Szekeres Viktor
Féktelen harag - csak 18 éven felülieknek!
Nicolas Cage ismét bebizonyítja, hogy nagyobbak a tökei, mint bárki másnak Hollywoodban. Aki idén egy 3D-s filmet néz meg, az a Féktelen haragra fizet be.
Hogy tetszett a Féktelen harag?
Az előzetesek és az ígéretek alapján 2011-ben, vagy legalábbis az év első felében mindössze két olyan film kerül a mozikba, amelyekre érdemes kiadnunk plusz pár száz forintot, hogy 3D-ben megnézhessük. Ez annak köszönhető, hogy a manapság oly divatossá vált, a stúdiók által erőltetett, a nézők által pedig csont nélkül benyelt 3D-hullám termékei 2010 elejétől hihetetlenül elszaporodtak. 2009-ben ugyanis a féltucat 3D-sre konvertált animáció mellett még csak három 3D-s amerikai mozifilm volt, s mindegyik speciális kamerákkal készült. A horrorok között jó bevételeket produkál Végső állomás 4-ről, A Véres Valentinről és az Avatarról van szó.
Az Avatar sikere azonban elindította a pánikszerű konverziós hullámot, s nem egy filmet 3D-ssé alakítottak 20-30 millió dollárért, hogy a magasabb helyáraknak köszönhetően még több dollárt vételezhessenek be a stúdiók. A sort a Tim Burton-Féle Alice Csodaországban indította el, mely gigantikus, egymilliárd dolláros siker lett, minden idők hatodik legsikeresebb filmje, s még a Titánok harca is bezsebelhetett félmilliárd dollárt, de addigra a közönség rájött, hogy van különbség a "valódi" 3D és az Alice- vagy a Titánok-féle "kamu" 3D között.
Tavaly három-négy kivételtől eltekintve csak konvertált 3D-s filmek kerültek moziba, idén azonban végre már a speciális kamerákkal forgatottak fognak dominálni. Ezek egyik első képviselője az Amerikában minden idők legnagyobb 3D-s bukását produkáló Féktelen harag, melyet az a Patrick Lussier rendezett, aki a Véres Valentint anno sikerre vitte. Akkor lehet, hogy mégsem érdekli a közönséget, hogy konvertált vagy valódi 3D-t lát? Lehet, hogy mégiscsak a magára a filmre kíváncsiak a jegyvásárlók, nem pedig a kísérő flikkflakkokra? Ki hitte volna...
A Féktelen harag főszereplője egy bizonyos Milton, elmondása szerint nemrég szabadult, s mint kiderül, egy kisbabát akar megmenteni, akit elrabolt egy sátánista szekta. Többet egy ideig nem is nagyon tudunk meg róla, rejtélyes figura, aki először lő és utána nem kérdez. Mindenesetre még mielőtt elindulna bosszúhadjáratára, maga mellé kap egy pincérnőt, bevágja magát annak Chargerébe, végigsimítja antik stukkerét és a gázra tapos.
A történet, mint a fentiekből is kiderül, nem túl forradalmi, összefoglalva: Milton el akarja kapni a szektavezető Jonah Kinget, miközben Jonah King le akarja vadászni Miltont, s eközben feltűnik a színen egy, magát csak A Könyvelőnek nevező figura, aki azokat vadássza le, akiket az előző kettő életben hagyott. Természetesen a karakterek sem mélyülnek el jobban, mint a pocsolya lent a téren, a Féktelen haragnak nem is ez a lényege.
Ugyanis Nicolas Cage akciófilmjének egy pillanatát sem lehet komolyan venni, minden jelenetét idézőjelben érdemes nézni, az olyan, régi idők B-filmjeit megidéző modernkori alkotások nyomdokaiban lépdelünk, mint a Machete vagy a Halálbiztos, csak éppen ezúttal mindenféle külső, felszínes manírtól mentes a végeredmény. Illetve csak a régies hatást keltő maníroktól mentes, hiszen cserébe kapunk mindenféle 3D-s trükközést, Patrick Lussier ugyanis 3D-vel már dolgozó rendezőként tisztában van azzal, hogy mit kíván a térhatásért pár százassal többet fizető néző, és nem is fogja vissza magát.
Sőt, a rendező olyannyira nem fogja vissza magát, hogy szinte minden snittjében fitogtatja, hogy mire jó a 3D, majd az összes beállítása több szintes, több síkban játszódik - ha kell, akkor egy kamu táblát tol a kép előterébe vagy összetör egy ablakot, hogy hatásosabb legyen a kép. Az efféle szándékos eltúlzások már eleve mosolyt csalnak a néző arcára, az pedig külön szórakoztató, hogy míg a legtöbb 3D-s filmben már-már felkészítik a közönséget az ún. money shot-ra, a 3D-ben nagyszerűen kinéző jelenetre, addig a Féktelen haragban sunyi módon kapunk jópofa 3D-poénokat, sokszor akkor, mikor nem is számítunk rájuk.
