SG.hu
Valószínűleg nem alkalmazhatók az illegális focistreamek elleni olasz törvények
Egyelőre nem világos, hogy a Bizottság szerint az olasz törvény sérti-e az EU tartalommérséklési szabályait.
Az olasz kormány elmulasztotta értesíteni a Bizottságot a kalózkodás elleni és szerzői jogi nemzeti törvények módosításáról - közölte az európai végrehajtó testület. Az ügyre a CCIA Europe (a számítógépes és kommunikációs iparági szövetség), egy amerikai nagy technológiai lobbicsoport levele hívta fel a Bizottság figyelmét.
A törvénymódosítások célja az olaszországi illegális futballmeccsek közvetítése elleni küzdelem, de szélesebb körű kihatással lehetnek az uniós jogban meghatározott szólásszabadsággal kapcsolatos jogokra. Az olasz módosítások arra kötelezik az internetszolgáltatókat, hogy a jogsértésről szóló értesítéstől számított 30 percen belül blokkolják a labdarúgó-mérkőzések illegális online közvetítését. A felelősséget kiterjesztik a virtuális magánhálózatok (VPN) tulajdonosaira és a domainnévrendszerek (DNS) tulajdonosaira is.
A technikai szabályokra vonatkozó információs rendszer (TRIS) keretében történő bejelentés elmulasztása azt jelenti, hogy a Bizottság úgy dönthet, hogy Olaszországot az EU Bírósága (EUB) elé citálja. A gyakorlatban a Bizottság a TRIS-eljárás elmulasztásánál súlyosabb uniós jogszabálysértések esetén inkább az EUB elé terjeszti panaszát. Az olasz állampolgárok és az Olaszországban működő vállalkozások számára azonban ez azt jelenti, hogy az olasz nemzeti bíróságok jogosultak a két törvény alkalmazhatóságának érvénytelenítésére. A kikötés az, hogy minden egyes érintett állampolgárnak vagy vállalatnak külön-külön kell egy olasz bírósághoz fordulnia ahhoz, hogy a törvényt rájuk nézve alkalmazhatatlannak nyilvánítsák. Nincs általános eljárás a nemzeti törvények egészének megsemmisítésére.
A CCIA Europe levele azonban felhívta a Bizottság figyelmét arra a tényre, hogy ugyanez a két törvény átfedésben lehet az uniós tartalomszabályozási törvénnyel, a digitális szolgáltatásokról szóló törvénnyel (DSA). A DSA uniós rendeletként elsőbbséget élvez a nemzeti jogszabályokkal szemben. Egy olyan uniós szintű szabály aláásása, amely közvetlenül mind a 27 tagállamra vonatkozik, komoly dolog, ami valószínűbbé teszi, hogy az Európai Bizottság az Európai Unió Bíróságához fordul az ügyben, hogy kérje az ütköző nemzeti törvények megsemmisítését.
Bármennyire is spekulatív - egyelőre nem világos, hogy a Bizottság szerint az olasz törvény sérti-e a DSA-t -, mivel a DSA konkrét határidőket állapít meg az illegális tartalom eltávolítására, és meghatározza a digitális platformok felelősségét a befogadott tartalomért, az olasz törvények - amelyek eltérő határidőket és felelősségi szabályokat írnak elő - elegendő alapot szolgáltathatnak arra, hogy az Európai Bizottság megtámadja őket az EU Bírósága előtt.
Az olasz kormány elmulasztotta értesíteni a Bizottságot a kalózkodás elleni és szerzői jogi nemzeti törvények módosításáról - közölte az európai végrehajtó testület. Az ügyre a CCIA Europe (a számítógépes és kommunikációs iparági szövetség), egy amerikai nagy technológiai lobbicsoport levele hívta fel a Bizottság figyelmét.
A törvénymódosítások célja az olaszországi illegális futballmeccsek közvetítése elleni küzdelem, de szélesebb körű kihatással lehetnek az uniós jogban meghatározott szólásszabadsággal kapcsolatos jogokra. Az olasz módosítások arra kötelezik az internetszolgáltatókat, hogy a jogsértésről szóló értesítéstől számított 30 percen belül blokkolják a labdarúgó-mérkőzések illegális online közvetítését. A felelősséget kiterjesztik a virtuális magánhálózatok (VPN) tulajdonosaira és a domainnévrendszerek (DNS) tulajdonosaira is.
A technikai szabályokra vonatkozó információs rendszer (TRIS) keretében történő bejelentés elmulasztása azt jelenti, hogy a Bizottság úgy dönthet, hogy Olaszországot az EU Bírósága (EUB) elé citálja. A gyakorlatban a Bizottság a TRIS-eljárás elmulasztásánál súlyosabb uniós jogszabálysértések esetén inkább az EUB elé terjeszti panaszát. Az olasz állampolgárok és az Olaszországban működő vállalkozások számára azonban ez azt jelenti, hogy az olasz nemzeti bíróságok jogosultak a két törvény alkalmazhatóságának érvénytelenítésére. A kikötés az, hogy minden egyes érintett állampolgárnak vagy vállalatnak külön-külön kell egy olasz bírósághoz fordulnia ahhoz, hogy a törvényt rájuk nézve alkalmazhatatlannak nyilvánítsák. Nincs általános eljárás a nemzeti törvények egészének megsemmisítésére.
A CCIA Europe levele azonban felhívta a Bizottság figyelmét arra a tényre, hogy ugyanez a két törvény átfedésben lehet az uniós tartalomszabályozási törvénnyel, a digitális szolgáltatásokról szóló törvénnyel (DSA). A DSA uniós rendeletként elsőbbséget élvez a nemzeti jogszabályokkal szemben. Egy olyan uniós szintű szabály aláásása, amely közvetlenül mind a 27 tagállamra vonatkozik, komoly dolog, ami valószínűbbé teszi, hogy az Európai Bizottság az Európai Unió Bíróságához fordul az ügyben, hogy kérje az ütköző nemzeti törvények megsemmisítését.
Bármennyire is spekulatív - egyelőre nem világos, hogy a Bizottság szerint az olasz törvény sérti-e a DSA-t -, mivel a DSA konkrét határidőket állapít meg az illegális tartalom eltávolítására, és meghatározza a digitális platformok felelősségét a befogadott tartalomért, az olasz törvények - amelyek eltérő határidőket és felelősségi szabályokat írnak elő - elegendő alapot szolgáltathatnak arra, hogy az Európai Bizottság megtámadja őket az EU Bírósága előtt.