Szekeres Viktor

127 óra - Az emberi akaraterő diadala

2010 egyik legjobb filmje kemény témája ellenére lett kifejezetten élvezetes, és egyhelyben rostokoló főszereplője ellenére pörgős és mozgalmas.

Hogy tetszett a 127 óra?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
Danny Boyle nem olyan rendező, mint Christopher Nolan vagy Darren Aronofsky, hogy szinte minden filmjét fanfárok kísérik, azonban mégis meglehetősen megbízható filmesnek mondható. De még talán ennél is fontosabb, hogy Boyle sokoldalú. Rendezett már ő kultikus drogregényből alapfilmet (Trainspotting), kevés szereplős, hangulatos krimit (Sekély sírhant), űrhajós scifit (Napfény), zombifilmet (28 nappal később), nagyon kellemes, olykor vicces, gyerekközpontú filmet (Milliók), sőt, még 8 Oscaros, indiai tematikájú gigasikert is (Gettómilliomos). (Az élet sójáról inkább szemérmesen hallgatnánk, DiCaprio Partos tripjét pedig nem egyszerű műfajilag beskatulyázni.)

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Danny Boyle filmjeire mindig az volt jellemző, hogy igazi élményt nyújtottak a nézőnek - hol ilyen, hol olyan típusút, hol negatívat, hol pozitívat, hol felemelőt, hol lehúzót, de a végeredmény élményszámba ment. Épp ezért vonta fel kérdően az ember a szemöldökét legújabb projektje, a 127 óra hallatán, amely története mindennek tűnt, csak élménytelinek nem. Kell-e mondanunk, hogy Danny Boyle megoldotta, a témája ellenére élvezetes filmet tett le az asztalra?

A 127 óra alapvetően egy életrajzi film, egy bizonyos Aron Rolston életének meghatározó, ám meglehetősen rövid szakaszáról szól, tehát nem kell attól tartani, hogy gyerekkorától kísérjük végig a főhőst. Anélkül, hogy sok mindent elárulnánk a sztoriról, annyit érdemes talán leírni, hogy Rolston az extrém sportokért rajongó fenegyerek, hegyet mászik, barlangászik, mountain bike-ozik és nagggyon laza. Egy nap bringájával elugrik Utah állam egyik kanyonjába átélni azt, hogy milyen is a totális szabadság. Azonban szörnyű balesetet szenved.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Az életrajzi filmek esetében derül ki, hogy ki milyen filmkészítő, hiszen sokan ismerik az adott mű alanyának élettörténetét, így sokkal nehezebb meglepetést okozni. A 127 óra esetében pedig a nézők zöme tisztában van azzal, hogy mi fog történni, mindössze azt nem tudják, hogy mikor. És az, hogy a mondhatni egypoénos, majdnem mindenki által ismert történettel bíró film végig érdekes és lebilincselő marad, az mindent elmond arról, hogy mit vitt véghez Danny Boyle.

A főszereplő James Franco embertpróbáló feladatot vállalta magára Aron Rolston eljátszásával, aki a film nagy része alatt élet-halál küzdelmet folytat anélkül, hogy mozdulni tudna. Adódhat is a kérdés, hogy lehet érdekessé tenné egy olyan filmet, aminek jó része egy helyben játszódik: a válasz a 127 órában lakozik. Danny Boyle, ugyan párszor trükkjeivel és flikflakkjaival túllőni látszik a célon, kissé öncélúnak tűnhet, de nagyrészt igen működőképes koncepciót rakott össze, mely egyfelől Aron Rolston eredeti videófelvételein alapul, másfelől pedig az ő izgága rendezői stílusán, melytől most sem kellett eltérnie, sikerült úgy alakítania a 127 óra meglehetősen helyhez kötött, merev történetét, hogy annak helye legyen a boyle-iánus univerzumban.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Sokféle jelzőt el lehet lőni a 127 órára, azonban mindegyik közhelyesen hangozna és közhelyparádét sugallna. A legtöbben minden bizonnyal a felemelő mellett kötnének ki, mi azonban nyugodtan megszavazzuk neki a hatásvadászt is. Főleg azért, mert még ez is jól áll a filmnek, sőt, jót tesz vele, a 127 óra többek között a hatásvadászatnak köszönhetően kerül el vagy tompít jó pár ziccernek számító és ronda közhelyet.

A rendezésnek és James Francónak köszönhetően a 127 óra minden szörnyűsége ellenére is inkább lett szórakoztató film, mint valami befele forduló, köldöknézegetős, depressziós dráma, s ezzel nem azt mondjuk, hogy a film csupa móka és kacagás, valamint, hogy elbagatellizálná a bemutatott szituációt. Egész egyszerűen a szűk helyen olykor briliáns módon alkalmazott technika, a film szerves részét képező zene, valamint a sodró lendület nem hagyja a nézőt a sajnálkozás mocsarába merülni.