A szórakoztató túlzások egyébként is jellemzik a filmet, elég csak az egyik fő akciójelenetet megnézni (itt a videó, de a meztelenség miatt 18 éven aluliak kerüljék el - a Candy nevű lánnyal végrehajtott aktus alatt a The Raveonettes You Want The Candy című száma szól, no komment) és jót nevetni, mint ahogy az egyszerre ciki és "nagyon kemény" egysorosokon, valamint azon, ahogy a Cage mellett dekorációként feltűnő Amber Heard domborulatain és lábain folyton megpihen nyálát csorgatni az operatőr. Egyedül csak a magyar szinkronon nem érdemes mosolyogni, mely fordításilag ismét a "nem túl hozzáértő" kategóriába tartozik, legalábbis fura volt hallani, hogy a baseball ütőt "bot"-nak keresztelték el, a főhős által megmenteni kívánt, de nevén nem nevezett babát pedig Ambernek, csak azért, mert a róla szóló híradásban a gyerekrablás kódjának számító "Amber Alert" felirat villogott a képernyőn...
Még azt sem lehet mondani, hogy a közönség nagyot tévedett volna, vagy, hogy ne lenne ízlése azért, mert nem váltott jegyet a Féktelen haragra. Nic Cage legújabb filmje ugyanis műfajában leginkább talán az ugyancsak hatalmasat bukó, hasonlóképp meg nem értett, de egyébként zseniális Golyózáporra hasonlít (kritikánk a filmről), bár persze nem sikerült olyan jól. Patrick Lussier filmje is térdig gázol a mocskos megoldásokban és olykor szándékosan röhejes (és übermenőnek tűnő) mondatokat ad hősei szájába (-Kérsz sört? -Csak akkor, ha Jonah King koponyájából ihatom meg" vagy "-Egy okot mondj, amiért ne lőjelek le! -Én vezetek.), mégis mindvégig szórakoztató exploitation film marad, ami a 3D-vel kiegészítve remek és kissé beteges móka a néző számára.
A Féktelen harag nem árul zsákbamacskát, a fent linkelt részlet és az előzetesek pontosan megmutatják, mire lehet számítani Nicolas Cage sokadik frizurájára, vérre, akcióra, meztelenségre, a Rohanás után ismét egy Chevelle-re és 100% kivagyi macsóskodásra - kár, hogy a rosszfiú ennyire jellegtelen lett. Bár sok hiányossága van a Féktelen haragnak és közelében sem ér a legjobbaknak, mégis fene élvezetes lett. Kár, hogy a műfaj, a nem szájbarágott poénok miatt csak nagyon kevesek kenyere.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Az Avatar sikere azonban elindította a pánikszerű konverziós hullámot, s nem egy filmet 3D-ssé alakítottak 20-30 millió dollárért, hogy a magasabb helyáraknak köszönhetően még több dollárt vételezhessenek be a stúdiók. A sort a Tim Burton-Féle Alice Csodaországban indította el, mely gigantikus, egymilliárd dolláros siker lett, minden idők hatodik legsikeresebb filmje, s még a Titánok harca is bezsebelhetett félmilliárd dollárt, de addigra a közönség rájött, hogy van különbség a "valódi" 3D és az Alice- vagy a Titánok-féle "kamu" 3D között.
Tavaly három-négy kivételtől eltekintve csak konvertált 3D-s filmek kerültek moziba, idén azonban végre már a speciális kamerákkal forgatottak fognak dominálni. Ezek egyik első képviselője az Amerikában minden idők legnagyobb 3D-s bukását produkáló Féktelen harag, melyet az a Patrick Lussier rendezett, aki a Véres Valentint anno sikerre vitte. Akkor lehet, hogy mégsem érdekli a közönséget, hogy konvertált vagy valódi 3D-t lát? Lehet, hogy mégiscsak a magára a filmre kíváncsiak a jegyvásárlók, nem pedig a kísérő flikkflakkokra? Ki hitte volna...
A Féktelen harag főszereplője egy bizonyos Milton, elmondása szerint nemrég szabadult, s mint kiderül, egy kisbabát akar megmenteni, akit elrabolt egy sátánista szekta. Többet egy ideig nem is nagyon tudunk meg róla, rejtélyes figura, aki először lő és utána nem kérdez. Mindenesetre még mielőtt elindulna bosszúhadjáratára, maga mellé kap egy pincérnőt, bevágja magát annak Chargerébe, végigsimítja antik stukkerét és a gázra tapos.
