Szekeres Viktor
Meglepően szerény a márciusi mozis kínálat
A moziba járók többsége, akik csak az agyonreklámozott, 100 milliós produkciókra ülnek be, filmes szempontból az év leggyengébb hónapjának fogják tartani a márciust.
Hányszor voltál moziban februárban?
Szó sincs arról, hogy márciusban csak érdektelen vagy pedig közepes filmek kerülnének bemutatásra itthon, főleg, hogy némelyik világpremier minőségére vonatkozóan még információnk sincsenek. Azonban az biztosnak tűnik, hogy a rajongói réteg számára a március kifejezetten eseménytelen lesz, hiszen az egyetlen, automatikus jegyvásárlással járó Marvel-premier mellett egy sokak számára ismeretlen horror, egy élőszereplős Disney-adaptáció, egy francia folytatás, valamint egy szupersztár közel sem kommersz filmje jelentheti a szélesebb közönségnek szánt produkciókat. Ez van, ezt kell szeretni, hiszen már túl vagyunk a díjszezonon, a mozis nyár pedig csak jövő hónapban fogja kezdetét venni.
Apró mesék
Az átmeneti hónap első mozis hete ma, hetedikén vette kezdetét, és mondanunk sem kell, hogy a nézők többsége már csak bemondás alapján is az új Marvel-filmre, a Marvel Kapitányra (Captain Marvel) fog áramlani, mely sokak örömére a 90-es évekbeli retró hangulattal és végre női főhőssel jelentkezik. A hét többi premierje erősen futottak még-kategóriás, bár talán az orosz Állati csetepata: Ez már röfi! (Volki i ovci. Hod szvinej) című animáció több nézőt érdekelhet, hiszen folytatásról van szó.
De ezek mellett a két magyar film (az 1849-es történelmi dráma Guerilla és Szajki Péter romkom road movie-ja, a Most van most) nem tűnik agyonreklámozottnak, és az is biztos, hogy nem egy osztrák dokumentumfilm (Jó estét, Mr. Waldheim! ( (Waldheims Walzer)) fog nézettségi rekordokat dönteni - pedig az egykori osztrák köztársasági elnökről szóló darab elég aktuális és "a múlttal való szembenézésről, valamint az egyéni és kollektív felelősségvállalásról szól". És ezzel még mindig nincs vége a bemutatóknak, hiszen egy francia komédia is érkezik, a Csak a baj van veled! (En liberté!), amiben egy rendőrfeleség vezekel korrupt férje miatt egy általa ártatlanul börtönbe jutott fiatalemberrel (aki jól fel is forgatja az életét), az ugyancsak francia Egy ország, egy király (Un peuple et son roi) pedig egy nagy költségvetésű történelmi darab, ami a francia forradalom eseményeit követi nyomon 1789-93 között.
Szabadúszók
Március 14-től is láthatunk egy magyar kosztümös filmet, az Apró meséket - reméljük, hogy a II. világháború után játszódó romantikus thriller több lesz, mint a Szász/Köbli alkotóduó korábbi, egyébként nagyon jó, de mégiscsak tévére készült filmjei. Dwayne Johnson egy pankrátorcsaládról szóló, igényesebb közönséget célba vevő komédiával jelentkezik, de persze lehet arra is remény, hogy a popcornos nézők egy részét is bevonzza a neve a Családi bunyóra (Fighting with My Family).
Erre a hétre is jut egy animáció, a Corgi: A királynő kutyája (The Queen's Corgi) Angliából érkezik, és a címéből kiderül, hogy kiről szól. Láthatunk még egy osztrák életrajzi filmet is, az Egon Schiele: A halál és a lányka (Egon Schiele: Tod und Mädchen) címűt, aminek alanya a 20. század eleji Bécs egyik legizgalmasabb művésze, egy svéd drámát, az Itt járt Britt-Marie-t (Britt-Marie var här), amiben egy svéd háziasszony negyven év házasság után elhagyja a férjét és egy kisváros focicsapatának edzője lesz. És surranópályán akár közönségkedvenc is lehet a francia Alul semmiből, a Szabadúszókból (Le grand bain), mely pár középkorú, az élet értelmét kereső férfiról szól, akik egy amatőr szinkronúszó csapatot alkotnak.
Családi bunyó
Ritka, hogy egy mozis hétről nehéz legyen eldönteni, hogy mi lesz a legnézettebb filmje, de a március 21-i bemutatók között több esélyes is van. Egyrészt a folytatás jellege miatt a Bazi nagy francia lagzik 2 (Qu'est-ce qu'on a encore fait au Bon Dieu?), aminek az első részét ki tudja, mennyien fedezték fel a mozis premiert követően. Ugyancsak esélyes lehet a Mi (Us) című horror, de nem tudni, hogy a hazai nézők számára mennyire lesz hívó szó a Tűnj el! rendezője, az előzetes, illetve az esetleges jó kritikák és a hájp - ha valamelyiknek híján lesz a film, akkor a versenyből is kiszáll.
