Alex
Mától kapható a Nintendo 3DS
A Nintendo DS már régi bútordarabnak számít, a több mint 100 millió eladott példánnyal a GameBoy sorozat méltó tagja. A legújabb kézikonzol a korábbi DS-t igyekszik felturbózni, a Wii újításához mérhető innovációkkal.
Legelsőként természetesen leginkább hangoztatott újítását kell említenünk, a szélesebb felső kijelzőt, mely háromdimenziós látványt nyújt. A 3D önmagában még nem lenne nagy durranás, hiszen a mozikban sok éve jelen van, de egy éve már a tévéken keresztül az otthonokba is beszivárgott. Minden cég próbálkozik a 3D láz meglovaglásával, a Nintendo újítása abban van, hogy használatához nem szükséges szemüveg. A készüléken lévő kamera érzékeli az arcunkat, a kijelző mellett lévő csúszkán pedig a 3D "mélységét" mi magunk állíthatjuk. Aki persze szédülne - az emberek bizonyos százalékánál ez előfordulhat - annak lehetősége van teljesen kikapcsolni ezt a funkciót, s így a régi DS-hez hasonló 2 dimenziós képet kapunk.
A budapesti sajtóeseményen történt kipróbálás után elmondhatjuk, hogy nagyon impresszív a gép ezen képessége, a 3D-nek több ponton értelmes funkciója van, s nagyban növeli a játékélményt. Ha csak ennyi lenne minden újítás akkor még nem lenne jelentős mérföldkő a Nintendo új kézikonzolja, de a cég természetesen rengeteg új gondolattal tömte tele a kis kütyüt, amivel igyekszik kilépni a megszokott célcsoport köréből.
A Nintendot mára mindenki a gyerekekkel azonosítja. Nincsenek komoly véres játékok, háborús FPS, félelmet kiváltó bérgyilkos kalandok, kemény mészárlás. Helyette van Mario, Gokart, Donkey Kong, s ezek széles pereputtya. A legvadabb csatákat is a Super Smash, illetve annak valamelyik új változatában vívhatjuk. Ezzel a hagyománnyal részben szakít az új készülék. A megcélzott célcsoport már a 10-40 éves korosztály, a nagy újítások főleg nekik szólnak, nem beszélve a játékok meghatározott köréről. Nem véletlen, hogy helyet kap a WiFi, az internetböngésző és a fényképezőgép is a masinában. Sőt, a fényképeket térhatásúvá alakíthatjuk, erre szolgál, hogy rögtön két kamera kapott helyet a hátlapon, hogy teljesen kihasználhassuk az új technológiát.
A kezelőfelület azonos a DS-ével, a szokásos X-pad (vagy T-pad) mellett azonban megjelenik a circle-pad. Ez egy egy joystickhoz nagyon hasonlító lapos kör alakú vezérlő eszköz, amivel bizonyos játékokban (pl.: focis játékok) sokkal egyszerűbb az irányítás, hisz a szokásos 4 irány helyett 360 fokban lehet haladni. A két kijelzőből az alsó továbbra is érintőkijelzős, ezen megmaradt a 2D-s megjelenítés. A halálra unt "A" gomb és barátai mellett azonban egy Home gomb is helyet kapott. A Wii-ből ismerős funkciót lát el: Egy játék közben a Home gombbal a főmenüben teremhetünk, s használhatjuk a többi funkciót.
A legérdekesebb újítás az interaktivitásában rejlik. Ha két 3DS közel kerül egymáshoz, rögtön kapcsolatba is lépnek, és megosztják a - jobb esetben általunk is megosztani kívánt - adatokat játékainkról, sőt, akár egyéb dolgokra is képesek. Például ha megvan nekünk a Street Fighter, akkor ha egy olyan ember mellett megyünk el, akinél szintén ott van egy ilyen konzol, és játszik ezzel a programmal, akkor hazaérkezvén azt tapasztalhatjuk, hogy a tömött hetes buszon levertünk valakit, mert a két készülék egymást érzékelve összeeresztette a két harcost. Egy másik apróság, a beépített lépésszámlálónak "hála" pedig a Nintendo tipikusan amerikai piacra készült poszt-tamagocsija, a kutya- és macska-szimulátor NintenDogs kifejezetten megköveteli a gazdiktól, hogy sétálni vigye őket, méghozzá nem csak immel-ámmal, hanem valódi kirándulást téve.
