16
  • Tetsuo
    #16
    A frissítés miatt még nem "tanul belőle". Tetszőleges A-ból B-be nem azért nem jut el, mert nincs frissítve. :-)
  • Sequoyah
    #15
    Minden egyes alkalommal amikor az onvezeto auto nagy hibat kovet el, frissitik a szoftvert, szoval nem csak hogy az az auto, de a marka egyik autoja se kovesse el tobbet ugyanazt a hibat.

    Viszont ha egy ember kovet el egy hibat, akkor talan tanul belole, de sokszor nem. A tobbi ember pedig vegkepp nem tanul belole, minden egyes vezeto a 0-rol tanulja ujra a vezetest.
  • t_robert
    #14
    ez nem biztos azért. Sok emberi vezető rutinból megy megszokott úton. közben valami változik amit a rutin miatt nem figyel és nem vesz észre. Én is jártam úgy, hogy rutinból mntem valahol és simán befordultam egy utcába, ahová még 2 nappal korábban simán befordulni lehetett. csak hogy közben változtattak a táblákon és az utcákon. Így simán befordultam az szembe az egyirányosított utcába. a franc se figyelte a táblákat a már megszokott helyen. A végén vissza kellett curikkolnom. Még jó, hogy feltűnt, hogy miért akar velem szembe jönni mindenki... :) Azért egy önvezető kocsi, ha ki van rendesen táblázva nem tekint el a táblától és a változástól.
    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2024.07.16. 09:03:33
  • NEXUS6
    #13
    Nos ha egyértelműek lennének a jelzések, akkor valszeg jelentősen kevesebb baleset lenne, még emberi vezetővel is. Mellesleg nem hallottam még olyanról, hogy egy xarul megtervezett, rendszeresen halálos balesetet produkáló kereszteződés, útszakasz miatt az azt megtervező szakembert böribe csukták volna, mondjuk munkakörében gondatlanságból elkövetett emberölésért.
    Sajna eddig nem igazán tudott biztonsági és hatékonysági szempontból megdönthetetlen statisztikai bizonyítékot produkálni az önvezetés az előnyösségről. Az a gond, hogy az önvezető elsősorban szabályosan, a meghatározott szabályok, vagy példák szerint akar közlekedni, amíg az emberek, legalábbis nagyrésze biztonságosan, az emberi élet védelme érdekében.
  • Macropus Rufus
    #12
    „Az ismert utvonalakon mar most jobbak egy atlagos embernel.”
    sztem ha az ember is ismert útvonalon megy akkor meg jobb mint egy robot jármű. Ismeretlen utakon produkáljanak és ott az ember sokkal jobb. ?

    "Vagy minden tablat, utjelzest es jelzot digitalisra cserelnek, amit a netrol le tud tolteni a jarmu (lasd: cab signalling) vagy a bizonytalan esetekben csak lassan halad es megall az elso akadalynal."
    szerintem a legrosszabb megoldás ez a digitális dolog. Annyi „jó” ember van a Földön, akik a tudásukat sz@rra használják. Elég, ha átkódolják a tábla azonosító ID-ját és már is a STOP tábla mást fog jelenteni. Sztem a megoldás az, hogy a kocsi vizuálisan ismerje fel a táblákat. Így ki van húzva az, hogy egy mókás hacker sz@rt kavarjon a táblákkal.
  • t_robert
    #11
    Biztos, hogy a robot taxi ment szembe a forgalommal. lehet csak simán NER-es volt és ő ment jó irányba(szerinte) és mindenki ment vele szembe rosszul... :)
  • jozsi031
    #10
    Bal lábbal kelt fel.
  • kvp
    #9
    "Mert ha annyira lesz csak tökéletes, mint egy ember akkor mi a fenének is kellenek?"

    Az ismert utvonalakon mar most jobbak egy atlagos embernel. Viszont ha annyit beleraknak, hogy alljon meg elakadasjelzovel ha bizonytalanna valik, akkor mar nem fog balesetet okozni. Az ilyen rossz forgalmi savba hajtas ellen meg ketfelekeppen lehet vedekezni: Vagy minden tablat, utjelzest es jelzot digitalisra cserelnek, amit a netrol le tud tolteni a jarmu (lasd: cab signalling) vagy a bizonytalan esetekben csak lassan halad es megall az elso akadalynal.

