Szekeres Viktor

Hold - a tavalyi év legjobb scifije

Az egyszereplős scifi ötlete, valljuk meg, kissé merésznek tűnik leírva, azonban megvalósítva, filmes formában nem lehet okunk a panaszra.

Mese nincs, az angolok megint odatették magukat. Amióta Hollywood valamiért visszafogta magát a scifik gyártásának tekintetében volt, hogy egy évben csak egyetlen nagyobb ilyen amerikai film került bemutatásra a mozikban. Szerencsére 2009-ben a műfajnak több képviselője is akadt, de a műfaj megmentése ismét csak az angolokra várt. És az angolok a 2007-es Napfényt követően újfent húztak egy jót, készítettek egy erős filmet.


A történet szerint a Föld energiagazdálkodása összeomlott, romokban hever, így az tudósok kénytelenek voltak alternatív megoldást találni az emberiség energiaszükségleteinek biztosítása érdekében. A megoldás a Holdon található, hélium-formájában, melynek kitermelését biztosítja hősünk, aki három éves szerződése keretében állomásozik egyedül az égitesten. Az asztronautát már csak napok választják el attól, hogy hazatérjen családjához, amikor - szokás szerint - meglehetősen furcsa dolgokra lesz figyelmes a bázison.

A Hold (mármint a film) igazi kamarascifi. Mindössze egyetlen szereplője van, ő Sam Bell (a gigantikus erőfeszítést megkívánó főszerepet Sam Rockwell alakítja), aki... Illetve, nem igaz, hiszen másfél szereplője van a filmnek, ugyanis hősünk életét az űrhajó számítógépe, GERTY segíti Kevin Spacey baritonja közreműködésével.


Az alig 5 millió dollárba kerülő produkció remek példa arra, hogy nem kell mindig százmilliókat költeni a látványra, illetve a Hold azt is bebizonyítja, hogy az amerikai mércével mérve alacsony költségvetés sem akadály, hogy érdekes történetet és filmet vigyen vászonra egy tehetséges ember. És ha már elvtelenül dicsérjük a filmet, akkor nem szabad szó nélkül elmenni Clint Mansell muzsikája mellett sem, mely remek kísérője az egyszemélyes kalandnak. A zeneszerző, akárcsak korábbi neves műveiben (ld. mondjuk a Forrást) remekül váltogatja a monoton és változatos dallamokat, a zenéje pedig rengeteget hozzátesz a film hangulatához.


A Hold igazi filmes csemege. Remek scifi, a sztori mintha valamelyik neves, a műfajban a '60-as években alkotó író műve lenne. A végeredmény persze nem tökéletes, de messze több, mint amire egy elsőfilmes rendezőtől számítani lehetne. A civilben Duncan Zowie Heywood Jones néven David Bowie fiaként is ismert Duncan Jones ilyen nyitánnyal nemsokára valamelyik hollywoodi szuperprodukció, mondjuk egy nagy képregényfilm rendezői székében találhatja magát. Nagyjából úgy, mint a 2009-es év másik nagy független filmes sikerét, a (500) Days of Summer-t készítő Marc Webb, aki már alá is írt a Pókember negyedik részére. Hogy a tehetséges, független filmes rendezők ilyetén való beolvasztása a hollywoodi gépezetbe pozitív jelenségnek számít-e, azt mindenki eldönti maga.

(Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy pár hete komoly vihart kavart az a napvilágra került hír, miszerint a Sony nem nevezte a Holdat Oscar-díjra, mert nem akartak költeni a Filmakadémia tagjainak kiküldendő screenerekre. Az ügy kipattanása után a studió előbb január elején azt nyilatkozta, hogy a kalózfelvételek miatt nem támogatják a Hold screenerjeit, majd pedig belementek abba, hogy vetítéseket tartsanak a filmből a filmes akadémia tagjai számára. Hogy végül kapott-e oscaros kampányt a produkció, azt nem tudni, de valószínűleg a Sony inkább más filmre költötte marketinges keretét.)

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Hold (Moon)
színes, feliratos, angol sci-fi, 97 perc, 2009

Rendező: Duncan Jones
Forgatókönyvíró: Duncan Jones, Nathan Parker
Zeneszerző: Clint Mansell
Operatőr: Gary Shaw
Producer: Stuart Fenegan, Trudie Styler

Szereplő:
Sam Rockwell (Sam Bell)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kalapos01 #66
    Olvasd el a kritikákat vagy a kommenteket, ha már itt vagy. És megtudod.
  • zberta #65
    Mi a fene tetszik ebben a filmben valakinek?...
    Nem értem...életem egyik legboldogabb pillanata volt mikor elkezdett pörögni a stáblista...
  • Tetsuo #64
    En, ellentetben veled, valogatok. Nincs se idom, se idegzetem megnezni minden filmet, ami jon..
    Egyetlen egy Bajor Imi filmet sem tudtam vegignezni. Hihetetlen, mi? Ha nem tetszik egy film, kikapcsolom es kesz.
    Most erre mondhatnad, h akkor nem is tudhatom, h szar-e v sem a filmek tobbsege..
    pedig tudom, hogy az. Azert mert tajekozodom es szurok. ;)
    Az Isaura osszes reszet sem nezem meg azert, mert hatha az egyik jo lesz..
    Aki pedig megnez minden filmet (pl Te), az mar elveszti a viszonyitasi alapot, annak mar a sok "szar" kozul egy "kicsit szar" lesz a pillantnyi csucs.
    Szerintem aki inyenc (es ezt nem magamra ertem), annak ma nem nagyon van "jo" film sem, hatmeg remekmu..
    A magyar filmekrol pedig, lehet h tevesen, de az a velemenyem, amit alabb irtam.. nekem a Kontroll sem volt nagy szam, bar teny, h ver sok hazait..
  • winnie #63
    huhh, most kéne egy hosszút írnom, de nem teszem, örülhetsz:) nyilván nem lenne sok értelme, de ha kéred privátban megteszem.

    egyelőre csak az jön le nekem az általad leírtakból, hogy nagyon nem vagy képben a magyar filmekkel:) attól, hogy gyenge remake-eket nézel (hány is volt az elmúlt 5 évben?) és gyenge bohózatokat (hány is volt az elmúlt 5 évben), még nem lesz rossz a magyar film, hiába kántálod.

