MTI

60 ezer forintba kerül a vezetés közbeni telefonálás Romániában

Október közepétől kezdődően szigorúbban fogják büntetni Romániában az okostelefonok és hasonló készülékek használatát autóvezetés közben, az erről szóló rendeletet hétfői ülésén fogadta el a román kormány.

A közlekedési törvényt módosító, két hónap múlva életbe lépő kormányrendelet értelmében 870-1160 lej (60-80 ezer forint) közötti pénzbírságra és négy büntetőpontra számíthat az a járművezető, aki kezét kép, hang, vagy írott szöveg rögzítésére, illetve visszaadására alkalmas készülékre teszi, miközben járműve mozgásban van. Romániában eddig csak a kezet szabaddá tevő kihangosító vagy fülhallgató nélküli mobiltelefon-használatot büntették, fele ekkora bírsággal. A tilalmat és bírságot most azokra a járművezetőkre is kiterjesztik - például kerékpárosokra és rollerezőkre -, akik jogosítvány nélkül közlekedhetnek az utakon.

Amennyiben az okostelefon vagy más hasonló készülék használata más kihágással társul, az elkövetőnek 30 napra felfüggesztik a jogosítványát. A román belügyminisztérium azt követően indított országos kampányt az okostelefonok vezetés közbeni használata ellen, hogy tavaly májusban kilenc halálos áldozatot követelő balesetet okozott Magyarországon egy külföldről hazatérő romániai idénymunkásokat szállító, Facebook-közvetítéssel elfoglalt figyelmetlen gépkocsivezető.

A belügyi tárca közösségi oldalán arra kérték a tömegközlekedési eszközökön utazókat, hogy szóljanak rá az autóbuszok, trolibuszok, villamosok vagy taxik vezetőire, ha azt látják, vezetés közben használják a telefonjukat. A román rendőrség közösségi oldalán a Lájkold az életet! című felhívásában arra figyelmeztette a járművezetőket, hogy a facebookos élő közvetítés elvonja a járművezető figyelmét a forgalomról, és nagy mértékben növeli a balesetek valószínűségét. Romániában naponta átlagosan öten halnak meg autóbalesetekben. Vasárnap szintén egy Facebook-közvetítés kedvéért száguldozó sofőr okozott három halálos áldozatot követelő balesetet Tulcea megyében.

Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő szerint a vezetés közben telefonálók jogosítványát végleg be kellene vonni. A szakember egyetértett azzal, hogy aki fészbukozik, csetel, az mintha bekötött szemmel vezetne. Egy jó vezető reakcióideje 0,7 másodperc, ez nő meg jelentősen, ha vezetés közben másra figyelünk - mondta. Ráadásul adódhatnak olyan forgalmi helyzetek, amelyekben mindkét kezére szüksége van a sofőrnek, például egy durrdefekt vagy egy járdáról váratlanul lelépő gyalogos esetén. A tragikus következményeket pedig utólag már nem lehet meg nem történtté tenni - fűzte hozzá. A közlekedésben a legrosszabbak a váratlan helyzetek, készen kell állni a másik hibájának kivédésére is - jegyezte meg a szakember.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #12
    A büntetés célja, az elrettentés, nem a jogsik elszedése. Ha fosol szabálytalankodni, akkor már nyertünk.
  • Zombee #11
    Néha odanyomni a konzolra (miközben nem jön senki szemből pl.) és azt a szart nyomkodni meg telefonálni nem ugyanaz.
    Büntetni kell, mert tele az út ilyen telefont nyomkodós kreténnel. Elvi a dolog, mindet megfogni úgysem lehet, sőt hiszem, hogy jó ha ilyen statisztikai hibaszázaléknyit elkapnak, és lehet sokat is mondtam.
    Ittas vezetésért jogsit elvenni.
    Gyorshajtásért detto. Bírom mikor a sok paraszt posztolgatja a Facebookra az út mellett álló trafipaxos autókat. Ha a 70-es táblánál 70-nel, max 80-nal mész, nem lesz bünti, még engedékeny is a szabályozásunk.
  • barret #10
    Akkor most a legtöbb új autót tilos lesz vezetni is? A Teslában már kapcsolók sincsenek,ott mindent a központi lcd panel tapogatásával kell kapcsolgatni! Ezek is hülyék,sajnos nem csak ott...
  • duke #9
    Persze hogy nevetseges 60 ezer forint, de ha ennel jobban probalnak buntetni abbol vilagforradalom lenne. Mert az emberek az eletveszelyes szaguldozast meg mindig alapveto emberi jognak tekintik. Nalunk sem lehetne semmifele valoban visszatarto bunteteseket bevezetni, mert az emberek az autos szorakozast, szaguldozast, telefonalgatast, fontosabbnak tartjak mint evi par ezer halotat, vagy par tiz ezer serultet.
    Ezen legfeljebb majd az onvezeto autok fognak segiteni.
  • Tinman #8
    Cirka 15 éve már, hogy a yard beszólt a fagyi miatt. Mondtam neki, hogy büntessen meg, a bizonyítékot addig elnyalom...

