Szekeres Viktor

G.I. Joe: A Kobra árnyéka

A szerelem mindent legyőz. Ez is lehetne a mottója a legújabb Hasbro-mozinak, amely szerencsére jobb lett, mint a Transformers 2. Persze nem volt nehéz dolga.

Olykor jól esik olyan kritikát írni, ahol az ember sutba dobja elveit, ahol hobbiszerűen köpködni kezd (nem azért, mert rossz a film) és a történet egyes részeit pécézi ki, holott az ilyesmi távol áll tőle, de olykor le kell venni az álarcot és világgá kürtölni a frusztrációt. Kezdhetjük azzal, hogy bárcsak számítógépes játékból készítenének ilyen lelkesedéssel filmeket mostanában, mint gyerekjátékokból, bár a bevételi adatok azt mutatják, hogy az ember inkább olyan filmre ül be, aminek főhőseit utána kézbe is tudja venni, mintsem virtuális figurák kalandjaira.

Az először a 60-as években piacra dobott G.I. Joe-figurák itthon is nagyon népszerűek voltak a maguk idején és a Hasbro a film után újabb babadömpinget fog szórni a (leendő) fogyasztókra. Végre nem csak a gazdag osztálytársak jussa lesz a Kígyószemmel és a Bárónővel való játszadozás. Ehhez a Joe-reneszánszhoz pedig a cég forgatott egy 100 perces reklámfilmet is, aminek különlegessége, hogy csak moziban adják (egyelőre) és fizetni kell a megtekintéséért. A sztorival nem is kell foglalkozni: vannak jó- és rosszfiúk, plusz egy csúnya fegyver, ami pusztítást hoz arra, aki ellen bevetik. Ennyi.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Kész röhej, hogy a G.I. Joe: A Kobra árnyéka olyan agyatlan akciófilm, aminek írd és mondd, van forgatókönyve. Itt tényleg próbálkoztak az írók, tényleg akartak történetet mesélni, megkíséreltek némi hátteret teremteni a szereplőknek. A szándék nemes volt - a szkript viszont teljesen következetlen. Mindenki utálja azokat a nézőket, akik film közben noteszba jegyzetelik a hibákat, bakikat, logikátlanságokat. Rusnya egy fajról van szó, hiszen ők nem élvezni akarják a filmet, hanem fogást keresni rajta. A G.I. Joe-ban viszont valóban olyan ordító butaságok vannak, amik egy agyatlan akciómoziba sem férnek bele. (Lehet ugrani pár bekezdést, most összeszedetlen durrogás jön, ami eddig nem volt jellemző ránk.)

Kezdhetnénk azzal, hogy hiper-szuper elit G.I. Joe-k egyáltalán nem olyan hiper-szuper elitek, mint ahogy beállítják őket. Nagyjából a Halálcsillag rohamosztagosai szintjén mozognak: berohannak a képbe, hogy a pár fős ellenség leszedhesse őket. Folytathatnánk azzal, hogy emberhiány okán vagy más indíttatásból a fő-fő-fő világmegmentő küldetésre épp két kezdő Joe-t küldenek el fontos feladatot ellátni, s befejezhetnénk azzal, hogy a mindenkit egy szemvillanás alatt kivégző gonosz-duó a halom Joe mellett teljesen értelmetlen módon kinyír egy kvázi titkárnőt (laikusnak az, hozzáértőnek Cover Girl), azonban nem végez a fő-főnökkel. Vagy mindkettő, vagy egyik se, de ez így nem járja profiéknál.