A Nintendo 3DS két színben kerül piacra, a GameBoy szériától szokatlan türkiz (aqua blue) és űrfekete (cosmos black) színekben. Elvben ez is a szakítás jele: a régi DS-ek tipikusan fehérek, a GameBoyok szürkék voltak. A gép SD memóriakártyát használ, amiből alapcsomag egy 2 GB-osat máris tartalmaz. Így nem kell félni attól, ami a PlayStation 2 alaphibája volt, hogy nem járt hozzá kártya, így menteni sem lehetett. Ha az 2 giga betelne akkor természetesen cserélhető, határ a csillagos ég. A memóriakártyával a Wii-n lévő adatokat - akár elmentett Mii-nket (Nintendo avatar) - percek alatt a 3DS-re tölthetjük.
A gép folyamatos játék mellett 2 és fél órát bír, persze ez függ a 3D-től is. Egy középhosszú utazásra lett kalibrálva, hosszabb repülőútra azért könyvet is csomagoljunk. Készenléti üzemmódban akár 2 napig is elvegetál. Az útközben megjelenő szabad hotspotokat hamar felismeri, így ha berakunk letöltésbe egy frissítést, azt ahol talál netet ott letölti, illetve ha közben megszakadna, majd a következő alkalmas helyen önmaga folytatja.
A legfontosabbak természetesen a játékok. Visszafelé kompatibilis a sima DS-sel, azaz régi játékainkat is viszi, nem kell azokat lecserélni, mint számos ilyen váltásnál szokás. A gépen alapból rajta van pár alkalmazás, illetve egy Face Raiders nevű játék, melynek lényege, hogy barátunkról fényképet készítve ő válik az ellenségünké, akit a Nintendóhoz méltón teniszlabdákkal kell kilőni. A dologba a szépséget mégis az adja, hogy a kamerával folyamatosan forognunk kell, ugyanis nem tudni, honnan is bukkan elő barátunk arca, s mikor dob ránk egy bombát.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A mozgásérzékelőt és a giroszkópot számos játék is használja, ilyen mozgást igényel például a Zeldában a csúzlizás. A hagyományos Nintendo játékok itt is megjelennek: Mario, Paper Mario Mario Kart, Super Monkey Ball (ami a Donkey Kong és a Mario Kart mutánsának is tekinthető), stb. Újítás, hogy a Resident Evil, a Square-Enix fejlesztette Kingdom Hearts, de még Sims 3 is szerepel a játékok listáján. A békés horgászszimulátortól a tengeralattjáró elsüllyesztésig játékok igen széles spektrumából válogathatunk majd. A játékfejlesztők előtt egy a csomagban mellékelt aprócska kártya révén számos új lehetőség nyílik.
Ezt az asztalra helyezve, és a 3DS kameráját ráírányítva azt láthatjuk hogy életre kel. A kamerán keresztül így egy átszabott új valóságot láthatunk. A kártya megmozdul, átalakul, s Nintendo karakterek bújnak elő, úgy, hogy az asztallapunk és a rajta lévő tárgyak ugyanúgy megmaradnak. Egy szétlövésre váró ellenséget, egy horgásztavat, vagy egy aprócska bónusz dobozt is rejthet a kártya, amelyek a játékokon belül is komoly szerepet kaphatnak. Remek ötlet volt ehhez a Super Marioból illetve a Mario Kartból ismert kérdőjel használata.
A kérdés csak az, hogy mindezen újdonságok mennyire lesznek kihasználva. Már a Wii-re kiadott Mario Kart is tömve volt régi pályákkal, a 3DS-re megjelent Zelda sem új tagja a sorozatnak, a már eleve feljavított, átírt, pépessé és unalmassá csépelt Ocarina of Time-rész kerül újra forgalomba. Az interaktivitáshoz pedig elengedhetetlen a széleskörű elterjedség, anélkül csak indokolatlan hivatkozási alap marad. Ahhoz, hogy remegve várjam hazaérkezvén, hogy kit gyilkoltam le útközben, megfizethető áron kell boltokba kerülnie, és benne van az emberben a kétely, hogy ez a jellemző Magyarországon kihasználatlan marad. A gép ugyanis kereskedőtől függően 60-70ezer forintba kerül, amihez játékonként további 10-12ezer forintot kell fizetni. A Facebook-játékok is a végén ismerősök utáni hajtóvadászatba csaptak át, kérdés, hogy itt mennyire lesz a játékok előrehaladásának függvénye az interaktív találkozás.