    Egyébként volt már, hogy 3 fogásos menüt kajáltam meg vezetés közben, hiszen azt lehet.

    Amúgy gondolkodtatok már azon, hogy az autópályán 110-el közlekedő buszon miért nem büntetnek az öv be nem kötéséért? Ja, mer nincs. Mé' nincs? 110-nél nem halsz meg? Ha kivágom az szgk-ból az övet én is mehetek öv nélkül? Ha veszek egy 25 éves ezerkettest' amiben hátul nincs öv, akkor az oké, de a 18 éves ezerötösbe' már nem oké, mert ott van? Dude WAT?

    Lássuk be, ez egy cirkusz és tele van húgyos bohóccal a törvényíró gárda...
    Utoljára szerkesztette: Tinman, 2019.08.16. 21:57:28
  • Tinman #7
    Kár, hogy nem erről írtam, hanem az elbaxott címről.

    "60 ezer forintba kerül a vezetés közbeni telefonálás Romániában"

    5 ezer forintba meg egy szaxi a sarki cigány qrvával, 2000 ezerbe meg egy kiadós mekmenü. Érted már?
  • Macropus Rufus #6
    én nem állta volna meg 60.000-nél. Legyen 100.000 és 5 év börtön. Teljesen mind1 mivel szankcionálják, amíg a felderítés a béka segge alatt van. Nálunk is pár tízes bánja ha elkapnak + némi bónusz pont. A lényeg a "ha" szón volt. A felderítés hatékonysága kb. nulla, nincs kockázata annak, hogy bukik az ember, mert nem bukik. Aki vezet tudja. Még a BKK/Volán sofőrök is telefonálnak. Tegnap a Nyugati téren átmenő rendőrautóban telefonált a közeg. Egyik nap a 4-6-os villamos vezetője telefonált. Sz@rik mindenki a szabályra, mert a bukás veszélye gyak. nulla.
  • NEXUS6 #5
    Mindíg az ember öl!
    Nyilván lehet a statisztikát alakítani azzal, hogy az ember hozzájut-e bizonyos gyilkolásra alkalmas eszközökhöz, vagy nem. Svájcban kb ugyan annyi fegyver van kinnt magánszemélyeknél, mint Amcsiban. A gyilkossági statisztika viszont nagyságrendileg eltér.
    A román baleseti statisztika 96/millió fő/év, Mo 64, az Eu átlag 49.
    Nálunk is fogalom a román sofőr, szal valszeg a mi statisztikáinkba is bejátszik az ő ügyködésük.
    El kell gondolkodni, hogy miért olyan a statisztika amilyen, és igen az ember mellett ott van azért, az autók és az utak állapota is. Szal teljes mértékben nem lehet mindent az emberre fogni, de a döntés adott körülmények között még is mindíg az emberé, xar kocsival xar úton elindulok-e? A román elindul, és az eushoz képest rosszabb körülmények mellett a magyar is.

    Ehhez a mentalitáshoz az a jogszabályi szabályozás, hogy szigorítják a mobilozást kb mint halottnak a csók.
  • ninet99 #4
    Hang visszajatszasara alkalmas eszkore tilos tenni a kezet? Akkor az autohifin se valthatsz menet kozben csatornat vagy hangerot. Multikormanyhoz hozza lehet nyulni? Faszsag ez a torveny. Ujsagot olvashatok? A segg megvakarasa is elveszi az ember figyelmet. Nem a telefonnal van a baj hanem hogy a sofor gondatlan ahhoz meg nem kell telefon.
  • leeloodallas #3
    Jah. Amikor a tűzoltók kivágnak a kocsiból, majd fél év múlva betolnak a kerekes székben a bíróság elé, mert megöltél néhány embert, az már csak extra szolgáltatás lesz a 60.000-ért.
    Akkor, amikor circa 5000 Ft-ért vehetsz bluetooth-os headsetet, nem lehet elég szigorúan büntetni a kézben tartott telefont.