SG.hu
Egy kibertámadás miatt két hete áll a Jaguar Land Rover
A Jaguar Land Rover (JLR) kereskedői és beszállítói attól tartanak, hogy a brit autógyártó működésének normalizálása még több hónapig is eltarthat a kibertámadás után, amely a szakértők becslései szerint több mint 3,5 milliárd font bevételkiesést okozhat.
Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő JLR augusztus 31-én kénytelen volt leállítani rendszereit és gyártását az Egyesült Királyságban található gyáraiban, ami hatalmas káoszt okoz az ellátási láncában, amely körülbelül 200 000 munkavállalót érint. A JLR ma bejelentette, hogy a vizsgálat folytatása miatt legalább jövő szerdáig meghosszabbítják a gyártás leállását. A vállalat közleményében arra is figyelmeztetett, hogy „globális tevékenységünk ellenőrzött újraindítása időbe fog telni”.
Ha a JLR novemberig nem tud járműveket gyártani, David Bailey, a Birminghami Egyetem professzora becslése szerint a csoport több mint 3,5 milliárd font bevételkiesést szenved el, miközben napi szinten körülbelül 250 millió font bevételt veszít. A JLR 2024-ben 29 milliárd font éves bevételt jelentett, azaz képes lesz fedezni a pénzügyi költségeket, de Bailey figyelmeztetett, hogy a következmények nagyobbak lesznek a beszállítói lánc kisebb méretű vállalatai számára. "Ha jelentős pénzügyi veszteség keletkezik, a vezérigazgató jelentős költségmegtakarításokat fog kezdeményezni, hogy megpróbálja azt részben megtéríteni, ami hatással lehet mind az Egyesült Királyságban található gyártóbázisra, mind a termékfejlesztésre” - mondta Bailey.
A kibertámadás egy kritikus időszakban érte a brit autógyártót, mert épp a Jaguar márka ellentmondásos átalakításán és a teljesen elektromos járművekre való költséges átálláson dolgoznak. A vállalatnak még az incidens előtt problémái voltak új elektromos modelljeinek bevezetésével. "Nyilvánvalóan káosz van” - mondta egy JLR-rel szorosan együttműködő iparági vezető, míg egy másik arra figyelmeztetett, hogy „senki sem tudja”, mikor folytatódik a gyártás. Az iparághoz közel álló források szerint a JLR szerencséje, hogy az incidens előtt bőséges készletekkel rendelkezett, így a gyártás leállítása után az autóeladások nem maradtak abba. A vállalat továbbra is képes új autókat eladni és azokat manuálisan regisztrálni.
Mindazonáltal a kiskereskedők számára azonnali kihívást jelent az autójavításhoz szükséges alkatrészek beszerzése. A JLR erre válaszul megpróbálja biztosítani a kiegészítő ellátást. A vállalat arra kérte a brit kormánytisztviselőket, hogy nyújtsanak sürgősségi támogatást beszállítóinak, hogy átvészeljék ezt az időszakot. Bár az autógyártó nem adott információt arról, hogy ki felelős a támadásért, egy „Rey” néven ismert hacker azt állította, hogy hat hónap alatt másodszor is behatolt az autógyártó rendszerébe. A kiberbiztonsági szakértők szerint „Rey” ugyanaz a személy, aki korábban a Hellcat hacker csoporthoz tartozott, amely márciusban azt állította, hogy feltörte a JLR rendszerét és bizalmas adatokat lopott el.
A szervezet, amely ugyanazt a taktikát alkalmazza, mint a „Scattered Spider” csoport, amelynek köze van a M&S-t is érintő, nagy visszhangot kiváltó támadásokhoz. A csoport korábban bejelentette, hogy olyan vállalatokat támadott meg, mint a Telefónica telekommunikációs csoport. Az áprilisban a M&S ellen elkövetett kibertámadás után a kiskereskedő hét hétre felfüggesztette az online ruházati és lakberendezési cikkek értékesítését, ami várhatóan 300 millió font működési nyereségkiesést jelent az idei évben.
Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő JLR augusztus 31-én kénytelen volt leállítani rendszereit és gyártását az Egyesült Királyságban található gyáraiban, ami hatalmas káoszt okoz az ellátási láncában, amely körülbelül 200 000 munkavállalót érint. A JLR ma bejelentette, hogy a vizsgálat folytatása miatt legalább jövő szerdáig meghosszabbítják a gyártás leállását. A vállalat közleményében arra is figyelmeztetett, hogy „globális tevékenységünk ellenőrzött újraindítása időbe fog telni”.
Ha a JLR novemberig nem tud járműveket gyártani, David Bailey, a Birminghami Egyetem professzora becslése szerint a csoport több mint 3,5 milliárd font bevételkiesést szenved el, miközben napi szinten körülbelül 250 millió font bevételt veszít. A JLR 2024-ben 29 milliárd font éves bevételt jelentett, azaz képes lesz fedezni a pénzügyi költségeket, de Bailey figyelmeztetett, hogy a következmények nagyobbak lesznek a beszállítói lánc kisebb méretű vállalatai számára. "Ha jelentős pénzügyi veszteség keletkezik, a vezérigazgató jelentős költségmegtakarításokat fog kezdeményezni, hogy megpróbálja azt részben megtéríteni, ami hatással lehet mind az Egyesült Királyságban található gyártóbázisra, mind a termékfejlesztésre” - mondta Bailey.
A kibertámadás egy kritikus időszakban érte a brit autógyártót, mert épp a Jaguar márka ellentmondásos átalakításán és a teljesen elektromos járművekre való költséges átálláson dolgoznak. A vállalatnak még az incidens előtt problémái voltak új elektromos modelljeinek bevezetésével. "Nyilvánvalóan káosz van” - mondta egy JLR-rel szorosan együttműködő iparági vezető, míg egy másik arra figyelmeztetett, hogy „senki sem tudja”, mikor folytatódik a gyártás. Az iparághoz közel álló források szerint a JLR szerencséje, hogy az incidens előtt bőséges készletekkel rendelkezett, így a gyártás leállítása után az autóeladások nem maradtak abba. A vállalat továbbra is képes új autókat eladni és azokat manuálisan regisztrálni.
Mindazonáltal a kiskereskedők számára azonnali kihívást jelent az autójavításhoz szükséges alkatrészek beszerzése. A JLR erre válaszul megpróbálja biztosítani a kiegészítő ellátást. A vállalat arra kérte a brit kormánytisztviselőket, hogy nyújtsanak sürgősségi támogatást beszállítóinak, hogy átvészeljék ezt az időszakot. Bár az autógyártó nem adott információt arról, hogy ki felelős a támadásért, egy „Rey” néven ismert hacker azt állította, hogy hat hónap alatt másodszor is behatolt az autógyártó rendszerébe. A kiberbiztonsági szakértők szerint „Rey” ugyanaz a személy, aki korábban a Hellcat hacker csoporthoz tartozott, amely márciusban azt állította, hogy feltörte a JLR rendszerét és bizalmas adatokat lopott el.
A szervezet, amely ugyanazt a taktikát alkalmazza, mint a „Scattered Spider” csoport, amelynek köze van a M&S-t is érintő, nagy visszhangot kiváltó támadásokhoz. A csoport korábban bejelentette, hogy olyan vállalatokat támadott meg, mint a Telefónica telekommunikációs csoport. Az áprilisban a M&S ellen elkövetett kibertámadás után a kiskereskedő hét hétre felfüggesztette az online ruházati és lakberendezési cikkek értékesítését, ami várhatóan 300 millió font működési nyereségkiesést jelent az idei évben.