Legelsőként természetesen leginkább hangoztatott újítását kell említenünk, a szélesebb felső kijelzőt, mely háromdimenziós látványt nyújt. A 3D önmagában még nem lenne nagy durranás, hiszen a mozikban sok éve jelen van, de egy éve már a tévéken keresztül az otthonokba is beszivárgott. Minden cég próbálkozik a 3D láz meglovaglásával, a Nintendo újítása abban van, hogy használatához nem szükséges szemüveg. A készüléken lévő kamera érzékeli az arcunkat, a kijelző mellett lévő csúszkán pedig a 3D "mélységét" mi magunk állíthatjuk. Aki persze szédülne - az emberek bizonyos százalékánál ez előfordulhat - annak lehetősége van teljesen kikapcsolni ezt a funkciót, s így a régi DS-hez hasonló 2 dimenziós képet kapunk.
A budapesti sajtóeseményen történt kipróbálás után elmondhatjuk, hogy nagyon impresszív a gép ezen képessége, a 3D-nek több ponton értelmes funkciója van, s nagyban növeli a játékélményt. Ha csak ennyi lenne minden újítás akkor még nem lenne jelentős mérföldkő a Nintendo új kézikonzolja, de a cég természetesen rengeteg új gondolattal tömte tele a kis kütyüt, amivel igyekszik kilépni a megszokott célcsoport köréből.
A Nintendot mára mindenki a gyerekekkel azonosítja. Nincsenek komoly véres játékok, háborús FPS, félelmet kiváltó bérgyilkos kalandok, kemény mészárlás. Helyette van Mario, Gokart, Donkey Kong, s ezek széles pereputtya. A legvadabb csatákat is a Super Smash, illetve annak valamelyik új változatában vívhatjuk. Ezzel a hagyománnyal részben szakít az új készülék. A megcélzott célcsoport már a 10-40 éves korosztály, a nagy újítások főleg nekik szólnak, nem beszélve a játékok meghatározott köréről. Nem véletlen, hogy helyet kap a WiFi, az internetböngésző és a fényképezőgép is a masinában. Sőt, a fényképeket térhatásúvá alakíthatjuk, erre szolgál, hogy rögtön két kamera kapott helyet a hátlapon, hogy teljesen kihasználhassuk az új technológiát.
A kezelőfelület azonos a DS-ével, a szokásos X-pad (vagy T-pad) mellett azonban megjelenik a circle-pad. Ez egy egy joystickhoz nagyon hasonlító lapos kör alakú vezérlő eszköz, amivel bizonyos játékokban (pl.: focis játékok) sokkal egyszerűbb az irányítás, hisz a szokásos 4 irány helyett 360 fokban lehet haladni. A két kijelzőből az alsó továbbra is érintőkijelzős, ezen megmaradt a 2D-s megjelenítés. A halálra unt "A" gomb és barátai mellett azonban egy Home gomb is helyet kapott. A Wii-ből ismerős funkciót lát el: Egy játék közben a Home gombbal a főmenüben teremhetünk, s használhatjuk a többi funkciót.
A legérdekesebb újítás az interaktivitásában rejlik. Ha két 3DS közel kerül egymáshoz, rögtön kapcsolatba is lépnek, és megosztják a - jobb esetben általunk is megosztani kívánt - adatokat játékainkról, sőt, akár egyéb dolgokra is képesek. Például ha megvan nekünk a Street Fighter, akkor ha egy olyan ember mellett megyünk el, akinél szintén ott van egy ilyen konzol, és játszik ezzel a programmal, akkor hazaérkezvén azt tapasztalhatjuk, hogy a tömött hetes buszon levertünk valakit, mert a két készülék egymást érzékelve összeeresztette a két harcost. Egy másik apróság, a beépített lépésszámlálónak "hála" pedig a Nintendo tipikusan amerikai piacra készült poszt-tamagocsija, a kutya- és macska-szimulátor NintenDogs kifejezetten megköveteli a gazdiktól, hogy sétálni vigye őket, méghozzá nem csak immel-ámmal, hanem valódi kirándulást téve.
