MTI

Tavalyhoz képest majdnem másfélszeresére nőtt az elektromos autók száma

Bár a legtöbben helyi, lakás-óvoda-iskola-munkahely közötti közlekedésre használják hétköznapokon elektromos autójukat, átlagosan 70-100 kilométert megtéve egy nap, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint egyre többen hosszabb, külföldi utakra is elindulnak velük.

A belföldi utazást megkönnyíti, hogy folyamatosan nő a töltőállomások száma: a legtöbb az autópályák és a főutak mentén található, illetve a Balaton térségében: 2022 végén az országban 2147 töltőállomás volt, 14 százalékkal több mint egy évvel azelőtt. Az infrastruktúra bővítését az is indokolja, hogy egy év alatt 47,4 százalékkal nőtt az elektromos autók száma. 2022-ben minden rekordot megdöntött a zöldrendszámos autók átadása Magyarországon, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb mértékben, és az év végén már 34 754 közlekedett az utakon. A legfrissebb adatok szerint idén június végén 41 386 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret.

A hosszabb útra utazóknak a Jövő Mobilitása Szövetség több tanácsot is ad, mivel például a nagy sebesség miatt a városi használatban megszokottnál akár 30 százalékkal is kisebb utat lehet megtenni egy elektromos autóval, márkától és típustól függetlenül. A hatótávolságot befolyásolja a csomagok száma és a klímahasználat is: a hűtés például 20 százalékkal is csökkentheti a hatótávot. Egy másik tanács szerint érdemes tájékozódni a töltőkről, hol található villám- vagy ultragyors töltő, illetve egyenáramú berendezés, mivel egy jobb töltő kiválasztásával sok időt meg lehet spórolni. Egy villámtöltővel 20-50 perc is elég a "tankolásra", igaz, ezek csak 5-10 százalékot tesznek ki az összes töltőt figyelembe véve. Példaként a szövetség megemlíti, hogy ha például Győrből Gyulára igyekszik a család egy 50 kWh körüli autóval, akkor a 339 kilométeres út megtételéhez egy alkalommal - autótípustól függően - jó eséllyel meg kell majd állniuk egy villámtöltőnél útközben.

A villanyautósok információs közösségi oldala nagyon hasznos segítséget nyújt az úton lévőknek: ezen az oldalon ugyan töltést indítani nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az autósok egymásnak a felületen, így ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. Magyarországon a Mobiliti applikációja az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz. Felhívták a figyelmet arra is, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A foglaltságot általában lehet ellenőrizni a töltőkön, illetve bizonyos szolgáltatók előzetes helyfoglalást is lehetővé tesznek. A töltés indításához applikációnként előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges.

Utazáskor érdemes folyamatosan kontrollálni, hogy a hatótáv és a megteendő távolság milyen mértékben változik: alapszabályként azt ajánlják, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsék fel az autókat, de az sem probléma ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltik az akkumulátorokat. A Jövő Mobilitása Szövetség szerint minél északabbra utazik valaki elektromos járművével, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 kilométernél nem lehet nagyobb a távolság. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #1
    "míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret."
    a zöld rendszám önmagában semmit nem jelent. Azokat meg kapják a V6 3,5literes dögök is, a lényeg, hogy aksival el tudjon menni 20-30km-et. Ennyi.
    Szóval az, hogy mennyi a zöld rendszám igazából kutyát macskát nem érdekli. Semmit nem jelent. Nem is értem, hogy miért kapják meg ua. a kedvezményeket mint a tisztán elektromos vasak.