Szekeres Viktor

Oscar 2016: Itt vannak 2015 legjobb filmjei és színészei

Megint nem volt kiemelt esélyes a legjobb filmek között, végül Spotlight nyert, a Mad Max 4-nek hat Oscar jutott, és ami még fontosabb, a Saul fiának is összejött a siker.

Láttad a Spotlightot?
  • Igen.
  • Nem, de meg fogom nézni.
  • Nem, és nem is érdekel.
Kihirdették a 88. Oscar-díjat elnyerők névsorát. A díjkiosztó gálát Chris Rock műsorvezetésével a Beverly Hillsben lévő Samuel Goldwyn Theaterben rendezték, és több mint 225 tévés piacon közvetítették, köztük a hazain is, hiszen a közszolgálati csatorna élőben adta a gálát. A legjobb filmnek járó díjat a Spotlight - Egy nyomozás részletei vihette haza, mely film, szemben a 12 díjra jelölt A visszatérővel csak hat kategóriában kapott nominációt, és ezekből a fődíjon kívül a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó szobrot vihette haza. Egynél több díjat még a Mad Max - A harag útja kapott (hatot), illetve A visszatérő (hármat).


A döntés kapcsán természetesen általában azt szoktuk mondani, hogy a díjazottak nem az Oscar találmányai, hiszen a legtöbb film sokadik díját nyeri a díjszezonban, s ez igaz a színészekre, illetve filmesekre is, azonban a Spotlightot eddig nem nagyon halmozták el főkategóriás díjakkal, a legnagyobb elismerése, pár kritikusi szervezet díján kívül az AFI-s győzelem volt. S ugyanez igaz a férfi mellékszereplőként, egyébként teljesen megérdemelten diadalmaskodó Mark Rylance-re is, hiszen a papírforma (a korábbi elismerések miatt is) Sylvester Stallone mellett szólt. Minden más kategóriában viszonylag kottázható siker született, amellett, hogy némelyik azért kétesélyes volt.

Minket természetesen az érdekelt legjobb, hogy a Saul fiának sikerül a megnyernie az idegennyelvű kategóriát - a siker összejött, ami hatalmas bravúr, hiszen magyar film utoljára 35 éve nyert Oscart ebben a kategóriában. És ugyancsak szép teljesítmény, hogy más kiemelt kategóriákban is sok nem amerikai diadalmaskodott: a mellékszereplőknél egy dán és egy angol, a zeneszerzőknél egy olasz, a rendezőknél és operatőröknél egy mexikói (zsinórban harmadjára nyert egyébként mexikói filmes), illetve a Mad Max stábjából több ausztrál is.

A több díjra jelölt alkotások közül ezúttal is díjjal távozott a többség, az egyik legnagyobb esélyesnek tartott A nagy dobás adaptált forgatókönyvért, A szoba a női főszereplőért, a már említett Kémek hídja a férfi mellékszereplőért kapott elismerést, miképp A dán lány is színészi fronton gyarapodott szoborral. Egyedül a 7 díjra jelölt Mentőexpedíció, meg talán a Brooklyn maradt hoppon, bár utóbbi mindössze három jelöléssel indult neki a gálának.


A legnagyobb meglepetést Mark Rylance győzelme mellett talán az Ex Maxhina okozta, mely a vizuális effektjeiért kapott Oscart, lenyomva ezzel jó pár nagyobb nevű és költségvetésű vetélytársat. És mindenképp érdemes megjegyezni azt is, hogy gigászok csatáztak az operatőri díjért, ahol Emmanuel Lubiezki zsinórban harmadjára nyert, ami azt jelentette, hogy Roger Deakins 21 év alatti 13 jelölése ellenére továbbra sem rendelkezik Oscarral, valamint a zeneszerzői szoborért is, ahol pedig a 88 éves Ennio Morricone happolta el az Oscart a 84 éves John Williams elől.