De ilyesmivel nem foglalkozunk, hiszen ha filmek, akkor suspension of disbelief, vagyis félre kell rakni minden hitetlenkedést és el kell fogadni a látottakat. Persze valljuk meg, hogy a lövés helyett túl sokat beszélő és ezzel elbukó főgonosz akkora klisé, hogy mi kérünk elnézést érte. Az pedig, hogy a "sok dumát" a gonoszokat sakkban tartó főhőssel is eljátsszák, tényleg csak hab a tortán.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Szóval a szkriptet ostorozni kell. Hiába találják ki okosan, hogy miképp mutassák be nekünk a Joe-k háttértörténetét, ha csak elvétve alkalmazzák. S hiába akarják hihetetlen lángelmének beállítani a főgonoszt, ha egy kezdő bokorugró egy teljesen random ötlettől vezérelve rájön először arra, hogy csakis egyféleképp találhatott rájuk az ellenség, majd pedig a világ számos városából épp oda logikázzák ki a rosszfiúkat, ahova valóban tartanak. Tudom, mindezek nélkül film sem lenne, a világ is elpusztulna, de ha már sztorit kapott a film, akkor nem lenne szabad ennyire trehányul kezelni azt. Persze az a hülye, aki ilyesmin fennakad, főleg egy G.I. Joe-film kapcsán. Mindenesetre míg a Transformers 2 szkriptjét szándékosan lebutították, addig a G.I. Joe-ét elképzelés nélkül írták nem túl tehetséges emberek.

Nyilván senki nem a történet miatt váltott jegyet a filmre, hanem a látványért, s bár olykor nagyon jó effekteket láthatunk, sajnos (vagy szerencsére?) a gigantikus párizsi üldözős jelenet olyan, mintha egy rajzfilmet néznénk. Ha 175 millió dollárból "csak" ennyire futja, akkor lehet, hogy nem kéne terhelni a számítógépeket, nem kéne fogyasztani a processzoridőt és meg lehetne próbálkozni földhöz ragadtabb megoldásokkal.

Igazából a fent említett történetbeli hiányosságokat azonnal feledteti az, hogy a Transformers-szel ellentétben ezúttal megpróbáltak valami sztorit keríteni az akciójelenetek köré, s hiába azonos a két filmnek a producere, a G.I. Joe-ból szerencsére nem lett négy éves gyerek értelmi szintjére belőtt poénokkal operáló, szellentős techdemó. Ehelyett egy a szokásos kliséket, többek között a vicces négert használó látványfilmet kapunk, amely ugyan egy szemernyivel sem érdemel jobb érdemjegyet, mint a közepes, de legalább nem lett akkora ciki, mint a robotok második eljövetele.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ha már ilyen ostorzó hangulatú kritikát írunk, akkor emlékezzünk meg a magyar szinkronról. Pocsék, nem egyszer magyartalan fordítással van dolgunk, összecsapott, nemtörődöm munka látszatát kelti, s mindezt az angol szöveg ismerete nélkül jelezzük. Másrészt a szinkronrendező érdemelne pár hetes eltiltást, ugyanis a film két csavarja közül az egyiket azon nyomban lelövi a szinkronhang-választással, felidézve ezzel olyan szinkrontörténeti böszmeségeket, mint a Gyűjtő vagy a Közönséges bűnözők magyar verziói. Ha már nem sikerül olyan színészt választani, akinek nincs jellegzetes hangja, aki el tudja változtatni megfelelően azt, akkor megsúgom, nyugodtan lehet két hangot használni. Annak érdekében, hogy a nézői szórakozási fok ne csorbuljon.

A G.I. Joe: A Kobra árnyéka tipikus nyári akciófilm a felejthető típusból. Sokat nem kell várni tőle és akkor nem fog csalódni az ember, főleg, ha elő tudja rántani a farzsebéből a gyermeki énjét. Mindenesetre remélhetőleg ezen a "nem kell sokat várni tőle" kategórián végre túllép Hollywood, és ha jön egy nagyszabású akciófilm akkor nem az lesz a hülye, aki nagy elvárásokkal bír. Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
G. I. Joe: A kobra árnyéka
(G.I. Joe: The Rise of Cobra)

színes magyarul beszélő amerikai akciófilm, 107 perc, 2009

Rendező: Stephen Sommers
Forgatókönyvíró: Stuart Beattie, Paul Lovett, Michael Gordon, Stephen Sommers
Zeneszerző: Alan Silvestri
Operatőr: Mitchell Amundsen
Producer: Lorenzo di Bonaventura, Bob Ducsay, Stephen Sommers

