Szekeres Viktor
Szeptemberben végre nem csak látványfilmeket kell néznünk
Jó magyar film, egy 3D-s pornó, pár kiemelkedő amerikai premier, és minden idők egyik legzseniálisabb filmje is utat tört szeptemberben a hazai mozikba.
Hányszor voltál moziban augusztusban?
A hazai mozizók egyik örök siráma, hogy nincsenek eredeti filmek a mozik műsorán, hogy csak folytatásokat, rebootokat és feldolgozásokat nézhetnek. Mindez persze igen furcsa, hiszen egyrészt bőven lehet látni eredeti és értékes alkotásokat, másrészt pont a pityergő nézők teszik sikeressé a folytatásokat, rebootokat és feldolgozásokat. Ennek remek bizonyítéka az idei év, mely talán minden idők legnagyobb mozis összbevételét hozó esztendeje lesz idehaza - köszönhetően az új Jurassic Parknak, az új Bosszúállóknak, az új Halálos irambannak, az új Star Warsnak és az új Takennek - és persze a Gruból leágazó Minyonoknak, valamint a könyvadaptáció A szürke ötven árnyalatának.
A szállító: Örökség
Az idei szeptember ráadásul a mozis nyár végét is jelenti, a siránkozóknak pedig jelezzük, hogy a 19, jelen állás szerint e hónapra belőtt film között csupán egy folytatás, egy reboot és egy klasszikus ismételt premierje van, minden más újdonságnak számít. A premierek egyharmadát már a harmadikán kezdődő mozis héten ellövik egyébként, és ekkor érkezik az említett egy reboot is, A szállító: Örökség (The Transporter Refueled) Jason Statham helyett Ed Skreinnel. Amerikából mostanra fut be nagy késéssel a fájdalmas Boldogság bármi áron (Cake), mely főszereplőjét, Jennifer Anistont nagyon nyomták a díjátadókon, de egy gyenge filmmel még egy jó alakítás sem képes csodákat művelni. A hét harmadik amerikai premierje a Zac Efron és Emily Ratajkowski főszereplésével készített DJ-s, zenés Miénk a világ (We Are Your Friends), ami majdnem világpremier, így egyelőre csak most érkeznek a kritikák róla, amik nem túl biztatóak.
Dübörög a szív
Akik számára nem csak Amerika létezik, azok három további bemutatóból válogathatnak szeptember harmadikától: az angol Suite Française (Suite Française) egy második világháborús románc egy francia nő és egy német katona között olyan színészekkel, mint Michelle Williams, Matthias Schoenaerts, Kristin Scott Thomas, Ruth Wilson és Margot Robbie. A Cirko Film által bemutatandó Tízezer km (10.000 Km) egy spanyol romantikus film egy óceán által elválasztott szerelmes párról. Míg a francia Vakrandi (Un peu beaucoup aveuglément) ugyancsak romantikus, de emellett még komikus is, s egy játéktervező és egy zongorista fura, fallal elválasztott kapcsolatáról szól.
Szégyentelenek
Szeptember 10-től a hazai filmforgalmazók visszavesznek egy kicsit a tempóból, hogy meg tudjuk nézni az előző hat film mindegyikét: hét napra mindössze négy újdonsággal készülnek. Ráadásul ezek közül az amerikaiak cseppet sem tűnnek vonzónak első pillantásra. Sem a Dübörög a szív (Ricki and the Flash), amiben Meryl Streep kiöregedett rocksztárként megpróbál anya lenni, sem nőcsábász és a folyton félrelépő nő kapcsolatáról szóló A (sz)ex az oka mindennek (Sleeping with Other People), mely hiába érkezik a Sundance filmfesztiválról, nem kapta meg a szokásos ömlengéseket. Cserébe a hét másik két premierje kifejezetten biztató, hiszen az egyik önpusztító deszkásokról szól, és a Kölyköket készítő Larry Clark jegyzi, ez a Szégyentelenek (The Smell of Us), a másik pedig egy magyar thriller (ennyi elég is, nem? ez a műfaj itthonról eddig hiányzott), a Víkend, mely egy baljósra forduló erdélyi kirándulás történetét meséli el Mátyássy Áron rendezésében.