A Nintendo 3DS két színben kerül piacra, a GameBoy szériától szokatlan türkiz (aqua blue) és űrfekete (cosmos black) színekben. Elvben ez is a szakítás jele: a régi DS-ek tipikusan fehérek, a GameBoyok szürkék voltak. A gép SD memóriakártyát használ, amiből alapcsomag egy 2 GB-osat máris tartalmaz. Így nem kell félni attól, ami a PlayStation 2 alaphibája volt, hogy nem járt hozzá kártya, így menteni sem lehetett. Ha az 2 giga betelne akkor természetesen cserélhető, határ a csillagos ég. A memóriakártyával a Wii-n lévő adatokat - akár elmentett Mii-nket (Nintendo avatar) - percek alatt a 3DS-re tölthetjük.
A gép folyamatos játék mellett 2 és fél órát bír, persze ez függ a 3D-től is. Egy középhosszú utazásra lett kalibrálva, hosszabb repülőútra azért könyvet is csomagoljunk. Készenléti üzemmódban akár 2 napig is elvegetál. Az útközben megjelenő szabad hotspotokat hamar felismeri, így ha berakunk letöltésbe egy frissítést, azt ahol talál netet ott letölti, illetve ha közben megszakadna, majd a következő alkalmas helyen önmaga folytatja.
A legfontosabbak természetesen a játékok. Visszafelé kompatibilis a sima DS-sel, azaz régi játékainkat is viszi, nem kell azokat lecserélni, mint számos ilyen váltásnál szokás. A gépen alapból rajta van pár alkalmazás, illetve egy Face Raiders nevű játék, melynek lényege, hogy barátunkról fényképet készítve ő válik az ellenségünké, akit a Nintendóhoz méltón teniszlabdákkal kell kilőni. A dologba a szépséget mégis az adja, hogy a kamerával folyamatosan forognunk kell, ugyanis nem tudni, honnan is bukkan elő barátunk arca, s mikor dob ránk egy bombát.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A mozgásérzékelőt és a giroszkópot számos játék is használja, ilyen mozgást igényel például a Zeldában a csúzlizás. A hagyományos Nintendo játékok itt is megjelennek: Mario, Paper Mario Mario Kart, Super Monkey Ball (ami a Donkey Kong és a Mario Kart mutánsának is tekinthető), stb. Újítás, hogy a Resident Evil, a Square-Enix fejlesztette Kingdom Hearts, de még Sims 3 is szerepel a játékok listáján. A békés horgászszimulátortól a tengeralattjáró elsüllyesztésig játékok igen széles spektrumából válogathatunk majd. A játékfejlesztők előtt egy a csomagban mellékelt aprócska kártya révén számos új lehetőség nyílik.
Ezt az asztalra helyezve, és a 3DS kameráját ráírányítva azt láthatjuk hogy életre kel. A kamerán keresztül így egy átszabott új valóságot láthatunk. A kártya megmozdul, átalakul, s Nintendo karakterek bújnak elő, úgy, hogy az asztallapunk és a rajta lévő tárgyak ugyanúgy megmaradnak. Egy szétlövésre váró ellenséget, egy horgásztavat, vagy egy aprócska bónusz dobozt is rejthet a kártya, amelyek a játékokon belül is komoly szerepet kaphatnak. Remek ötlet volt ehhez a Super Marioból illetve a Mario Kartból ismert kérdőjel használata.
A kérdés csak az, hogy mindezen újdonságok mennyire lesznek kihasználva. Már a Wii-re kiadott Mario Kart is tömve volt régi pályákkal, a 3DS-re megjelent Zelda sem új tagja a sorozatnak, a már eleve feljavított, átírt, pépessé és unalmassá csépelt Ocarina of Time-rész kerül újra forgalomba. Az interaktivitáshoz pedig elengedhetetlen a széleskörű elterjedség, anélkül csak indokolatlan hivatkozási alap marad. Ahhoz, hogy remegve várjam hazaérkezvén, hogy kit gyilkoltam le útközben, megfizethető áron kell boltokba kerülnie, és benne van az emberben a kétely, hogy ez a jellemző Magyarországon kihasználatlan marad. A gép ugyanis kereskedőtől függően 60-70ezer forintba kerül, amihez játékonként további 10-12ezer forintot kell fizetni. A Facebook-játékok is a végén ismerősök utáni hajtóvadászatba csaptak át, kérdés, hogy itt mennyire lesz a játékok előrehaladásának függvénye az interaktív találkozás.