SG.hu
A streaming terjedése el fogja zárni a sportot a nézőktől
A közönség a hagyományos televíziózástól a streaming felé tolódik, ezért Sean Bratches, az Forma 1 marketingvezetője szerint a műsorszolgáltatóknak nehéz lesz fenntartaniuk a sportra fordított kiadásaikat.
Sean Bratches, aki a "Formula 1: Hajsza a túlélésért" című Netflix-sorozat által lett ismert, azt mondta, hogy a műsorszolgáltatóknak nehéz lesz fenntartaniuk a médiajogokra fordított kiadások szintjét, mivel a sport nézettsége a hagyományos televíziózásról - beleértve a kábeles és műholdas csatornákat is - eltolódik. "Sok olyan jogmegállapodás van ma, ahol a piac a jövőben bizonytalan, és különböző modelleket próbálnak ki” - mondta Bratches. "Az elmúlt 30-40 évben a kábeles csomagok jelentették a sport világának legnagyobb gazdasági motorját” - mondta, hozzátéve, hogy a sportjogok tulajdonosainak új lehetőségeket kell találniuk a tartalom értékesítésére, mivel a nézők elfordulnak a lineáris televíziózástól.
A televíziós társaságok évtizedeken át hatalmas összegeket fizettek a sportligáknak a drága médiajogokért, és a nézőktől prémium díjat kértek a sport- és egyéb csatornákból álló csomagokért. Az új versenytársak, például a Netflix és az Amazon Prime Video azonban megkérdőjelezték ezt a modellt, és arra kényszerítették a hagyományos műsorszolgáltatókat, hogy hozzák létre saját streaming platformjaikat, amelyeknek nehézséget okoz a nyereségesség elérése. Bratches megjegyzései - aki 2020-ban kilépett a John Malone-féle Liberty Media F1-nél betöltött főállású pozíciójából és a Relevent Sports ügynökséghez csatlakozott - nem sokkal azután hangzottak el, hogy Amerika két legnagyobb tévétársasága együttesen 15 milliárd dollár leírást végzett kábelcsatornái értékén, ami a formátum hanyatlását hangsúlyozza.
Bratches szerint a médiajogok megváltozott helyzete azt jelenti, hogy a sportligáknak kreatívnak kell lenniük abban, hogy hogyan osztják el tartalmaikat a különböző platformokon. Az Forma-1 tévésorozat számos sportágat inspirált hasonlóra, köztük a teniszt, a golfot és a rögbit. A Hajsza a túlélésért sorozatnak tulajdonítják az F1 közönségének bővülését az Egyesült Államokban, amely azelőtt évekig a túlélésért küzdött a zsúfolt piacon. Ez segített a sportágnak abban, hogy a médiajogok értéke az USA-ban elhanyagolható összegekről évi 85 millió dollárra emelkedjen. Bratches elmondta, hogy élvezte a Tour de France Unchained című változatát, de figyelmeztetett, hogy nem minden sportág képes olyan eredményeket elérni, mint az F1.
Bratches szerint a sport volt az „utolsó bástyája azon tartalomnak”, amely kiszámíthatóan „nagy közönséget tud összegyűjteni”. A nagy műsorszolgáltatók továbbra is többéves, több milliárd dolláros szerződéseket kötnek a ligákkal, ami alátámasztja az élő sportközvetítések iránti keresletet. A Relevent új elnökeként Bratches az európai labdarúgást szeretné eladni a feltörekvő amerikai közönségnek. A sportmédiaügynökség tulajdonosa Stephen Ross ingatlanfejlesztő, de ő áll az F1 Miami Nagydíj mögött is, és az elmúlt években több milliárd dollár értékű médiaszerződéseket kötött a Bajnokok Ligáját szervező UEFA és a spanyol La Liga nevében. A Relevent képviseli az angol labdarúgó-bajnokságot is, amely a Premier League alatti három profi osztályt irányítja, és segített a CBS Sports-szal való jogdíjszerződés megkötésében, többek között a Paramount+ előfizetéses streaming szolgáltatással.
"Jelentős növekedési lehetőséget látok az európai labdarúgásban az alapterületeken kívül” - mondta Bratches. "Úgy gondolom, hogy vannak lehetőségek a ligák, csapatok és szövetségek támogatására, különösen az Egyesült Államokban, amely a világ első számú sportmédiapiaca.” A Premier League-ben szereplő Arsenal és a német Hertha Berlin szurkolójaként Bratches azon szurkolók közé sorolja magát, akik „hajnalban kelnek fel az Egyesült Államokban”, hogy F1-es vagy európai futballmérkőzéseket nézzenek. „Új időablakok nyílnak meg, és bővül a közönség, és ezt nagyrészt az európai futball hajtja” - mondta.
