SG.hu

Egy kibertámadás miatt két hete áll a Jaguar Land Rover

A Jaguar Land Rover (JLR) kereskedői és beszállítói attól tartanak, hogy a brit autógyártó működésének normalizálása még több hónapig is eltarthat a kibertámadás után, amely a szakértők becslései szerint több mint 3,5 milliárd font bevételkiesést okozhat.

Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő JLR augusztus 31-én kénytelen volt leállítani rendszereit és gyártását az Egyesült Királyságban található gyáraiban, ami hatalmas káoszt okoz az ellátási láncában, amely körülbelül 200 000 munkavállalót érint. A JLR ma bejelentette, hogy a vizsgálat folytatása miatt legalább jövő szerdáig meghosszabbítják a gyártás leállását. A vállalat közleményében arra is figyelmeztetett, hogy „globális tevékenységünk ellenőrzött újraindítása időbe fog telni”.

Ha a JLR novemberig nem tud járműveket gyártani, David Bailey, a Birminghami Egyetem professzora becslése szerint a csoport több mint 3,5 milliárd font bevételkiesést szenved el, miközben napi szinten körülbelül 250 millió font bevételt veszít. A JLR 2024-ben 29 milliárd font éves bevételt jelentett, azaz képes lesz fedezni a pénzügyi költségeket, de Bailey figyelmeztetett, hogy a következmények nagyobbak lesznek a beszállítói lánc kisebb méretű vállalatai számára. "Ha jelentős pénzügyi veszteség keletkezik, a vezérigazgató jelentős költségmegtakarításokat fog kezdeményezni, hogy megpróbálja azt részben megtéríteni, ami hatással lehet mind az Egyesült Királyságban található gyártóbázisra, mind a termékfejlesztésre” - mondta Bailey.

A kibertámadás egy kritikus időszakban érte a brit autógyártót, mert épp a Jaguar márka ellentmondásos átalakításán és a teljesen elektromos járművekre való költséges átálláson dolgoznak. A vállalatnak még az incidens előtt problémái voltak új elektromos modelljeinek bevezetésével. "Nyilvánvalóan káosz van” - mondta egy JLR-rel szorosan együttműködő iparági vezető, míg egy másik arra figyelmeztetett, hogy „senki sem tudja”, mikor folytatódik a gyártás. Az iparághoz közel álló források szerint a JLR szerencséje, hogy az incidens előtt bőséges készletekkel rendelkezett, így a gyártás leállítása után az autóeladások nem maradtak abba. A vállalat továbbra is képes új autókat eladni és azokat manuálisan regisztrálni.

Mindazonáltal a kiskereskedők számára azonnali kihívást jelent az autójavításhoz szükséges alkatrészek beszerzése. A JLR erre válaszul megpróbálja biztosítani a kiegészítő ellátást. A vállalat arra kérte a brit kormánytisztviselőket, hogy nyújtsanak sürgősségi támogatást beszállítóinak, hogy átvészeljék ezt az időszakot. Bár az autógyártó nem adott információt arról, hogy ki felelős a támadásért, egy „Rey” néven ismert hacker azt állította, hogy hat hónap alatt másodszor is behatolt az autógyártó rendszerébe. A kiberbiztonsági szakértők szerint „Rey” ugyanaz a személy, aki korábban a Hellcat hacker csoporthoz tartozott, amely márciusban azt állította, hogy feltörte a JLR rendszerét és bizalmas adatokat lopott el.

A szervezet, amely ugyanazt a taktikát alkalmazza, mint a „Scattered Spider” csoport, amelynek köze van a M&S-t is érintő, nagy visszhangot kiváltó támadásokhoz. A csoport korábban bejelentette, hogy olyan vállalatokat támadott meg, mint a Telefónica telekommunikációs csoport. Az áprilisban a M&S ellen elkövetett kibertámadás után a kiskereskedő hét hétre felfüggesztette az online ruházati és lakberendezési cikkek értékesítését, ami várhatóan 300 millió font működési nyereségkiesést jelent az idei évben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Doncikutya #2
    nem értem, hogy tudnak ekkora veszteséget szenvedni, amikor ezek a tények:

    Jaguar's 2025 sales saw a drastic decline, with European sales dropping 97.5% in April 2025 to just 49 units, and global FY24/25 sales falling 85% from 2018 levels.
  • CairoJack #1
    Még egy nagyvállalat, aki megtanulta, hogy nem a kiberbiztonságon kell spórolni.