A (sz)ex az oka mindennek
Tizenhetedikétől is négy premiert láthatunk itthon, de ezúttal az amerikai közönségdarabok tűnnek érdekesebbnek, főleg, hogy az Everest (Everest) című hegymászós thrillert az az izlandi Baltasar Kormakur rendezte, akiben eddig nem nagyon csalódtunk. A másik izgalmas darab egy folytatásfilm, Az útvesztő: Tűzpróba (Maze Runner: The Scorch Trials), mely azért lehet érdekes, mert kiderül belőle, hogy van-e élet a labirintus után. Woody Allen sztárparádés Abszurd alakja (Irrational Man) nyilván csak a rajongókat fogja érdekelni, ezúttal a mester rendezése nem szólt akkorát, hogy mások érdeklődését felkeltse. Míg a dán Csendes szív (Stille hjerte), mely egy haldokló köré szervezett családi hétvégén előkerült sérelmekről szól, ugyancsak a rendező, Bille August miatt lehet érdekes. Őt annak idején olyan remek filmek kapcsán ismerhettük meg, mint A hó hatalma, a Hódító Pelle, a Legjobb szándékok, illetve A kísértetház.
Everest
A hónap utolsó mozis hete szeptember 24-én kezdődik és öt filmmel szolgál. A legnagyobb premier természetesen minden idők egyik legjobbja, a Sergio Leone által rendezett Volt egyszer egy vadnyugat (C'era una volta il West) lesz, amit ismét megnézhetünk moziban - nyilván kötelező program. És ugyancsak meg kell nézni a tévésorozatos Alfonso Gomez-Rejon által rendezett Sundance-kedvenc Én, Earl és a csaj, aki meg fog halnit (Me and Earl and the Dying Girl), ami fiatalokról szól és..., nos, a sztorija a címében. A közönségfilmes vonalon Nancy Meyers munkahelyi komédiájában, A kezdőben (The Intern) Anne Hathaway és Robert De Niro játszik - utóbbi alakítja a gyakornokot. A szép című, de kvázi pornó Szerelemben (Love) megnézhetjük, hogy Gaspar Noé (Visszafordíthatatlan, Enter The Void) ezúttal mivel próbál polgárt pukkasztani. A végére maradt a Hercegnők éjszakája (A Royal Night Out), amiben a II. világháború végén két angol hercegnő első, a Buckingham palotán kívül töltött éjszakáját kísérhetjük figyelemmel.
Az útvesztő: Tűzpróba
Melyik szeptemberi hazai mozis premier érdekel legjobban?
És a hónap végével már nyakunkon is az október, amikor ismét érkeznek a nagyszabású filmek, mint Ridley Scott új scifije vagy Vin Diesel fantasyje, ráadásul az év legjobban várt alkotásai közül megérkezik a Sicario, valamint a Bíborhegy.
Az idei szeptember ráadásul a mozis nyár végét is jelenti, a siránkozóknak pedig jelezzük, hogy a 19, jelen állás szerint e hónapra belőtt film között csupán egy folytatás, egy reboot és egy klasszikus ismételt premierje van, minden más újdonságnak számít. A premierek egyharmadát már a harmadikán kezdődő mozis héten ellövik egyébként, és ekkor érkezik az említett egy reboot is, A szállító: Örökség (The Transporter Refueled) Jason Statham helyett Ed Skreinnel. Amerikából mostanra fut be nagy késéssel a fájdalmas Boldogság bármi áron (Cake), mely főszereplőjét, Jennifer Anistont nagyon nyomták a díjátadókon, de egy gyenge filmmel még egy jó alakítás sem képes csodákat művelni. A hét harmadik amerikai premierje a Zac Efron és Emily Ratajkowski főszereplésével készített DJ-s, zenés Miénk a világ (We Are Your Friends), ami majdnem világpremier, így egyelőre csak most érkeznek a kritikák róla, amik nem túl biztatóak.
