MTI
Ultimátumot kapott a Galileo terv
Az Európai Unió közlekedési miniszterei május 10-iki ultimátumot adtak a Galileo névre keresztelt európai műholdas navigációs rendszernek.
Ha a megvalósítására hivatott konzorcium nem képes a rendszer kidolgozására, nem oldja meg szervezési, technikai és pénzügyi vitáit, problémáit, akkor más megoldást keresnek, tekintettel a már eddig is elszenvedett késedelmekre. A rendszerbe másfél milliárd eurót fektetne az EU, hogy létrehozásával megtörje a már működő amerikai navigációs rendszer, a röviden csak GPS-nek nevezett rendszer uralmát. A Galileonak 2012-ben már működnie kellene.
A miniszterek lehetőségként felvetették, hogy új tendert írnak ki az európai navigációs rendszer megvalósítására. Kérdés, hogy milyen szerepet kapna abban a Galileo létrejöttében bábáskodó számos nagy európai cég, többek között az Inmarsat, az EADS, a francia Thales és Alcatel vagy az olasz Finmeccanica. Egyes hírek szerint a konzorcium spanyol résztvevője, a Hispasat gördít akadályokat az előkészületek menetrend szerinti folytatása elé.
Az Európai Parlament már tavaly szeptemberben sürgette a Galileo műholdas navigációs rendszer megvalósítását, késlekedéseinek megszüntetését. A képviselők arra szólították fel az EU-tagországok kormányait képviselő tanácsot és az Európai Bizottságot: biztosítsák, hogy ne szenvedjen további késedelmet a projekt.
A Galileo-program célja egy polgári hasznosítású, világméretű műholdas rádiónavigációs rendszer létrehozása, amely helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokat nyújt majd. Ezeket mindenekelőtt a közlekedés, a mezőgazdaság, a környezet- és katasztrófavédelem, valamint a határvédelem területén lehetne felhasználni. Az állásfoglalás szerint "a Galileo az első olyan európai infrastruktúra, amelyet a közösség kezel, ezért új kihívásokat jelent mind szabályozási, mind finanszírozási szempontból". A Galileo a képviselők szerint stratégiai projekt, és nagy lehetőségeket kínál a kis és közepes vállalatok számára.
Ha a megvalósítására hivatott konzorcium nem képes a rendszer kidolgozására, nem oldja meg szervezési, technikai és pénzügyi vitáit, problémáit, akkor más megoldást keresnek, tekintettel a már eddig is elszenvedett késedelmekre. A rendszerbe másfél milliárd eurót fektetne az EU, hogy létrehozásával megtörje a már működő amerikai navigációs rendszer, a röviden csak GPS-nek nevezett rendszer uralmát. A Galileonak 2012-ben már működnie kellene.
A miniszterek lehetőségként felvetették, hogy új tendert írnak ki az európai navigációs rendszer megvalósítására. Kérdés, hogy milyen szerepet kapna abban a Galileo létrejöttében bábáskodó számos nagy európai cég, többek között az Inmarsat, az EADS, a francia Thales és Alcatel vagy az olasz Finmeccanica. Egyes hírek szerint a konzorcium spanyol résztvevője, a Hispasat gördít akadályokat az előkészületek menetrend szerinti folytatása elé.
Az Európai Parlament már tavaly szeptemberben sürgette a Galileo műholdas navigációs rendszer megvalósítását, késlekedéseinek megszüntetését. A képviselők arra szólították fel az EU-tagországok kormányait képviselő tanácsot és az Európai Bizottságot: biztosítsák, hogy ne szenvedjen további késedelmet a projekt.
A Galileo-program célja egy polgári hasznosítású, világméretű műholdas rádiónavigációs rendszer létrehozása, amely helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokat nyújt majd. Ezeket mindenekelőtt a közlekedés, a mezőgazdaság, a környezet- és katasztrófavédelem, valamint a határvédelem területén lehetne felhasználni. Az állásfoglalás szerint "a Galileo az első olyan európai infrastruktúra, amelyet a közösség kezel, ezért új kihívásokat jelent mind szabályozási, mind finanszírozási szempontból". A Galileo a képviselők szerint stratégiai projekt, és nagy lehetőségeket kínál a kis és közepes vállalatok számára.