Szekeres Viktor
Halálos hajsza - Kenterbe veri a divat akciófilmeket
Az év meglepetése. Mármint, hogy mégis bemutatják itthon a Crank - Felpörögve mellett a tavalyi év egyik leghúzósabb filmjét, a Running Scared-et.
Nem, nem kell megijedni, a Föld tovább forog, a Halálos hajsza legyen bármilyen ütős film is, akkorát bukott, mint ide Lacháza. Nagyon finoman fogalmazva nem hogy a kutyát, de még az ebeknél alacsonyabb rendű élőlényeket sem érdekelte - pedig nagy vásznon üt csak igazán a film egyedi látványvilága. Az Amerikában összekalapozott alig 6 millió dollár okán különösebb felhajtás nélkül mutatták be világszerte (ld. 2,4 millió dollár bevétel) és ahogy várható volt idehaza is beragadt a film a startnál, hiszen még a múlt heti top 10-es listára sem sikerült felfurakodnia.
Visszatérve a kezdőgondolathoz, a Föld forog tovább, senkit sem lephet meg, hogy egy Crank és egy Running Scared összesen hoz annyi bevételt a készítőiknek, mint mondjuk egy Mission: Impossible 3 egy-két nap alatt, pedig... Pedig a Halálos hajsza esetében is lenne mire felvágnia az író-rendezőnek, hiszen olyan filmet sikerült összehoznia, mely a Crank - Felpörögvéhez hasonlatosan alig pár óra történetét viszi vászonra és az elejétől a végéig egy nagy hullámvasúthoz hasonlít a sztori.
A sztori egyszerűbb talán nem is lehetne, hiszen Joey (Paul Walker) azt a feladatot kapja, hogy szabaduljon meg egy, a főnökeire terhelő bizonyítékot jelentő fegyvertől. Ez, sajnos nem sikerült neki, a stukker eltűnik, szerencsétlen Joey meg utánaered és ezzel elindulnak feltartóztathatatlanul az események, melyek ártatlant, bűnöst, mindenkit magukkal rántanak.
Az eposzokat is megszégyenítően kezd "in medias res" a Halálos hajsza, hogy egy remekül megkoreografált jelenettel felépítse a flashbackes szerkezetű filmet, ami némi lelassulás és a főkonfliktus megkoreografálása után azonnal ötösbe kapcsol, hogy szinte végig pörögjön. Oké, mégsem a Crankhez hasonló valós idejű filmről van szó, de olykor a töménységet ellensúlyozandó jól jön egy-egy szusszanás az idővel egyre bonyolódó és terebélyesedő éjszakai rohanásban - bár, amikor alábbhagy a tempó, akkor azt vészesen teszi.
A film minden szempontból kirí a tipikus hollywoodi akciók közül. A nyelvezete meglehetősen erőszakos, a szereplők mondhatni a kötőszavak helyett is fakkolnak, de az egész valahogy sokkal hitelesebb, mint mondjuk az Alpha Dogban. A képi világ pedig inkább az MTV-re (nem a magyar királyira) kívánkozik, hiszen a legtrendibb underground (minő oximoron) vonulatot képviseli, igazi klippes, reklámfilmes tudással felvértezett munka, amivel a kor ifjúságát remekül le lehet venni a lábáról (jelentem, engem sikerült).
A Halálos hajszában persze a verbális erőszak még mindig sehol nincs a vizuális erőszakhoz képest, hiszen amellett, hogy a folyamatos kereszttűzben csak úgy hullanak az emberek és az emberi végtagok, az egész vérben való tobzódás, tunkolás remekül megrendezettnek tűnik és még az öncélúság bűnébe sem esik bele a rendező. Igazi filmes brutalitás ötletbörzét lehetne rendezni a Halálos hajsza által alkalmazott megoldásokból.
Hosszú folyamat lesz, míg a Halálos hajszához és a Crankhez hasonló kisköltségvetésű és kevésbé stúdióhoz dörgölődző produkciókat elismeri a közönség, de valahol el kell kezdeni és talán egyszer eljön az az idő is, mikor nem fogja ezeket bevétel szempontjából elpáholni egy véletlenszerűen kiválasztott sztárocska főszereplésével készült PG-13 kommersz akció. Abban a korban, ahol még a Drágán add az életed 4. részét is leminősítik R-ről a csak óvódások számára nem elérhető PG-13-as korhatárra, minden durvulós akciófilm kincs. Főleg, ha a Halálos hajszához hasonlóan a minőséggel sincsenek problémák. Csak a legvégét, csak azt lehetne feledni... Persze ettől még jó film cikkünk tárgya - nem kiváló, de jó.