Sean Bratches, aki a "Formula 1: Hajsza a túlélésért" című Netflix-sorozat által lett ismert, azt mondta, hogy a műsorszolgáltatóknak nehéz lesz fenntartaniuk a médiajogokra fordított kiadások szintjét, mivel a sport nézettsége a hagyományos televíziózásról - beleértve a kábeles és műholdas csatornákat is - eltolódik. "Sok olyan jogmegállapodás van ma, ahol a piac a jövőben bizonytalan, és különböző modelleket próbálnak ki” - mondta Bratches. "Az elmúlt 30-40 évben a kábeles csomagok jelentették a sport világának legnagyobb gazdasági motorját” - mondta, hozzátéve, hogy a sportjogok tulajdonosainak új lehetőségeket kell találniuk a tartalom értékesítésére, mivel a nézők elfordulnak a lineáris televíziózástól.
A televíziós társaságok évtizedeken át hatalmas összegeket fizettek a sportligáknak a drága médiajogokért, és a nézőktől prémium díjat kértek a sport- és egyéb csatornákból álló csomagokért. Az új versenytársak, például a Netflix és az Amazon Prime Video azonban megkérdőjelezték ezt a modellt, és arra kényszerítették a hagyományos műsorszolgáltatókat, hogy hozzák létre saját streaming platformjaikat, amelyeknek nehézséget okoz a nyereségesség elérése. Bratches megjegyzései - aki 2020-ban kilépett a John Malone-féle Liberty Media F1-nél betöltött főállású pozíciójából és a Relevent Sports ügynökséghez csatlakozott - nem sokkal azután hangzottak el, hogy Amerika két legnagyobb tévétársasága együttesen 15 milliárd dollár leírást végzett kábelcsatornái értékén, ami a formátum hanyatlását hangsúlyozza.
Bratches szerint a médiajogok megváltozott helyzete azt jelenti, hogy a sportligáknak kreatívnak kell lenniük abban, hogy hogyan osztják el tartalmaikat a különböző platformokon. Az Forma-1 tévésorozat számos sportágat inspirált hasonlóra, köztük a teniszt, a golfot és a rögbit. A Hajsza a túlélésért sorozatnak tulajdonítják az F1 közönségének bővülését az Egyesült Államokban, amely azelőtt évekig a túlélésért küzdött a zsúfolt piacon. Ez segített a sportágnak abban, hogy a médiajogok értéke az USA-ban elhanyagolható összegekről évi 85 millió dollárra emelkedjen. Bratches elmondta, hogy élvezte a Tour de France Unchained című változatát, de figyelmeztetett, hogy nem minden sportág képes olyan eredményeket elérni, mint az F1.
Bratches szerint a sport volt az „utolsó bástyája azon tartalomnak”, amely kiszámíthatóan „nagy közönséget tud összegyűjteni”. A nagy műsorszolgáltatók továbbra is többéves, több milliárd dolláros szerződéseket kötnek a ligákkal, ami alátámasztja az élő sportközvetítések iránti keresletet. A Relevent új elnökeként Bratches az európai labdarúgást szeretné eladni a feltörekvő amerikai közönségnek. A sportmédiaügynökség tulajdonosa Stephen Ross ingatlanfejlesztő, de ő áll az F1 Miami Nagydíj mögött is, és az elmúlt években több milliárd dollár értékű médiaszerződéseket kötött a Bajnokok Ligáját szervező UEFA és a spanyol La Liga nevében. A Relevent képviseli az angol labdarúgó-bajnokságot is, amely a Premier League alatti három profi osztályt irányítja, és segített a CBS Sports-szal való jogdíjszerződés megkötésében, többek között a Paramount+ előfizetéses streaming szolgáltatással.
"Jelentős növekedési lehetőséget látok az európai labdarúgásban az alapterületeken kívül” - mondta Bratches. "Úgy gondolom, hogy vannak lehetőségek a ligák, csapatok és szövetségek támogatására, különösen az Egyesült Államokban, amely a világ első számú sportmédiapiaca.” A Premier League-ben szereplő Arsenal és a német Hertha Berlin szurkolójaként Bratches azon szurkolók közé sorolja magát, akik „hajnalban kelnek fel az Egyesült Államokban”, hogy F1-es vagy európai futballmérkőzéseket nézzenek. „Új időablakok nyílnak meg, és bővül a közönség, és ezt nagyrészt az európai futball hajtja” - mondta.