Szekeres Viktor
Fehér zaj: A halottak köztünk vannak
Horror horror hátán a magyar mozikban - ezúttal ismét a természetfölötti stílus kedvelői vethetnek pillantást a legújabb darabra.
A Fehér zaj egy, az EVP-vel (Electronic Voice Phenomena - magyarul elektronikus hangjelenség) foglalkozó film, ami erősen laikus megközelítésben annyit jelent, hogy a holtak bizonyos csatornákon (elektromos készülékek frekvenciái) keresztül olykor megpróbálnak kapcsolatot teremteni az élőkkel. Az EVP magas színvonalon kutatott, növekvő mértékben gyakorolt és végrehajtott, mégis csak nagyon kevéssé felfedett paranormális jelenség, amelynek odaadó hívei vannak szerte a világon.
Az elhunytak részéről kezdeményezett kapcsolat a televízió-, rádió- és számítógép-frekvenciákon keresztül jön létre - ezeket a frekvenciákat nevezik a film címeként választott fehér zajnak - amelyeket aztán a még mindig a fizikai világban élők fogadnak és értelmeznek. A paranormális jelenségek kutatói közül szinte mindegyikben egy közös vágy munkál: a vágy, hogy kommunikáljon azzal, aki a szerettei közül már eltávozott. Persze, ha szeretteink megtehetik ezt, akkor miért ne tehetnék meg ugyanezt azok, akik nem szerettek minket?
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A film sztorijának középpontjában Jonathan Rivers áll, akinek a felesége eltűnik egy autóbalesetben. A gyászoló férj bízva abban, hogy az asszony életben van egyszer csak összetalálkozik egy titokzatos férfival, aki állítólag üzeneteket kap a feleségtől a "túloldalról". Az egy idő után kíváncsivá váló férj beleveti magát az ismeretlenbe és az EVP-felvételek sűrűjébe - a néző pedig elkezdhet találgatni, hogy valóban a halottak kommunikálnak velünk, vagy az egész csak egy nagyszabású átverés része.
A főszerepben a mozifilmekben régóta hiányolt Michael Keaton lubickol a megszállott igazság-felderítő szerepében, általában értetlen tekintettel bámulva, de ezt is megbocsátjuk neki, hisz igazolatlan hiányzása után még belefér. Akad még pár jelentősebb vagy jelentéktelenebb mellékszereplő is (+ Deborah Kara Unger szemei), de ezúttal az igazi teher a filmben a hangmérnökök vállára nehezedett, hiszen leginkább ők teremtették meg azt a baljós atmoszférát, amit a rendező minden erőfeszítése ellenére is képtelen volt.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az első(mozi)filmes Geoffrey Sax stílusán nagyon érződik, hogy sorozatokon edzette magát - a 90 perces formátum kissé nagy falatnak bizonyult számára. A készítők között még Claude Foisy zeneszerzőt érdemes megemlíteni, akinek baljós főtémája kimondottan jó lenne, ha nem lenne feltűnő az ihletmerítés (illetve az egyetlen hang megváltoztatása) az Igazából szerelem c. romantikus vígjáték muzsikájából.
A film a bakik, a lyukak (ezek ecsetelése bizony poéngyilkos lenne) ellenére tipikusan olyan, ami ha megfelelő hangulatban kapja el az embert, akkor kifejezetten kellemes és élvezhető. A Fehér zaj bár műfajilag horror, de a kaszabolós filmek rajongói ezúttal nem fognak kielégülésre lelni ebben a filmben, hisz itt a horror mindenféleképpen lelki értelemben van jelen. Természetesen azok, akikben a minimális nyitottság sincs meg a természetfölöttire, ugyancsak nem fogják jó szájízzel fogyasztani a popcornjukat (és esetleg azon kapják magukat, hogy közvetlen közelről a kezükre lehelnek és egyre csökkenő időközökkel megismétlik a rituálét).
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Azok véleménye, akik bevállalják nagy valószínűséggel erősen megoszlik majd a dögunalom és a királyság mezsgyéjén, így én is amondó vagyok, hogy a Fehér zaj egy erősen közepes, de nagyon hangulatos film, aminek a végét sajnos egy kissé elbaltázták, és minden erénye és Michael Keaton ellenére sem jobb, mint egy tipikusan videóforgalmazásra gyártott film.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése (Mérete 5 Mbyte, formátuma .wmv)
A Fehér zaj egy, az EVP-vel (Electronic Voice Phenomena - magyarul elektronikus hangjelenség) foglalkozó film, ami erősen laikus megközelítésben annyit jelent, hogy a holtak bizonyos csatornákon (elektromos készülékek frekvenciái) keresztül olykor megpróbálnak kapcsolatot teremteni az élőkkel. Az EVP magas színvonalon kutatott, növekvő mértékben gyakorolt és végrehajtott, mégis csak nagyon kevéssé felfedett paranormális jelenség, amelynek odaadó hívei vannak szerte a világon.
