MTI

Lázadás készül az eBayen

Bojkottal, perrel és sztrájkkal fenyegetőzik több ezer eladó az eBay aukciós portálon a partnerértékelési rendszer megváltoztatása miatt.

A csalók kiszűrését szolgáló, 1996-ban bevezetett rendszer lényege, hogy az üzletfelek minden lezárt ügylet után nyilvánosan értékelik egymást. A többi felhasználó így előre megtudhatja, kivel lesz dolga, ha elad vagy vesz valamit az online árverési portálon. Az eBay menedzsmentjének tervei szerint az eladók nemsokára már csak dicsérhetik a kuncsaftot, negatív vagy semleges visszajelzésre nem lesz mód. A változtatásra az úgynevezett "bosszúértékelés" terjedő gyakorlata miatt van szükség. Előfordul ugyanis, hogy az eladók a negatív értékelést lepontozással torolják meg. A vásárlók ettől tartva sokszor inkább magukba fojtják a kritikát, így végül csökken a rendszer hatékonysága és a forgalom is. "Néhány eladó személyes játszmákra használja a rendszert, ez pedig elriasztja a vevőket" - érvelt az eBay szóvivője.

A megreformált aukciós oldalon kellemesebb élmény lesz a licitálás és a vásárlás, reméli a cég. Az eladói oldalon viszont nagy a felzúdulás, többen bírósághoz fordulnának, mások bojkottra hívnak, és van, aki egyhetes sztrájkot javasol február 18-tól. "A vevők hanyagolhatják a lepontozott eladókat, mi viszont semmiféle negatív értékelést nem adhatunk a vevőkről. Ez aztán az igazságosság!" - panaszkodott egy felhasználó az egyesült államokbeli eBay-portál fórumán.

A cég szerint csak annyi változik, hogy nem lesz többé nyilvános a kritika. A vevővel kapcsolatos kifogást a portál fenntartójával kell közölni, a panaszt kivizsgálják, és akár ki is tilthatják az érintett felhasználót. Amerikában májusban akarják bevezetni az új rendszert, az európai eBay-portálokon pedig várhatóan a nyár elején, áll a német Die Welt honlapján megjelent beszámolóban.

Az eBay egyébként 1995-ben indult, nyílt részvénytársasági formában működő vállalkozás. A kaliforniai központú cég központi honlapján és a regionális, nemzeti portálokon zajlik a legnagyobb volumenű kiskereskedelmi, árverési jellegű forgalom az interneten.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • maggi #10
    hat a vevot minek lepontozni, ha kifizette az arut akkor minden ok vele arra a tranzakciora....
  • sKie #9
    Na igen belfoldre en futarral hozatok mindent, igazan nem erdekel, hogy a posta mit kinal/mennyivel olcsobb. Amiota az egyik kuldemenyem, ami halistennek "csak" ruha volt, felszaggatva erkezett meg (nyilvanvalo volt, hogy megneztek mi van benne), azota hanyagolom a postat.
  • DcsabaS #8
    A konyvek esete jelentosen elter a tobbi dologetol. A legtobb orszagban mindenfele szallitasi es VAM kedvezmenyek vonatkoznak rajuk, ami a gyorsasagot jelentosen noveli.

    Egyeb holmikra Kinabol es az USA-bol az en tapasztalataim szerint 10 nap korul van az atlagos erkezesi ido, VAM nelkul. Ha VAM is van, akkor plusz majdnem 1 het, ugyanis eleg lassan erkezik meg a level a vamkoteles kuldemenyrol.

    Kanada, Ausztralia meg lassabb.

    Az EU-bol ugye nincs VAM, tovabba a DHL tenyleg nagyon gyors tud lenni (de az eladon is mulik, hogy milyen szallitasi modokat enged meg). Nalam a rekord az volt, hogy Nemetorszagbol vasarnap hajnalban vettem egy tavcsovet (PayPal), amit szerda delben letettek az ajtom ele (:-)!

    A magyarorszagi postai szallitasrol inkabb nem irok semmit, mert menten begurulok...
  • JL666 #7
    nekem volt olyan hogy vagy 1,5 hónap alatt jött meg deutschlandiából a cucc. Először nem jó helyre küldte a csaj, utána jó helyre, de akkor is későn jött meg. A poén, hogy a posta ktsg-ek annyira rúgtak, hogy csak bukott a bizniszen. Nekem mindegy. Jó áron megkaptam, amit akartam. Kész. Jóra értékeltem.
  • bakagaijin #6
    Mondjuk ha két héten belül valami nem érkezik meg az már tényleg gáz. Kínából is vámügyintézéssel együtt simán 5-7 munkanap DHL-el, ebből 2-3 nap a magyar vám... Amerikából csak használt könyveket rendelek, de azok vámmentesek, sima postai csomagként is max egy hét... Szóval ha két alatt sem jön meg valami az felettébb gyanús... Az pedig abszolut az eladó felelőssége hogy a tracking-számot kiadja. Ilyen még a mezei postai csomagokon is van, igaz Mo-n jelenleg nem lehet online nyomon követni, de máshol igen :P.

    A többivel egyetértek, az eladókkal meg lehet beszélni, hogy elküldjék valahova ahová eredetileg nem írták, mert pl. nem keresték ki az aktuális szállítási költséget.
  • rigidus #5
    Szerintem magat ezt a megtorlas dolgot kellet volna megoldani, nem pedig az eszkozt elvenni az eladoktol. Csak hat ez ugy lehetseges, hogy a helpdesken akarnak sporolni az ebay reszerol, mert jelentos szamu panasz erkezik ezekben az ugyekben. Pedig erre is lenne esszeru megoldas, hogy a megtorlo eladokat valamilyen mas modon megjelolhesse a vasarlo es mittomen harom megtorlo akcio utan a rendszer automatikusan felfuggeszti az accountjat egy meghatarozott idore.
  • DcsabaS #4
    Sajat tapasztalatom szerint is az esetek 90-95 szazaleka sima ugy, de a maradeknal akadnak mindenfele furcsa esetek.
  • peterx #3
    Hm igen igazad van! Nem gondoltam bele Legalábbis én eddig bankkártyával fizettem és minden simán ment...
  • DcsabaS #2
    Hogy mit tud csinalni rosszul? Pl.:

    - olyan orszagbol licital, ahova az elado alap esetben nem szallit,
    es erre vonatkozoan nem allapodik meg _elore_ az eladoval.
    - vagy licital, es nyer, de aztan nem fizet. Vagy nem annyit, amennyit kell.
    - hoborog a szallitasi koltseg miatt - pedig ezt is elore kellett volna tisztaznia.
    - a licitalas utan egyszer csak nem olyan modszerrel szeretne fizetni, ami pedig elore rogzitve volt.
    - nem kapja meg 1-2 heten belul a holmijat a tengeren tulrol, es maris negaivan pontozza az eladot.
    - az eladot hibaztatja akkor is, amikor mondjuk a VAM hivatalban akadt el a holmija (vagy a postai uton tunt el).
    - lehet, hogy meg a cimet is pontatlanul, hianyosan adja meg.
    - vagy egyszeruen csak nem kepes vilagosan megfogalmazni (angolul), hogy mire is kivancsi voltakeppen, vagy nem erti meg a valaszt.
  • peterx #1
    Az a vicces hogy a vevő mégis mi a fenét tud csinálni rosszul? Vagy leperkálja a pénzt vagy nem kapja meg a vett terméket... Igaza van az eBay-nek sztem!