Nem, nem kell megijedni, a Föld tovább forog, a Halálos hajsza legyen bármilyen ütős film is, akkorát bukott, mint ide Lacháza. Nagyon finoman fogalmazva nem hogy a kutyát, de még az ebeknél alacsonyabb rendű élőlényeket sem érdekelte - pedig nagy vásznon üt csak igazán a film egyedi látványvilága. Az Amerikában összekalapozott alig 6 millió dollár okán különösebb felhajtás nélkül mutatták be világszerte (ld. 2,4 millió dollár bevétel) és ahogy várható volt idehaza is beragadt a film a startnál, hiszen még a múlt heti top 10-es listára sem sikerült felfurakodnia.
Visszatérve a kezdőgondolathoz, a Föld forog tovább, senkit sem lephet meg, hogy egy Crank és egy Running Scared összesen hoz annyi bevételt a készítőiknek, mint mondjuk egy Mission: Impossible 3 egy-két nap alatt, pedig... Pedig a Halálos hajsza esetében is lenne mire felvágnia az író-rendezőnek, hiszen olyan filmet sikerült összehoznia, mely a Crank - Felpörögvéhez hasonlatosan alig pár óra történetét viszi vászonra és az elejétől a végéig egy nagy hullámvasúthoz hasonlít a sztori.
A sztori egyszerűbb talán nem is lehetne, hiszen Joey (Paul Walker) azt a feladatot kapja, hogy szabaduljon meg egy, a főnökeire terhelő bizonyítékot jelentő fegyvertől. Ez, sajnos nem sikerült neki, a stukker eltűnik, szerencsétlen Joey meg utánaered és ezzel elindulnak feltartóztathatatlanul az események, melyek ártatlant, bűnöst, mindenkit magukkal rántanak.
Az eposzokat is megszégyenítően kezd "in medias res" a Halálos hajsza, hogy egy remekül megkoreografált jelenettel felépítse a flashbackes szerkezetű filmet, ami némi lelassulás és a főkonfliktus megkoreografálása után azonnal ötösbe kapcsol, hogy szinte végig pörögjön. Oké, mégsem a Crankhez hasonló valós idejű filmről van szó, de olykor a töménységet ellensúlyozandó jól jön egy-egy szusszanás az idővel egyre bonyolódó és terebélyesedő éjszakai rohanásban - bár, amikor alábbhagy a tempó, akkor azt vészesen teszi.
A film minden szempontból kirí a tipikus hollywoodi akciók közül. A nyelvezete meglehetősen erőszakos, a szereplők mondhatni a kötőszavak helyett is fakkolnak, de az egész valahogy sokkal hitelesebb, mint mondjuk az Alpha Dogban. A képi világ pedig inkább az MTV-re (nem a magyar királyira) kívánkozik, hiszen a legtrendibb underground (minő oximoron) vonulatot képviseli, igazi klippes, reklámfilmes tudással felvértezett munka, amivel a kor ifjúságát remekül le lehet venni a lábáról (jelentem, engem sikerült).
A Halálos hajszában persze a verbális erőszak még mindig sehol nincs a vizuális erőszakhoz képest, hiszen amellett, hogy a folyamatos kereszttűzben csak úgy hullanak az emberek és az emberi végtagok, az egész vérben való tobzódás, tunkolás remekül megrendezettnek tűnik és még az öncélúság bűnébe sem esik bele a rendező. Igazi filmes brutalitás ötletbörzét lehetne rendezni a Halálos hajsza által alkalmazott megoldásokból.
Hosszú folyamat lesz, míg a Halálos hajszához és a Crankhez hasonló kisköltségvetésű és kevésbé stúdióhoz dörgölődző produkciókat elismeri a közönség, de valahol el kell kezdeni és talán egyszer eljön az az idő is, mikor nem fogja ezeket bevétel szempontjából elpáholni egy véletlenszerűen kiválasztott sztárocska főszereplésével készült PG-13 kommersz akció. Abban a korban, ahol még a Drágán add az életed 4. részét is leminősítik R-ről a csak óvódások számára nem elérhető PG-13-as korhatárra, minden durvulós akciófilm kincs. Főleg, ha a Halálos hajszához hasonlóan a minőséggel sincsenek problémák. Csak a legvégét, csak azt lehetne feledni... Persze ettől még jó film cikkünk tárgya - nem kiváló, de jó.