Szekeres Viktor
Rémálom az Elm utcában - Freddy visszatért
Az egyik legjobb tinihorror is kiérdemelte, hogy remake készüljön belőle, a rajongók pedig megnyugodhattak, hiszen Freddy-t sem akárki alakíthatta.
A legtöbb horrorfeldolgozásos cikkben megemlítettük, hogy mostanság ez a divat, a közönség vevő rá, így mindenképp van létjogosultsága a remake-eknek, azonban ezzel kapcsolatban mindenképp nyilatkozni kell a végeredmények minőségéről is. Az ugyanis távol áll a valóságtól, hogy mindegyik újrafilm rossz lenne, vagy rosszabb, mint az eredeti. Általában az igaz ezekre az alkotásokra, hogy ha jó horrorból készültek, akkor gyengék lettek, ha pedig közepes vagy gyenge az alapanyag, akkor nem egyszer kifejezetten jók lettek. Példákat előbbi esetre dögivel lehetne sorolni, de utóbbira is akad, mint a Sziklák szeme és az Utolsó ház balra.
Érdekes módon ez utóbbi két remake, a jobban sikerültek, Wes Craven korai munkái alapján készültek. Ha másért nem, ezért is lehetett reménykedni abban, hogy a mester 1984-es tinihorror-alapvetése, a Rémálm az Elm utcában is jó kezekbe került. Hát..., ízlés kérdése. Samuel Bayer elsőfilmes videóklip-rendező, aki korábban a Garbage-nak, a The Offspringnek, a Green Day-nek és a Metallicának is dolgozott - nagyjából lehetett is tudni, hogy milyen lesz az új Rémálom. Bér azért a remény szikrája pislákolt, hiszen Bayer első videóklipje a Nirvana Smells Like Teen Spirit című számához készült, ami nem egyszer első helyen végzett az MTV "Minden idők legjobb..." listáján.
A film történetéről elég annyit tudni, hogy egy gyerekgyilkosról szól, aki álmában fenyegeti a tiniket. Persze idővel a tini megtudják egymásról, hogy ugyanaz a rém fenyegeti őket, s elkezdenek nyomozni, hogy még időben megállítsák a vérengzést. A történet tehát ismert, főleg, hogy az eredeti film 6+1 részt élt meg, de később még Freddy kapott egy Jasonnel közös epizódot is. A reboot, illetve inkább a remake tehát Rémálom 9-nek is felfogható.
Hiába kezdődik remekül a film, hiába kezd el bizakodni a néző, hogy most valami jó fog történni vele, hamar visszazuhan a rögvalóságba, s rádöbben, hogy ez a feldolgozás sem más, mint a többi. S ennek a következtetésnek csak egy része kenhető az esetlen, félszeg karakterekre, esetleg színészekre, a többit muszáj a rendezőre és az íróra fogni. Ugyanis az új Rémálom az Elm utcában iszonyatosan (forgató)könyvszagú lett, nagyon szájbarágós, leckefelmondós. Olykor 10-15 másodperces jelenetek váltják egymást teljesen feleslegesen, melyeknek funkciója mindössze annyi, hogy egyetlen egy információt a néző tudomására hoznak. Márpedig, aki csak ilyen töredezett szerkezet mellett képes megvalósítani az informálást, az valamit rosszul csinál.
Hogy tetszett a Rémálom az Elm utcában?
A rémisztgetések egy részével természetesen nincs gond, bár valljuk meg, hogy megfelelő atmoszféra híján a néző nem nagyon tud úgy elmerülni a filmbe, hogy hassanak az effélék. Látványilag természetesen a 2010-es film többet kínál, mint 26 éves elődje, de a testnedvek oltárán valamiért feláldozták Freddy piros-zöld pulcsis karakterét, aki közel sem olyan ördögi, ütődött, mint a régi filmekben. Egyszerűen csak elvan, mond pár jó egysorosat, nyiszál kettőt-hármat és kész. Nem az ölésen jár az esze, hanem azon, hogy felidézze áldozatainak a múltat, hogy ezzel kvázi magát nyírja ki.
Freddy visszatérése tehát inkább az Ómen-remake fiaskójával fémjelezett vonulatba illeszthető. Pedig tavaly, Michael Bay produkciós cége, a Platinum Dunes képes volt egy teljesen korrekt Péntek 13-feldolgozást készíteni, mely nem csak szolgai másolásból állt, hanem hozott új dolgokat is. A Rémálom az Elm utcában újdonságai sajnos minimálisak, egyedül a karakterek elhullásának sorrendjén lehet egy tizedmásodpercre meglepődni, de minden egyéb gépiesen, fantáziátlanul működik. Pedig, ha valahol, hát a Rémálomban el lehetett volna játszadozni az álomjelenetekkel...