Az elhunytak részéről kezdeményezett kapcsolat a televízió-, rádió- és számítógép-frekvenciákon keresztül jön létre - ezeket a frekvenciákat nevezik a film címeként választott fehér zajnak - amelyeket aztán a még mindig a fizikai világban élők fogadnak és értelmeznek. A paranormális jelenségek kutatói közül szinte mindegyikben egy közös vágy munkál: a vágy, hogy kommunikáljon azzal, aki a szerettei közül már eltávozott. Persze, ha szeretteink megtehetik ezt, akkor miért ne tehetnék meg ugyanezt azok, akik nem szerettek minket?
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A film sztorijának középpontjában Jonathan Rivers áll, akinek a felesége eltűnik egy autóbalesetben. A gyászoló férj bízva abban, hogy az asszony életben van egyszer csak összetalálkozik egy titokzatos férfival, aki állítólag üzeneteket kap a feleségtől a "túloldalról". Az egy idő után kíváncsivá váló férj beleveti magát az ismeretlenbe és az EVP-felvételek sűrűjébe - a néző pedig elkezdhet találgatni, hogy valóban a halottak kommunikálnak velünk, vagy az egész csak egy nagyszabású átverés része.
A főszerepben a mozifilmekben régóta hiányolt Michael Keaton lubickol a megszállott igazság-felderítő szerepében, általában értetlen tekintettel bámulva, de ezt is megbocsátjuk neki, hisz igazolatlan hiányzása után még belefér. Akad még pár jelentősebb vagy jelentéktelenebb mellékszereplő is (+ Deborah Kara Unger szemei), de ezúttal az igazi teher a filmben a hangmérnökök vállára nehezedett, hiszen leginkább ők teremtették meg azt a baljós atmoszférát, amit a rendező minden erőfeszítése ellenére is képtelen volt.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az első(mozi)filmes Geoffrey Sax stílusán nagyon érződik, hogy sorozatokon edzette magát - a 90 perces formátum kissé nagy falatnak bizonyult számára. A készítők között még Claude Foisy zeneszerzőt érdemes megemlíteni, akinek baljós főtémája kimondottan jó lenne, ha nem lenne feltűnő az ihletmerítés (illetve az egyetlen hang megváltoztatása) az Igazából szerelem c. romantikus vígjáték muzsikájából.
A film a bakik, a lyukak (ezek ecsetelése bizony poéngyilkos lenne) ellenére tipikusan olyan, ami ha megfelelő hangulatban kapja el az embert, akkor kifejezetten kellemes és élvezhető. A Fehér zaj bár műfajilag horror, de a kaszabolós filmek rajongói ezúttal nem fognak kielégülésre lelni ebben a filmben, hisz itt a horror mindenféleképpen lelki értelemben van jelen. Természetesen azok, akikben a minimális nyitottság sincs meg a természetfölöttire, ugyancsak nem fogják jó szájízzel fogyasztani a popcornjukat (és esetleg azon kapják magukat, hogy közvetlen közelről a kezükre lehelnek és egyre csökkenő időközökkel megismétlik a rituálét).
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Azok véleménye, akik bevállalják nagy valószínűséggel erősen megoszlik majd a dögunalom és a királyság mezsgyéjén, így én is amondó vagyok, hogy a Fehér zaj egy erősen közepes, de nagyon hangulatos film, aminek a végét sajnos egy kissé elbaltázták, és minden erénye és Michael Keaton ellenére sem jobb, mint egy tipikusan videóforgalmazásra gyártott film.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése (Mérete 5 Mbyte, formátuma .wmv)
Fehér zaj (White Noise) kanadai-amerikai-angol thriller, 101 perc, 2005 Rendező: Geoffrey Sax Forgatókönyvíró: Niall Johnson Operatőr: Chris Seager Zene: Claude Foisy Producer: Paul Brooks, Shawn Williamson Látványtervező: Michael S. Bolton Vágó: Nick Arthurs Szereplők: Michael Keaton (Jonathan Rivers) Ian McNeice (Raymond Price) Chandra West (Anna Rivers) Deborah Kara Unger (Sarah Tate) Sarah Strange (Jane) |