Szekeres Viktor
A köd - gyökér horror 2005-ből
MC Hammer U Can't Touch This című videoklipjének rendezője horrorforgatásba vágta kisbicskáját. Hogy beletört-e, ez kiderül csütörtöktől a mozikban.
A feldolgozásokkal nincsen semmi bajunk, kellenek, szerves részei a filmtörténelemnek, jó, hogy vannak. A gond akkor kezdődik, ha egy remake nagyon pocsékul sikerül. És A köd ilyen lett, sajnos. Tudom, nem illik előre lelőni a poént, de feleslegesen nem akarom húzni azokat, akiknek bejön majd a film (természetes, hogy lesznek ilyenek is). A történet úgy kezdődött, hogy egy stúdió John Carpenter 25 évvel ezelőtti klasszikusának feldolgozása mellett döntött.
Hamar össze is kapták a forgatáshoz szükséges minimál költségvetést, és össztrombitáltak pár sorozatszínészt. Irattak egy új szereplőt a régi forgatókönyvbe, kihúzták az eredeti legjobb jelenetét, picit megvagdosták a filmet, hogy beleférjen a PG-13-as korhatárba (hogy aztán a DVD-t kiadják vágatlannak titulálva, pedig szinte semmit sem változtattak rajta - vér továbbra sem folyik), és várták a sikert. A siker pedig..., nos, elmaradt, mert bár a 29 milliós amerikai bevétel nem rossz - pláne az alig 20 milliós gyártási költségez képest -, de azért ahol egy Boogeyman tarolni tud ott egy klasszikus feldolgozása esetében mindenki többet várt.
A történet egy alapító atyáiról megemlékezni készülő kis szigeti városkáról szól, ahol egy halászfú (Tom Welling a Smallville-ből) tartja kezében a sztori egyik szálát és éli megszokott életét, melyet egy régi barátnő (Maggie Grace - Lost - Eltűntek) visszatérése dúl fel kissé. A történet másik vége pedig egy világítótoronyból saját rádióadóját vezető hölgy (Selma Blair) kezében van, akit meteorológusa furcsa, széllel szemben közlekedő ködfelhőről tájékoztat. Természetesen nemsokára kezdetüket veszik a baljós események.
Igazából a film csak azt hozza, amit egy szkeptikus néző elvár. Pár elcsent megoldás az eredetiből, pár trendi ijesztgetés a modern korból, néhol dübörgő zene ha már rádiós műsorvezető az egyik szereplő, több felesleges és megölhető mellékszereplő, teljesen kiszámítható cselekmény és egy pár másodperces, de valóban szép jelenet a film végén. Nem lenne semmi baj a Köddel mint feldolgozással, de sikerült belőle kiölni Jamie Lee Curtis szellemét és a Carpenter által teremtett atmoszférát és egy teljesen ötlettelen és hangulattalan tinihorrorkát varázsolni belőle. Igazából a hiányosságok akkor tűnnek fel, amikor a néző rádöbben, hogy a Ködben szereplő két-három 70-80 év körüli tök normális férfikarakter feltűnésekor jobban megijed, mint egyéb ijesztgetésektől. Sajnos a régi klasszikus zene is eltűnt és egy teljesen sablonmuzsikát kapunk az egyébként remek Graeme Ravelltől.
Sajnos a Köd ócska film lett, igazából ilyenkor keresi a kritikus a szavakat, de nem nagyon találja. Talán az elég gáz "gyökér" kifejezés az, ami leginkább lefesti ezt a filmet, illetve azokat a szarvashibákat, erőltett megoldásokat, melyek jellemzik A ködöt. Tényleg csak akkor érdemes megnézni, ha nagyon muszáj - semmit sem veszít az, aki mozi helyett inkább videón vagy DVD-n tekinti meg a filmet. A régi rajongók inkább kerüljék el - akik nem látták az eredetit (és nem is tervezik megnézni), azoknak viszont szolgálhat némi újdonsággal az új tiniverzió.
