Nintendo GameCube



Augusztus 24-én a Spaceworld 2000 konferencián a Nintendo bemutatta az X-Box és a PlayStation ellenfelének szánt új konzolt, a GameCube-ot. Cikkünkben megvizsgáljuk a hardvert, a szoftvert, a perifériákat, és megpróbáljuk megjósolni, mi lesz a GameCube jövője a rendelkezésre álló információk alapján.

A Nintendo-ról a legtöbb embernek Mario neve jut eszébe. Mario a Donkey Kong nevű játékban szerepelt először: egy épülőfélben levő házban kellett megmentenie a szeretett hölgyet Donkey Kong fogságából. A játék nagyon sikeres lett, átírták Atari VCS-re, Colecovision-re és a Nintendo Entertainment System-re (NES) is. Mario később nagyon sok játékban felbukkant: Mario Bros, Super Mario, Super Mario 2, Super Mario 3, Super Mario World, Super Mario World 2.

Klikk ide! Klikk ide!

Minden egyes új Nintedo konzolra létezik legalább egy Mario játék. A NES-re sok jó játék jelent meg, és ezek megalapozták a cég sikerét. Egy kártyára 512 kB adat fért, és lehetőség volt a játékállások elmentésére is. 1991-ben megjelent a Super Nintendo Entertainment System, és a siker nem maradt el. Sok klasszikus játék ezen a rendszeren jelent meg: Final Fantasy II és III, Mario Kart. Nagyon sok külső fejlesztő készített játékot NES-re és SNES-re: Capcom, Electronic Arts, Rare, Square. Időközben néhány fejlesztő átpártolt a Sony-hoz. A legnagyobb SNES kártya a 4 MB-os Donkey Kong Country és a Final Fantasy III.

A Nintendo az első NES-ek óta kártyákat (cartridge) használt a játékok tárolására. Ennek nagy előnye, hogy tulajdonképpen nincs töltési idő, míg a PlayStation esetében akár egy percig is tarthat, míg elindul a játék. A kártya mérete azonban behatárolja a játék méretét is. A legnagyobb Nintendo játék a Zelda64, amely 32 MB-os (azért nem semmi, hogy ennyibe egy komplett játék befér, néhány Quake 3 pálya több helyet igényel.)

1996 telén megjelent Japánban a Nintendo64, amely indulásakor nem aratott túl nagy sikert. Ennek az volt az oka, hogy hat hónappal korábban megjelent a PlayStation, amelyhez már sok játék volt elérhető, míg az N64-hez csak néhány. A Mario sorozat természetesen folytatódott, immár 3D-ben is lehetett játszani. A kártyák is behatárolták a játékok számát és minőségét. Az akkor már igencsak elterjedt CD-k 650 MB-jával a 32 MB-os kártyák nem tudták felvenni a versenyt, melyek előállítási költsége is magasabb a fényes korongénál. Ennek ellenére N64-re már több játék kapható, mint PlayStation-re, köszönhetően a Nintendo termelékeny fejlesztőcsapatainak.

Az N64 1996 őszén jelent meg az Egyesült Államokban, ahol olyan népszerű lett, hogy az emberek képesek voltak hirdetéseket feladni, és akár 800 dollárt kifizettek egy konzolért. Szeptember és december között majdnem egy millió gépet adtak el, amely rekordmennyiség (azóta csak a Dreamcast döntötte ezt meg, és valószínűleg idén a PlayStation2 fogja). Eközben sok fejlesztő (Enix - Dragon Warrior, Square - Final Fantasy) áttért a PlayStation támogatására, ahol jóval kisebb korlátok közé voltak szorítva.

Általában véve az N64 játékok minősége nagyon jó volt, a Pokemon játékok pedig mindig frissen tartották a kínálatot, és az N64 végül is sikeres lett.

1999 egy érdekes év volt a Nintendo számára. A Dreamcast amerikai megjelenése, és a PlayStation2 közelgő debütálása beárnyékolták az N64-et. A Nintendo nem mondhatta többet, hogy technológiai előnyben van a többiekkel szemben. A külső fejlesztők nem sok N64-et programokat készítettek, inkább a DC-t és a PS2-t támogatják. 1999 májusában, az E3-on a Nintendo csendesen bejelentette, hogy a Dolphin nevű rendszeren dolgoznak. A Dolphin technikai specifikációi csodálatosnak tűnnek. 400 MHz-es IBM PowerPC processzor (Gecko), legalább 200 MHz-es ArtX grafikus chip: ezek elegendőnek tűnnek a PS2 legyőzésére. Legalábbis papíron. A Matsushita szállítja a DVD meghajtót, amely az egyik legnagyobb elektronikai cég (lásd Panasonic, Technics...).

Sajnos a 2000-es megjelenési dátumot azonban nem képesek tartani. Az augusztus 24-én hivatalosan is bejelentett GameCube mellett bemutatták a hozzá megjelenő játékok listáját, amely folytatásokat és új játékokat egyaránt tartalmaz. Ezek alapján már most sokan szeretnének GameCube tulajdonosok lenni. A bemutatott játékok grafikája olyan volt, mintha előre leszámoltatott animációk lettek volna. A minőség megegyezett a Microsoft korábbi X-Box demóiban látottakkal. A Sega, a Microsoft és a Sony igazán bajban lehet, ha a Nintendonak sikerül külső fejlesztőket is bevonnia.

