiscsibéből ufo-üldöző nemzeti hős válik, s ezzel a békés gyermekmesének induló történetből átcsapunk egy sci-finek is beillő banális befejezésbe, ami nemcsak túl hirtelen zárul, hanem abszolút ostoba is.


A botrányt kavart "mese": Csodacsibe

A rajzfilmek jellemformáló szerepéhez nem férhet kétség, de milyen jellemmé fejlődik egy 6 éves gyermek, akinek első találkozása a mesék világával ilyen filmek keretein belül történik meg? A XXI. század termékei a gépiesített figurák. Mi lesz 10 év múlva? Vajon láthatunk még az Oroszlánkirályhoz hasonló rajzfilmet? Nem sok esély van rá, mert az embereket már csak a humor érdekli, amit a Jégkorszak 2 hatalmas sikere is bizonyít.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© cr3ativ32006. 07. 18.. 02:35||#101
A storyn van a hangsúly. Az ami meghatározza a szereplõk jellemét. Jól kidolgozott story = olyan karakterek akik nek van _saját_ lelkületük, és nem csak notodiu pusztítók.
Illetve az, hogy a gyerek élvezze, legyen benne humor, ezzel együtt humoros karakterek. Továbbá szükséges ugye a cselekvés, a vezérfonál. Illetve a szereplõk által megjeléenített érzelmek (esetleg katarzis elõidézése/késleltetése/csillapítása...stb. Lásd: tlk3 - hakuna matata, mikor Timon megállítja több helyen a filmet) Illetve elengedhetetlen az, hogy valamilyen szinten értsék is. Erre nagyon ajánlom a Tlk triologia bármelyik részét.
© cr3ativ32006. 07. 18.. 02:17||#100
Jogos... Látod, itt is a sztory által kialakított jellem hátározza meg! Pl. a Tom&Jerry-nél, azért bántják egymást mert Tom egy macska aki ösztönösen vadászik Jerry-re, aki menekül.
© cr3ativ32006. 07. 18.. 02:12||#99
"Vajon láthatunk még az Oroszlánkirályhoz hasonló rajzfilmet?"

Nos valóban kedves kis mese az oroszlánkirály (röv. TLK) A humor szép finoman van benne, nincs semmi se eltúlozva. Valóban kedves kis mese. Viszont ezzel ellentétben a Timon and Pumbaa sorozat teljesen el lett tolva a TLK triologiához hoz képest, mind grafikailag, ami lényegtelen, mind a story. Ugyanis, szvsz, túl komikus az egész, és szinte hülyét csinálnak magukból.

A mai story-ideál teljesen más, mint pl. 95-ben vagy a '30-as években. Egyre több a durvaság, erõszak, lásd: keletrõl ontott anime sz@rok. Ezeket addig kéne illegalizálni, hogy TV-be ne, csak mondjuk torrentrõl lehessen hozzájuk jutni.

Amugy ha alaposabban megnézzük egy-esz szereplõ jellemét, viselkedését, akkor fatális leki problémákra bukkanhatunk rá. Nézzük csak meg pl a tlk Timon bácsiját: Egy ártatlan mangusztában ott rejik az özés, torkosság.. stb. Vagy Szimbát: Mióta találkozott Timonékkal, teljesen megáváltozott a személyisége és csak Rafiki (a majom) állította helyre. (Ha halami hülyeséget írtam azonnal javítsatok ki, nem vagyok pszihologus) Csomó-csomó helyen találunk ehhez hasonlót. kivéve az anime-ben, ahol a szereplõk annyira szélsõségesek, hogy nem lehet mélyen beléjük látni.

Túl régen láttam, és lehet hogy tévedek, de még mindig lehet TV-be itt-ott találni ilyen sorozatokat (NEM CartoonNetwork, MiniMax, A+, Jetix)

A lényeget leszûrve: A mai ternd szerint nem tudnak kitalálni olyan szory-t ami egy 6 éves számára megfelelõ lenne
© cr3ativ32006. 07. 18.. 01:43||#98
LE a keleti anime-vel!!!
éjen a tlk... XD
© Dent2006. 06. 12.. 12:45||#97
Most ez igy beállitva egyáltalán nem szerencsés, Nem csak azért, mert egy szinten a shrek például mélyebb mondanivalót tartalmaz mint a hófehérke, ahol igazán nincs erkölcsi tanulság csupán annyi hogy a gonosz néni meghal a végén... De ez a megközelités se jó, mert a kettõt össze se lehet hasonlitani hisz a shrek inkább felnõtteknek készült, fõleg a 2. rész, hiszen sok más filmre alapoz, ugyan így a shrek 1et se élvezi az teljesen aki nem ismeri a régi meséket. Igy a shrek felhozatala ellen példának szerintem rossz volt a cikk irójától.