A 2010-es Rémálom az Elm utcában gyenge film lett, hatalmas csalódás. Előtudás nélkül talán valamennyire (mondjuk egy közepes szinten) élvezhető lehet, de a 84-es verzió ismeretében kifejezetten meglepetések nélküli, mindössze Freddy háttértörténete jelenthet érdekességet. S mindez nem Freddy-n múlik, felesleges volt tehát aggódni, hiszen Jackie Earle Haley megtette, amire képes volt, s bár önhibáján kívül nem villoghatott, de nem is miatta úszott el a hajó. A kudarc oka a rendező volt, aki képtelen volt megteremteni az igazi Rémálom-hangulatot.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A legtöbb horrorfeldolgozásos cikkben megemlítettük, hogy mostanság ez a divat, a közönség vevő rá, így mindenképp van létjogosultsága a remake-eknek, azonban ezzel kapcsolatban mindenképp nyilatkozni kell a végeredmények minőségéről is. Az ugyanis távol áll a valóságtól, hogy mindegyik újrafilm rossz lenne, vagy rosszabb, mint az eredeti. Általában az igaz ezekre az alkotásokra, hogy ha jó horrorból készültek, akkor gyengék lettek, ha pedig közepes vagy gyenge az alapanyag, akkor nem egyszer kifejezetten jók lettek. Példákat előbbi esetre dögivel lehetne sorolni, de utóbbira is akad, mint a Sziklák szeme és az Utolsó ház balra.
Érdekes módon ez utóbbi két remake, a jobban sikerültek, Wes Craven korai munkái alapján készültek. Ha másért nem, ezért is lehetett reménykedni abban, hogy a mester 1984-es tinihorror-alapvetése, a Rémálm az Elm utcában is jó kezekbe került. Hát..., ízlés kérdése. Samuel Bayer elsőfilmes videóklip-rendező, aki korábban a Garbage-nak, a The Offspringnek, a Green Day-nek és a Metallicának is dolgozott - nagyjából lehetett is tudni, hogy milyen lesz az új Rémálom. Bér azért a remény szikrája pislákolt, hiszen Bayer első videóklipje a Nirvana Smells Like Teen Spirit című számához készült, ami nem egyszer első helyen végzett az MTV "Minden idők legjobb..." listáján.
A film történetéről elég annyit tudni, hogy egy gyerekgyilkosról szól, aki álmában fenyegeti a tiniket. Persze idővel a tini megtudják egymásról, hogy ugyanaz a rém fenyegeti őket, s elkezdenek nyomozni, hogy még időben megállítsák a vérengzést. A történet tehát ismert, főleg, hogy az eredeti film 6+1 részt élt meg, de később még Freddy kapott egy Jasonnel közös epizódot is. A reboot, illetve inkább a remake tehát Rémálom 9-nek is felfogható.
Hiába kezdődik remekül a film, hiába kezd el bizakodni a néző, hogy most valami jó fog történni vele, hamar visszazuhan a rögvalóságba, s rádöbben, hogy ez a feldolgozás sem más, mint a többi. S ennek a következtetésnek csak egy része kenhető az esetlen, félszeg karakterekre, esetleg színészekre, a többit muszáj a rendezőre és az íróra fogni. Ugyanis az új Rémálom az Elm utcában iszonyatosan (forgató)könyvszagú lett, nagyon szájbarágós, leckefelmondós. Olykor 10-15 másodperces jelenetek váltják egymást teljesen feleslegesen, melyeknek funkciója mindössze annyi, hogy egyetlen egy információt a néző tudomására hoznak. Márpedig, aki csak ilyen töredezett szerkezet mellett képes megvalósítani az informálást, az valamit rosszul csinál.
Freddy visszatérése tehát inkább az Ómen-remake fiaskójával fémjelezett vonulatba illeszthető. Pedig tavaly, Michael Bay produkciós cége, a Platinum Dunes képes volt egy teljesen korrekt Péntek 13-feldolgozást készíteni, mely nem csak szolgai másolásból állt, hanem hozott új dolgokat is. A Rémálom az Elm utcában újdonságai sajnos minimálisak, egyedül a karakterek elhullásának sorrendjén lehet egy tizedmásodpercre meglepődni, de minden egyéb gépiesen, fantáziátlanul működik. Pedig, ha valahol, hát a Rémálomban el lehetett volna játszadozni az álomjelenetekkel...
A 2010-es Rémálom az Elm utcában gyenge film lett, hatalmas csalódás. Előtudás nélkül talán valamennyire (mondjuk egy közepes szinten) élvezhető lehet, de a 84-es verzió ismeretében kifejezetten meglepetések nélküli, mindössze Freddy háttértörténete jelenthet érdekességet. S mindez nem Freddy-n múlik, felesleges volt tehát aggódni, hiszen Jackie Earle Haley megtette, amire képes volt, s bár önhibáján kívül nem villoghatott, de nem is miatta úszott el a hajó. A kudarc oka a rendező volt, aki képtelen volt megteremteni az igazi Rémálom-hangulatot.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
|
Rémálom az Elm utcában (A Nightmare on Elm Street)
színes, feliratos, amerikai horror, 98 perc, 2010 18 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Samuel Bayer forgatókönyvíró: Wesley Strick, Eric Heisserer zeneszerző: Steve Jablonsky operatőr: Jeff Cutter producer: Michael Bay, Andrew Form, Bradley Fuller szereplők: Jackie Earle Haley (Freddy Krueger) Rooney Mara (Nancy Thompson) Kyle Gallner (Quentin Smith) Katie Cassidy (Chris Fowles) Thomas Dekker (Jesse Braun) Kellan Lutz (Dean Russell) Clancy Brown (Alan Smith) Connie Britton (Marge Thompson) |