    ps: Az utkozeseket elkerulni konnyu, szabalyosan kozlekedni nehez. Ha az emberi vezetok kelloen ovatosan hajtananak, akkor nem lenne egy baleset sem, meg akkor se ha hibaznak. Egy MI eseten konnyu eloirni, hogy legyen ovatos, max. tobb dugot okoz amig nem eleg okos.
  • Macropus Rufus
    #8
    Persze még van mit javítani, de egy ilyen helyzetben, mint amibe a cikkben szereplő kocsi került, egy ember nem biztos, hogy szembe menne a forgalommal... És igen hibásan kirakott táblák mindig is lesznek. Ez biztos. Meg kint felejtett táblák is. Ezeket az emberek jó része ignorálja, mert átlátja a helyzetet. A program meg csak fix szabályokat fog követni. Persze lehet írni erre is programot. De addig mennyi baleset lesz? És az nem mentség, hogy majd a következő update már javítja, mert itt emberéletekről van szó. Itt nincs hiba. Mert ha van, akkor pontosan olyan sz@rok mint egy ember nem? Szóval én messze kiraknám őket a semmibe tesztelni. Aztán mikor már minden okés, akkor mehet a városi dolog. Ha hibázik akkor vissza a teszt pályára. Amíg tökéletes nem lesz. Mert ha annyira lesz csak tökéletes, mint egy ember akkor mi a fenének is kellenek?
  • RJoco
    #7
    A pontos körülményeket nem ismerjük. Egyáltalán nem biztos, hogy annyira rossz megoldás volt az. Főleg, hogy nem is jöttek szembe. Szóval nem veszélyeztetett senkit.

    Amúgy meg anno mikor a jogsi vizsgám csináltam, olyan utcákban kocsikáztunk, ahol a sávom teljesen le volt fagyva, vastagon és nem egyenletesen. Szépen átmentem a szembejövőbe, mert az egész jó állapotban volt. A kereszteződés előtt visszamentem a sávomba, ha esetleg valaki be akarna kanyarodni, akkor ne legyen gond. A vizsgabiztos még meg is dícsért, hogy jól csináltam.
    Na ezzel mit kezdett volna a robot?
    Mindig is lesz olyan szitu, amire nem lesz felkészülve. Mi sem vagyunk mindenre felkészülve. Egy váratlan helyzetben akárhogy is reagálhatunk. A robottól elvárható, hogy a reakcióideje a miénk töredéke legyen. Még, ha nem is képes a legmegfelelőbben lereagálni, de legalább gyorsan tegye. Ember esetén a megfelelőség ugyanúgy kérdéses és még lassan is teszi.
  • YaniMan
    #6
    A szoftvernek akkor is képesnek kell lennie arra, hogy felismerje, hogy nem tud dönteni, és gyorsan megoldást találjon, különben katasztrófák lesznek, mert ilyen helyzetek lesznek, hiába mondjuk azt, hogy nem szabad rosszul kitenni a táblákat. Az, hogy fogalmatlanul csinál valamit (szembe megy), nagyon nem oké. Vagy vissza kell adnia az irányítást az embernek, vagy ha ezt nem lehet (nincs / alszik), akkor félre kell állnia, vagy ha ezt sem tudja biztonságosan kivitelezni, akkor helyzettől függően finoman / durván meg kell állnia, vészvillogó, hazatelefonálás.
  • duke
    #5
    Termeszetesen meg rengeteg dolgot kell finomitani, ez is valami speci helyzet lehetett. Ezenkivul meg emberek is siman kepesek a forgalommal szemben menni.
  • Kotomicuki
    #4
    A MI vezette járművekkel közlekedés csak akkor lehet "sikeres", ha minden jármű az az utakon és egy központi "diszpécser" program felügyeli őket - ilyenkor is lehet gebasz, de ekkor a legkisebb rá az esély.
    Viszont minden élőt ki kellene tiltani abból a forgalomból, mert csak zavaró tényezők volnának benne... (a táblák a humánoknak(?) kellenek(?))
    Utoljára szerkesztette: Kotomicuki, 2024.07.07. 19:18:19
  • RJoco
    #3
    Építkezés. Vagyis a táblák ideiglenesen vannak kint. Ilyenek mindig is lesznek. Oda kell figyelni, hogyan teszik ki a táblákat. És azokat nem szoftverek pakolják ki. Szóval az emberi tényező itt egyértelmű.

    Ha ki akarnak cseszni az ilyen járművekkel, akkor azt már bebízonyították régen egy körrel, hogy nagyon egyszerű. De szabályosan ott te sem jössz ki.
  • Tetsuo
    #2
    Ilyen szempontból mindig csak emberi tényező van, hiszen a taxit is emberek csinálták.
    Viszont addig nem szabadna megindítani a táblákrautalt robotközlekedést, amíg vannak rossz táblák.
  • RJoco
    #1
    ""ellentmondásos építési jelzésekkel találkozott""
    Vagyis először rendbe kellene tenni a táblákat és jelöléseket, aztán lehet hibáztatni a szoftvert, ha hülyeséget csinál. De úgy néz ki, hogy itt is az emberi tényező volt a ludas.