Dennis Quaid (Hawk tábornok)
Channing Tatum (Duke)
Sienna Miller (A bárónő)
Marlon Wayans (Kioldó)
Said Taghmaoui (Brékó)
Adewale Akinnuoye-Agbaje (Kőkemény)
Rachel Nichols (Shana "Scarlett" O'Hara)
Ray Park (Kígyószem)
Byung-hun Lee (Viharárny)
Arnold Vosloo (Zartan)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • johny777 #56
    TF2 egy technikai bemutató volt, hogy az animátorok és a computerek mennynit bírnak.
    Semmi elgondolkodtató rész, vicces poén, vagy meglepő fordulat.
    Kitaláltak két sort miről fog szólni, majd menetközben tömítették az üres réseket az akciók között.
    TeDDyRuSh-nak pedig igaza van, mert ezt a legtöbben látványos és izgalmas filmnek találják,
    de én semmit nem látok benne. Hiába végeznek az animátorok kiváló munkát ettől
    nekem a GI JOE és TF2 is egy hatalmas nagy rakat sz..
  • kope888 #55
    Szerintem ez a G. I. Joe messze elmarad látványban a TF2-től!
    Én azt hittem jobb lessz!
  • cateran #54
    Hmm konretan nekem is jobban tetszett a GIJ,mint a TF2 (mar ha lehet tetszesrol beszelni 2 minosithetetlen hulladekkal kapcsolatban) es pont leszarom,hogy annak a par ezer embernek mennyire tetszett egyik vagy a masik az imdb-n.....(masreszt meg 12k szavazo 6.1 eredmennyel vs. 6.3 58,6k szavazoval...)
  • TeDDyRuSh #53
    Crane, ez egy frankó iskola példa volt, de ne feletkezz meg arról az iparágról, amely abból él többek között, hogy szubjektív elemeket mossanak össze az objektivitással. És ehhez a maszatoláshoz igen csak jól értenek. És persze azt se vegyük számításon kívül, hogy létezik az az igénytelen közönségréteg, melynek elég egy a film elején elejteni azt a mondatot, hogy "valamikor a közeljövőben" és a technológia bűvöletében szinte bármit befogad, hisz objektív valóságunk része, hogy még kialakuló, vagy általunk később születendő problémákra globális szinten tudunk megoldásokat kínálni éveken belül.

    Vagyis az objektív hitelesség, ha tapasztalatból(pl. GPS helymeghatározás) tudjuk, hogy a felvonultatott technika már a küszöbön áll, csak a részletekben térhet el a bemutatottaktól? Ha ezeket az apró külömbségeket összepakolom, akkor megalkottam egy szubjektív valóságot? A szabályok és ok-okozati összefüggéseket nem ismerő ítélkezhet a film objektivitása, vagy szubjektivitása felett? Gondolok itt arra, hogy aki nincs tisztában a jég sűrűségéből fakadó adottságokra, azt baromira nem zavarja ha leszakad és vízbe süllyed egy töredező jégtábla mező.

    Amúgy tényleg elbacta Viktor. TF2 rosszabb mint GIJ? Itt valaki megint nem nézte meg az egyiket a kettő közül:)
  • 5c0rp330n #52
    "amely szerencsére jobb lett, mint a Transformers 2"

    azért ilyen kijelentést tenni nem hiszem h jogában állna tenni bárkinek, de főleg nem egy ilyen nulla cikknek. a transformers 2-t szerintem is elbaszták, de az imdb-n még így is jobban áll, mint ez a gi joe, eleinte pedig sokkal jobban is állt. szánalom.
  • Crane #51
    "De ilyesmivel nem foglalkozunk, hiszen ha filmek, akkor suspension of disbelief, vagyis félre kell rakni minden hitetlenkedést és el kell fogadni a látottakat."

    Ez így egy baromság. Kérem, hogy a tisztelt író ismételje át filmesztétikai, és filmformanyelvi tanulmányit (feltételezem, hogy van ilyen előképzettsége, ha már filmkritikákat publikál).