A történet, mint a fentiekből is kiderül, nem túl forradalmi, összefoglalva: Milton el akarja kapni a szektavezető Jonah Kinget, miközben Jonah King le akarja vadászni Miltont, s eközben feltűnik a színen egy, magát csak A Könyvelőnek nevező figura, aki azokat vadássza le, akiket az előző kettő életben hagyott. Természetesen a karakterek sem mélyülnek el jobban, mint a pocsolya lent a téren, a Féktelen haragnak nem is ez a lényege.
Ugyanis Nicolas Cage akciófilmjének egy pillanatát sem lehet komolyan venni, minden jelenetét idézőjelben érdemes nézni, az olyan, régi idők B-filmjeit megidéző modernkori alkotások nyomdokaiban lépdelünk, mint a Machete vagy a Halálbiztos, csak éppen ezúttal mindenféle külső, felszínes manírtól mentes a végeredmény. Illetve csak a régies hatást keltő maníroktól mentes, hiszen cserébe kapunk mindenféle 3D-s trükközést, Patrick Lussier ugyanis 3D-vel már dolgozó rendezőként tisztában van azzal, hogy mit kíván a térhatásért pár százassal többet fizető néző, és nem is fogja vissza magát.
Sőt, a rendező olyannyira nem fogja vissza magát, hogy szinte minden snittjében fitogtatja, hogy mire jó a 3D, majd az összes beállítása több szintes, több síkban játszódik - ha kell, akkor egy kamu táblát tol a kép előterébe vagy összetör egy ablakot, hogy hatásosabb legyen a kép. Az efféle szándékos eltúlzások már eleve mosolyt csalnak a néző arcára, az pedig külön szórakoztató, hogy míg a legtöbb 3D-s filmben már-már felkészítik a közönséget az ún. money shot-ra, a 3D-ben nagyszerűen kinéző jelenetre, addig a Féktelen haragban sunyi módon kapunk jópofa 3D-poénokat, sokszor akkor, mikor nem is számítunk rájuk.
A szórakoztató túlzások egyébként is jellemzik a filmet, elég csak az egyik fő akciójelenetet megnézni (itt a videó, de a meztelenség miatt 18 éven aluliak kerüljék el - a Candy nevű lánnyal végrehajtott aktus alatt a The Raveonettes You Want The Candy című száma szól, no komment) és jót nevetni, mint ahogy az egyszerre ciki és "nagyon kemény" egysorosokon, valamint azon, ahogy a Cage mellett dekorációként feltűnő Amber Heard domborulatain és lábain folyton megpihen nyálát csorgatni az operatőr. Egyedül csak a magyar szinkronon nem érdemes mosolyogni, mely fordításilag ismét a "nem túl hozzáértő" kategóriába tartozik, legalábbis fura volt hallani, hogy a baseball ütőt "bot"-nak keresztelték el, a főhős által megmenteni kívánt, de nevén nem nevezett babát pedig Ambernek, csak azért, mert a róla szóló híradásban a gyerekrablás kódjának számító "Amber Alert" felirat villogott a képernyőn...
Még azt sem lehet mondani, hogy a közönség nagyot tévedett volna, vagy, hogy ne lenne ízlése azért, mert nem váltott jegyet a Féktelen haragra. Nic Cage legújabb filmje ugyanis műfajában leginkább talán az ugyancsak hatalmasat bukó, hasonlóképp meg nem értett, de egyébként zseniális Golyózáporra hasonlít (kritikánk a filmről), bár persze nem sikerült olyan jól. Patrick Lussier filmje is térdig gázol a mocskos megoldásokban és olykor szándékosan röhejes (és übermenőnek tűnő) mondatokat ad hősei szájába (-Kérsz sört? -Csak akkor, ha Jonah King koponyájából ihatom meg" vagy "-Egy okot mondj, amiért ne lőjelek le! -Én vezetek.), mégis mindvégig szórakoztató exploitation film marad, ami a 3D-vel kiegészítve remek és kissé beteges móka a néző számára.
A Féktelen harag nem árul zsákbamacskát, a fent linkelt részlet és az előzetesek pontosan megmutatják, mire lehet számítani Nicolas Cage sokadik frizurájára, vérre, akcióra, meztelenségre, a Rohanás után ismét egy Chevelle-re és 100% kivagyi macsóskodásra - kár, hogy a rosszfiú ennyire jellegtelen lett. Bár sok hiányossága van a Féktelen haragnak és közelében sem ér a legjobbaknak, mégis fene élvezetes lett. Kár, hogy a műfaj, a nem szájbarágott poénok miatt csak nagyon kevesek kenyere.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
|
Féktelen harag (Drive Angry)
színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 104 perc, 2011 Csak 18 éven felülieknek rendező: Patrick Lussier író: Todd Farmer, Patrick Lussier zeneszerző: Michael Wandmacher operatőr: Brian Pearson producer: René Besson, Michael De Luca szereplők: Nicolas Cage (Milton) Amber Heard (Piper) Billy Burke (Jonah King) William Fichtner (könyvelő) Nicolas Cage haja (Milton haja) |