A hardver
Az új konzol egy saját, Mini-DVD formátumot használ. Egy Mini-DVD kapacitása 1,5 GB (a hagyományos DVD 4,7 GB-tól indul). Ez valószínűleg elég lesz, hiszen a Mario64 egy 8 MB-os kártyán volt. (Arról egyelőre nincs hír, hogy a DVD filmeket is képes lesz-e lejátszani az eszköz. A Nintendo legtöbbször azt hangoztatja, hogy ők elsősorban játékkonzolt készítettek, nem házi szórakoztató központot.)

A 45 MB-nyi rendszermemóriát több részre osztják: 2 MB frame buffer, 1 MB textúra cache, 24 MB főmemória, 16 MB A-memória.

A gamepad is teljesen megújult: két analóg joystick, egy digitális D-pad, négy gomb, két analóg trigger és két digitális trigger található rajta. A GameCube 4 MB-os memóriakártyákon tárolja a kimentett állásokat, de egy adapter segítségével használni tudja a Panasonic SD kártyákat is, melyek maximális kapacitása 64 MB. A gép tartalmaz még egy 56K-s modemet és hálózati csatlakozót is.

A szoftver
A cég bemutatott néhány játékot is. Lesz Mario 128, Metroid (az egyik legjobb NES játék nagyon valósághű grafikával), Star Wars Rogue Squadron, Zelda 128. Ezek nagyrészt demók voltak, a cég nem erősítette meg, hogy végleges játékként is megjelennek, de ez több mint valószínű. Milyen az új Mario? A bemutatón egy Mario model volt látható, amely 700 poligonból állt. 5, 10, 20 majd 128 Mario volt a képernyőn. Ezután bekapcsolták a dinamikus fényeffekteket, a speciális effektusokat, és a rendszert még csak 1/3-áig használták ki! Így elképzelni is nehéz, hogy mire lesz képes az X-Box, a maga 300 millió poligonos megjelenítésével (a GameCube 6-12 millióra képes). Nagyon meggyőző volt a Rogue Squadron bemutató is. Képzeld el, ahogy 75 tie fighter repül feléd, és a megjelenítés 60 fps sebességű! A részletek kidolgozottsága lélegzetelállító volt. Mintha egy Star Wars filmet nézne az ember.

Klikk ide! Klikk ide!
Konklúzió
A cég mindig is arról volt ismert, hogy élvezetes, mókás játékokat készített. Ilyen a Mario, a Zelda és a Metroid is. A legtöbb játékfejlesztő megfeledkezett erről. A Nintendo mindig is a legötletesebb játékokkal állt elő, melyeket más platformon nem lehet elérni (hiszen a legtöbb PC-snek sem mondanak semmit a fenti címek). Tulajdonképpen ez a cég legnagyobb ütőkártyája. Ha továbbra is sikerül ilyen kiváló játékokat készíteni, akkor a GameCube sikeres lehet, annak ellenére, hogy bizonyos technikai paraméterei gyengébbek, mint a PlayStation2 vagy az X-Box-é.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #53
    úristen, már 11 éve ugyanez a nóta...
  • zola2000 #52
    ja, de a gamecube erősebb volt mint a ps2.
  • mckayals #51
    Hihihi gyerekek...Sok év távlatából asszem nem mondok újat hogy:

    Az Xbox "volt " a legerősebb gép
    A Nintendo Csinálta a JÁTÉKOT
    A Playstation2 volt a legkedveltebb konzol

    Ja és nintendo64-re letölteni csak emura lehet!!!!!
  • Scott8 #50
    Innen http://bagszipoke.extra.hu/bagszipoke/keret.html
  • CHEAPBOY #45
    Nem kisebb:)
  • CSOCSO #43
    I LOVE THIS CONSOLE
  • GAMECUBE #40
    :DDDDDDDDDDDDDDDDDDd gagyi gamei miatt??? szerinted a SONY hany nagy gamet csinalt????
    te hulye vagy bazzeg! a vilag leghjobb gameit a N csinalta... es minden orokranglistan listavezetok!!!
    DE mekkora lama vagy TE:DDDDD
  • GAMECUBE #39
    haha, xbox a legygengebb konzol az osszes kozul
  • GAMECUBE #38
    ez a cs ki volt??? mert erdekel..!!!!!!!
  • GAMECUBE #37
    az N presidentje csak a Squarere meg az enixre ragott be, eroszakos gamek voltak, es most meg nagyob szamban lesznek GC re:))) Squarevel meg mar kinez az egyezkedes
    Most is 160millio dollart ad kis cegeknek a N vezerigazgatoja, hogy egy even belul jo eddig sohase latott pokemonhoz hasonlo sikereket elero gamekat adjanak ki:)
    azert ez jo sok kis ceg, rengeteg kiraly game(mindig a ksi halaktol jon a nagy game (pl.: Square, N se volt regen nagy:)