Az igaz történeten alapuló filmek mindig kemény diónak számítanak, hiszen a rendezőnek meg kell találnia a megfelelő arányokat, hogy mennyire akar szikár dokumentumfilmet készíteni, s mennyire akarja feldobni ezzel-azzal, drámával, poénokkal, fikcióval. A 127 órában Danny Boyle Aron Rolston elmondása alapján meglehetősen hűen ábrázolja az eseményeket, s mégis mindvégig önmaga tudott lenni és olyan filmet tett le az asztalra, ami, mint azt fentebb már jeleztük, élményszámba megy. A 127 óra nem azért lett nagyon jó film, mert tele van csavarokkal, hanem mert remek mozis élményt nyújt.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
127 óra (127 Hours)
színes, feliratos, amerikai-angol életrajzi dráma, 94 perc, 2010
16 éven aluliak számára a megtekintése nem ajánlott

rendező: Danny Boyle
forgatókönyvíró: Danny Boyle, Simon Beaufoy
zeneszerző: A. R. Rahman
operatőr: Enrique Chediak, Anthony Dod Mantle
producer: Danny Boyle, Christian Colson, John Smithson

szereplők:
James Franco (Aron Ralston)
Kate Mara (Kristi)
Amber Tamblyn (Megan)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Roli12 #15
    Ez film! Nem holmi álom világról szól, nincs benne semmi olyan, ami megne történhetne a valóságban is. Az az ember vagyok, aki nagyon beletudja magát élni ilyen filmekbe. Mikor a kézlevágós résznél tartott a film, és azokkal a magas hangokkal érzékeltette a film a fájdalmait... Én is majdmeg haltam! A végén viszont majdnem sírtam, annyira beleéltem magam abba az érzésbe, hogy megmenekült és mehet haza:) Remek film! A dráma, komoly film kedvelőinek muszály megnézni!
  • Thaison #14
    Én még nem láttam a filmet de már nagyon sokat olvastam róla és mindenki, legalábbis a többség azt mondja hogy egy nagyon jól sikerült film lett. Szóval majd meg fogom nézni mert nagyon kíváncsi vagyok a főhős vívódására. Én nem tudom hogy mit csináltam volna az ő helyzetében. Kelen állapotomban azt mondom hogy én nem tudtam volna megtenni amit ő, de abban a helyzetben amikor tudod hogy két választásod van + az adrenalin és a túlélési ösztön hajt...akkor lehet hogy megtettem volna.
  • blazsa #13
    Én is úgy néztem meg, hogy semmi komolyabbat nem tudtam a filmről.Csak annyit, hogy egy hegymászóról szól, aki elmegy túrázni és beszorul valahova. Örülök, hogy nem tudtam az egész kézlevágós sztoriról, mert nem biztos beültem volna. Viszont így, eléggé sokkolt a dolog és visszagondolva nagyon tetszett. Az egész lélektani vívódás végig lekötött, igaz a film közepén volt egy kis visszaesés, de végig kell szenvednie a nézőnek a főszereplővel együtt, hogy aztán tudja, hogy miért döntött így a hős ahogy. Nagyon érdekes volt, ahogy rémálmai voltak ( vízáradat), és amikor végül levágja a kezét és el tud lépni a hatalmas kőtől. Engem az is meglepett, hogy miután amputálta a kezét, meg kellett küzdenie a visszaúttal is. Nem ment az olyan könnyen , mint hinné az ember... A vége is tetszett, hogy bevágták a képeket. Alapvetően jó filmnek tartom, de akkor se tudtam nézni, amikor levágja a kezét. Túlságosan véres és morbid nekem.
  • gabrancs #12
    Én még nem hallottam a történetről egészen addig, amíg meg nem néztem a filmet, ez azonban semmit nem vont le a film élményből, először nem tudtam, hogy tudnak egy ilyen "egyszerű" sztorit kibontani 94 percen keresztül, de számomra a rendező neve garancia volt és nem is csalódtam! Hiába is spoilerezik el a film bármely jelenetét, ez az összképen és a hangulaton semmit nem változtat, mert aki egy kicsit is beleélős típus, azt be fogja szippantani a film.
  • koschwarz #11
    mindig a pankrátorral jövök, tudom :D, de a pankrátor óta a 127 óra az első film, ami igen erős érzelmi hatást váltott ki belőlem. szóval nagyon jó film :D
  • masek #10
    külön köszi, hogy az központi eseményről nem sokat írtatok.
    minden kritika úgy kezdi, hogy ez a film erről és erről szól. puff.
    de a fenti példa mutatja, hogy enélkül is lehet elemzést írni, ráadásul jót:)
  • zetortraktor #9
    Hogy a fenébe ne lenne lényeges? De a film nem erről szól, az ugyanolyan jó marad, akár tudod, hogy mi a vége, akár nem.
  • Garou #8
    Szerintem meg igenis fontos momentum, es lenyeges. Akkor jon ra az, aki meg nem tette, hogy ezt a fazont tenyleg nem gyozi le semmi.
  • Garou #7
    En hallottam rola, par ismerosom meg nem. Ettol ok meg megnezhetik ugye? Es direkt nem is mondom el nekik mi lesz a vege, hadd csapja oket fejbe.
  • zetortraktor #6
    Ráadásul nem is az a film lényege, hogy mi a vége.