A harmadik esélyes pedig az Elrabolt világ (Captive State) című idegeninváziós scifi lehet, ami sok fiatal érdeklődését felkeltheti, de ha kiderül róla, hogy inkább bé-kategóriás darab, akkor hamar bedőlhet. A hétre három kisebb premier is jut: az angol Colette (Colette) Sidonie-Gabrielle Colette francia író, újságíró, színésznő, pantomimművészről szól (az ő műve a Gigi) Keira Knightley főszereplésével, a belga Életem értelmeiben (Nos batailles) Romain Duris-nak kell megküzdenie egyedül maradó férfiként a karrierjével és a gyerekneveléssel, A világ gyengéd közönye (Laskovoe bezrazlichie mira) pedig egy Cannes-t is megjárt kazah dráma, aminek főhőse, egy vidéki fiatal lány a kegyetlen, idegen nagyvárosban kezd új életet, hogy naivitása miatt bűnözők áldozatává váljon.
Mi
A március 28-i premierek közül abban legalább biztosak lehetünk, hogy Tim Burton élőszereplős Disney-adaptációja, a Dumbó (Dumbo) fogja uralni a hétvégi toplistát. Hacsak a UIP-Duna Film nem gondolja meg magát, ekkortól láthatjuk a zseniálisan sikerült Testvérlövészek (The Sisters Brothers) című westernt Jacques Audiard rendezésében John C. Reilly és Joaquin Phoenix főszereplésével - a két gyilkos fivér története "veszélyesen, szellemesen és érzelmileg katartikusan járja körbe azt a kérdést, hogy mit jelent férfinak lenni."
Ugyancsak meglepetés, hogy moziba kerül annak a Harmony Korine-nak az új filmje, aki anno a Kölyköket írta és legutóbb a Spring Breakers - Csajok szabadont rendezte: a Túltolva (The Beach Bum) főszerepében Matthew McConaughey egy lázadó, füvező költőt játszik, akinek meghal a felesége. És hogy meglegyen a triumvirátus, egy harmadik remekül sikerült film is meglepetésnek számító mozis forgalmazás kap nálunk: Julia Roberts egyesek szerint az Egy fiú hazatérért (Ben Is Back) Oscar-jelölést érdemelt volna a drogos címszereplő anyjának szerepében.
Testvérlövészek
Gerard Butler és Peter Mullan is benne van az angol Az eltűntekben (Keepers), mely megtörtént eseményeket dolgoz fel 1900-ból, amikor is a Flannan-szigetek három világítótorony-őre nyom nélkül eltűnt. A francia Sztrájk a gyárban (En guerre) ugyancsak látható volt Cannes-ban, és egy munkás küzdelmét mutatja be egy gyár vezetősége ellen. A fentiek mellett egy olasz ismeretterjesztő film is mozikba kerül, a Monet és vízililiomai: A víz és a fény bűvkörében (Water Lilies of Monet: The Magic of Water and Light) természetesen az impresszionizmus géniuszának világába kalauzolja el a nézőt.
Melyik márciusi hazai mozis premier érdekel legjobban?
Áprilisban a popcorn filmek rajongói is megnyugodhatnak, akkor már meg fog minket csapni a nagyüzem előszele, hiszen majd minden hétre fog jutni képregényfilm (Shazam!, Hellboy, Bosszúállók 4), ráadásul még Stephen King-adaptációt és komolyabb horrort is láthatunk.
Az átmeneti hónap első mozis hete ma, hetedikén vette kezdetét, és mondanunk sem kell, hogy a nézők többsége már csak bemondás alapján is az új Marvel-filmre, a Marvel Kapitányra (Captain Marvel) fog áramlani, mely sokak örömére a 90-es évekbeli retró hangulattal és végre női főhőssel jelentkezik. A hét többi premierje erősen futottak még-kategóriás, bár talán az orosz Állati csetepata: Ez már röfi! (Volki i ovci. Hod szvinej) című animáció több nézőt érdekelhet, hiszen folytatásról van szó.
De ezek mellett a két magyar film (az 1849-es történelmi dráma Guerilla és Szajki Péter romkom road movie-ja, a Most van most) nem tűnik agyonreklámozottnak, és az is biztos, hogy nem egy osztrák dokumentumfilm (Jó estét, Mr. Waldheim! ( (Waldheims Walzer)) fog nézettségi rekordokat dönteni - pedig az egykori osztrák köztársasági elnökről szóló darab elég aktuális és "a múlttal való szembenézésről, valamint az egyéni és kollektív felelősségvállalásról szól". És ezzel még mindig nincs vége a bemutatóknak, hiszen egy francia komédia is érkezik, a Csak a baj van veled! (En liberté!), amiben egy rendőrfeleség vezekel korrupt férje miatt egy általa ártatlanul börtönbe jutott fiatalemberrel (aki jól fel is forgatja az életét), az ugyancsak francia Egy ország, egy király (Un peuple et son roi) pedig egy nagy költségvetésű történelmi darab, ami a francia forradalom eseményeit követi nyomon 1789-93 között.