És igen is egyet értek, hogy a szülõnek nagy szerepe van a gyerek nevelésben, hisz a régi mesék még meg vannak, készülnek ujjak is amelyek ugyan olyan szépek, de tágult választék, már nem minden gyerekeknek szól, tehát a szülõ meg tudja válogatni mit nézzen a gyereke és ha semmi képp nem talál az uj kínálatban jót akkor nézeti vele a régi meséket, nekünk is megvan a vizipók dvdn és attól, hogy én már láttam kishugomnak új...
Azért van a szülõ, hogy nevelje a gyerekét, nehogy már ezért ne készüljenek felnõtteknek mesék, animék mert azok károsak lehetnek a gyerkekre.
Természetesen igaz hogy az animék nagy része is szemét, de valakinek biztos az kell, nincs ránk erõltetve semmi, bárki el tud kapcsolni egy csatornáról, ha valami nem teccik neki.

Szóval ez a felháborodás az animák körül fölösleges, és jogtalan, azok küzdenek ellene leginkább akik soha nem találkoznak velük, csak azért mert nekik unszimpi.
© Beast Machine2006. 05. 14.. 19:44||#96
Én is csak egyet tudok veled érteni. Aki látta már az Akirát, a Ghost in the Shellt, vagy akár az Advent Childrent, tudhatja, hogy az animék 90%-a FELNÕTTEKNEK készült.
© snakekiller2006. 04. 23.. 00:23||#95
Azért az anime/manga termés jó része továbbra is kommersz szemét; csak számunkra egzotikus, egyrészt mert képregénytõl/rajzfilmtõl errefelé általában szokatlan a stílus és a témaválasztás, másrészt mert alapból eddig ismeretlen kultúrából gyökeredzik. Nem is tartom igazán jó ötletnek, hogy az anime a kisgyerekek körében terjedjen, ebbe a közegbe túl naturális/idegen a nagy része, ahhoz meg elég összetett/komoly, hogy megvágni az alkotók elleni merénylet legyen. (ld. a one piece megbecstelenítése, a 4kids barbár cenzorai által)
© Szefmester2006. 04. 16.. 19:09||#94
Hm... úgy tûnik páran félreértették a korábbi hozzászólásom... én nem szidom a Tom és Jerryt.. mindössze én világéletemben Tomnak, Hókuszpóknak vagy Gyagyás Tódvartnak szurkoltam (Gumimacik). Manga (helyesebben Anime) szidalmazóinak üzenném hogy azokat a rajzfilmeket korántsem a gyerekeknek készítették... MIért van az hogy jön európába, Magyarországra egy rajzfilm és azt egybõl kikiáltjuk mesének? A Sailor Moon, Dragon Ball, és hasonszõrû társaik mind a 14 év felettieknek szólnak. Persze persze vannak igazán gyermekeknek készülõ MESÉK de azok nem jutnak el ide...

a #43-as hozzászólással egyet értek... attól hogy valami rajzolva CGIzve van attól nem mese... a mese az amit elmerünk mondani a gyerekeknek, vagy meg merünk mutatni. Az ha van valami tanmese jellege az nem is baj, vagy van humora... én még a mai 24éves fejemmel is szívesen leülök megnézni egy Mézgacsaládot, Mekk mestert, Frakkot és az egyik kedvencem a Macskafogó, persze abbani is Mr Tejfel volt a kedvencem... És én is meg tudok õrülni ezektõl a mai nagyon menõ rajzfilmektõl...

Anno sajnos a Final Fantasy CGI Film nem azért bukott meg mert sz*r hanem mert a Final Fantasy névtõl nem ezt várták.. semmi köze nem volt egy Final Fantasy játék hangulatához... Ez a mostani Advant Childrennel is csak az a bajom hogy nagyon rövid. Lényegében egyetlen fõ csatát mutat meg, a fõszereplõk jellemébõl múltjából szinte semmit.

Azért az egyre inkább kezd feltûnõ jelenség lenni hogy a mostani CGI "mesék" humormutatóját a mellékszereplõk dobják fel. Lásd Pingvinek, vagy a Motkány... esetleg a szamár... és még lehet sorolni õket... gyakorlatilag a fõszereplõkre nem is kell figyelni velük úgyis lehet tudni mi fog történni. :)

Látom egyes hozzászólók is csak ránéznek egy animéra és azt mondják : Pfujj mi a sz*r ez? Nem is élethû! Hogy néz már ki? Mi a rákért villog most meg? Most mi va'? Ezt most mé' csináta? és hasonló értelmes erkölcscsõsz hozzászólásaikat. Szánalmasak mondhatom.
© Jozinho2006. 04. 16.. 13:00||#93
Minden szavával eggyet értek ! ÉN Tom& Jarry-n nõttem fel meg ilyen macskafogó meg egyéb jó rajzfilmekenm most meg nyomatják a baromállat japán filmeket mint az állat.....<#mf3>
© winnie2006. 04. 15.. 18:17||#92
mert akkor még fiatalabb voltál. de, ha nem nézed meg, akkor honnan tudod, hogy 'barmabbak'? ráadásul már nem vagy gyerek akkor.