Akik számára nem csak Amerika létezik, azok három további bemutatóból válogathatnak szeptember harmadikától: az angol Suite Française (Suite Française) egy második világháborús románc egy francia nő és egy német katona között olyan színészekkel, mint Michelle Williams, Matthias Schoenaerts, Kristin Scott Thomas, Ruth Wilson és Margot Robbie. A Cirko Film által bemutatandó Tízezer km (10.000 Km) egy spanyol romantikus film egy óceán által elválasztott szerelmes párról. Míg a francia Vakrandi (Un peu beaucoup aveuglément) ugyancsak romantikus, de emellett még komikus is, s egy játéktervező és egy zongorista fura, fallal elválasztott kapcsolatáról szól.
Szeptember 10-től a hazai filmforgalmazók visszavesznek egy kicsit a tempóból, hogy meg tudjuk nézni az előző hat film mindegyikét: hét napra mindössze négy újdonsággal készülnek. Ráadásul ezek közül az amerikaiak cseppet sem tűnnek vonzónak első pillantásra. Sem a Dübörög a szív (Ricki and the Flash), amiben Meryl Streep kiöregedett rocksztárként megpróbál anya lenni, sem nőcsábász és a folyton félrelépő nő kapcsolatáról szóló A (sz)ex az oka mindennek (Sleeping with Other People), mely hiába érkezik a Sundance filmfesztiválról, nem kapta meg a szokásos ömlengéseket. Cserébe a hét másik két premierje kifejezetten biztató, hiszen az egyik önpusztító deszkásokról szól, és a Kölyköket készítő Larry Clark jegyzi, ez a Szégyentelenek (The Smell of Us), a másik pedig egy magyar thriller (ennyi elég is, nem? ez a műfaj itthonról eddig hiányzott), a Víkend, mely egy baljósra forduló erdélyi kirándulás történetét meséli el Mátyássy Áron rendezésében.
Tizenhetedikétől is négy premiert láthatunk itthon, de ezúttal az amerikai közönségdarabok tűnnek érdekesebbnek, főleg, hogy az Everest (Everest) című hegymászós thrillert az az izlandi Baltasar Kormakur rendezte, akiben eddig nem nagyon csalódtunk. A másik izgalmas darab egy folytatásfilm, Az útvesztő: Tűzpróba (Maze Runner: The Scorch Trials), mely azért lehet érdekes, mert kiderül belőle, hogy van-e élet a labirintus után. Woody Allen sztárparádés Abszurd alakja (Irrational Man) nyilván csak a rajongókat fogja érdekelni, ezúttal a mester rendezése nem szólt akkorát, hogy mások érdeklődését felkeltse. Míg a dán Csendes szív (Stille hjerte), mely egy haldokló köré szervezett családi hétvégén előkerült sérelmekről szól, ugyancsak a rendező, Bille August miatt lehet érdekes. Őt annak idején olyan remek filmek kapcsán ismerhettük meg, mint A hó hatalma, a Hódító Pelle, a Legjobb szándékok, illetve A kísértetház.
A hónap utolsó mozis hete szeptember 24-én kezdődik és öt filmmel szolgál. A legnagyobb premier természetesen minden idők egyik legjobbja, a Sergio Leone által rendezett Volt egyszer egy vadnyugat (C'era una volta il West) lesz, amit ismét megnézhetünk moziban - nyilván kötelező program. És ugyancsak meg kell nézni a tévésorozatos Alfonso Gomez-Rejon által rendezett Sundance-kedvenc Én, Earl és a csaj, aki meg fog halnit (Me and Earl and the Dying Girl), ami fiatalokról szól és..., nos, a sztorija a címében. A közönségfilmes vonalon Nancy Meyers munkahelyi komédiájában, A kezdőben (The Intern) Anne Hathaway és Robert De Niro játszik - utóbbi alakítja a gyakornokot. A szép című, de kvázi pornó Szerelemben (Love) megnézhetjük, hogy Gaspar Noé (Visszafordíthatatlan, Enter The Void) ezúttal mivel próbál polgárt pukkasztani. A végére maradt a Hercegnők éjszakája (A Royal Night Out), amiben a II. világháború végén két angol hercegnő első, a Buckingham palotán kívül töltött éjszakáját kísérhetjük figyelemmel.