A jelölt filmek kapcsán egyébként érdemes elmondani, hogy a közönség szokás szerint nem mindegyikre talált rá. Hiszen míg A visszatérő hatalmas sikert aratott (USA: 167 millió, a világ többi része: 217 millió), addig a Kémek hídja (72 + 92 millió dollár) és a Nagy dobás (68 + 54 millió dollár) csak jól szerepelt, a Spotlight (38 + 20 millió dollár) és a Brooklyn (36 + 17 millió dollár) korrektül, míg A szobára (13 + 8 millió dollár) témája miatt érthetően a legkevesebb ember váltott jegyet. A nyolc jelölt között ugyancsak megtalálható Mentőexpedíciót és a Mad Max - A harag útját nem is említjük, hiszen azok nagyköltségvetésű közönségfilmek voltak, így nem meglepő, hogy sok pénzt termeltek - előbbi Amerikában 228, a világ többi részén pedig 391 millió dollárt, utóbbi pedig 154, illetve 224 milliót.


Láttad a Saul fiát?
  • Igen.
  • Nem, de meg fogom nézni.
  • Nem, és nem is érdekel.
Olykor ugyan fel lehet róni ezt-azt az Oscarnak, azonban vicces módon a díjat ért kritikák is változnak minden évben - a győztes film mindig megkapja a más alkotásokat előnybe részesítőktől, hogy vagy ezért, vagy azért aratott sikert . Van, amikor azt vetik a jelölők szemére, hogy betegségekkel, mássággal, faji kérdésekkel vagy akár történelmi tablókkal könnyű sikert elérni, tavaly azonban láthattuk, hogy sem az amerikai háborús hősről szóló Rendíthetetlen, sem a faji kérdésekkel komolyan foglalkozó, Martin Luther Kinget középpontjába állító Selma nem került a tűz közelébe. Kíváncsian várjuk, hogy a Spotlightra milyen "magyarázkodások" születnek.

A 2015-ös Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni:

Legjobb film: Spotlight - Egy nyomozás részletei
Legjobb rendező: Alejandro G. Iñárritu (A visszatérő)
Legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
Legjobb női főszereplő: Brie Larson (A szoba)
Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance (Kémek hídja)
Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander (A dán lány)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight - Egy nyomozás részletei
Legjobb adaptált forgatókönyv: A nagy dobás
Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia
Legjobb operatőr: A visszatérő
Legjobb vágás: Mad Max - A harag útja
Legjobb látványtervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb jelmeztervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb maszk: Mad Max - A harag útja
Legjobb eredeti filmzene: Az aljas nyolcas
Legjobb betétdal: Spectre
Legjobb hangkeverés: Mad Max - A harag útja
Legjobb hangvágás: Mad Max - A harag útja
Legjobb vizuális effektusok: Ex Machina
Legjobb animációs film: Agymanók
Legjobb dokumentumfilm: Amy
Legjobb rövidfilm: Stutterer
Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story
Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl in the River: The Price of Forgiveness

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #67
    Én le sem sz@rom a témát. A csapból is ez folyik. Idelinkeltem, ami cikk elém jött.
    Viszont a cikk más nézőpontból közelít, azt is próbáld észrevenni, ne csak a saját szűk felfogásod szajkózd, x hozzászóláson keresztül. ;-)
  • kalapos01 #66
    Gondolkozol is, vagy csak kétségbeesve keresed a netet, hátha valaki írt valamit, ami segít neked? Olvasd el a kommenteket. Ez nem egy nagy vasziszdasz. A legtöbb fő kategóriában jelölt film kap legalább egy Oscart. Amiket meg nem jelölnek fő kategóriában, azokat meg eleve nem kapnak fontos díjat. Amit írsz, az elég sok alműfajra, vagy azonos csoportba tartozó filmre igaz.