Március 14-től is láthatunk egy magyar kosztümös filmet, az Apró meséket - reméljük, hogy a II. világháború után játszódó romantikus thriller több lesz, mint a Szász/Köbli alkotóduó korábbi, egyébként nagyon jó, de mégiscsak tévére készült filmjei. Dwayne Johnson egy pankrátorcsaládról szóló, igényesebb közönséget célba vevő komédiával jelentkezik, de persze lehet arra is remény, hogy a popcornos nézők egy részét is bevonzza a neve a Családi bunyóra (Fighting with My Family).
Erre a hétre is jut egy animáció, a Corgi: A királynő kutyája (The Queen's Corgi) Angliából érkezik, és a címéből kiderül, hogy kiről szól. Láthatunk még egy osztrák életrajzi filmet is, az Egon Schiele: A halál és a lányka (Egon Schiele: Tod und Mädchen) címűt, aminek alanya a 20. század eleji Bécs egyik legizgalmasabb művésze, egy svéd drámát, az Itt járt Britt-Marie-t (Britt-Marie var här), amiben egy svéd háziasszony negyven év házasság után elhagyja a férjét és egy kisváros focicsapatának edzője lesz. És surranópályán akár közönségkedvenc is lehet a francia Alul semmiből, a Szabadúszókból (Le grand bain), mely pár középkorú, az élet értelmét kereső férfiról szól, akik egy amatőr szinkronúszó csapatot alkotnak.
Ritka, hogy egy mozis hétről nehéz legyen eldönteni, hogy mi lesz a legnézettebb filmje, de a március 21-i bemutatók között több esélyes is van. Egyrészt a folytatás jellege miatt a Bazi nagy francia lagzik 2 (Qu'est-ce qu'on a encore fait au Bon Dieu?), aminek az első részét ki tudja, mennyien fedezték fel a mozis premiert követően. Ugyancsak esélyes lehet a Mi (Us) című horror, de nem tudni, hogy a hazai nézők számára mennyire lesz hívó szó a Tűnj el! rendezője, az előzetes, illetve az esetleges jó kritikák és a hájp - ha valamelyiknek híján lesz a film, akkor a versenyből is kiszáll.
A harmadik esélyes pedig az Elrabolt világ (Captive State) című idegeninváziós scifi lehet, ami sok fiatal érdeklődését felkeltheti, de ha kiderül róla, hogy inkább bé-kategóriás darab, akkor hamar bedőlhet. A hétre három kisebb premier is jut: az angol Colette (Colette) Sidonie-Gabrielle Colette francia író, újságíró, színésznő, pantomimművészről szól (az ő műve a Gigi) Keira Knightley főszereplésével, a belga Életem értelmeiben (Nos batailles) Romain Duris-nak kell megküzdenie egyedül maradó férfiként a karrierjével és a gyerekneveléssel, A világ gyengéd közönye (Laskovoe bezrazlichie mira) pedig egy Cannes-t is megjárt kazah dráma, aminek főhőse, egy vidéki fiatal lány a kegyetlen, idegen nagyvárosban kezd új életet, hogy naivitása miatt bűnözők áldozatává váljon.
A március 28-i premierek közül abban legalább biztosak lehetünk, hogy Tim Burton élőszereplős Disney-adaptációja, a Dumbó (Dumbo) fogja uralni a hétvégi toplistát. Hacsak a UIP-Duna Film nem gondolja meg magát, ekkortól láthatjuk a zseniálisan sikerült Testvérlövészek (The Sisters Brothers) című westernt Jacques Audiard rendezésében John C. Reilly és Joaquin Phoenix főszereplésével - a két gyilkos fivér története "veszélyesen, szellemesen és érzelmileg katartikusan járja körbe azt a kérdést, hogy mit jelent férfinak lenni."
Ugyancsak meglepetés, hogy moziba kerül annak a Harmony Korine-nak az új filmje, aki anno a Kölyköket írta és legutóbb a Spring Breakers - Csajok szabadont rendezte: a Túltolva (The Beach Bum) főszerepében Matthew McConaughey egy lázadó, füvező költőt játszik, akinek meghal a felesége. És hogy meglegyen a triumvirátus, egy harmadik remekül sikerült film is meglepetésnek számító mozis forgalmazás kap nálunk: Julia Roberts egyesek szerint az Egy fiú hazatérért (Ben Is Back) Oscar-jelölést érdemelt volna a drogos címszereplő anyjának szerepében.
Gerard Butler és Peter Mullan is benne van az angol Az eltűntekben (Keepers), mely megtörtént eseményeket dolgoz fel 1900-ból, amikor is a Flannan-szigetek három világítótorony-őre nyom nélkül eltűnt. A francia Sztrájk a gyárban (En guerre) ugyancsak látható volt Cannes-ban, és egy munkás küzdelmét mutatja be egy gyár vezetősége ellen. A fentiek mellett egy olasz ismeretterjesztő film is mozikba kerül, a Monet és vízililiomai: A víz és a fény bűvkörében (Water Lilies of Monet: The Magic of Water and Light) természetesen az impresszionizmus géniuszának világába kalauzolja el a nézőt.