Sebaj, ha tartjuk az utóbbi idők egy jó horror - egy rossz horror sormintáját, akkor a február 16-án bemutatandó The Descent - A barlang című horror biztosan jó lesz.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A feldolgozásokkal nincsen semmi bajunk, kellenek, szerves részei a filmtörténelemnek, jó, hogy vannak. A gond akkor kezdődik, ha egy remake nagyon pocsékul sikerül. És A köd ilyen lett, sajnos. Tudom, nem illik előre lelőni a poént, de feleslegesen nem akarom húzni azokat, akiknek bejön majd a film (természetes, hogy lesznek ilyenek is). A történet úgy kezdődött, hogy egy stúdió John Carpenter 25 évvel ezelőtti klasszikusának feldolgozása mellett döntött.
Hamar össze is kapták a forgatáshoz szükséges minimál költségvetést, és össztrombitáltak pár sorozatszínészt. Irattak egy új szereplőt a régi forgatókönyvbe, kihúzták az eredeti legjobb jelenetét, picit megvagdosták a filmet, hogy beleférjen a PG-13-as korhatárba (hogy aztán a DVD-t kiadják vágatlannak titulálva, pedig szinte semmit sem változtattak rajta - vér továbbra sem folyik), és várták a sikert. A siker pedig..., nos, elmaradt, mert bár a 29 milliós amerikai bevétel nem rossz - pláne az alig 20 milliós gyártási költségez képest -, de azért ahol egy Boogeyman tarolni tud ott egy klasszikus feldolgozása esetében mindenki többet várt.
A történet egy alapító atyáiról megemlékezni készülő kis szigeti városkáról szól, ahol egy halászfú (Tom Welling a Smallville-ből) tartja kezében a sztori egyik szálát és éli megszokott életét, melyet egy régi barátnő (Maggie Grace - Lost - Eltűntek) visszatérése dúl fel kissé. A történet másik vége pedig egy világítótoronyból saját rádióadóját vezető hölgy (Selma Blair) kezében van, akit meteorológusa furcsa, széllel szemben közlekedő ködfelhőről tájékoztat. Természetesen nemsokára kezdetüket veszik a baljós események.
Igazából a film csak azt hozza, amit egy szkeptikus néző elvár. Pár elcsent megoldás az eredetiből, pár trendi ijesztgetés a modern korból, néhol dübörgő zene ha már rádiós műsorvezető az egyik szereplő, több felesleges és megölhető mellékszereplő, teljesen kiszámítható cselekmény és egy pár másodperces, de valóban szép jelenet a film végén. Nem lenne semmi baj a Köddel mint feldolgozással, de sikerült belőle kiölni Jamie Lee Curtis szellemét és a Carpenter által teremtett atmoszférát és egy teljesen ötlettelen és hangulattalan tinihorrorkát varázsolni belőle. Igazából a hiányosságok akkor tűnnek fel, amikor a néző rádöbben, hogy a Ködben szereplő két-három 70-80 év körüli tök normális férfikarakter feltűnésekor jobban megijed, mint egyéb ijesztgetésektől. Sajnos a régi klasszikus zene is eltűnt és egy teljesen sablonmuzsikát kapunk az egyébként remek Graeme Ravelltől.
Sajnos a Köd ócska film lett, igazából ilyenkor keresi a kritikus a szavakat, de nem nagyon találja. Talán az elég gáz "gyökér" kifejezés az, ami leginkább lefesti ezt a filmet, illetve azokat a szarvashibákat, erőltett megoldásokat, melyek jellemzik A ködöt. Tényleg csak akkor érdemes megnézni, ha nagyon muszáj - semmit sem veszít az, aki mozi helyett inkább videón vagy DVD-n tekinti meg a filmet. A régi rajongók inkább kerüljék el - akik nem látták az eredetit (és nem is tervezik megnézni), azoknak viszont szolgálhat némi újdonsággal az új tiniverzió.
Sebaj, ha tartjuk az utóbbi idők egy jó horror - egy rossz horror sormintáját, akkor a február 16-án bemutatandó The Descent - A barlang című horror biztosan jó lesz.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése