Szekeres Viktor
Fűrész 3D - jöhet a nyolcadik rész?
Az akaraterőről és az élet szeretetéről szóló filmsorozat utolsó epizódjához érkezett, melyben kapunk két olyan csavart, melyek alapjaiban rengetnek meg mindent.
Hogy tetszett a Fűrész 3D?
A jó Fűrész-néző arról ismerszik meg, hogy a legújabb epizód előtt mindig végignézi az előzőeket, mintegy minimaratont tartva, hiszen a sorozatra igencsak jellemző, hogy korábbi epizódok egyes momentumait megmagyarázza, megválaszolja, kiegészíti - vagy például teljesen más megvilágításba helyezi. A száz százalékos műélvezethez pedig kell az előző részek alapos ismerete, vagy pedig a jó memória, hogy minden egyes apró utalást értelmezhessünk. Az persze kérdés, hogy az egyik előző részben az írók, akik beleírtak a sztoriba egy mellékmomentumot (esetünkben egy papírcetlit), tudták-e, hogy a hetedik részben miképp fog előkerülni - de feltételezhetjük, hogy az ilyen lehetőségek szándékosan kerültek bele a történetbe, hogy később visszautalhassanak rá egy újonnan fabrikált magyarázattal.
A Fűrész-sorozat egyébként ezért is lehetett egyáltalán sorozat, ezért is élhetett meg ilyen szép kort és ezért fordulhatott elő, hogy a közönség 5 részen át kifejezetten érdeklődött a történet iránt. (Az első 4 rész meglepően közel volt egymáshoz minőségben, s ezt nem sok sorozat mondhatja el magáról.) A Fűrész-filmek ugyanis ahelyett, hogy szokás szerint különálló sztorikból építkeznének, elég komolyan építkeznek egymásra, későbbi epizódokban tűntek fel az előzményekben már látott jelenetek más megvilágításban, s nem egyszer az is kiderült a nézők számára, hogy párhuzamosan több játék is folyt, ugyanis Jigsaw nagy szervező és jó segítői is akadtak.
A hetedik rész kivételesen nem (csak) ott kezdődik, ahol a hatodik abbamaradt, hanem egészen az első filmig visszanyúl, hiszen annak végén, mint emlékezhetünk, maradt egy nagyon csúnya módon el nem varrt szál. Miután pedig túlesünk az új történetet az előzményekkel történő összekötésen, kibontakozik előttünk a Fűrész 3D sztorija is. Illetve sztorijai, hiszen egyrészt egy Fűrész-túlélő, tapasztalataiból könyvet író fiatalember megpróbáltatásait, próbáit nézhetjük végig, másrészt egy rendőr nyomozását Hoffman után, harmadrészt pedig Hoffman és Jill (alias Mrs. Jigsaw) harcát - utóbbi rendőri segítséget kér Jigsaw tanonca ellen.
Persze hazudik az, aki szerint a Fűrész lényege a történet, de ennek ellenére fontos része az összképnek. Igaz, sokan nem látják át a Fűrész-filmeket, pedig azok nem csak kínzáspornóként állják meg helyüket, hanem igen erős rejtélyfaktorral is operálnak, a néző találgathatja, hogy mire megy ki éppen az aktuális játék, mi lehet a közös az áldozatokban, satöbbi. A részek végén pedig, ahogy kell, a végső, zenével aláfestett montázs segítségével lehull a lepel az éppen aktuális Titokról. Csavarok természetesen a hetedik részben is vannak, azonban a Véghez elvezető út roppant körülményes és nem túl érdekes.
A 6. rész már-már bukásnak számított a mozikba, s minden bizonnyal a hetedik sem lett volna sikeres, épp ezért a készítők a 3D-s aspektus alkalmazása mellett döntöttek, hogy ismét visszanyerjék a közönség érdeklődését. Adta magát a megoldás, hiszen a 3D a horror műfajában eleve jól működik, a Fűrész csapdái pedig remek alanyai lehettek volna a térhatású trükköknek. Éppen ezért meglepő, sőt egyszerűen döbbenetes, hogy a 3D-t szinte alig használták ki, s hogy legyen egyáltalán értelme, a forgatókönyvbe bekerült egy, a sztorihoz nem kapcsolódó csapda (a film elejére), valamit egy álomjelenet - ez pedig valahol a fantázia hiányára utal.
A gyér 3D okozta csalódottságot növelte az, hogy a történet fő vázát egyszer már láttuk a hatodik részben, ráadásul ott jobban megvalósítva. És míg a Fűrész 6 sikeresen próbálta meg érzelmileg is felvezetni az új, központi szereplőt, a mostani fő figura, aki kénytelen a megpróbáltatásokat kiállni, teljesen jellegtelen. S ugyanez a helyzet a másik új főszereplővel, a Hoffman után nyomozó detektívvel is, akinek ritka érdektelen karaktert hoztak össze. Úgy tűnik, hogy a Fűrész nem igazán bírja el az új szereplőket, nem véletlen, hogy az eddigiek során is szívesen nyúltak vissza régebbi epizódokhoz, hogy ismert mellékszereplőkből kreáljanak főszereplőket.
Persze mindezen negatívumok erősen eltörpülnek amellett, hogy a Fűrész-sorozat a hetedik részére mondhatni átment szimpla slasher horrorba. Már az is elég hajmeresztő volt, amikor a jól ismert shotgunok mellett automata gépfegyver is került egy csapdába, de az erőszakot akkor szenvedi el leginkább a Fűrész 3D, amikor elkezdődik benne a nyílt színi gyilkolászás, amikor az egyik karakter válogatott módszerel segítségével, de szigorúan csapdamentesen végez az őt akadályozókkal.
A Fűrész 3D-ben, főleg, hogy az ígéretek szerint az utolsó felvonásról van szó, szokás szerint mindenki visszatér, aki számít (és él), igaz páran csak egy-két visszaemlékezéses snittet kapnak. A lényeg úgyis az, hogy ismét van Jigsaw, no meg egy bizonyos meglepetés vendég. Kár, hogy Tobin Bell legendássá vált karaktere elég keveset szerepel, igaz mivel már régen elhalálozott, ez nem is meglepő.
A Fűrész 3D vitán felül a Fűrész-sorozat leggyengébb része. Eddig az 5. epizód viselte magán ezt a címkét, azonban az a rész az újranézések során felettébb élvezhetővé vált, azonban a hetedik részről ez elképzelhetetlennek tűnik, a térhatás sem menti meg. Bár a történetet természetesen a végtelenségig lehetne folytatni, a mostani epizód után valóban ráfér a pihenés a franchise-ra. Egy-két jobb csapda, pár érdekes csavar, valamint kihasználatlan 3D és tömény érdektelenség jellemzi a hetedik részt, melyet a befejezés sem dob fel - ráadásuk a fő zenei motívum is csak minimális időre bukkan fel. Szívfájdalom nélkül kihagyható.
Game over?
A Fűrész-sorozat egyébként ezért is lehetett egyáltalán sorozat, ezért is élhetett meg ilyen szép kort és ezért fordulhatott elő, hogy a közönség 5 részen át kifejezetten érdeklődött a történet iránt. (Az első 4 rész meglepően közel volt egymáshoz minőségben, s ezt nem sok sorozat mondhatja el magáról.) A Fűrész-filmek ugyanis ahelyett, hogy szokás szerint különálló sztorikból építkeznének, elég komolyan építkeznek egymásra, későbbi epizódokban tűntek fel az előzményekben már látott jelenetek más megvilágításban, s nem egyszer az is kiderült a nézők számára, hogy párhuzamosan több játék is folyt, ugyanis Jigsaw nagy szervező és jó segítői is akadtak.
A hetedik rész kivételesen nem (csak) ott kezdődik, ahol a hatodik abbamaradt, hanem egészen az első filmig visszanyúl, hiszen annak végén, mint emlékezhetünk, maradt egy nagyon csúnya módon el nem varrt szál. Miután pedig túlesünk az új történetet az előzményekkel történő összekötésen, kibontakozik előttünk a Fűrész 3D sztorija is. Illetve sztorijai, hiszen egyrészt egy Fűrész-túlélő, tapasztalataiból könyvet író fiatalember megpróbáltatásait, próbáit nézhetjük végig, másrészt egy rendőr nyomozását Hoffman után, harmadrészt pedig Hoffman és Jill (alias Mrs. Jigsaw) harcát - utóbbi rendőri segítséget kér Jigsaw tanonca ellen.