    évente akad 1-2 remek, 4-5 nagyon jó, pár korrekt és bőven van gyenge próbálkozás is, de ez közel sem rossz átlagos minőséget jelent. és te komolyan a norvég filmmel veted össze? a norvéggel? még jó, hogy nem a dánnal. (maradjunk a balkánon és a szlovén, szlovák, osztrák, ukrán, szerb filmekkel vesd össze. meg a románnal kéne, de románia sajnos toronymagasan ver minket, kábé 5 remekművel az elmúlt 4 évből.)

    (btw. a díjazott fehér tenyér max a korrektek közé fér be, tisztességes munka, de ha már hajdu szabolcsot emlegeted fel, mint rendezőt a filmmel, akkor azt neked is el kell ismerned, hogy a fehér tenyér, bár a legkommerszebb, de mégiscsak a leggyengébb filmje, főleg, hogy olyanokat készített eddig mint a tamara, a macerás ügyek vagy az off hollywood. a mostani szemlére egyébként a Bibliotheque Pascallal érkezik, ami..., hát, kétségesnek néz ki, de bizakodik az ember.)

    szóval szerintem kezdj el nézni mást is, ne csak bajort (akinek nem mellesleg jó, ha 3 vagy 4 filmje volt az elmúlt 10 évben.)
  • Tetsuo #62
    Szerintem nagyon keves jo sci-fi film keszult es meg kevesebb manapsag.
    Nem beszelve arrol, hogy a Transformers fele marhasagokat nem nevezhetjuk sci-finek..
    Ez a mufaj, technika ide v oda, ugy latszik marad az olvasott formatum unikuma.
  • Tetsuo #61
    Koltai, Kern, meg a tobbi 7i 7eses szinesz, szvsz abszolute tehetsegtelen.
    Galvolgyi Kossuth-dijas, LOL kb annyit er, mint Obama Nobel-beke-dija..
    Az Egri csillagok ota nem lattam jo magyar filmet osszessegeben es nem lattam jo rendezest, forgatokonyvet, szineszeket sem nagyon..
    Szerintem az 1ik legjobb mai magyar film, a Feher tenyer is elqrt vegkifejletu, eros kozepes rendezesu es fenykepezett film, korrekt zenevel, de nem korrekt hanggal, jo vagassal, de nem kiemelkedovel, ahogy esetleg vki jellemzi..
    Valojaban barmely hazankba eljutott norveg film jobb nala.

    A filmgyartasban SEM volt meg a rendszervaltas es ez latszik is a penzosztason, a dijjazason.. kb olyan szinten van a magyar film, mint a magyar foci.
    Csupan azert nem latszik olyan sulyosnak, mert a mainstream is atomszar, nem ugy mint a nemzetkozi foci..

    Nincs penz, ok elfogadom, akkor csinaljanak krimit, 2-3 szobaban jatszodo dramat, dokumentumfilmet.. de hagyjak mar a gyenge remake-eket meg az ultragagyi bohozatokat Bajorral es Kernnel.. Kabosek forognak a sirjukban.
  • Tetsuo #60
    Ezzel teljesen 1et ertek. Sajnos ez van.
  • TeDDyRuSh #59
    Ja, személyes kedvenc Dyga Zsombor.
  • TeDDyRuSh #58
    Szerintem is túl vagyunk már azon, hogy ne lenne tehetség, vagy épp ötlet. Szimplán ki kell nőni a szakmának és nekünk nézőknek azokat a sztereotípiákat, amiket te is felsorolsz. Inkább az a baj, hogy a lehetőség, avagy a pénz nem oda megy, ahova kell. Ha meg minden klappol, akkor meg az a baj, hogy nincs belekalkulálva, hogy a "terméket" el kell adni. Nálunk szerintem még az a baj, hogy nem találjuk meg a határt a művészet és a pénztermelés között. Most még guberálunk egy filmért, nem pedig gyártjuk a jól bevált receptek szerinti könnyű fogyasztásra szánt, "bevétel termelőket" és költjük művészetre...is. Én simán kibékülnék egy 5db "9 és fél randi", 1db "Kontrol" aránnyal.
  • winnie #57
    "Az egész pereputy mintha megrekedt volna a '80-as években valahol egy boldog balatoni nyári napon Ötvös Csöpivel fröccsözve a füredi Szot üdülőben."

    pedig a már közel sem kezdő simó-osztály tagjai szinte egytől-egyig korrekt filmeket tettek le az asztalra, és aki kommersz mókára vágyik, annak is ott vannak a dyga zsombor-féle tarantino-utánérzések. akinek merülés kell, annak fliegauf vagy mundruczó filmjei jöhetnek be és persze ott van a nyomozó, ami ronda módon nem lett az elmúlt évek legjobb magyar filmjeként a legismertebb.

    de, hogy szabó istván hogy jön ide... (még, hogy nem a másik koltay:) akkor már ezerszer inkább tarr béla, hiszen a werckmeister harmóniák az évtized legjobb magyra filmje, szorosan mögötte pedig ott a torzók sopsitstól.