    Lent arról volt szó, hogy nagyon sok holokausztos film készül, amikből nagyon kevés jut el a jelölésig. Viszont amelyik elég jó, hogy eljusson a jelölésig, az jó eséllyel kap is díjat. És nem feltétlenül azért, mert holokausztos, hanem azért, mert elég jó.
  • Tetsuo #65
    Csak neked.
    "Nearly 85 percent of all Holocaust-themed Oscar nominees—going back to the first, ‘The Diary of Anne Frank’ (1959)—have received at least one Academy Award."
    Magyarul, de gyomorforgatóan "hazabeszélve": Itt.
  • NEXUS6 #64
    Ezt itt senki nem mondta, az eredeti hsz-ben a "könnyű nyerni" kifejezés volt.
    Amúgy meg miért 39-től nézzük, miért nem 29-től? Az Antant black propagandája már az I. VH alatt elkezdte a németeket megvádolni a hullák iparméretű égetésével, meg a szappangyártással, lámpaernyőkészítéssel, műtrágya gyártással, gyakorlatilag kialakítani a szadizmusig beteg szélsőséges nacionalista vademberképet. Ami miatt aztán pl. Merkel a mai napig megalázkodik bárminemű emberjogi kérdésben, beáldozva a nemzeti önbecsülést, vagy egyáltalán az emberi tartását.

    Elkövettek persze a németek is rengeteg embertelenséget, mint ahogy más nagy nemzetek, csak ugye a németek a II. VH után szinte semmit, a többiekkel ellentétben és a mai nemzedéknek és ebbe már akár Merkelt is bele lehet értenia semmi köze nincs az egészhez!
    Amikor előrángatunk egy ilyen filmet és újfent a németek orra alá dörgöljük, akkor Európa vezető államát hozzuk újfent erkölcsileg hátrányos pozícióba. Szal kis CT túlgondolással annak a pszichológiai műeletnek a részeként értelmezhetjük, amely a migránsválságtól a dízelbotrányon keresztül az ukrán helyzet béna kezeléséig terjed és hozza egész Európát egy hátrányos tárgyalási helyzetbe bármilyen téren.
  • iopi #63
    Nyilvánvaló, ebben egyetértünk. Én csak azzal a tévhittel szeretnék szembemenni, hogy a holokauszt téma önmagában elég a díjhoz.
  • ReszegKoldus #62
    Ott van minden abban a cikkben, amit lejjebb linkeltem.
    Az nyilvánvaló, hogy nem nyer minden holokauszt film minden évben oscart, de ilyet szerintem senki nem is állított.
    Meg eleve néha azért minimum jelölésig el kell juttatni a pedopapos, fekarabszolgás, buzis, hősamcsis/hősamcsikatonás, antirasszista filmeket (és szereplőiket stb) is, szóval nem könnyű eldönteniük, hogy mikor ki nyerjen :)
  • iopi #61
    Jöhetnek az idegen nyelvűből is a címek, de hát eddig nem jöttek. :)
  • iopi #60
    Jogos, nézzük csak '39-től :)
    Akkor kb. csak 76 év játszik.
  • ReszegKoldus #59
    Mondjuk az is igaz, hogy engem pont nem érdekel, hogy legjobb film, díszlet, világítás, forgatókönyv, mellékszereplő, jelmez kategóriában nyer valamit, ha egyszer az a témája, ami.
    Lehet nem ártott volna tisztáznom már az elején, hogy én az összes jajszegényzsidók/csúnyagonosznácik filmet ebbe a kategóriába sorolom, így nekem tökéletesen beleférnek az inglourious basterds félék is. :)

    Persze azokat is megértem, akik azért kérnek kizárólag legjobb film kategóriából x címet, mert tudják, hogy nincs :D
    Elsőre még "legjobb film\legjobb idegennyelvű film"-ről volt szó, de nyilván kiderült, hogy utóbbiból van több is, így maradt a "legjobb film", mert ott csak a svindler listája van :)
  • ReszegKoldus #58
    És mind a 88 évben volt jelölve ilyen film? Azért aranyos, hogy beleszámolod azokat az éveket is, amikor végképp nem is volt holokauszt :D