Persze hazudik az, aki szerint a Fűrész lényege a történet, de ennek ellenére fontos része az összképnek. Igaz, sokan nem látják át a Fűrész-filmeket, pedig azok nem csak kínzáspornóként állják meg helyüket, hanem igen erős rejtélyfaktorral is operálnak, a néző találgathatja, hogy mire megy ki éppen az aktuális játék, mi lehet a közös az áldozatokban, satöbbi. A részek végén pedig, ahogy kell, a végső, zenével aláfestett montázs segítségével lehull a lepel az éppen aktuális Titokról. Csavarok természetesen a hetedik részben is vannak, azonban a Véghez elvezető út roppant körülményes és nem túl érdekes.
A 6. rész már-már bukásnak számított a mozikba, s minden bizonnyal a hetedik sem lett volna sikeres, épp ezért a készítők a 3D-s aspektus alkalmazása mellett döntöttek, hogy ismét visszanyerjék a közönség érdeklődését. Adta magát a megoldás, hiszen a 3D a horror műfajában eleve jól működik, a Fűrész csapdái pedig remek alanyai lehettek volna a térhatású trükköknek. Éppen ezért meglepő, sőt egyszerűen döbbenetes, hogy a 3D-t szinte alig használták ki, s hogy legyen egyáltalán értelme, a forgatókönyvbe bekerült egy, a sztorihoz nem kapcsolódó csapda (a film elejére), valamit egy álomjelenet - ez pedig valahol a fantázia hiányára utal.
A gyér 3D okozta csalódottságot növelte az, hogy a történet fő vázát egyszer már láttuk a hatodik részben, ráadásul ott jobban megvalósítva. És míg a Fűrész 6 sikeresen próbálta meg érzelmileg is felvezetni az új, központi szereplőt, a mostani fő figura, aki kénytelen a megpróbáltatásokat kiállni, teljesen jellegtelen. S ugyanez a helyzet a másik új főszereplővel, a Hoffman után nyomozó detektívvel is, akinek ritka érdektelen karaktert hoztak össze. Úgy tűnik, hogy a Fűrész nem igazán bírja el az új szereplőket, nem véletlen, hogy az eddigiek során is szívesen nyúltak vissza régebbi epizódokhoz, hogy ismert mellékszereplőkből kreáljanak főszereplőket.
Persze mindezen negatívumok erősen eltörpülnek amellett, hogy a Fűrész-sorozat a hetedik részére mondhatni átment szimpla slasher horrorba. Már az is elég hajmeresztő volt, amikor a jól ismert shotgunok mellett automata gépfegyver is került egy csapdába, de az erőszakot akkor szenvedi el leginkább a Fűrész 3D, amikor elkezdődik benne a nyílt színi gyilkolászás, amikor az egyik karakter válogatott módszerel segítségével, de szigorúan csapdamentesen végez az őt akadályozókkal.
A Fűrész 3D-ben, főleg, hogy az ígéretek szerint az utolsó felvonásról van szó, szokás szerint mindenki visszatér, aki számít (és él), igaz páran csak egy-két visszaemlékezéses snittet kapnak. A lényeg úgyis az, hogy ismét van Jigsaw, no meg egy bizonyos meglepetés vendég. Kár, hogy Tobin Bell legendássá vált karaktere elég keveset szerepel, igaz mivel már régen elhalálozott, ez nem is meglepő.
A Fűrész 3D vitán felül a Fűrész-sorozat leggyengébb része. Eddig az 5. epizód viselte magán ezt a címkét, azonban az a rész az újranézések során felettébb élvezhetővé vált, azonban a hetedik részről ez elképzelhetetlennek tűnik, a térhatás sem menti meg. Bár a történetet természetesen a végtelenségig lehetne folytatni, a mostani epizód után valóban ráfér a pihenés a franchise-ra. Egy-két jobb csapda, pár érdekes csavar, valamint kihasználatlan 3D és tömény érdektelenség jellemzi a hetedik részt, melyet a befejezés sem dob fel - ráadásuk a fő zenei motívum is csak minimális időre bukkan fel. Szívfájdalom nélkül kihagyható.
Game over?
|
Fűrész 3D (Saw 3D)
színes, feliratos, amerikai horror, 90 perc, 2010 Csak felnőttek számára ajánlott rendező: Kevin Greutert forgatókönyvíró: Marcus Dunstan, Patrick Melton operatőr: Brian Gedge producer: Mark Burg, Oren Koules szereplők: Tobin Bell (Jigsaw / John) Costas Mandylor (Mark Hoffman) Betsy Russell (Jill Tuck) Sean Patrick Flanery (Bobby Dagen) Gina Holden (Joyce) Tanedra Howard (Simone) Shauna MacDonald (Tara) |