    Ugyanis:

    Van szubjektív, és objektív hitelesség (nem csak a filmben, irodalomban is például).
    A objektív hitelesség esetén az általunk élt, és megismert világban, és tapasztalt fizikai valóságban játszódik a film, megtartva annak minden általánosan ismert törvényét, és szabályát, ok-okozati összefüggését.(pl. Ryan közlegény megmentése)
    Míg a szubjektív hitlesség esetén a film egy sajátos világot teremt, saját törvényekkel, saját ok-okozati összefüggésekkel, mely a megalkotóktól független lehet egész közeli, vagy akár egész elrugaszkodott is az objektív valóságtól. (pl. Star Wars).
    Ami viszont nagyon fontos ebben az esetben: Ha a film lefektet egy (játék)szabályt, akkor utána az része lesz szubjektív hitelességnek, és nem szeghető meg, különben a film hiteltelenné válik. Ami pedig a legnagyobb elkövethető hiba. Innentől kezdve nevetségessé, és értéktelenné válik minden film.
    Nyilván ezekkel a szabályokkal lehet mozogni egy határmezsgyén, de csak is tűréshatáron belül, amit még a szerencse, vagy a főhős karmájának tudható be... de ez már egy másik történet. :)

    Lényeg: Épen ezért nem lehet kijelenteni azt, amit a cikk írója mondott: "félre kell rakni minden hitetlenkedést és el kell fogadni a látottakat". NEM! Ha a film ellentmond saját szubjektív hitelességének, akkor egyértelműen kukába való a forgatókönyv íróval, a rendezővel, és a producerrel együtt!
  • MrPrise #50
    Nem úgy értettem, hogy azért csinálnak folytatást, hogy az első részt többen megnézzék, hanem úgy hogy ha már eleve eldöntötték, hogy lesz folytatás akkor lehet hogy azért jelentik minél előbb, hogy még többen megnézzék az első részt.
  • MrPrise #49
    Imho az hogy minél hamarabb bejelentik a következő részt lehet a reklám része is. Ha valaki meghallja, hogy egy adott filmnek már tervben van a következő része, akkor arra gondol, hű, biztos azért mert olyan jó lett az első rész és talán kíváncsi is lesz rá...
    Megnéztem én is a G.I. Joe-t, előzetes infók alapján nem vártam sokat és azt meg is kaptam ;-)
    Itt némi spoiler következik, bár szerintem kevés olyan ember van aki a film fordulatain meglepődne. ;-)
    A jég elsüllyedése nekem is szúrta a szemem, persze arra nem gondoltam, hogy csak műjég ;-) A másik, hogy (ha jól láttam) pont 3 rakétakilövő volt a titkos bázison, pont annyi amennyi robbanófej addigra megmaradt.
    Aztán az újoncok kiképzésekor volt vízalatti tréning is a járművekkel (nem tudom mi a neve), légi nem. Milyen szerencse, hogy a végén pont a vízalatti kiképzésre volt szükségük :-) Talán már akkor tudták, hogy víz alatt lesz a titkos bázis? :-)
    Azt sem értettem, hogy miért kellett a francia tudós, hogy élesítse a robbanófejeket, úgy nézett ki mintha a gyártója sem tudta volna őket élesíteni? Vagy csak lemaradtam valamiről? Korábban egy kóddal be tudták kapcsolni a nyomkövetőt, talán jogosan várná el az ember, hogy akkor egy másik kóddal élesíteni is lehet és nem kell hozzá egy részecskegyorsító labor, hogy élesítsék őket. Ez nem teszi a fegyvert túl felhasználóbaráttá szerintem.
  • TeDDyRuSh #48
    Nekem akkor is nehezen fér a fejembe, hogy ilyen nagy volumenű és hosszútávú döntéseket hoznak 2 hét után. Nem tudom, hogy miért ilyen fontos ezeket már most meghozni. Ezek szerint ha megvan a 250 millás bevétel, plussz a kütyük jogai, akkor már érdemes beinvesztálni a következőbe, független adtól, hogy milyen élményekkel távoztak a mozikból az első rész után. Ugyebár ez talán azért lenne fontos, mert arra már nem ülnek be annyian, ha fosnak tartják a filmet. Bár ki tudja, lehet bevonzanak megint 200 milla bevételnyi embert egy jó marketinggel. Persze nem leszek köztük:)
  • winnie #47
    továbbmegyek: 60% alatti, ami nagy meglepetés.

    a 2. napon látszott a csökkenésből és az exit pollokból, hogy nem lesz nagy összeredmény, nagy a másodlagos bevétel, így osztottak-szoroztak és úgy tűnik, egy második film még megéri nekik, illetve a játékgyártónak.